2021
Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son
December 2021


Den oförlikneliga gåvan – Guds gudomlige Son

Vår himmelske Fader gav oss som gåva sin Son, vars liv och mission har gett oss många andra dyrbara gåvor.

Bild
painting of Nativity

Julkrubban, av N. C. Wyeth

Efter en renovering av Tabernaklet i Salt Lake City ägde invigningen rum på lördagens eftermiddagsmöte under generalkonferensen i april 2007. Under den sessionen hade jag en upplevelse som hjälpte mig att förstå, om än i liten grad, den kärlek som vår Fader i himlen har till sin Son Jesus Kristus.

Satomi, vår andra dotter, tjänstgjorde i Utahmissionen Salt Lake City Temple Square. Jag visste att missionärerna som tjänstgör på Temple Square skulle vara i tabernaklet under eftermiddagssessionen och sitta på parkett. Jag hade en plats på balkongen den sessionen och hoppades att få se min dotter.

Precis innan sessionen började öppnades en dörr och en grupp missionärer kom in. Jag såg att min dotter och hennes kamrat var med i gruppen. De leddes till sina platser. Sedan tittade Satomi mot balkongen. Hon såg mig och sa något. Jag kunde se tårar i hennes ögon. Satomis kamrat lade armen om hennes axlar och tröstade henne.

Jag hörde inte vad min dotter sa, men jag förstod ordet ”far”. Det ordet fick mig att tänka på Satomis barndom och hennes skoltid. Det påminde mig om hennes önskan att tjäna Gud, att göra hans vilja, att tjäna honom som missionär. Snart grät jag också. Här var min dotter, och jag var mycket nöjd med henne.

Faderns kärlek till Sonen

I samma ögonblick kom jag att tänka på vår Faders känslor för sin Son när Jesus Kristus led i Getsemane. Vår himmelske Fader kan ha rörts till tårar när han hörde sin Sons bön: ”Abba, Far! Allt är möjligt för dig. Ta den här bägaren ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill” (Mark. 14:36).

”Då visade sig en ängel från himlen för honom och gav honom kraft.

Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar som föll ner på jorden” (Luk. 22:43–44).

Vår Frälsare fullbordade sin försoning genom att lida i Getsemane trädgård, dö på korset och sedan uppstå. Jag är så tacksam för att Jesus, på grund av sin stora kärlek till sin Fader och till oss, gjorde Faderns vilja.

Gåvor som vi har fått

Under den här julen får vi många tillfällen att tänka på vår Frälsare, Jesus Kristus. Vilka gåvor har vi fått tack vare honom? Vilka gåvor kommer vi ännu att få ta emot? Vi kan finna svaren i skrifterna, i dokumentet ”Den levande Kristus” och genom personlig uppenbarelse.

Bild
painting of Christ in Gethsemane

Herren själv är en gåva från vår himmelske Fader till oss. ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh. 3:16).

Jesus Kristus sa: ”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren” (John 10:11). Han sa också: ”Människosonen har inte kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många” (Mark. 10:45; se även Matt. 20:28).

”Han gav sitt liv för att sona alla människors synder. Hans offer som ställföreträdare var en storslagen gåva till alla dem som någonsin skulle leva på jorden.”1

Jag är så tacksam för hans liv och hans försoning.

Herren har gett oss hoppets gåva. Genom Jesu Kristi försoning kan vi inte bara övervinna den fysiska döden och den andliga döden, utan vi blir också renade, helgade, förlåtna och stärkta. Hans liv ger oss uppståndelse (se Alma 11:42–43; L&F 18:10–12), ljus (se L&F 50:24) samt nåd och sanning (se Joh. 1:17) och kan ge oss evigt liv och frälsning (se Joh. 3:16, 17; 6:35, 51; 10:9; 14:6; Eth. 3:14). När vi tror på honom, omvänder oss, ingår heliga förbund och strävar efter att hålla dessa förbund, ger han oss ljus och hopp (se Luk. 2:25–32; Joh. 8:12; 1 Kor. 15:19–23; Moro. 7:41; L&F 50:24; 84:44–46; 93:7–10).

Herren ger oss gåvorna tröst, bud och andlig styrka. Dessutom har Jesus Kristus gett oss tröst, hjälp, sin undervisning, sitt exempel (se 1 Petr. 2:21), jorden (se Mosiah 3:8), kraft, lycka, styrka, frid, glädje, uppenbarelser och buden (se Joh. 13:34; 15:12).

