2002
Nestekjærlighet – fullkommen og evig kjærlighet
Juli 2002


Nestekjærlighet – fullkommen og evig kjærlighet

Når vi i stadig større grad tenker og handler som Ham, vil det naturlige menneskes egenskaper drive bort og erstattes av Kristi hjerte og sinn.

Mine kjære brødre og søstre, jeg ønsker nå mer enn noe annet å bære vitnesbyrd, et personlig vitnesbyrd, om Guds kjærlighet til meg, til dere og til alle mennesker. Hvilket menneske strekker til når det gjelder å uttrykke dybden i sin takknemlighet for Guds kjærlighet? Hvor velsignet jeg har vært som i så mange år har vært sammen med dere og merket Kristi rene kjærlighet strømme ut fra dere. Jeg står i stor gjeld til dere og til Gud.

Definisjon av nestekjærlighet

Herren sa at nestekjærlighet er ”Kristi rene kjærlighet”,1 det som ”gleder sjelen mest”,2 ”den største av alle Guds gaver”,3 ”fullkommen” og ”evig”.4

Selv om nestekjærligheten er vanskelig å beskrive, er den ganske lett gjenkjennelig hos dem som er i besittelse av den.

  • En gammel, forkrøplet bestemor som abonnerer på en ettermiddagsavis fordi hun vet at det vil føre avisbudet, hennes barnebarn, hjem til henne hver dag, så hun kan lære ham å be mens han kneler ved hennes side.

  • En mor som i en tid med dårlig økonomi og lite mat til alles forundring ser ut til å være fornøyd med bare småbiter.

  • En mann som får ufortjent offentlig straff, men ydmykt finner seg i den likevel.

Er ikke den røde tråd i disse eksemplene nestekjærlighet, uselviskhet, at man ikke venter noe til gjengjeld? Alle våre guddommelige egenskaper synes å komme fra og omgis av denne ene.5 Alle mennesker kan ha kjærlighetens gave, men nestekjærlighet gis kun til dem som er sanne tilhengere av Kristus.6

Selve Guds kraft finnes i hans guddommelige egenskaper.7 Prestedømmets kraft bevares ved disse egenskapene.8 Vi søker disse egenskapene, spesielt nestekjærlighet, Kristi rene kjærlighet.9

Det som ødelegger kjærlighet og fred

Men der står djevelen, han som ødelegger denne kjærligheten, og erstatter den med vrede og fiendskap.10 Min venn William følte det slik – fiendskap. Uansett hva som skjedde, virket det som det var Herrens feil – en sykdom, et dødsfall, et trassig barn, en personlig svakhet, en ”ubesvart” bønn – alt dette forherdet hans hjerte. Hans indre vrede, som kunne flamme opp på et øyeblikk, var rettet mot Gud, hans medmennesker og ham selv. Fra hans hjerte strømmet det vantro, stahet, stolthet, strid og tap av håp, kjærlighet og retning. Han var elendig!

Dette som ødela freden,11 gjorde William blind for Guds følelser overfor ham. Han kunne hverken se eller føle Guds kjærlighet. Spesielt i sine mørke stunder kunne han ikke se at Gud fremdeles velsignet ham rikt. I stedet gjengjeldte han kjærligheten med vrede. Har vi ikke alle følt det noen ganger? Selv når vi minst har fortjent kjærlighet, har Han elsket oss mest. Sannelig, han elsker oss først.12

Lidelse med en hensikt – nestekjærlighet gir kraft

Min Kristus-lignende venninne Betty var stikk motsatt. Hun ble utsatt for mange av de samme vanskelighetene som William, men fordi hun følte Guds kjærlighet, led hun trengsel for sin Frelsers navn,13 fikk del i Hans guddommelige natur14 og fikk derved større tro på og kjærlighet til Gud, sammen med styrke til å ta det som måtte komme.

Hennes kjærlighet til andre ble sterkere. Hun syntes til og med å tilgi andre på forhånd. Hun lærte hvordan hun skulle få dem til å føle hennes kjærlighet. Hun lærte at når kjærlighet deles med andre, blir kjærligheten sterkere.

Og endelig lærte hun å elske seg selv mer, være mer vennlig, blid og langmodig. Hun sluttet å kjempe for selvaktelse og begynte å elske seg selv slik Gud elsket henne. Hennes bilde av seg selv ble hans bilde av henne.

