2008
Wandelen in het licht
Mei 2008


Wandelen in het licht

Je neemt iedere dag en bijna ieder uur beslissingen waardoor je in het licht blijft wandelen of er juist van weg richting de duisternis.

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Voor een ieder van ons is het leven een reis. Een reis die onze hemelse Vader uit liefde voor ons heeft uitgestippeld. Wij hebben allemaal unieke ervaringen en eigenschappen, maar onze reis is wel — voordat we naar de aarde kwamen — op dezelfde plek begonnen.

We zijn allemaal onderricht door Elohim, de Vader van onze geest. We hielden van Hem en wilden als Hij worden en voor eeuwig bij Hem zijn. Hij vertelde ons ronduit waaraan we moeten voldoen om die vreugde te kunnen smaken. We zouden een lichaam ontvangen met alle daarbij horende beproevingen. We zouden te maken krijgen met ziekte en ons lichaam zou langzaam oud worden en sterven. En ons lichaam zou krachtige verlangens naar lichamelijk bevrediging kennen.

Onze hemelse Vader legde ons uit wat er nodig was om die reis te laten slagen van waar we ons toen bevonden tot aan het eeuwig leven bij Hem, het soort leven dat Hij leidt. We zouden onze levensreis moeten maken zonder kennis van ons vroegere leven bij Hem in de geestenwereld. En we konden niet bij Hem terugkeren als we de lichamelijke dood niet overwonnen en de gevolgen van onze zonden niet tenietdeden. Hij zei dat we de gevolgen van dood en zonde niet zelf konden tenietdoen. We zouden een Heiland nodig hebben die de banden van de dood zou breken en een weg zou bereiden om ons te reinigen van de zonden die we zeker zouden begaan.

Jullie weten dat er in de Schriften staat die God ons door profeten heeft gegeven, dat er een opstand in de geestenwereld was toen het plan voor onze levensreis werd voorgesteld. De opstandigen wilden het plan van een Heiland niet aanvaarden en wilden het risico niet lopen om eventueel niet bij onze hemelse Vader te kunnen terugkeren. Jullie maakten allemaal deel uit van de moedige, getrouwe volgelingen in dat conflict. Jullie hebben de Heiland en zijn plan voor onze levensreis aanvaard, om vreugdevol terug te keren naar de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader.

Zelfs te midden van hen die in de geestenwereld het goede hebben gekozen, zijn jullie uitzonderlijke geesten. Jullie kwamen in aanmerking om op aarde te komen en die levensreis te maken in een tijd waarin het evangelie van Jezus Christus op aarde is. En onder de miljarden kinderen van onze hemelse Vader hier op aarde, hebben jullie het voorrecht om het evangelie van Jezus Christus en zijn ware kerk te kennen. Sterker nog, het feit dat jullie vanavond naar ons luisteren betekent dat jullie ervoor hebben gekozen om tijdens die levensreis in het licht te wandelen.

Ieder kind van onze hemelse Vader dat op aarde geboren wordt, krijgt als vrije gave het licht van Christus. Die heb je vast weleens gevoeld. Het is dat besef van wat goed en fout is en wat waar en niet waar is. Die gave heb je al sinds het begin van je levensreis. Het feit dat je bent gedoopt en de Heilige Geest hebt ontvangen is een bewijs dat je ervoor hebt gekozen om in het licht van Christus te wandelen.

Toen je werd bevestigd als lid van de kerk kreeg je het recht op het gezelschap van de Heilige Geest. De Heilige Geest is een krachtige lichtbron waarmee je de waarheid kunt herkennen, de Heer Jezus Christus kunt volgen en liefhebben, en in het hiernamaals de weg naar God kunt terugvinden.

