2019
Ligesom Frelseren: Vækst på fire vigtige områder
Januar 2019


Ligesom Frelseren: Vækst på fire vigtige områder

Vi ved ikke meget om Frelserens opvækst, men Lukas 2:52 giver os et godt fingerpeg.

Billede
woman rappelling

Fotografi af en kvinde, der rappeller fra Getty Images

»Hvad er det så meningen, at jeg skal gøre?«

Jeg havde lyttet. Det havde jeg virkelig. Instruktøren havde tjekket min sele og vist mig præcis, hvordan jeg skulle løsne rebet, han havde tilmed kigget mig i øjnene og sagt: »Jeg vil IKKE lade dig falde!«

Men i det afgørende øjeblik stod jeg der – rystende og svedende, da jeg så mig over skulderen og ned … langt ned og vidste, at jeg skulle tage det første skridt.

Ud fra en klippe.

Nu har I måske ikke prøvet at være i mine sko, på kanten af en klippe og håbet på, at I var tilpas godt forberedt på at rappelle sikkert ned. Men I har sikkert stået der rent åndeligt. I ved, når I har studeret skrifterne selv, og I har hørt jeres lærere vidne om de sande læresætninger og principper. Man føler Ånden indbyde en til at handle på måder, der vil hjælpe en til at blive mere som Frelseren. Man er spændt på at tage det skridt og vise Herren, hvor alvorligt man tager hans evangelium.

Så tænker man. »Hvordan gør jeg det?«

Og det, der virkede så klart og overkommeligt for et øjeblik siden, fordufter. Der står man så på kanten af en åndelig klippe, usikker på om man har det rette udstyr eller forberedelse til at handle på den sandhed, man modtog.

Så hvordan gør man det – bliver mere som Jesus Kristus?

Man begynder med begyndelsen

Frelseren begyndte sit liv på jorden på samme måde som os: som et nyfødt barn. Og med tiden voksede Jesus op (se L&P 93:11-17). Han lærte at gå, tale og grine. Han lærte at arbejde, læse og at omgås andre mennesker.

Rent faktisk beskrives måden, Herren »voksede op« på, i Lukas 2:52: »Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.«

Hvis vi vil være som Frelseren, kan vi følge hans eksempel.

Så lad os se på dette mønster og selv se, hvordan det at blive som Jesus Kristus er muligt!

»Gik frem i visdom«

Gud har skabt vores sind med en forbløffende evne til at evaluere, bearbejde og omsætte viden. Fakta, figurer, evner, procedurer – mængden af information, vi kan akkumulere, er næsten grænseløs!

Men ligesom Frelseren stræber vi efter at gå frem i visdom og ikke blot få en masse information. Visdom er evnen til at være i stand til at bruge information korrekt, forstå vores valg og træffe gode beslutninger.

Ældste James E. Talmage (1862-1933) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde: »Visdom består i den rette anvendelse af kundskaben.«1 Han forklarede også, hvordan Frelseren fik sin visdom: »Han samlede kundskab gennem studium og vandt visdom gennem bøn, tænkning og arbejde.«2 Alma underviste sin søn Helaman således: »O husk dette, min søn, og lær visdom i din ungdom; ja, lær i din ungdom at holde Guds befalinger« (Alma 37:35; fremhævelse tilføjet). Tænk over det: Tro, studium og lydighed øger vores evne til at tilegne os viden og gå frem i visdom!

»Gik frem i … vækst«

Nefi var stor og stærk. Han var som skrifterne beskriver »stor af vækst« (1 Ne 2:16). Det er jeg ikke. Nefi var skabt til at udføre mange helt andre aktiviteter end jeg er med min statur, for Herren havde andre opgaver til Nefi. Nefi skulle bygge et skib, sørge for mad til sin familie og hjælpe dem med at rejse igennem ørkenen.

