2021
Förstå din gudomliga identitet
December 2021


Unga vuxna

Förstå din gudomliga identitet

När vi försöker förstå vår gudomliga identitet förändras vårt perspektiv.

Bild
photo of two young adults

Foto: Amanda Steed

Vem är jag? Vem vill jag vara? Detta är två frågor som vi alla kanske ställer oss någon gång i livet.

Att förstå vår identitet är avgörande för hur vi ser på oss själva och andra. Men dessa frågor kan vara svåra att besvara när rösterna omkring oss säger att vår identitet och vårt värde beror på tillfälliga saker som vårt utseende, vår sociala status eller våra framgångar på jobbet eller i skolan.

Det är alldeles för lätt att lyssna på världen, och dess röster kan få oss att känna oss överväldigade, modfällda eller vilsna. Men när vi verkligen förstår vår gudomliga natur kan vi börja se oss själva och andra så som Gud ser oss.

Vilka är vi?

En del av oss har antingen vuxit upp och sjungit ”Jag är Guds lilla barn” (Psalmer, nr 194) eller lärt oss den någon gång. Men även om du kan orden utantill är det lätt att glömma bort betydelsen av vårt himmelska arv.

Aposteln Paulus lärde att vi är mer än dödliga varelser:

”Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn” (Rom. 8:16).

Nutida profeter och apostlar har bekräftat denna sanning. President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt: ”Eftersom vi alla är andebarn till Gud har vi alla ett ursprung, en natur och en potential som är gudomlig. Var och en av oss är ’en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar’. Det är vår identitet! Det är vilka vi faktiskt är!”1

Denna sanning innefattar kunskapen om att vi levde med Gud före detta liv, att vi skapades till hans avbild och att vi inte bara har en gudomlig natur utan också en gudomlig bestämmelse.

Att bygga upp självförtroende

Trots alla dessa påminnelser kan vi ibland fortfarande ifrågasätta vilka vi är. Satan arbetar ständigt för att få oss att tappa siktet på vilka vi är eftersom han vet att när vi förstår och lever enligt vår gudomliga identitet blir vi välsignade med gudomlig kraft. Vårt självförtroende kan växa när vi lär känna vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

När du studerar skrifterna, leta då efter tecken på Guds kärlek till sina barn. Be om att få se Guds hand i ditt liv och skriv ner tillfällen då du känner hans kärlek eller känner igen hans vägledning. Om negativa tankar dyker upp, påminn då dig själv om att du vet att Gud känner dig och bryr sig om dig.

Lär dig om Frälsarens egenskaper. När du gör det kan du se dem bättre i dig själv och få en tydligare bild av den person du kan bli med hans hjälp (se Moro. 7:48).

Och genom att utveckla en närmare relation till din himmelske Fader och till Frälsaren kan du se den oändliga potential som de ser i dig.

Kunskap om vår gudomliga natur

Så vad kan denna kunskap göra för dig? När vi verkligen förstår att vi är Guds barn kan vi göra följande:

  • Finna vårt värde genom vår relation med Gud i stället för genom tillfälliga eller världsliga källor.

  • Se att hans kärlek skingrar rädsla och ger oss frid i livet (se 1 Joh. 4:18).

  • Se bortom våra olikheter och älska andra. Vi är alla ”bröder och systrar som är förbundna av ett gemensamt gudomligt arv”, förklarade president Ballard. ”Detta enkla, förenande faktum bör vara överordnat allt annat som vi tillåter att orsaka separation och splittring mellan oss.”2

  • Ha ett evigt perspektiv. Vår gudomliga identitet påminner oss om vårt slutmål – att bli som våra himmelska föräldrar och återvända för att leva med dem. Som äldste José A. Teixeira i de sjuttio har sagt: ”När du förstår vem du egentligen är blir du bättre förberedd att känna igen och komma ihåg din väg tillbaka till ditt himmelska hem och längta efter att få vara där.”3

  • Hitta självförtroende och fortsätta att lita på Guds vägledning genom alla möjligheter, utmaningar och erfarenheter som kommer i vår väg.När vi vet vilka vi verkligen är hjälper det

oss att finna varaktig lycka och frid. Så när livet blir svårt eller när världens röster blir högljudda, kom då ihåg att vår himmelske Fader alltid finns där för att hjälpa oss att se oss själva som de vi verkligen är och kan bli.

Slutnoter

  1. M. Russell Ballard, ”Hopp i Kristus”, Liahona, maj 2021, s. 54.

  2. M. Russell Ballard, ”Children of Heavenly Father” (andakt vid Brigham Young University, 3 mars 2020), s. 4, speeches.byu.edu.

  3. José A. Teixeira, ”Kom ihåg din väg hem”, Liahona, maj 2021, s. 92.