Maar de geest die de opstand in het voorsterfelijk leven leidde, bestrijdt nog steeds het plan en wil dat jullie ellendig zijn. Hij wil dat jullie nooit de weg naar huis zullen terugvinden. Die vijand van jullie ziel kent jou en je goedheid. Hij weet dat als hij ervoor kan zorgen dat je niet in het licht wandelt, hij je in zijn macht kan krijgen en je ervan kan weerhouden om anderen onderweg te helpen. Hij weet hoe goed je bent en dat je in je leven honderden kinderen van onze hemelse Vader rechtstreeks kunt beïnvloeden, en duizenden in komende generaties die jouw pad zullen volgen. Als hij ervoor kan zorgen dat je gaat afdwalen en op je levensreis niet meer in het licht wandelt, kan hij veel mensen schade toebrengen en ellendig maken.

Het feit dat jullie nu luisteren is een bewijs dat God begrijpt hoe belangrijk jullie zijn en dat jullie ervoor gekozen hebben om in het licht te wandelen dat Hij jullie biedt. Dergelijke keuzen zijn niet altijd duidelijk zichtbaar. Je neemt iedere dag en bijna ieder uur beslissingen waardoor je in het licht blijft wandelen of er juist van weggaat richting de duisternis. Enkele belangrijke beslissingen hebben te maken met de verlangens van je hart.

Er zijn zoveel dingen die je kunt verlangen. We hebben bijvoorbeeld allemaal behoefte aan goedkeuring van andere mensen. We hebben allemaal behoefte aan vriendschap. We zijn allemaal op zoek naar bewijzen dat we als persoon waardevol zijn. Op basis van die verlangens nemen we beslissingen. Sommige beslissingen leiden ons echter weg van het licht dat God ons als leidraad heeft gegeven. Andere versterken dat licht dat onze weg verlicht.

Als ik terugkijk, besef ik nu dat ik me niet bewust was van het belang van bepaalde verlangens en keuzes. Ik wilde geselecteerd worden voor sportteams. Ik wilde goede cijfers op school halen. Ik wilde goede en echte vrienden hebben. En toen ik de beslissingen nam die bij die verlangens hoorden, was ik me er vaak niet van bewust of ik nu naar het licht toe of er vandaan werd geleid.

Sommige prestaties en sommige vrienden speelden een belangrijke rol bij mijn gevoel voor licht. Maar door andere factoren werd ik — meer dan ik toen besefte — van het licht weggeleid. Door de beslissingen die ik nam om mijn verlangens naar vriendschap en erkenning te bevredigen, werd ik op belangrijke en blijvende wijze naar het licht toe of ervan weg geleid.

Lang geleden heeft onze hemelse Vader ons door middel van zijn profeten laten weten welke beslissingen het belangrijkst zijn, en waarom, en hoe we die moeten nemen.

De beste samenvatting daarvan zijn volgens mij woorden van Mormon, die worden aangehaald door zijn zoon Moroni. Ik wou dat ik die woorden beter had begrepen toen ik zo oud was als jullie, en ik bid dat de Heer ze vanavond in jullie hart zal griffen.

‘Doch zie, wat van God is, nodigt uit en verlokt om voortdurend goed te doen; daarom is alles wat uitnodigt en verlokt om goed te doen en God lief te hebben en Hem te dienen, door God ingegeven.

‘Welnu, ziet toe, (…), dat gij hetgeen slecht is niet aan God toeschrijft, noch hetgeen goed is en van God, aan de duivel.

‘Want zie, mijn broeders, het is u gegeven te oordelen, zodat gij goed van kwaad kunt onderscheiden; en opdat gij het met volmaakte kennis zult weten, is de wijze van oordelen even duidelijk als het verschil tussen het daglicht en de donkere nacht.’1

In de Schriften staat ook de bron en de kracht van dat licht vermeld.

‘Want zie, de Geest van Christus wordt aan ieder mens gegeven, opdat hij goed van kwaad zal kunnen onderscheiden; welnu, ik toon u de wijze van oordelen; want alles wat uitnodigt om goed te doen en overreedt om in Christus te geloven, wordt door de macht en gave van Christus uitgezonden; daarom kunt gij met volmaakte kennis weten dat het van God is.

