2014
Forberedelse til å bli en evig familie
February 2014


Våre hjem, våre familier

Forberedelse til å bli en evig familie

Det finnes ingen trylleformel for et lykkelig ekteskap, men ingrediensene er alltid de samme.

Min hustru og jeg iakttok med bedrøvelse og forundring at noen av våre venner gjennomgikk en skilsmisseprosess. Det første vi følte, var frykt for at dette skulle skje med oss hvis vi skulle stå overfor vanskelige utfordringer i vårt ekteskap. Da vi faktisk opplevde en alvorlig krise i ekteskapet vårt, bestemte vi oss for å gi oss selv en siste sjanse – men på riktig måte. Vi hadde allerede en tid forsøkt å løse våre problemer ved å ta hensyn til hverandres tanker og følelser. Forholdet ble bedre midlertidig, men etter en tid meldte problemene seg alltid igjen.

Vårt ekteskap begynte ikke å endres før vi innså at Herren trengte å spille en fremtredende rolle i det. Vi innså at vi aldri ville klare å arbeide oss gjennom våre konflikter på egen hånd, langt mindre finne en løsning. Vi lot vår stolthet fare og gjorde noe vi ikke hadde gjort før. Vi glemte våre egne synspunkter og spurte Herren hva han ønsket for oss. Først da vi tok Ham med, begynte vårt ekteskap å bedres – gradvis og på hans måte og i hans beleilige tid.

Nå er det flere å siden vi knelte ved alteret i Santiago Chile tempel, og vi har møtt mange utfordringer og mye motgang. Når vi ser tilbake, kan vi si at alt vi har gjennomgått, har vært til vårt beste. Motgangen har lært oss å være ydmyke og har gjort oss sterkere. Vi lærer fremdeles hvordan vi må sette vårt liv i orden – vi lærer begge å arbeide sammen som likeverdige partnere i kjærlighet og forståelse – og innsatsen har vært verdt det.

Det finnes ingen trylleformel for et lykkelig ekteskap. Ingrediensene finnes i Jesu Kristi evangelium, der de alltid har vært å finne. Som familie har vi skrevet en erklæring som vi bruker sammen med familieerklæringen som Det første presidentskap og De tolv apostler har utgitt.1 Vår erklæring, som har tittelen “Hvordan forberede seg til å bli en evig familie”, begynner med følgende ord: “Vi, familien Castro Martínez, bevitner at ekteskapet er innstiftet av Gud, og at familieforhold kan være evige gjennom Jesu Kristi forsoning hvis vi er lydige mot evangeliets lover og ordinanser.”

Det som følger, er 17 prinsipper som etter vår mening omfatter de grunnleggende evangelienormer som vil gi oss størst sjanse til å lykkes i vårt ekteskap og i vår familie. Vår liste er på ingen måte revolusjonerende. Den inneholder ting som personlig bønn og familiebønn, skriftstudium, ukentlige familiens hjemmeaftener, tilstedeværelse på søndagens møter, regelmessige tempelbesøk, det å behandle hverandre med kjærlighet og respekt, og yte tjeneste. Vi innser også at prinsippene i seg selv har ingen som helst effekt – vi må praktisere dem.

Ved å legge vår stolthet til side og innlemme Herren og hans vilje i vårt ekteskap har vi kommet inn på stien som kan gjøre oss til en evig familie.

Artikkelforfatteren bor i Valparaíso, Chile.

Note

  1. Se “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129.