2009
Heliga hem, heliga tempel
Maj 2009


Heliga hem, heliga tempel

När du förstår templets heliga natur dras du till din familj. När du förstår familjens eviga natur, dras du till templet.

Bild
Elder Gary E. Stevenson

Vilken underbar konferens det har varit. Vi har välsignats med råd från första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum, som vi stödjer som profeter, siare och uppenbarare.

Jag minns en varm solig eftermiddag när våren försökte tränga undan en lång kall vinter i Cache Valley i Utah. Min far, vars lördagar alltid var upptagna med saker att göra åt sina sonsöner, kom förbi och erbjöd oss ”en åktur”. Våra söner, fyra och sex år, var alltid glada att åka med i farfars pickup och hoppade in i baksätet medan jag satte mig framme hos min far. Vi körde genom Logans gator som snirklar sig runt templet i Logan som ligger vackert beläget högt på en kulle nära stadens centrum. När vi kört ut ur staden kom vi från tätt trafikerade asfaltgator till sällan använda grusvägar. Vi körde över gamla broar och på slingriga skogsvägar långt ut på landet. Vi var långt från annan trafik och helt ensamma.

Min far insåg att hans sonsöner aldrig hade varit där förr och stannade pickupen. ”Tror ni vi är vilse?” frågade han pojkarna som storögt tittade ut genom vindrutan, ut över dalen. Efter en stunds eftertanke kom det djupsinniga svaret från en ung gosse. ”Titta”, sade han och pekade, ”farfar, man är aldrig vilse när man ser templet.” Vi vände blicken ditåt och såg med honom solen glittra på spirorna på Logans tempel långt borta på andra sidan dalen.

Man är aldrig vilse när man ser templet. Templet ger ledning åt dig och din familj i en kaotisk värld. Det är en evig väktare som hindrar dig från att komma vilse i ”mörkrets dimma”.1 Det är Herrens hus.2 Det är en plats där förbund ingås och eviga förrättningar utförs.

I Mormons bok lät kung Benjamin sin tids heliga samlas ”varje man med tältets öppning mot templet”.3 Som kyrkans medlemmar har vi i vår tid råtts av nutida profeter som, om vi följer dem, vänder våra hems dörrar mer fullständigt i riktning mot templet.

Första presidentskapet har inbjudit ”vuxna medlemmar att inneha gällande tempelrekommendation och besöka templet oftare” alltefter tid och möjlighet och uppmuntrat medlemmarna ”att ersätta vissa fritidsaktiviteter med tempeltjänst”. De uppmuntrade också ”nya medlemmar och ungdomar i kyrkan som är tolv år och äldre att leva värdiga att hjälpa till med detta stora verk genom att tjäna som ställföreträdare vid dop och konfirmationer”.4 Också våra mindre barn har uppmuntrats att besöka tempelplatser och vidröra templet.5 President Thomas S Monson sade en gång: ”När vi vidrör templet, berörs vi av templet.”6

Vi välsignas av att leva i en tid av tempelbyggande när 146 tempel är invigda eller ska byggas.7 Under ”Templet” i Handledning för skriftstudier står det: ”Det är de heligaste platserna för tillbedjan” på jorden. Bible Dictionary, ”Temple”, fortsätter med följande insiktsfulla ord: ”Endast hemmet kan jämföras med templet i fråga om helighet.”8 För mig anger detta en unik relation mellan templet och hemmet. Vi kan inte bara vända vårt hems dörr mot templet eller Herrens hus, vi kan också göra vårt hem till ett ”Herrens hus”.

Under en stavskonferens nyligen uppmanades de närvarande av äldste Glen Jenson, områdessjuttio och den besökande generalauktoriteten, att i tankarna gå igenom sitt hem med sina andliga ögon öppna. Jag vill inbjuda er att göra samma sak. Var ert hem än är och hur det än ser ut är tillämpningen av eviga evangelieprinciper inom dess väggar universell. Då börjar vi. Tänk dig att du öppnar ytterdörren och går in i ditt hem. Vad ser du och hur känns det? Är det en plats fylld av kärlek och frid, en tillflykt undan världen liksom templet? Är det rent och välordnat? När du går igenom ditt hem, ser du upplyftande bilder, däribland upplyftande bilder av templet och Frälsaren? Är din sängkammare eller sovplats en plats för personliga böner? Är matrummet eller köket en plats där man tillagar och njuter av maten tillsammans, med upplyftande samtal och tid för familjen? Finns skrifterna i ett rum där familjen kan studera, be och lära tillsammans? Kan du hitta en plats för enskilda studier av evangeliet? Är musiken du hör eller underhållningen du ser, online eller på annat sätt, stötande för anden? Är samtalen upplyftande och utan stridigheter? Nu är rundturen över. Kanske du liksom jag fann några ställen där det behövs lite förbättringar, men förhoppningsvis ingen omfattande totalrenovering.

Vare sig vår bostad är stor eller liten, enkel eller påkostad, så finns det plats för alla de här delarna av evangeliet — i allas hem.

