2019
Formålet, der vil ændre vores omsorg
Januar 2019


Principper for omsorg

Formålet, der vil ændre vores omsorg

Selvom der er mange formål med at drage omsorg, bør vores indsats være styret af ønsket om at hjælpe andre til dybere omvendelse og blive mere som Frelseren.

Billede
ministering like the Savior

Levende vand, af Simon Dewey

Når vi elsker andre, som Frelseren gjorde, ønsker vi at hjælpe dem, som han gjorde. Som den gode hyrde er han det fuldendte eksempel på meningsfuld omsorg.

Når vi udformer vores omsorg efter ham, er det vigtigt at huske, at hans indsats for at vise kærlighed, opløfte, tjene og velsigne tjente et højere formål end blot at afhjælpe det umiddelbare behov. Han kendte helt sikkert til deres daglige behov, og han havde medfølelse med dem. Så han helbredte, brødfødte, tilgav og underviste. Men han ønskede at gøre mere end at stille deres umiddelbare tørst (se Joh 3:13-14). Han ønskede, at dem omkring ham skulle følge ham (se Luk 18:22; Joh 21:22), kende ham (se Joh 10:14; L&P 132:22-24) og opnå deres guddommelige potentiale (se Matt 5:48). Dette gælder stadig i dag (L&P 67:13).

Der er utallige måder vi kan være til velsignelse for andre på, men når det endelige mål med vores omsorg er at hjælpe andre med at komme til Frelseren og blive mere som han er, arbejder vi hen imod den dag, hvor vi ikke behøver at undervise vores næste om Herren, for vi vil alle kende ham (se Jer 31:34).

Frelseren så længere end til deres umiddelbare behov.

  • Adskillige mennesker gjorde sig store anstrengelser for at bringe deres ven hen til Jesus, så vennen kunne blive helbredt for lammelse. Det endte med, at Frelseren helbredte manden, men han var mere interesseret i at tilgive manden for hans synder (se Luk 5:18-26).

  • Da nogle folk førte en kvinde, der var blevet taget i ægteskabsbrud, frem for Frelseren, reddede han fysisk hendes liv ved at undlade at fordømme hende. Men han ville også gerne redde hende rent åndeligt og sagde til hende: »Gå, og synd fra nu af ikke mere« (se Joh 8:2-11).

  • Maria og Marta sendte bud efter Jesus og bad ham om at komme og helbrede hans ven, Lazarus. Jesus, som havde helbredt andre ved utallige lejligheder, udsatte sin ankomst, indtil Lazarus var død. Jesus vidste, hvad familien ønskede, men ved at oprejse Lazarus fra de døde, styrkede han deres vidnesbyrd om hans guddommelighed (se Joh 11:21-27).

Hvilke andre eksempler kan I føje til denne liste?

Hvad kan vi gøre?

Hvis vores formål er at hjælpe andre til at blive som Frelseren, vil det ændre måden vi drager omsorg på. Her følger nogle forslag til, hvordan denne forståelse kan styre vores indsats for at drage omsorg.

Forslag 1: Forbind tjeneste med Frelseren

Al vores indsats for at gøre godt er prisværdig, men vi kan se efter muligheder for at højne vores tjeneste ved at forbinde den med Frelseren. Hvis en familie, man drager omsorg for, for eksempel er syg, kan et måltid være nyttigt, men jeres enkle udtryk for kærlighed kan forstærkes mange gange ved, at I bærer jeres vidnesbyrd om Frelserens kærlighed til dem. Jeres hjælp med at ordne haven vil blive påskønnet, men den bliver måske mere meningsfuld med et tilbud om en præstedømmevelsignelse.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Et godhjertet menneske kan hjælpe med at ordne et dæk, tage en kammerat med til lægen, spise frokost med en, der er trist til mode, eller smile og sige hej for at gøre dagen lysere.

Men følger man det første bud, vil man naturligt tilføje disse vigtige venlige handlinger.«1

Forslag 2: Fokuser på pagtens sti

Da præsident Russell M. Nelson, Kirkens præsident, for første gang talte til medlemmerne i den egenskab, sagde han: »Bliv på pagtens sti.« At indgå og holde pagter med ham »vil åbne døren til enhver åndelig velsignelse og tilgængeligt privilegium.«2

Som sidste dages hellige bliver vi døbt, bekræftet og modtager Helligåndsgaven. Værdige mandlige medlemmer får præstedømmet. Vi tager til templet for at få vores begavelse og blive beseglet til hinanden som familier for evigt. Disse frelsende ordinancer og de dertil hørende pagter er afgørende for, at vi kan blive som ham, så vi kan komme til at bo hos ham.

