2008
De kracht van licht en waarheid
Mei 2008


De kracht van licht en waarheid

Om in deze tijd te slagen, moeten we geestelijk licht van binnen hebben.

Afbeelding
Elder Robert R. Steuer

Als jongetje ontdekte ik de verbazingwekkende kracht van een zaklantaarn. Als ik de lamp ’s avonds aandeed, zag ik een grote verlichte stip op de plek waar ik naar wees. Mijn enthousiasme nam toe toen ik de zaklantaarn in de stoffige stal gebruikte. Dan zag je een lichtstraal in de lucht. Maar mijn grootste ontdekking was toen ik de zaklantaarn tegen de palm van mijn hand aan drukte. Mijn hele hand gloeide in het donker. Het licht zat in me! Het kan opwindend zijn om naar de eigenschappen van licht te kijken, maar het ontdekken van de eigenschappen van geestelijk licht en geestelijke waarheid is nog veel inspirerender en belangrijker.

We leven in een geweldige tijd, maar ook een tijd waarin de vrede van de aarde is weggenomen.1 Om in deze tijd te slagen, moeten we geestelijk licht van binnen hebben. Hoe verkrijgen we dat geestelijke licht en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de waarheden van het evangelie van Jezus Christus onze ziel vervullen? Ik wil u graag drie manieren geven: (1) leer ware beginselen; (2) verkrijg een zuiver getuigenis en (3) leef moedig het evangelie na.

Ten eerste: leer ware beginselen. Alma ontdekte dat ‘de prediking van het woord het volk er dikwijls toe bewoog te doen wat rechtvaardig was — ja, het had een krachtiger uitwerking op het gemoed van het volk (…) dan het zwaard of iets anders wat hun was overkomen — daarom achtte Alma het raadzaam dat zij het met de kracht van het woord Gods probeerden.’2 ‘Het woord Gods is de leer die door Jezus Christus en zijn profeten wordt verkondigd. Alma wist dat de leer grote macht heeft. De leer kan het gemoed van de mensen verlichten, waardoor zij geestelijke zaken inzien die niet zichtbaar zijn voor het natuurlijke oog. En zij kan het hart ontvankelijk maken voor de gevoelens van de liefde voor God en de liefde voor de waarheid.’3

In 1832 openbaarde de Heer aan de profeet Joseph Smith een ware en krachtige leer over geestelijk licht, het licht van Christus:

‘welk licht uitgaat van de tegenwoordigheid Gods om de uitgestrektheid der ruimte te vervullen —

‘het licht dat in alle dingen is, dat leven geeft aan alle dingen, dat de wet is waardoor alle dingen worden bestuurd, ja, de macht van God, die op zijn troon zit.’4

President Boyd K. Packer heeft deze waarheid bevestigd toen hij zei: ‘Ook wordt het licht van Christus in de Schriften omschreven als “de Geest van Christus”. (…) De Geest van Christus kan een inspiratiebron zijn voor uitvinders, geleerden, schilders, beeldhouwers, componisten, acteurs, architecten, schrijvers en hen brengen tot goede, zelfs geïnspireerde, creaties tot welzijn van de mens.’5

De meest recente wetenschappelijke opvattingen over de basiseigenschappen van licht zijn inderdaad verbluffend. Hedendaagse wetenschappers beschrijven licht als een ‘drager’6 of ‘boodschapper’7 of ‘middelaar’8. Wat zijn de leerstellingen van de Heer toch diepzinnig!

Ten tweede: verkrijg een zuiver getuigenis. Dat getuigenis is de bevestiging door de Heilige Geest dat God onze Vader is en dat Jezus de Christus is.9 Het licht en de waarheid die we overal zien, zetten ons ertoe aan om kennis te verkrijgen door studie en geloof, die aan de bevestiging van de Geest10 voorafgaan. Met onze zintuigen kunnen we veel van Gods werk en goedheid leren. Maar wij krijgen een groter getuigenis als we met een ‘eerlijke bedoeling’11 geestelijk naar de waarheid zoeken. President Spencer W. Kimball heeft gezegd: ‘De schatten van wereldlijke en geestelijke kennis zijn verborgen schatten — zij zijn verborgen voor hen die er niet op de juiste wijze naar zoeken en streven om ze te vinden. (…) Wij krijgen geen geestelijke kennis als we er alleen maar om vragen. Zelfs bidden is niet voldoende. Er is volharding en toewijding voor nodig.’12