President Russell M. Nelson vittnade: ”[Guds] Son Jesus Kristus gav sitt liv för oss. Allt för att vi skulle få tillgång till gudomlig kraft – tillräckligt med kraft för att kunna hantera vår tids bördor, hinder och frestelser.”2

President Nelson sa att vi kan dra åt oss Herrens kraft i våra liv genom att

  • lära oss om honom

  • välja att tro på honom och följa honom

  • ingå heliga förbund och hålla dem med noggrannhet

  • vända oss upp mot honom i tro.3

Jesus Kristus är Guds gudomlige Son

Hur kan Jesus Kristus ge oss så många gåvor? Därför att, som Gud Fadern sa, som Jesus Kristus själv sa, som profeterna sa och som änglarna sa, Jesus Kristus är Guds gudomlige Son.

Den 29 april 2019 döptes min svärfar som var 95 år gammal. Det var verkligen ett underverk för hans barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Vi hade väntat länge på hans dop. Vilken gåva för vår familj!

Vad förändrade honom? Varför bestämde han sig för att bli döpt?

Några månader före dopet fick han en stroke och lades in på sjukhus. Min fru Tazuko återvände hem för att träffa honom. Han var mycket glad över att se henne. Han hade varit rädd att han inte skulle få se henne innan han dog. Han började berätta om många saker som han var orolig för. Han tänkte på sin begravning.

Men Tazuko sa till honom: ”Pappa, om du litar på Gud och överlåter allting till honom blir ditt sinne lugnt och du får känna frid.” Hon berättade om vår himmelske Faders lycksalighetsplan och om vad Frälsaren Jesus Kristus har gjort för oss. De talade om andevärlden, där min svärfars fru, hans äldsta son och hans föräldrar redan finns. ”Nästa värld blir fantastisk”, sa hon.

Hon sa också att det är bättre att kunna komma dit utan synd. Hon sa att tack vare Jesu Kristi försoning och dopet kunde han bli fläckfri inför Gud. Han funderade lite och sa: ”Jag vill bli döpt.”

Sedan sa han: ”Det har varit underbart att se dina barn etablera sin egen tro och fortsätta att gå i kyrkan, hålla buden och lita på Gud. Jag är så imponerad av dem.” Därefter sa han mjukt och känslosamt: ”Familjen är verkligen viktig! Det är underbart att vår familj kan bli ett.”

Gåvorna av val och förändring

Efter att han slutit sig till kyrkan frågade jag min svärfar varför han äntligen hade beslutat sig för att bli döpt. Han svarade utan att tveka: ”Jag valde det som var rätt.”

Min svärfar visar det president Nelson har sagt: ”Jesu Kristi evangelium är fyllt av hans kraft och den är tillgänglig för varje uppriktigt sökande dotter eller son till Gud.”4

”Ingen annan har haft ett så djupgående inflytande[som Jesus Kristus] på alla som har levt och som kommer att leva på jorden.”5 Jesus Kristus och hans försoning har ett oändligt inflytande. Det ger oss makt att välja och det ger oss kraft att förändras.

Hans evangelium var och är ett budskap om frid och stor glädje. Han vädjade till alla att följa hans exempel.6

Jag vet att han genom sina lärjungar och tjänare fortfarande vandrar på vägarna runt om i världen och botar de sjuka, får de blinda att se och väcker de döda till liv. Jag vet att han genom många trogna medlemmar, lärare, missionärer, stödbröder och stödsystrar fortfarande lär ut evighetens sanningar, föruttillvarons verklighet, syftet med vårt liv på jorden och potentialen hos Guds söner och döttrar i detta liv och i det kommande livet.

Han är Guds levande Son. Han inbjuder oss att verka med honom. Och många människor svarar på hans inbjudan. Jag vittnar om att han är en oförliknelig gåva och att han har gett oss många gåvor genom sitt liv och sin mission.

Slutnoter

  1. ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, ChurchofJesusChrist.org; Liahona, apr. 2000, s. 2.

  2. Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 39.

  3. Se Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, s. 39–42.

  4. Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, s. 42.

  5. ”Den levande Kristus”, JesuKristiKyrka.org

  6. Se ”Den levande Kristus”, JesuKristiKyrka.org