Vores fysiske legemer har det, vi har brug for til at leve og nyde jordelivet. På grund af Guds guddommelige skaberværk vokser et nyfødt barn i statur med tiden. Vi er ikke nødt til at udvikle yderligere organer eller lemmer med alderen – de ting er allerede skabt som en del af vores legeme. Der er ikke brug for yderligere montage! Men for at vi kan tjene Gud og dem omkring os, må vi sørge for at holde vores legeme sundt og raskt.

Vores fysiske legeme er fuldendt udformet som et tempel eller hus for vores ånd (se 1 Kor 3:16-17; 6:19-20). Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeres legeme er med de naturlige evner, de end måtte have, en del af Guds storslåede skaberværk. Det er et tabernakel af kød – et tempel for jeres ånd.«3

Vores legeme bliver måske udsat for alvorlige fysiske udfordringer, handikap og smerte, fordi det er en del af jordelivets erfaring, men vor himmelske Fader har skabt vores legeme perfekt til med succes at kunne realisere vores muligheder i livet.

Billede
young man at the top of mountain

»Gik frem i … yndest hos Gud«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Den første store sandhed i evigheden er, at Gud elsker os af hele sit hjerte, kraft, sind og styrke.«4

Gud elsker jer. Selv når I har haft en dårlig hårdag, elsker han jer – med alle jeres stærke og svage sider, spørgsmål og håb. Så hvordan går I frem i »yndest hos Gud«? I viser, at I også elsker ham.

Jesus sagde engang til sine disciple: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15). Jeres lydighed afspejler jeres kærlighed til Gud. Jeres velvillige lydighed i små, dagligdags aktiviteter kan forberede jer på at svare, når hans kald kommer i fremtiden, og afstedkomme endnu større ting.

»Gik frem i … yndest hos mennesker«

Overraskelse! At have flest følgere på de sociale medier betyder ikke, at I nyder »yndest hos mennesker«.

Jesus viste vejen for en anden måde at påvirke andre på – og for hvem han tillod at påvirke ham. Han »færdedes overalt og gjorde vel« (ApG 10:38).

Præsident Henry B. Eyring, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, har engang sagt: »Jeg kan stadig huske, som var det i dag, de venner, der påvirkede mit liv i en god retning for lang tid siden. De er gået bort, men mindet om deres kærlighed, eksempel, tro og vidnesbyrd opløfter mig stadig.«5

I kan øge jeres indflydelse ved at være en ven, der påvirker andres liv i en god retning! Til styrke for de unge fortæller hvordan: »Udvis oprigtig interesse for andre, smil og lad dem vide, at du holder af dem. Vær venlig og vis respekt over for alle og afhold dig fra at dømme og kritisere dine omgivelser … Gør en særlig indsats for at gøre dig til venner med dem, der er generte eller ensomme, har særlige behov eller ikke føler sig som en del af gruppen.«6

Tænk på de mennesker, I oprigtigt beundrer og respekterer – dem, I ynder. Hvilke egenskaber har de udviklet, der minder jer om Jesus Kristus? For hvor gode vores venner end måtte være, så er vores bedste ven Jesus Kristus, og hans eksempel er det, vi ønsker at følge!

Billede
Jesus sitting with a child

I hans lys, af Greg K. Olsen

Alt er forbundet

»Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker« (Luk 2:52). Når I følger Frelserens eksempel på vækst, vil I opdage, at alt virker fuldkomment sammen, og I vil blive mere ligesom ham. Jeres sind, legeme og ånd vil virke sammen til jeres bedste, og I vil blive i stand til at velsigne mange andres liv og »tjene [Gud] af hele jeres hjerte, kraft, sind og styrke«! (L&P 4:2).

Noter

  1. James E. Talmage, Trosartiklerne, s. 95.

  2. James E. Talmage, Jesus Kristus, s. 119.

  3. Se Russell M. Nelson, »Vi er Guds børn«, Liahona, jan. 1999, s. 101.

  4. Jeffrey R. Holland, »I morgen vil Herren gøre undere blandt jer«, Liahona, maj 2016, s. 126.

  5. Henry B. Eyring, »Sande venner«, Liahona, juli 2002, s. 32.

  6. Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 16.