Ons getuigenis wordt versterkt als wij eerbiedig naar het grootse heelal kijken dat God voor ons heeft geschapen. De Heer zei tegen Henoch: ‘Alle dingen worden geschapen en gemaakt om van Mij te getuigen.’13 Alma gaf een soortgelijk getuigenis aan Korihor, de antichrist: ‘Alle dingen wijzen erop dat er een God is; ja, zelfs de aarde, en alle dingen op het oppervlak daarvan, ja, en haar beweging, ja, en ook alle planeten die zich bewegen in hun vaste orde, getuigen dat er een oppermachtige Schepper is.’14

De innerlijke strijd die Enos voerde met de Heer toont ons hoe sterk het getuigenis van zijn vader moet zijn geweest. Enos zei: ‘De woorden die ik mijn vader dikwijls had horen spreken aangaande het eeuwige leven en de vreugde der heiligen drongen tot diep in mijn hart door.’15 En ouderling M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘Een heldere verklaring van waarheid maakt het verschil uit. Dat is wat het hart verandert.’16

Mijn vrouw en ik woonden een keer een avondmaalsdienst in Recife (Brazilië) bij. Een jongetje van negen of tien droeg op die hete dag zijn nieuwe blauwe pak. Hij liep naar het spreekgestoelte en keek heel ontspannen naar de aanwezigen. Hij zei: ‘Als gezin hebben we morele keuzevrijheid bestudeerd.’ Toen las hij: ‘Daarom zijn de mensen vrij naar het vlees; (…) En zij zijn vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen door de grote Middelaar van alle mensen, of om gevangenschap en dood te kiezen, naar de gevangenschap en macht van de duivel.’17 Toen zei de jongen: ‘Sommige van mijn vrienden kiezen ervoor om te roken en drugs te gebruiken, maar we zullen allemaal de gevolgen van ons gedrag moeten accepteren.’ Hij sloot af met zijn getuigenis: ‘Ik zie nu in dat dit waar is.’ Dat getuigenis van iemand zo jong was krachtig en raakte ons diep.

Ten derde moeten we moedig door het leven gaan, volgens het licht en het getuigenis dat we hebben ontvangen. Ons wordt beloofd: ‘Wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe’.18 Er zijn veel inspanningen en offers voor nodig om moedig het evangelie na te leven. Jarenlang moesten de heiligen uit Manaus (Brazilië) die naar de tempel wilden twee dagen met een drukke rivierboot de Amazone afvaren, gevolgd door twee dagen met de bus door de hete tropen om de Recifetempel te bereiken. Als ze daar uitgeput aankwamen, gingen ze onder de douche, kleedden ze zich om en begonnen ze meteen met hun tempelwerk. Na verscheidene dagen de Heer te hebben gediend in de tempel, maakten ze de moeilijke reis terug naar huis. Hun grote offers zijn een prachtige weerspiegeling van de woorden: ‘Maar ik en mijn huis, wij zullen de Here dienen.’19

Als wij in deze geweldige maar moeilijke tijd gemoedsrust willen vinden, moeten we de ware leer bestuderen, een zuiver getuigenis ontvangen en moedig de waarheden van het evangelie naleven. Als we in overeenstemming leven met het licht en de waarheid die Jezus Christus en zijn profeten verkondigen, zullen we onze eeuwige bestemming beter zien. Daarvan getuig ik, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie LV 1:35.

  2. Alma 31:5.

  3. ‘Het vermogen om de leer uiteen te zetten’, De Ster, juli 1999, p. 85.

  4. LV 88:12–13.

  5. ‘Het licht van Christus’, Liahona, april 2005, p. 10.

  6. Zie 2 Nephi 33:1; zie ook Joseph Fielding Smith, Doctrines of Salvation, samengesteld door Bruce R. McConkie, drie delen (1954–1956), deel 1, p. 54.

  7. Zie LV 45:9.

  8. Zie 2 Nephi 2:27–28.

  9. Zie M. Russell Ballard, ‘Zuiver getuigenis’, Liahona, november 2004, p. 40–41.

  10. Zie LV 9:7–8.

  11. Moroni 10:4.

  12. The Teachings of Spencer W. Kimball, (Edward L. Kimball ed. [1982]), pp. 389–390.

  13. Mozes 6:63.

  14. Alma 30:44.

  15. Enos 1:3.

  16. Liahona, november 2004, p. 41.

  17. 2 Nephi 2:27.

  18. LV 50:24.

  19. Jozua 24:15.