Erkjenn, ta imot og uttrykk guds kjærlighet

Hvordan kan vi da bedre ”ikle [oss] kjærlighetens bånd, … fullkommenheten og fredens bånd”?15 Jeg vil gjerne gi dere tre forslag.

  1. Erkjenn hans kjærlighet. ”Be … med all hjertets iver”16 om denne gaven. Gjør det i ydmykhet med et knust hjerte, og du vil bli fylt med håp og kjærlighet fra Den hellige ånd selv. Han vil åpenbare Kristus for deg.17

    Det er en del av nestekjærlighetens gave å kunne erkjenne Herrens hånd og føle hans kjærlighet i alt som omgir oss. Av og til vil det ikke være lett å oppdage Herrens kjærlighet til oss i alt vi opplever, for han er en fullkommen, anonym giver. Du vil hele ditt liv strebe etter å avdekke hans hånd og de gaver han har skjenket deg, på grunn av hans nære, enkle, beskjedne måte å gi slike fantastiske gaver på.

    Grunn et øyeblikk sammen med meg på følgende majestetiske gaver: hele skaperverkets herlighet,18 jorden, himlene, din kjærlighet og glede, Hans svar i form av barmhjertighet, tilgivelse og utallige bønnesvar, den gave som dine kjære er, og til slutt, den største av alle gaver – at Faderen ga sin Sønn som et sonoffer, den fullkomne i kjærlighet, ja, kjærlighetens Gud.19

  2. Ta imot hans kjærlighet i ydmykhet. Vær takknemlig for gaven og spesielt for gavens giver.20 Sann takknemlighet er evnen til i ydmykhet å se, føle og til og med motta kjærlighet.21 Takknemlighet er en form for å gjengjelde Guds kjærlighet. Erkjenn hans hånd, fortell ham det, uttrykk din kjærlighet til ham.22 Når du virkelig lærer Herren å kjenne, vil du finne et nært, hellig forhold bygget på tillit. Du vil lære å vite at han forstår dine kvaler,23 og at han i barmhjertighet alltid vil svare deg i kjærlighet.

    Ta imot den. Føl den. Det er ikke nok bare å vite at Gud elsker deg. Gaven skal føles hele tiden, dag etter dag.24 Da vil den bli en guddommelig motivering gjennom hele ditt liv. Omvend deg. Fjern all verdslighet fra ditt liv,25 også sinne. Få kontinuerlig tilgivelse for dine synder,26 og du vil beherske alle dine følelser og bli fylt med kjærlighet.27

  3. Uttrykk Hans kjærlighet. Herrens svar til oss er alltid fylt med kjærlighet. Skulle ikke vårt svar til ham være vennlig, med virkelig kjærlighet? Han gir nåde (eller godhet) for nåde, egenskap for egenskap. Etter hvert som vår lydighet øker, mottar vi mer nåde (eller godhet) for den nåde vi gir Ham tilbake.28 Tilby ham å foredle dine egenskaper, så du når han kommer, kan være ham lik.29

    Når et menneske først fordyper seg i kjærlighet og uttrykker disse følelsene for Gud, mennesker eller seg selv, vil sannelig en foredlet del av denne egenskapen komme tilbake fra Ånden. Det gjelder alle guddommelige egenskaper. Rettferdige følelser vekket av et menneske synes å gå forut for økningen av disse følelsene fra Ånden. Hvis du ikke har kjærlighet, kan du ikke uttrykke sann kjærlighet til andre. Herren har bedt oss elske hverandre som han elsker oss,30 så husk: for å bli elsket, må du virkelig elske.31

Fruktene av nestekjærlighetens gave

Brødre og søstre, som et spesielt vitne om Kristus bærer jeg igjen vitnesbyrd for dere om hvilken overveldende kjærlighet Gud har til hver enkelt av oss personlig. Når denne gaven fra Gud foredles, vil det gi et nytt hjerte, et rent hjerte og stadig større kjærlighet og fred. Når vi i stadig større grad tenker og handler som ham, vil det naturlige menneskes egenskaper drive bort og erstattes av Kristi hjerte og sinn.32 Vi vil bli som ham og da virkelig ta imot ham.33

Herrens profet som er her foran dere, elsker dere, og det gjør også alle disse, mine Brødre. Måtte Herren velsigne oss så vi alltid kan ha ”[vårt] hjertes ønsker … hos [Ham]”.34 ”At [våre] byrder [må bli] lette gjennom gleden over hans Sønn”35 er min bønn i Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Moroni 7:47.

  2. Se 1. Nephi 11:22–23, 8:10–12.

  3. 1. Nephi 15:36.

