2021
Hur vi samlar Israel i dag
December 2021


Hur vi samlar Israel i dag

Några stavspatriarker delar med sig av sina unika perspektiv och insikter om vikten av att samla Israel.

Bild
Photo of missionaries talking to a couple in a street

I forna tider slöt Herren ett förbund med Abraham om att hans efterkommande skulle vara ett utvalt folk (se 1 Mos. 12:1–2). När Abrahams efterkommande, Israels tolv stammar, gjorde uppror straffades de av Herren, togs till fånga av Assyrien och Babylon och skingrades så småningom till alla nationer (se 3 Mos. 26:33). Ändå ville Herren välsigna dem.

Forntida och nutida profeter har förutsagt att Israel, Herrens förbundsfolk, kommer att samlas igen. I dag har vi det heliga ansvaret att hjälpa till att föra in det skingrade Israel i Herrens fålla. Angående detta viktiga arbete har president Russell M. Nelson sagt: ”När vi talar om att samla Israel på båda sidorna om slöjan, talar vi förstås om missions-, tempel- och släktforskningsarbete. Vi talar också om att bygga tro och vittnesbörd i hjärtat hos dem som vi lever, arbetar och tjänar med.”1

Som tillhörande Israels stammar har vi fått särskilda ansvar och välsignelser. Patriarkaliska välsignelser informerar oss om vår släktlinje i Israels hus och därmed vårt personliga ansvar att samla Israel. Eftersom patriarkerna inspireras att informera oss om denna släktlinje bad vi några patriarker att dela med sig av sina unika perspektiv och insikter om betydelsen av Israels insamling.

Bild
photo of young woman reading patriarchal blessing

Foto till höger: Craig Alan Shelley

Vår släktlinje

Alla människor – även de som inte är Abrahams ättlingar – blir en del av Israels hus när de sluter förbund med Gud. President Russell M. Nelson har sagt: ”Somliga av oss är bokstavligen Abrahams efterkommande, andra har samlats in i hans familj genom adoption. Herren gör inte skillnad. … För att hjälpa oss ges i hans kyrka patriarkaliska välsignelser för att var och en ska få en vision om sin framtid såväl som en koppling till det förflutna samt ett tillkännagivande om släktlinje till Abraham, Isak och Jakob.”2

”För att göra vår del i att samla Israels stammar måste vi först förstå vad det är vi ska göra”, säger broder Keith Stapleton, patriark i Georgia i USA. ”När en persons släktlinje tillkännages i den patriarkaliska välsignelsen bör han eller hon studera Israels stammars välsignelser och ansvar.”

Många medlemmar i kyrkan i dag tillhör Efraims eller Manasses stam. Dessa mäns ättlingar fick i uppdrag att samla det skingrade Israel, eller ”stånga folken” (5 Mos. 33:17).

Men oavsett vilken stam vi tillhör har vi alla en viktig roll i insamlingen. ”När vi förstår att vi kommer från en av de stammar som de gamla profeterna förutsåg skulle gå och samla Israel så ger det oss en känsla av syfte”, säger broder Barre Burgon, patriark i Utah i USA.

Genom att känna till och förstå vår släktlinje känner vi till och förstår vårt ansvar enligt förbundet att hjälpa till med att samla Israel. ”Kom ihåg att Herren befallde Lehi att inte ta sig till det förlovade landet utan att först få de skrifter som nämnde hans släktlinje”, säger broder Vjatjeslav Protopopov, patriark från Moskva i Ryssland. ”Herren vill att hans folk ska veta vilka de är.”

Sätt att samla Israel

Det finns många sätt att delta i Israels insamling, som president Nelson beskrev som ”det viktigaste arbetet i världen”3. Arbetet behöver inte vara överväldigande. Det är faktiskt en otrolig upplevelse att få vara en del av det. Broder Calixto Muruchi, patriark från La Paz-området i Bolivia, förklarade att det är på grund av Guds kärlek som han ”ger oss möjlighet att vara redskap i hans händer så att alla hans söner och döttrar kan lära känna Jesu Kristi återupprättade evangelium och så att vi alla har möjlighet att återvända till hans närvaro och ärva det eviga livet.”

Så hur samlar vi Israel? Det finns flera saker som var och en av oss kan göra för att delta i detta stora arbete.

Missionsarbete

När det gäller vikten av missionsarbete säger broder Wayne Allgaier, patriark i Maryland i USA: ”Vår Fader i himlen är angelägen om att välsigna alla sina barn. Ansträngningar att samla dem tillbaka till hans fålla ger dem tillgång till dessa välsignelser.”

