2014
Tempelvelsignelser
February 2014


Tempelvelsignelser

Fra en tale holdt under en andakt, “Tempelvelsignelser,” ved Brigham Young University 15. november 2005. Du finner hele teksten på engelsk på speeches.byu.edu.

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Templets frelsende ordinanser er nødvendige for – og også hovedfokus for – den evige plan for lykke.

Bilde
A child's hand touching the Salt Lake Temple.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond

Templets begavelsesvelsignelser er like nødvendige for oss som vår dåp. Derfor må vi forberede oss så vi kan være rene og tre inn i Guds tempel. Tempelarbeid er en anledning til å utføre personlige begavelser og pakter for de levende og også utføre disse samme ordinanser for de dødes forløsning. Av denne grunn instruerer Skriftene oss om å bygge templer og forberede oss til å bli verdige til å ta del i de hellige tempelordinanser og -pakter.

Vi har lært i Skriftene at den personlige verdighet Herren krever av oss for at vi skal få komme inn i templet og inngå paktene der, er en av de største velsignelsene vi kan oppnå i jordelivet. Så, når vi har inngått paktene i templet, er vår daglige lydighet og etterlevelse av paktene en demonstrasjon på vår tro, kjærlighet, hengivenhet og vår faste åndelige beslutning om å gi akt på vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, og den forbereder oss til å bo hos dem i evigheten. Templets frelsende ordinanser er nødvendige for – og også hovedfokus for – den evige plan for lykke.

Det hellige tempel

Vi trenger å tilegne oss et vitnesbyrd om at templet er Herrens hus og ha ærbødighet for det. Templet er virkelig et sted der man er “i verden og ikke av verden”. Når du er urolig og har viktige avgjørelser som tynger deg, kan du ta dine bekymringer med til templet og motta åndelig veiledning.

For å bevare templets hellighet slik at templet kan holdes rent og innby Ånden til å velsigne dem som trer inn i det hellige tempel for å motta ordinanser og inngå pakter, blir vi lært at intet urent skulle tre inn i templet. Ærbødighet i templet er et vesentlig element for å innby Ånden til å oppholde seg der hver time hver dag.

Da jeg var gutt, tok min far meg med fra Long Island i New York for å spasere på plassen rundt Salt Lake tempel i Salt Lake City, for å ta på templet og snakke om betydningen av templet i mitt liv. Det var ved denne anledning jeg bestemte meg for at jeg en dag skulle komme tilbake for å motta templets ordinanser.

Templet er en hellig bygning, et hellig sted der nødvendige frelsende seremonier og ordinanser blir utført for å forberede oss til opphøyelse. Det er viktig at vi får sikker kunnskap om at vår forberedelse til å tre inn i det hellige hus og at vår deltakelse i disse seremoniene og paktene er noe av det viktigste vi vil oppleve her på jorden.

Tempelvelsignelser i tidligere tider

I hver evangelieutdeling gjennom hele historien har Herren befalt profeter å la templer bli bygget, så hans folk kunne motta templets ordinanser.

Kirtland tempel var det første tempel i disse siste dager, og det spilte en viktig rolle i gjengivelsen av prestedømsnøkler. Frelseren viste seg i herlighet og godtok Kirtland tempel som sitt hus. Ved den anledning kom Moses, Elias og Elijah for å overlevere Joseph Smith nøklene til deres evangelieutdelinger. Elijah gjenga nøklene til sin evangelieutdeling, slik Malaki lovet, så vi kunne nyte godt av templets velsignelser. (Se L&p 110.)

Bilde
The Lord Appears in the Kirtland Temple

Herren viser seg i Kirtland tempel, av Del Parson

Nauvoo tempel var det første tempel i de siste dager der det ble utført begavelser og beseglinger, noe som ble til stor styrke for pionerene da de utholdt vanskelighetene forbundet med å krysse slettene til Sion i Saltsjødalen.

Da Joseph Smith ble ført til Carthage, ble det tydelig hvorfor fullførelsen av templet hadde betydd så mye for ham. Han visste hva som ville bli krevet av de hellige, og at for å ha styrke til å holde ut det som lå foran dem, måtte de bli begavet med kraft – prestedømmets kraft.

Våre pionerforfedre ble beseglet som familier i Nauvoo. Paktene med Herren i Nauvoo tempel var en beskyttelse for dem under deres reise vestover, slik de er for oss alle i dag og gjennom hele vårt liv. Templets ordinanser og pakter er beskyttelsen for oss i våre prøvelser og vanskeligheter i vår tid og for det vi vil møte i fremtiden. Det er vår arv. Det er hvem vi er.