  4. Moroni 8:17.

  5. ”Det er én dyd, én egenskap eller ett prinsipp som, hvis de hellige verner om og praktiserer det, vil gi tusener på tusener frelse. Jeg sikter til nestekjærlighet, eller kjærlighet, hvorfra det utgår tilgivelse, langmodighet, godhet og tålmodighet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young, s. 217).

  6. Se Moroni 7:48. Er det forskjell på nestekjærlighet og kjærlighet? Herren nevner dem hver for seg mange ganger, f. eks. L&p 4:5 (barmhjertighet/kjærlighet i den norske utgaven, overs. anm.). En eller annen har sagt at nestekjærlighet er kjærlighet pluss offer – en moden kjærlighet. Kanskje er nestekjærlighet og kjærlighet som tro og overbevisning. Både tro og nestekjærlighet handler, arbeider og ofrer. Nestekjærlighet omfatter Hans kjærlighet til oss, vår kjærlighet til Ham og Kristus-lignende kjærlighet til andre.

  7. Se L&p 84:19–24.

  8. Se L&p 121:41–46.

  9. ”Et menneske som er fylt med Guds kjærlighet, er ikke tilfreds med bare å velsigne sin familie, men reiser omkring i hele verden, ivrig oppsatt på å velsigne hele menneskeheten” (i Lys over Norge, jan. 1998, s. 80).

  10. Når virkelig lidelse forekommer i livet, er djevelen alltid der for å egge menneskehjertene opp til vrede, mens Herren stadig utstråler kjærlighet. I den samme lidelse ”hadde mange blitt forherdet … og mange ble bløtgjort på grunn av sine lidelser” (Alma 62:41). Hvilket fantastisk eksempel på hvordan man skal reagere på lidelse!

  11. Her er noe av det som ødelegger menneskers kjærlighet og fred: frykt, perfeksjonisme, misunnelse, mangel på underdanighet, tvil, vrede, sjalusi, urettferdig kontroll, vantro, utålmodighet, dømmesyke, at man fostrer sårede følelser, stolthet, strid, knurring, at man søker heder, konkurranse, løgn. Alt dette tilhører det naturlige menneske, og ikke Kristi menneske.

  12. Se 1. Johannes 4:19.

  13. Se L&p 138:13. Min venninne visste at lidelsen ville hjelpe henne å: vise hvem hun var (se Abr. 3:24–25, L&p 98:13–14), lære å velge mellom godt og ondt (se 2. Ne. 2:18), lære at velsignelser kommer etter prøvelsene (se L&p 58:2–4), lære lydighet, tålmodighet og tro (se L&p 105:6, Mosiah 23:21, Rom. 5:3–5), oppnå tilgivelse for sine synder (se Hel. 15:3, L&p 132:50, 60; 95:1).

  14. Se 2. Peter 1:1–8.

  15. L&p 88:125.

  16. Moroni 7:48.

  17. Se Moroni 8:25–26, Romerbrevet 5:5, 2. Nephi 26:13.

  18. Moses 6:63, Alma 30:44.

  19. Se 1. Johannes 4:8.

  20. Se L&p 88:33.

  21. Se Alma 5:26.

  22. Se Alma 26:16, Moroni 10:3.

  23. Se L&p 133:52–53.

  24. Se Alma 34:38.

  25. Se 1. Johannes 2:15–17.

  26. Se Mosiah 4:11–12.

  27. Se Alma 38:12.

  28. Se L&p 93:12–13, 20.

  29. Se 1. Johannes 3:1–3.

  30. Se Johannes 13:34, L&p 112:11.

  31. ”Vær på vakt mot stolthet, forsøk ikke å overgå hverandre, men opptre til beste for hverandre” (Profeten Joseph Smiths læresetninger, s. 115).

  32. Se 1. Korinterbrev 2:16, 2. Korinterbrev 10:5.

  33. ”Den mann er virkelig stor som er mest Kristus-lik. Hva du oppriktig i ditt hjerte synes om Kristus, vil avgjøre hva du er, vil i stor grad avgjøre hvordan du skal handle… Ved å velge ham som vårt ideal skaper vi i oss selv et ønske om å være som ham, å ha fellesskap med ham” (David O. McKay i Conference Report, apr. 1951, s. 93, 98). Hvis du tenker på ham lenge nok, vil du begynne å handle som han. Hvis du handler som han lenge nok, vil du virkelig bli som ham.

  34. Alma 37:36.

  35. Alma 33:23.