”Vi ger människor möjlighet till evig upphöjelse”, tillägger broder Burgon. ”Det är hela syftet med detta jordeliv. … Detta är verkligen en möjlighet för vår himmelske Fader att få tillbaka många av sina barn.”

Profeter och apostlar har ofta uppmuntrat oss att göra missionsarbete till en ”normal och naturlig” del av vårt dagliga liv.4 Som äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum förklarade behöver du inte känna dig ”skyldig över den otillräcklighet [du] känner när det gäller att sprida evangeliet.” I stället kan du be ”om tillfällen att ’stå som [vittne] om Gud’ [Mosiah 18:9]” och ”vara öppen om din tro på Kristus”.5

När vi ber om möjligheter ”att hitta dem som är villiga att låta Gud råda i sina liv ”6 kommer vi att få vägledning för att veta hur vi ska dela evangeliets ljus med dem vi har omkring oss.

Bild
photo of Nuku‘alofa Tonga Temple

Fotografi av Nuku‘alofa tempel, Tonga: James Babcock

Tempeltjänst och släktforskning

Israels insamling utförs på båda sidor om slöjan. Broder Allgaier har märkt att Israels insamling har accelererat genom släktforskning och tempelarbete: ”Vi har hört president Nelson tala mer och mer om att Israels insamling inte bara är missionsarbete utan att den sker på båda sidor om slöjan. Det finns fler människor på andra sidan slöjan än det finns här på jorden som väntar på att dessa viktiga förrättningar ska utföras. Dessa människor är lika viktiga som de människor som lever i dag och som behöver evangeliet i sina liv på jorden.”

President Nelson har sagt: ”Varje gång vi gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ingå och hålla sina förbund med Gud, hjälper vi till att samla Israel.”7

Stärka Sion

Vid sidan av missions-, tempel- och släktforskningsarbete lärde president Nelson att Israels samling också ”[avser] att bygga tro och vittnesbörd i hjärtat hos dem som vi lever, arbetar och tjänar med ”8

Detta innebär att vi måste bygga upp vår egen tro, förutom att också stödja och stärka andra. ”Vi måste vara helt fördjupade i evangeliet”, säger broder Lovelock, patriark från Queensland i Australien. ”Om vi gör det hjälper vi till att samla Israel.” När vi är fördjupade i evangeliet kan vi stärka andra genom att tjäna, uppfylla våra ämbeten och stödja våra familjer.

Kom med i insamlingen

”Insamlingen kommer att ske oavsett om vi hjälper till med den eller inte”, säger broder Allgaier. ”Det är Herrens verk och han kommer att se till att det blir gjort. De som är mer aktiva i det kommer att få mer välsignelser utgjutna över sina huvuden.”

I vår strävan att undervisa om evangeliet, fostra rättfärdiga familjer, förhärliga våra ämbeten och tjäna dem vi har omkring oss hjälper vi till att samla Israel. Broder Burgon säger: ”Det finns en känsla av brådska hos profeten, de tolv apostlarnas kvorum och andra i kyrkans ledning – att det är dags att ta ett steg framåt. Det är dags att förbereda oss själva och andra för evig upphöjelse.”

”Under de senaste åren”, säger broder Lovelock, ”har de unga människor som kommit för att få sin patriarkaliska välsignelse varit så vackra och starka själar. Jag tvivlar inte på att några av Guds mest värdefulla och ädla barn vandrar bland oss nu, och de förbereder sig för vår Frälsare Jesu Kristi återkomst och hjälper till i detta stora arbete med att samla Israel.”

Israels insamling sker nu, och Herren förutsa att det skulle bli en härlig händelse (se Jer. 16:14–15). President Nelson har sagt: ”När vi inser att vi är förbundets barn vet vi vilka vi är och vad Gud förväntar sig av oss. Hans lag är skriven i vårt hjärta. Han är vår Gud och vi är hans folk.”9 Som fader Abrahams efterkommande har vi ansvaret att bjuda in andra att samlas i fållan genom missionsverksamhet, tempeltjänst och släktforskning. På så sätt förbereder vi oss bättre för det eviga livet.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92.

  2. Russell M. Nelson, ”Förbund”, Liahona, nov. 2011, s. 88.

  3. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, s. 92.

  4. Se Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15–18.

  5. Se Neil L. Andersen, ”Ett vittne om Gud”, Liahona, nov. 2016, s. 36–37.

  6. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, s. 93.

  7. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, s. 92–93.

  8. Se Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, s. 92.

  9. Russell M. Nelson, ”Förbund”, s. 88.