2022
Muistakaa Hänet aina
Huhtikuu 2022


”Muistakaa Hänet aina”, Liahona, huhtikuu 2022

Muistakaa Hänet aina

Mitä enemmän muistamme Herraa, sitä enemmän voimaa meillä on pysyä polulla ja tehdä sitä, mitä Hän odottaa meiltä.

Kuva
leipä liinalla

Muistaa Hänet aina, Walter Rane, kopiointi kielletty

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan vaurauden ja ylpeyden kierteestä, joka on vaikuttanut Jumalan lapsiin koko ihmiskunnan historian ajan. Kun kansa muisti Herran, se menestyi. Mutta kun he unohtivat Hänet, he lankesivat ylpeyden kierteeseen rikkauksiensa, tekniikan edistysaskeliensa ja koulutusmahdollisuuksiensa vuoksi. Sen johdosta heistä tuli kansa, joka hylkäsi Herran ja Hänen liittonsa.

Pohtikaamme yhtä niistä liiton lupauksista, jotka teemme joka viikko nauttiessamme sakramentin – lupausta ”[muistaa] hänet [Vapahtaja] aina” (ks. OL 20:77, 79). Tämä liittoon kuuluva lupaus toistetaan molemmissa sakramenttirukouksissa. Tämän lupauksen tärkeä sana on muistaa.

Sana muistaa esiintyy pyhissä kirjoituksissa satoja kertoja. Muinaisessa Israelissa muistamista käytettiin monissa tapauksissa auttamaan Herran kansaa muistamaan, mitä Hän oli tehnyt heidän hyväkseen menneinä aikoina. Sitä käytettiin vieläkin useammin liittojen yhteydessä, joita Herra teki kansansa kanssa.

Israelilaisilla, kuten monilla nykyäänkin, oli vaikeuksia muistaa Herra ja Hänen käskynsä, ja tuon unohtamisen vuoksi he kärsivät usein tuskallisista seurauksista. Se on yksi niistä syistä, miksi Vapahtaja käytti sanaa muistaa. Esimerkiksi israelilaisten matka pois Egyptistä alkoi tällä käskyllä: ”Muistakaa tämä päivä, jona lähditte Egyptistä, orjuuden maasta, sillä Herra vei väkevällä kädellään teidät sieltä pois” (2. Moos. 13:3).

Englanninkielinen sana remember [muistaa] tulee latinankielisestä sanasta memor ja tarkoittaa ”olla tietoinen”. Tässä yhteydessä sana muistaa tarkoittaa sitä, että ihmisellä on mielessään tietoisuus jostakusta tai jostakin, jonka hän on nähnyt, tuntenut tai kokenut aiemmin, tai hän pystyy palauttamaan sen mieleensä. 1 Tunnetun tunteen ja siitä johtuvan muiston välillä on vahva riippuvuussuhde. Mitä voimakkaampi tunne siis on, sitä elävämpi ja vaikuttavampi on muisto. Heprean kielen yhteydessä sanaan muistaa sisältyy tietoa, johon liittyy asianmukaista toimintaa. Siten tekeminen on olennainen osa muistamista.

Mitä enemmän muistamme Herraa, sitä enemmän voimaa meillä on pysyä oikealla polulla ja tehdä sitä, mitä Hän odottaa meiltä. Tässä mielessä sakramentin nauttiessamme me todistamme Jumalalle, iankaikkiselle Isälle, että me muistamme Vapahtajan mielessämme ja sydämessämme kaikkina aikoina ja kaikkialla. Me lupaamme säilyttää sydämessämme eläviä tuntemuksia ja kiitollisuuden tunteita Hänen uhristaan, rakkaudestaan ja lahjoistaan meille. Me myös lupaamme, että toimimme näiden muistojen, tunteiden ja tuntemusten mukaan.

Hänen muistamisensa miksi, miten ja mitä

Kuva
tyhjä hautakammio pellavavaatteineen

Ei Hän ole täällä, Walter Rane, kopiointi kielletty

Vuoden kuluttua Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon perustamisesta Herra antoi Joseph Smithille ilmoituksen, joka tarjoaa laajemman ulottuvuuden liitolle muistaa Hänet aina:

”Uhraa uhri Herralle, Jumalallesi, vanhurskaasti, nimittäin särkyneen sydämen ja murtuneen mielen uhri.

Ja jotta voisit varjella itsesi täydellisemmin, niin ettei maailma saastuta, mene rukoushuoneeseen antamaan uhriksi sakramenttisi minun pyhänä päivänäni; – –

kuitenkin sinun tulee antaa valasi uhriksi vanhurskaasti kaikkina päivinä ja kaikkina aikoina;

mutta muista, että tänä Herran päivänä sinun tulee antaa uhrilahjasi ja sakramenttisi uhriksi Korkeimmalle tunnustaen syntisi veljillesi ja Herran edessä.” (OL 59:8–9, 11–12.)

Tässä ilmoituksessa Herra opetti meille, miksi, miten ja mitä tehdä, jotta voisimme muistaa Hänet aina.

  • Miksi: ”jotta voisit varjella itsesi täydellisemmin, niin ettei maailma saastuta”.

  • Miten: ”sinun tulee antaa valasi uhriksi vanhurskaasti”, ”särkynein sydämin ja murtunein mielin”.

  • Mitä: ”sinun tulee antaa uhrilahjasi ja sakramenttisi uhriksi Korkeimmalle tunnustaen syntisi veljillesi ja Herran edessä”.

