2019
Evangeliet: Noget at stå imod med for evigt
Januar 2019


Unge voksne

Evangeliet: Noget at stå imod med for evigt

Lori Fuller er medredaktør på tidsskriftet Friend. Hun elsker at finde nye bands, lytte til nyheder på radioen og lave mad fra alle alverdens køkkener. Sommetider skriver hun noget.

Har I nogensinde tænkt over, hvordan det at holde buddene gør livet meget enklere?

Billede
life icons

I sidste måned talte nogle venner og jeg om, hvordan vores uge var forløbet. En ven fortalte, at han havde påtaget sig at få sin mor på alkoholafvænning. Han er lidt yngre end mig, og det lød som den værste opgave nogensinde.

Senere den aften kom samtalen ind på, hvor dyrt det er at ryge, og hvordan nogle, vi kender, røg en pakke cigaretter om dagen. (Regn selv ud, hvor mange penge det er!) Hun prøvede at holde op og led af abstinenser. Hendes søn var dog virkelig glad for, at hun holdt op med at ryge. Hans far var død af en overdosis, hvilket gjorde barnet bange for alle former for misbrug.

Til sidst faldt snakken på kaffe – hvor meget folk drak hver morgen (og eftermiddag og sommetider om aftenen), og hvordan de savnede deres latte nu, hvor de ikke mere havde råd til dem hver dag.

Da jeg kørte hjem og tænkte på alt det, vi havde snakket om, tænkte jeg: »Visdomsordet er grundlæggende det bedste, vi har fået at stå imod med.« Det er som, om Gud sagde: »Her er en måde, som I kan spare penge på, forblive sunde, beskytte jeres børn og undgå virkelig svære følelsesmæssige byrder, inklusive jeres egen og andres afhængighed.« Det er næsten som, om Gud forventede alle de problemer, vi ville møde, og gav os en måde at undgå halvdelen af dem på …

Som med ethvert andet af Guds bud har vi valget om at følge eller ignorere dem. Men da jeg tænkte på visdomsordet som et sæt retningslinjer fra Gud, der både forudser og beskytter os fra så mange udfordringer, tænkte jeg: »Hvad nu hvis alle Guds bud virker på samme måde?« Hvad nu hvis en kærlig himmelsk Fader, der har erfaret dette liv og dets udfordringer, har givet os en manual, der hjælper os med at navigere så smertefrit igennem denne verden som muligt? Og hvad nu hvis han gav os den, fordi han elsker os og ønsker at beskytte os?

Ønsker I at være tilfredse med det, I har, og at være lykkelige og taknemmelige? »Du må ikke begære din næstes hus« (2 Mos 20:17).

Ønsker I at undgå skyldfølelse, indespærring, betale kaution og dyre udgifter til retshjælp? Ønsker I at bevare folks tillid og respekt – og jeres job? »Du må ikke stjæle« (2 Mos 20:15).

Ønsker I at være Gud nær, så han kan vejlede, lede og hjælpe jer med at bære jeres byrder? »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind« (Matt 22:37).

Og således kan man fortsætte. Hvert enkelt bud kan beskytte os mod hjertesorg, gøre vores liv lettere, holde os ude af vanskeligheder eller bare hjælpe os med at finde fred. Og alt dette med mindst mulig personlig omkostning eller ulejlighed. (Og ingen skjulte gebyrer!)

Jeg har bestemt ikke til hensigt at formindske Guds bud til retningslinjer eller gode råd til livet. De er så meget mere end det. Men de er også så enkle. Vor himmelske Fader kan ikke beskytte os mod alting. Men som den kærlige forælder han er, vil han gerne forberede og skærme os mod den omkostning, vores valg kan indebære – ved at vejlede os til at træffe bedre valg.

Vi kan selvfølgelig holde buddene og stadig opleve, at der sker dårlige ting. Så hvorfor gøre sig ulejligheden?

Fordi vi aldrig ved, hvad vi bliver beskyttet mod gennem vores lydighed. Fordi det afholder os fra et liv med selvpåførte skader. Fordi lydighed hjælper os til at være Gud nær. Fordi det gør os i stand til at omvende os, når vi vælger forkert. Fordi vi stoler på, at Gud ved, hvordan han kan velsigne og beskytte os.

Og således kan man fortsætte listen. Den er så meget længere end listen af årsager til ikke at holde buddene.

I medgang og modgang lader Gud mig vælge, hvor lydig jeg ønsker at være. Jeg får lov til at vælge, hvor meget jeg åbner for de velsignelser, han har til mig. Så hvorfor holde buddene? Fordi jeg ønsker at holde døren åben for al den hjælp, Gud prøver at give mig.