‘Maar alles wat de mens overreedt om kwaad te doen en niet in Christus te geloven en Hem te verloochenen en God niet te dienen, daarvan kunt gij met volmaakte kennis weten dat het van de duivel is; want op die wijze gaat de duivel te werk, want hij overreedt geen enkel mens om goed te doen, neen, niet één; en zijn engelen evenmin; en evenmin zij die zich aan hem onderwerpen.’2

Nu zie ik, beter dan toen ik een jongeman was, hoe ik die leiding had kunnen gebruiken. Er waren sportteams met spelers en coaches die een goede invloed op me hadden. Maar ook enkele die dat niet hadden. Ik had vrienden, van wie sommigen geen lid van de kerk van Jezus Christus waren, die me er door hun voorbeeld toe hebben aangezet om goed te doen en de Heiland indachtig te zijn.

Ik had op school vrienden en leerkrachten van wie ik goedkeuring en vriendschap wilde, die me er op de een of andere manier toe aanzetten om goed te doen en mijn gevoelens voor de Heiland te versterken. Ik heb gelukkig mijn weg gevonden. Maar ik had nog betere resultaten kunnen bereiken als ik het belang van mijn keuzes en de manier van kiezen beter had begrepen.

Mormon wist dat. Als ik zijn woorden of die van anderen in het Boek van Mormon zorgvuldiger had bestudeerd, zou ik nog meer gezegend en meer beschermd zijn geweest. Dit zijn de woorden van Mormon:

‘Aangezien gij het licht kent waarmee gij kunt oordelen, welk licht het licht van Christus is, ziet toe dat gij niet verkeerd oordeelt; want met datzelfde oordeel waarmee gij oordeelt, zult ook gij geoordeeld worden.

‘Daarom smeek ik u (…) zorgvuldig onderzoek te doen in het licht van Christus, opdat gij goed van kwaad kunt onderscheiden; en wanneer gij al het goede aangrijpt en het niet veroordeelt, zult gij zeker een kind van Christus zijn.

‘En nu (…) hoe kunt gij al het goede aangrijpen?’3

Door geloof kunnen wij al het goede aangrijpen. Ik bid met heel mijn hart dat jullie steeds meer gaan geloven dat je een dochter van een liefdevolle God bent. Omdat jullie dit punt in jullie levensreis bereikt hebben, getuig ik dat jullie tot die kloekmoedige dochters van God behoren. Net als jullie door de vijand van alle rechtschapenheid belaagd worden, worden jullie ook beschermd en geholpen door onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus. Zij kennen je. Zij kennen alle krachten en personen in jouw omgeving. Zij weten wat er voor jou in het verschiet ligt. En daarom weten Ze welke van jouw beslissingen, welke verlangens van jou en welke omstandigheden in jouw omgeving de belangrijkste zijn om jou in het licht te laten wandelen. Ik getuig dat met behulp van de Geest van Christus en de Heilige Geest je vol vertrouwen om het even welke moeilijkheden op je pad het hoofd kunt bieden. Omdat jullie zo waardevol zijn, kunnen bepaalde beproevingen erg zwaar zijn. Maar je hoeft nooit ontmoedigd of bang te zijn. De manier om moeilijkheden te overwinnen is voor jullie al voorbereid, en jullie zullen die vinden als je je geloof oefent.

Jullie moeten het geloof hebben om te bidden. Jullie moeten het geloof hebben om het woord van God te overwegen. Jullie moeten het geloof hebben om die dingen te doen en die plaatsen te bezoeken waarbij de Geest van Christus en de Heilige Geest aanwezig zullen zijn.

Ik beloof jullie dat je binnen enkele dagen de verlichting van de Geest van Christus en de Heilige Geest in je dagelijks leven zult voelen. Als je in het licht wandelt, voel je de warmte en het geluk die je uiteindelijk zult ervaren als je thuis wordt verwelkomd met de honderden en wellicht duizenden anderen die je bij je hebt, omdat zij jouw voorbeeld hebben gevolgd om in het licht te wandelen.

Dit is ware de kerk van Jezus Christus. Er is een hedendaagse profeet, Thomas S. Monson. En er zijn ware dienstknechten en engelen om je op het verlichte pad te helpen. Daarvan getuig ik, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Moroni 7:13–15.

  2. Moroni 7:16–17.

  3. Moroni 7:18–20.