2014
Trofast, kjærlig tjeneste
February 2014


Til styrke for ungdom

Trofast, kjærlig tjeneste

Bilde
Carol F. McConkie

Kristus-lignende tjeneste innbyr Den hellige ånd og bringer løfte om fred.

Bilde
composite of young boy giving shirt to his friend

Foto: Reeve A. Nield

Jeg var vitne til gleden ved ren, uselvisk tjeneste som vises på disse bildene av en gutt ved navn Elijah, som ga skjorten sin til en ny venn han møtte i en fjerntliggende landsby i Afrika. Elijah så et behov for øyeblikkelig hjelp og reagerte straks. I likhet med den unge Elijah har vi anledning til å gjøre tjenester for andre på mange måter. Vi trenger kanskje ikke ta av oss skjorten for å gi den til andre, men hvis vi lytter til Den hellige ånds tilskyndelser, vil vi vite hvem vi kan tjene og hvordan vi kan hjelpe personer som trenger det.

“Tjeneste er synonymt med å holde Guds bud, «og den representerer vår kjærlighet til Herren.1 Frelseren sa: “Dersom du elsker meg, skal du tjene meg og holde alle mine bud.” (L&p 42:29); “Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av all din makt, sinn og styrke, og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham” (L&p 59:5). I dåpen inngikk vi en pakt om at vi ville tjene Gud og holde hans bud (se Mosiah 18:10). Som Kristi etterfølgere gjør vi alltid vårt beste for å delta i hans verk, og det innebærer å tjene.

Tjeneste: Evangeliet i praksis

Tjeneste er Jesu Kristi evangelium i praksis, og dette kommer tydelig frem i en historie jeg er glad i om Brigham Young. Da han fikk høre at hundrevis av håndkjerrepionerer hadde strandet på slettene under uholdbare forhold, sa han kraftfullt i denne enkle talen ved generalkonferansen i oktober 1856: “Jeg vil nå gi dette folk det emne og den tekst som eldstene skal tale over … Det er følgende … : Mange av våre brødre og søstre befinner seg ute på slettene med håndkjerrer, og sannsynligvis er mange nå mer enn tusen kilometer unna, og de må bli bragt hit. Vi må sende dem hjelp. Teksten lyder: “Bring dem hit.” …

Dette er min religion. Dette er påbudet fra Den hellige ånd som jeg har, det er å redde folket…

Jeg vil kalle på biskopene i dag. Jeg venter ikke til i morgen, heller ikke til neste dag. Jeg ber om 60 gode muldyrspann og 12 eller 15 vogner. Jeg ønsker ikke å sende okser. Jeg ønsker gode hester og muldyr. De finnes her i dette territoriet, og vi må ha dem. Også 12 tonn mel og 40 gode kjørekarer i tillegg til dem som fører spannene…

Jeg vil fortelle dere alle at deres tro, religion og troserklæring aldri vil frelse en sjel av dere i Guds celestiale rike, med mindre dere iverksetter nettopp slike prinsipper som jeg nå lærer dere. Gå og bring hit de menneskene som nå befinner seg på slettene!”2

“Redd folket” – det er befalingen. Når vi tjener andre, er vi engasjert i frelsesverket. Kong Benjamin sa: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17).

Muligheter på alle kanter

Bilde
composite of teens doing service

Fotoillustrasjoner: Sidney Hatada, Christina Smith og Whitney Tutt; Bakgrunn: iStockphoto/Thinkstock

Vi trenger ikke se veldig langt for å finne anledninger til å tjene. Vår levende profet, president Thomas S. Monson, sa: “Vi er omgitt av mennesker som trenger vår oppmerksomhet, vår oppmuntring, vår støtte, vår trøst og vår vennlighet – enten det er familiemedlemmer, venner, bekjente eller fremmede. Vi er Herrens hender her på jorden, med befaling om å tjene og bygge opp hans barn. Han er avhengig av oss alle.”3

Vår Fader i himmelen trenger at vi støtter og hjelper andre åndelig og timelig (se Mosiah 4:26). “Den største tjeneste vi kan tilby andre i dette liv, … er å bringe dem til Kristus ved tro og omvendelse.”4 Vi viser et eksempel ved å etterleve evangeliets normer. Vi deler Jesu Kristi evangeliums budskap med dem. Vi utfører slektshistorisk arbeid og tar familienavn med til templet for våre forfedre. Ofte er små, gode tjenestegjerninger som et enkelt smil, et vennlig hei, en varm omfavnelse eller et takkekort alt som er nødvendig for å oppløfte og oppmuntre en annen. Andre ganger kan det kreves et stort offer av tid og energi.

Men i alle tilfeller innbyr trofast, kjærlig, Kristus-lignende tjeneste Den hellige ånd til å være med oss, og gir hver enkelt av oss løftet om “fred i denne verden og evig liv i den kommende verden” (L&p 59:23).

Noter

  1. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. utg. (1966), 706.

  2. Brigham Young: “Remarks”, Deseret News, 15. okt. 1856, 252.

  3. Thomas S. Monson, “Hva har jeg gjort for noen i dag?” Liahona, nov. 2009, 86.

  4. D. Todd Christofferson, “Forløsning”, Liahona, mai 2013, 110.