2022
Näe käskyt siunauksina
Huhtikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: Tule ja seuraa minua

2. Mooses 18–20

Näe käskyt siunauksina

Kun todella ymmärrämme käskyt, voimme nähdä, että ne ovat todiste suuresta rakkaudesta, jota taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuntevat meitä kohtaan.

Kuva
nainen katselee karttaa

Viimeisinä yliopistovuosinani työskentelin yliopistomme radio-ohjelman yhtenä tuottajana. Se oli hauska työ, jossa oli paljon luovaa vapautta, mutta siinä oli myös paljon sääntöjä. Yleinen työnkuvani oli radiosisällön tuottaminen. Vaikka tämä saattaa tuntua itsestään selvältä, työn yksityiskohdat dokumentoitiin kattavassa monisivuisessa asiakirjassa. Siihen sisältyi sääntöjä sähköpostietiketistä, haastattelujen valmisteluista, äänileikkauksista ja kaikenlaisesta sellaisesta, mistä en ollut koskaan kuullutkaan.

Se oli aluksi pelottavaa, kun yritin muistaa kaikki yksityiskohdat. Mutta opin arvostamaan sitä luetteloa – se auttoi minua olemaan parempi tuottaja. Se ei ollut rajoittava luettelo, joka olisi estänyt minua käyttämästä luovuuttani. Sen sijaan se auttoi minua muuttamaan ideani todelliseksi, valmiiksi tuotteeksi. Se oli joukko ohjeita, joita olivat luoneet ihmiset, jotka tunsivat työn paljon paremmin kuin minä.

Ajattelen mielelläni käskyjä samalla tavoin. Kaksi suurinta käskyä – rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäisiämme niin kuin itseämme (ks. Matt. 22:35–40) – ovat osa yleistä työnkuvaamme ihmisinä maan päällä. Muut käskyt ovat yksityiskohtaisempia ohjeita siitä, kuinka saavuttaa tehokkaasti nuo tavoitteet, jotka on asettanut rakastava, työn täydellisesti tunteva taivaallinen Isä.

Käskyt ovat siunauksia

Kun todella ymmärrämme käskyt, me näemme ne siunauksina. Ne ovat lisäohjeita, joita taivaallinen Isä täydellisestä näkökulmastaan antaa meille auttaakseen meitä palaamaan kotiin Hänen luokseen. Kuten presidentti Russell M. Nelson on selittänyt: ”Koska Isä ja Poika rakastavat meitä äärettömällä, täydellisellä rakkaudella ja koska He tietävät, ettemme voi nähdä kaikkea, mitä He näkevät, He ovat antaneet meille lakeja, jotka ohjaavat ja suojelevat meitä.” 1

Sisar Carole M. Stephens, entinen ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, havainnollisti tätä seikkaa, kun hän kertoi tarmokkaasta kolmivuotiaasta lapsenlapsestaan Chloesta, joka ei suostunut pysymään autossa turvavöissä. Huolimatta sisar Stephensin aidoista yrityksistä kannustaa tyttöä Chloe irrotti jatkuvasti vyönsä ja kieltäytyi pysymästä kunnolla kiinnitettynä istuimessaan.

Viimein selitettyään tyttärentyttärelleen, että turvavyö oli Chloen oman turvallisuuden vuoksi, Chloen kasvot kirkastuivat ja hän huudahti: ”Mummi, sinä haluat, että minä olen turvavöissä, koska sinä rakastat minua!” 2 Kuten Chloe lopulta ymmärsi, säännöt kumpuavat usein rakkaudesta. Näin on Jumalan käskyjen kohdalla.

Käskyt ovat todisteena suuresta rakkaudesta, jota taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuntevat meitä kohtaan. Ne ovat meille myös tilaisuus osoittaa meidän rakkautemme ja kuuliaisuutemme Heitä kohtaan. ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni” (Joh. 14:15) on pyhien kirjoitusten kohta, jonka kuulemme usein, ja sen merkitys on koskettava. Kuten vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Rakkauden tärkein ominaispiirre on aina uskollisuus.” 3 Voin vain kuvitella, millaista rakkautta taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus varmasti tuntevat, kun pyrimme noudattamaan Heidän ohjeitaan ja elämään tavalla, jonka ansiosta voimme jonakin päivänä palata Heidän luokseen.

Edessämme oleva taival

Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että Jumalan käskyjen noudattaminen olisi helppoa. Vaikka ymmärtäisimme Jumalan rakkauden sekä käskyjen taustalla olevat syyt, joitakin käskyjä voi silti olla vaikea noudattaa (ks. 2. Nefi 2:11; Moosia 3:19).

Mooses puhui tästä heti sen jälkeen, kun hän oli tuonut kymmenen käskyä alas Siinainvuorelta, sanoen israelilaisille: ”Jumala on tullut tänne pannakseen teidät koetukselle” (2. Moos. 20:20). Koetus tarkoittaa koettelemista tai testaamista. Niin rakkautta osoittavia kuin nämä käskyt ovatkin, ne ovat myös tärkeä osa taivaallisen Isän suunnitelmaa lapsilleen, jotta heitä koeteltaisiin ja jotta taivaallinen Isä näkisi, ”tekevätkö he kaiken, mitä Herra, heidän Jumalansa, käskee heidän tehdä” (Abr. 3:25). Käskyt antavat meille mahdollisuuden käyttää tietoisesti tahdonvapauttamme – kuten presidentti Nelson opetti – ”[tehden] valinnan, että [palaamme] Hänen luokseen valmistautuneina, kelvollisina, endaumentin saaneina, sinetöityinä ja pysyen uskollisina liitoille, joita [olemme] tehneet pyhissä temppeleissä” 4 .

Kun meistä tuntuu, että meillä on paljon tasapainotettavaa ja tehtävää, voimme muistaa, että maailma, ei evankeliumi, luo elämäämme monimutkaisuutta. Vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”On sanottu, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ’yksinkertaisen kaunis ja kauniin yksinkertainen’. Maailma ei ole. Se on hankala, monimutkainen ja täynnä sekasortoa ja kiistaa. Meitä siunataan, kun pidämme huolta siitä, ettemme anna maailmassa niin tavallisen monimutkaisuuden vaikuttaa tapaan, jolla otamme vastaan evankeliumin ja elämme sen mukaan. – –

Meidän kaikkien tulee pyrkiä pitämään evankeliumi yksinkertaisena.” 5

Niinä hetkinä, jolloin elämän vaatimukset tuntuvat lamaannuttavan meidät, voi olla hyödyllistä muistaa käskyt niiden yksinkertaisimmassa muodossaan: Rakasta Jumalaa. Rakasta lähimmäistäsi. Rakasta itseäsi. Kaikki muut Jumalan meille antamat käskyt ovat näiden ydinkäskyjen jatkeita ja Hänen meitä kohtaan tuntemansa rakkauden jatkeita.