Bilde
LDS pioneer Thomas E. Ricks depicted as a teenage boy leaving Nauvoo, Illinois with his family. The pioneers are depicted crossing the frozen Mississippi river. The Nauvoo Temple is depicted in the background.

Utreisen fra Nauvoo, av Glen S. Hopkinson, kopiering ikke tillatt

For disse første hellige var det å delta i templets ordinanser vesentlig for deres vitnesbyrd da de møtte lidelsene, sinte mobber, det å bli drevet bort fra komfortable hjem i Nauvoo og den lange og vanskelige reisen som lå foran dem. De var blitt begavet med kraft i det hellige tempel. Mann og hustru var beseglet til hverandre. Barn var beseglet til sine foreldre. Mange mistet familiemedlemmer på veien, men de visste at dette ikke var slutten for dem. De var blitt beseglet i templet for all evighet.

Tempelordinansene – Begavelser og beseglinger

Templer er det beste lærdommens universitet som vi mennesker kjenner. Det gir oss kunnskap og visdom om verdens skapelse. Tvettinger og salvinger forteller oss hvem vi er. Begavelsens instruksjoner gir oss rettledning om hvordan vi skulle leve her på jorden (se L&p 97:13-14).

Hovedformålet med templet er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser leder oss til vår Frelser og gir oss velsignelsene vi får del i gjennom Jesu Kristi forsoning. Ordet begavelse betyr “gave”. Ordinansen består av en rekke instruksjoner om hvordan vi skulle leve, og pakter vi inngår for å leve rettskaffent ved å følge vår Frelser.

Bilde
Sealing room in the Kansas City Missouri Temple.

Foto av Kansas City Missouri tempelinteriør: Matthew Reier

En annen viktig ordinans er å bli beseglet for evig i celestialt ekteskap. Denne pakten gjør det mulig for barn å bli beseglet til sine foreldre, og barn født i pakten til å bli en del av en evig familie.

Lære og pakter lærer oss: “Alt du besegler på jorden, skal være beseglet i himmelen, og alt du binder på jorden i mitt navn og ved mitt ord, sier Herren, skal være evig bundet i himlene, og hvis du forlater noen deres synder på jorden, skal de være evig forlatt i himlene, og hvis du fastholder noen deres synder på jorden, skal de være fastholdt i himmelen” (L&p 132:46).

Når et par kneler ved alteret, er jeg som besegler klar over min rolle som Herrens representant. Jeg vet at det som blir beseglet på jorden, i bokstavelig forstand er beseglet i himmelen – for aldri å bli brutt hvis de som blir beseglet, forblir trofaste og holder ut til enden.

Speilene på motsatte vegger i templets beseglingsrom står i en slik vinkel at de skaper et visuelt inntrykk av uendelige bilder. Å se inn i disse speilene på den ene siden i rommet representerer den evighet av tid som vi har reist for å komme til jorden. Når vi vender oss til den motsatte side av rommet, ser vi inn i de tilsynelatende uendelige bilder som symboliserer evighetene etter at vi forlater denne skrøpelige tilværelsen på jorden. Selve beseglingsrommet representerer vår prøvetid her på jorden. Lærdommen som skal høstes av denne tempelerfaringen, er at vi har truffet de rette valg for å komme til jorden og oppleve jordelivet, og at hvordan vi lever i denne korte perioden vil være avgjørende for hvordan vi skal leve i all evighet heretter.

Dere forbereder dere for jordelivets prøvelser. Vi kom frivillig fra Gud Faderens nærhet til denne jordiske prøvestand med handlefrihet, og vi visste at vi måtte oppleve “motsetning i alle ting” (2. Nephi 2:11). Vårt mål (se 1 Nephi 15:14) er å iføre oss Guds fulle rustning og motstå “motstanderens brennende piler” (L&p 3:8) med Åndens sverd og troens skjold (se L&p 27:15-18), å holde ut til enden og være verdige til å stå og leve i Gud Faderens og hans Sønns, Jesu Kristi nærhet i all evighet – for å oppnå det som kalles evig liv.

Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at Gud lever, at Jesus er Kristus og at Joseph Smith, profeten for vår evangelieutdeling, gjenga prestedømmets velsignelser som gjør oss i stand til å få del i templets velsignelser.