För att hålla templet och dem som kommer dit heliga och värdiga, har Herren upprättat normer genom sina tjänare profeterna. Det vore klokt av oss att tillsammans, i ett familjeråd, beakta normer för vårt hem så att vi håller det heligt och låter det vara ett ”Herrens hus”. Uppmaningen att ”upprätta … ett hus för bön, ett hus för fasta, ett hus för tro, ett hus för lärdom, ett hus för härlighet, ett ordningens hus, ett Guds hus”9 ger oss gudomlig ledning om hurdant hem Herren vill att vi ska skapa. När vi gör det börjar vi bygga en ”andlig boning” där vi alla kan bo, oavsett världsliga omständigheter — ett hem fyllt av skatter som ”varken rost eller mal förstör”.10

Det finns en rättfärdig enighet mellan templet och hemmet. När du förstår templets heliga natur dras du till din familj. När du förstår familjens eviga natur, dras du till templet. President Howard W Hunter sade: ”I templets förrättningar beseglas den eviga familjens grundvalar.”11

President Boyd K Packer har sagt: ”Säg ordet tempel. Säg det stilla och vördnadsfullt. Säg det om och om igen. Templet. Templet. Templet. Lägg till orden det heliga. Det heliga templet. Säg det som om det var skrivet med stora bokstäver, var det än står i meningen.

Templet. Ett annat ord är lika betydelsefullt för de sista dagars heliga. Hemmet. Sätt ihop orden det heliga templet och hemmet, så har du beskrivit Herrens hus!”12

Förra året samlades primärbarnen, tusentals av dem, över hela världen i sina församlingar och grenar och sjöng för sina familjer och församlingsmedlemmar som en del av Barnens medverkan på sakramentsmötet. De sjöng om önskningar, löften och förberedelse. Det som de sjöng om börjar i heliga hem och fortsätter i heliga tempel. Jag tror att ni hör melodin i era hjärtan när jag läser orden:

Jag längtar så till templet,

att komma dit en dag,

få känna Andens maning

och lyda Herrens lag.

För templet är Guds eget hus,

där frid och kärlek råder.

Jag vill förbereda mig var dag,

och alltid lyda Guds lag.

Jag längtar så till templet,

en dag skall jag gå dit.

Där ingår jag förbund om

att lyda Gud med flit.

Ja, templet är en helig plats

för kärlek, ljus och sanning.

Där beseglas vi för evig tid.

Familjen finner där frid.13

President Boyd K Packer har sagt: ”Det yttersta syftet med all vår undervisning är att förena föräldrar och barn i tron på Herren Jesus Kristus, så att de är lyckliga i hemmet, beseglade i ett evigt äktenskap, sammanlänkade med förfäderna och förvissade om upphöjelse i vår himmelske Faders närhet.”14

Jag vittnar om att tillämpningen av de här principerna hjälper dig vända hemmets dörr mot templet, eller Herrens hus, och att mer fullständigt göra ditt heliga hem till ett Herrens hus.

Jag slutar som jag började med ett oskyldigt barns ord: ”Man är aldrig vilse när man ser templet.” Och jag bär mitt vittnesbörd om att våra hem är heliga platser och om Herrens tempel. Jag vet att Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader. Jag vittnar om Jesus Kristus och om hans roll som vår Frälsare och Återlösare, och om levande profeter som har myndighet att utöva prästadömets alla nycklar, från Joseph Smith till Thomas S Monson. Jag gör det i Jesu Kristi heliga namn, amen.

SLUTNOTER

  1. 1 Nephi 8:24.

  2. Se Vägledning för skriftstudier, ”Templet, Herrens hus”, s 181.

  3. Mosiah 2:6.

  4. Brev från första presidentskapet, 11 mar 2003.

  5. Se Thomas S Monson, ”Att finna frid”, Liahona, mar 2004, s 5–6.

  6. I JoAnn Jolley, ”A Shining Beacon on a Hill: Jordan River Temple Is Dedicated”, Ensign, jan 1982, s 77: ”I början av veckan sade äldste Thomas S Monson i de tolv apostlarnas kvorum att templets fysiska närhet kan ge en djupt andlig upplevelse. Han återgav framlidne äldste Matthew Cowleys berättelse om en farfar som tog med sin lilla sondotter på ett födelsedagsbesök till tempelområdet i Salt Lake City. Med trädgårdsmästarens tillåtelse gick de fram till templets stora dörrar. Han bad henne att lägga handen på tempelväggen och sedan på dörren, och sade vänligt till henne: ’Kom ihåg att du i dag rörde vid templet. En dag ska du gå in genom den här dörren.’ Hans gåva till sondottern var uppskattning av Herrens hus. Likaså, sade äldste Monson, ’när vi vidrör templet, berörs vi av templet’.”

  7. Se ”Temples around the World”, http://temples.lds.org. Klicka på Chronological.

  8. Handledning för skriftstudier, ”Templet”, s 181; Bible Dictionary, ”Temple”, s 781.

  9. L&F 88:119.

  10. Se Matt 6:19–20; 3 Nephi 13:19–20.

  11. Howard W Hunter, ”Ett tempelmotiverat folk”, Nordstjärnan, maj 1995, s 2.

  12. Boyd K Packer, ”Templet och prästadömet”, Nordstjärnan, jul 1993, s 20.

  13. ”Jag längtar så till templet”, Barnens sångbok, s 99.

  14. Boyd K Packer, ”Trons sköld”, Nordstjärnan, jul 1995, s 6.