2021
Att känna Guds kärlek genom omvändelse
December 2021


Endast digitalt: Unga vuxna

Att känna Guds kärlek genom omvändelse

Jag lärde mig att omvändelse är en sann kärleksgåva från vår himmelske Fader och Frälsaren.

Bild
ung man sitter och ler

När jag var 15 år fattade jag inte de bästa besluten. Jag umgicks med fel folk, och jag var ofta omgiven av många frestelser – några av dem gav jag efter för. Till en början verkade mina beslut obetydliga, men så småningom befann jag mig på en mycket mörk plats. Jag dolde mycket av det jag gjorde för min familj, och jag kände mig så ensam. Jag visste inte riktigt vart jag skulle vända mig. Jag trodde verkligen att Gud inte älskade mig.

En särskilt svår dag fick jag plötsligt en tanke om att jag borde börja läsa Mormons bok. Jag hade läst den tidigare, men inte med en verklig önskan att lära mig av dess budskap. På varje sida kände jag värme i mitt hjärta när jag hittade sanningar från Frälsaren som berättade för mig att jag kunde förändras med hans hjälp. Det kändes som om jag ville ”sjunga sången om den återlösande kärleken” (Alma 5:26).

Efter att ha studerat Mormons bok och dess Kristus-centrerade budskap kunde jag få det mod jag behövde för att öppna mig för min mamma om mina val. En dag när vi var på väg hem från busstationen pratade jag med henne och berättade om några av de dåliga beslut som jag hade fattat. Jag förväntade mig att hon skulle bli arg, men det var hon inte. Hon dömde mig inte ens. I stället uttryckte hon hur mycket hon älskade mig, och genom hennes kärlek kände jag också Guds kärlek för första gången i mitt liv.

När jag fortsatte att be och läsa skrifterna tog jag återigen mod till mig för att prata med min biskop och påbörja omvändelseprocessen. När jag frågade honom om jag fick träffa honom bjöd han in mig till sitt kontor och vi började med en bön. Efter att vi hade pratat började jag gråta på ett sätt som jag aldrig tidigare hade gjort. Jag delade alla mina misstag med honom och jag kunde bokstavligen känna hur vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek lyfte den skam och tunga börda som jag hade burit på från mina axlar.

Min biskop var bara barmhärtig och fick mig att känna vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek igen. Han lärde mig att omvändelsens process är vägen till helgelse och att vi tillsammans med den får förlåtelse för våra misstag. I det ögonblicket insåg jag att omvändelse verkligen är en kärleksgåva från vår himmelske Fader och Frälsaren. Jag tänker alltid på hur mycket de älskar mig på grund av skriftstället i Läran och förbunden 19 där Frälsaren säger: ”För se, jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte ska behöva lida om de omvänder sig” (v. 16).

Jag uppskattar att vi tack vare Jesus Kristus och hans försoning har möjlighet att förbättra oss och bli bättre. Jag har upplevt sanningen att våra hjärtan kan förändras när vi har uppriktiga avsikter och inser att vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss.

Omvändelse är verkligen en kärleksgåva från vår himmelske Fader och Frälsaren. De välsignelser som jag har fått från den här erfarenheten och många andra är större än jag hade kunnat föreställa mig, och ”min själ fylldes med glädje, lika stor som min smärta hade varit!” (Alma 36:20). Upplevelsen av Frälsarens helande kraft i mitt liv har påmint mig om hur djupt älskade vi är och alltid har varit.