Vi kan spille en vigtig rolle med at hjælpe andre frem ad den sti, når vi hjælper dem med at holde deres pagter og forbereder sig til fremtidige pagter.3 Hvordan kan I hjælpe de individer eller familier, I tjener, til at modtage den næste ordinance, de har brug for? Det kan indebære at hjælpe faderen med at forberede sig til at døbe sin datter, forklare hvad velsignelserne ved den næste pagt er eller at fortælle om meningsfulde erfaringer med at forny vores pagter, når vi deltager i nadveren.

Billede
invite and encourage

Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hofmann

Forslag 3: Opfordr og fremelsk

Når det sømmer sig, så tal med dem, I tager jer af, om deres omvendelse og bestræbelser på at blive mere kristuslignende. Giv udtryk for de stærke sider, I ser og beundrer ved dem. Find ud af, hvor de føler, at de kunne forbedre sig, og tal om, hvordan I kan hjælpe. (Se mere om at tale med dem, I drager omsorg for, i »Rådfør jer om deres behov«, Liahona, sep. 2018, s. 6-9).

Vær ikke bange for at tilskynde dem til at følge Frelseren og lade ham hjælpe dem med at nå deres guddommelige potentiale. En sådan opfordring kan være livsændrende, når den kobles sammen med et udtryk for jeres tiltro til dem og jeres tro på Frelseren.

Seks måder, hvorpå vi kan hjælpe andre til at komme Kristus nærmere

Følgende er forslag til, hvordan I kan støtte andre til at gøre livet bedre og komme fremad på pagtens sti. (Se flere forslag i Forkynd mit evangelium, kapitel 11).

  1. Fortæl. Vær oprigtig og ligefrem, når I fortæller om, hvordan Frelseren har hjulpet jer, når I har prøvet på at komme ham nærmere ved at efterleve evangeliets principper på trods af tilbageslag.

  2. Lov velsignelser. Mennesker har brug for en grund til at ændre sig, der er mere tungtvejende end årsagerne til ikke at ændre noget. At forklare, hvilke velsignelser der er forbundet med en handling, kan være en stærk motivation (se L&P 130:20-21).

  3. Opfordring. Efterlevelse af et evangelisk princip giver et vidnesbyrd om, at det er sandt (se Joh 7:17) og det fører til dybere omvendelse.4 Næsten enhver interaktion kan omfatte en enkel opfordring til at gøre noget, der kan hjælpe dem fremad.

  4. Læg planer sammen. Hvad skal der ske, før de opnår succes med deres forsæt om at ændre noget? Hvordan kan I hjælpe dem? Involverer det en tidsfrist?

  5. Støtte. Skab et støttende netværk, hvis det kan være en hjælp til, at den enkelte kan forblive motiveret og opnå succes. Vi har alle brug for nogen, der hepper på os.

  6. Følg op. Fortæl regelmæssigt om jeres fremgang. Bevar fokus på planen, men juster den om nødvendigt. Vær tålmodig, vedholdende og opmuntrende. Ændringer kan kræve tid.

Opfordring til handling

Overvej, hvordan jeres omsorgsindsats – i både stort og småt – kan hjælpe andre til at omvende sig dybere og blive mere som Frelseren.

Fortæl om jeres oplevelser

Fortæl os om jeres erfaringer med at drage omsorg for andre eller jeres erfaring med at være blevet draget omsorg for. Send jeres historie ind på liahona.lds.org (klik på »Submit an Article or Feedback«).

Noter

  1. Neal L. Andersen, »A Holier Approach to Ministering«, foredrag på Brigham Young University, 10. apr. 2018, s. 3; speeches.byu.edu.

  2. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.

  3. Henry B. Eyring, »Døtre i pagten«, Liahona, maj 2014, s. 125-128.

  4. Se David A. Bednar, »Omvendt til Herren« Liahona, Nov. 2012, s. 106-109.