Tässä kohdassa mainitaan sana uhrilahjat. Pyhissä kirjoituksissa uhrilahja viittaa täydelliseen omistautumiseen Herralle, niin että tarjoaa Hänelle särkyneen sydämen ja murtuneen mielen. Se tarkoittaa myös kaikkia uhrauksia, joita teemme Herralle. Siten lupaus muistaa Hänet aina liittyy kaiken uhraamiseen Herralle särkynein sydämin ja murtunein mielin. Kaikki tämä vahvistaa sen, että Vapahtajan muistaminen on toimimista niiden asioiden mukaan, jotka pitävät meidät vanhurskauden polulla.

Mikä mittaamattoman arvokas lahja meille onkaan annettu, kun nautimme Mestarin murretun ruumiin ja vuodatetun veren vertauskuvat Hänen lepopäivänään. Sakramentin nauttiessamme me syömme murrettua leipää muistona Hänen ruumiistaan. Me juomme vettä muistona Hänen verestään, joka vuodatettiin meidän vuoksemme. Ja me teemme Herran kanssa liiton, johon kuuluu lupaus, että me muistamme Hänet aina.

Silloin me saamme ihmeellisen lupauksen, että Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme (ks. OL 20:77; ks. myös jae 79), jos toimimme lupauksemme mukaan. Taivaallinen Isämme pitää sakramentin nauttimista niin tärkeänä, että meitä kehotetaan nauttimaan se joka sunnuntai.

Rakkaat ystäväni, lupauksen muistaa Hänet aina pitäisi vaikuttaa meihin kaikissa päätöksissämme ja toimissamme elämässämme ja innoittaa meitä niissä. Kuningas Benjamin opetti:

”Sen tähden minä tahdon, että te otatte päällenne Kristuksen nimen, kaikki te, jotka olette tehneet Jumalan kanssa liiton, että olette kuuliaisia elämänne loppuun asti. – –

Ja minä tahdon teidän myös muistavan, että tämä on se nimi, jonka minä sanoin antavani teille ja jota ei koskaan pyyhittäisi pois, paitsi rikkomuksen tähden; varokaa sen tähden, että ette riko, jottei nimeä pyyhittäisi pois teidän sydämestänne.” (Moosia 5:8, 11.)

Siten Vapahtajan muistaminen joka päivä vaikuttaa aivan jokaiseen tekemäämme päätökseen. Se vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka puhumme, mitä päätämme tehdä, katsoa, lukea ja kuunnella ja kuinka kohtelemme toisiamme. Voin vakuuttaa teille, että Herra itse innoittaa näitä päätöksiä, ohjaa meitä haasteissamme ja varmistaa, että sadosta tulee verraton.

Koska Jeesuksen Kristuksen sovitus on todellinen, elämässä on iankaikkisia ja jumalallisia mahdollisuuksia niille, jotka muistavat Hänet aina. Meidän on erittäin tärkeää muistaa tunteet, joita meillä on nauttiessamme sakramentin. Me valmistaudumme iankaikkiseen elämään ja korotukseen, kun nautimme sakramentin ja lupaamme muistaa Vapahtajan sydämessämme ja mielessämme tietäen, että Hänen muistamisensa ohjaa meitä kaikissa päätöksissämme ja toimissamme.

”Oi Jeesuksen laupeus”

Kutsun teidät mukaani pohtimaan, millainen vaikutus tällä tärkeällä periaatteella voi olla henkilökohtaiseen elämäämme. Miettikää joitakin asioita, joita voimme tehdä muistaaksemme Jeesuksen Kristuksen joka päivä. Vapahtaja sanoi: ”Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä” (Joh. 15:14).

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen vaikuttimena oli Hänen sitoutumisensa muistaa aina Isä ja tehdä aina Jumalan tahto, koska Hän rakasti Jumalaa ja meitä äärettömästi. Hänen vilpitön rukouksensa Getsemanessa kaikuu yhä mielessäni: ”Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun.” (Mark. 14:36.)

Mukaillen laulun ”Oi Jeesuksen laupeus” 2 sanoja kiitän Jeesuksen laupeutta sinä hetkenä, kun Hän naulittuna ristille sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.” (Luuk. 23:34.)

Hän kärsi mun, syntisen, vuokseni ristiä kantaen, Hän vertansa vuodatti henkensä antaen, ja Hän nousi kuolleista. Hän myös lupasi minulle, että jos minulla on katuva henki, jos tunnustan syntini ja puutteeni ja jos olen valmis tekemään parannuksen ja rakastamaan Jumalan lapsia niin kuin Vapahtaja rakastaa heitä, Hän takaa minulle anteeksiannon ja paikkani Hänen rinnallaan.

Tuntekaa Vapahtajan rakkaus

Muistakaa Vapahtaja ja tunnustakaa Hänet elämässänne aina. Muistakaa aina tulla Hänen luokseen, antaa Hänen vaikutuksensa ohjata ajatuksianne, tunteitanne ja päätöksiänne ja seurata Häntä aina. Katsokaa Häneen aina hädän hetkinä, vaikeuksien hetkinä, masennuksen hetkinä ja haasteiden hetkinä. Tuntekaa Vapahtajan rakkaus ja Hänen todellinen huolensa hyvinvoinnistanne.

Pyydän teitä muistamaan, että te olette taivaallisen Isämme kallisarvoisia lapsia, jotka on varattu tulemaan maan päälle tässä historian vaiheessa. Muistakaa, että Isä on valinnut teidät tulemaan tänä aikana, koska teillä on voima kohdata tämän aikakauden haasteet. Muistattehan, että onnellisuus ja rauha tässä elämässä ja tulevassa maailmassa riippuvat siitä, että muistatte päivittäin Vapahtajan ja Hänen kanssaan tekemänne liitot.

Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 5. helmikuuta 2019 pidetystä puheesta.

Viitteet

  1. Ks. Merriam-Webster.com Dictionary, ”remember”.

  2. Ks. ”Oi Jeesuksen laupeus”, MAP-lauluja, 116.