2002
Fullstendig omvendelse bringer lykke
Juli 2002


Fullstendig omvendelse bringer lykke

Din lykke nå og for evig er betinget av din grad av omvendelse og den forvandling den forårsaker i deg.

Vi har alle lagt merke til hvordan noen mennesker alltid gjør det rette mens de går gjennom livet. De virker lykkelige, ja, til og med begeistret over livet. Når de må ta vanskelige valg, ser det ut til at de uten unntak treffer riktige valg, selv om det fantes fristende alternativer. Vi vet at de er utsatt for fristelse, men de synes ikke å legge merke til dem. Likeledes har vi lagt merke til hvordan andre ikke er så tapre når det gjelder de avgjørelser de tar. Når de sterkt føler Åndens tilstedeværelse, bestemmer de seg for å gjøre det bedre, forandre retning i livet og kvitte seg med nedbrytende vaner. De er svært oppriktige i sin beslutning om å forandre seg, og likevel faller de snart tilbake og gjør akkurat det de hadde bestemt seg for å slutte med.

Hva er det som gjør disse to gruppene forskjellige? Hvordan kan vi konsekvent treffe riktige valg? Skriftene gir oss innsikt. Tenk på den entusiastiske, fremfarende Peter. I tre år hadde han virket som apostel ved Mesterens side og sett mirakler bli utført og hørt forvandlende læresetninger og personlige forklaringer av lignelser. Sammen med Jakob og Johannes opplevde Peter Jesu Kristi strålende forklarelse med ledsagende besøk av Moses og Elijah.1 Tross alt dette kunne Frelseren se at Peter fremdeles manglet standhaftighet. Mesteren kjente ham meget godt, slik han kjenner oss alle. I Bibelen leser vi:

”Simon, Simon! Se, Satan krevde å få dere … Men jeg ba for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du en gang omvender deg, så styrk dine brødre. Men Peter sa til ham: Herre, med deg er jeg rede til å gå både i fengsel og i død.”2

Dette var ganske sikkert ikke tomme ord fra Peters side. Han mente oppriktig det han sa, men opptrådte annerledes.

Senere på Oljeberget profeterte Jesus for sine disipler: ”Dere skal alle ta anstøt, for det er skrevet: Jeg vil slå hyrden, og fårene skal spredes.” Igjen svarte Peter: ”Om så alle tar anstøt, vil ikke jeg gjøre det!” Så profeterte Mesteren nøkternt: ”Sannelig sier jeg deg: I dag, i denne natt, før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger.” Peter svarte enda sterkere på dette: ”Om jeg så må dø med deg, skal jeg så visst ikke fornekte deg.”3

Jeg synes at noen av de mest gripende vers i Skriftene beskriver det som så fant sted. Det er en alvorlig påminnelse for oss alle om at å vite hva som er riktig å gjøre, selv det å ha et sterkt ønske om å gjøre det rette, ikke er nok. Det er ofte svært vanskelig virkelig å gjøre det vi så godt vet vi skulle gjøre.

”En tjenestepike fikk se [Peter] … og sa: Også denne var med ham! Men han nektet og sa: Jeg kjenner ham ikke, kvinne! … En annen fikk se ham og sa: Du er også en av dem. Men Peter sa: Menneske, jeg er ikke det! … en annen … forsikret: Sannelig, også denne var med ham! … Men Peter sa: Menneske, jeg skjønner ikke hva du snakker om! Og straks, mens han ennå talte, gol hanen. Og Herren vendte seg og så på Peter. Da kom Peter Herrens ord i hu, … Og han gikk ut og gråt bittert.”4

Hvor smertefull denne bekreftelsen av profetien enn må ha vært for Peter, begynte hans liv å forandres for alltid. Han ble den urokkelige, bunnsolide tjeneren som var nødvendig for Faderens plan etter Frelserens korsfestelse og oppstandelse. Disse gripende versene viser også hvor høyt Frelseren elsket Peter. Selv om Han sto ansikt til ansikt med den overveldende utfordringen å gi sitt liv, og med hele byrden av det som skulle finne sted på sine skuldre, vendte han seg og så på Peter. En Lærers kjærlighet ble formidlet til en kjær elev og ga mot og forståelse i nødens stund.

Deretter reiste Peter seg til sitt kalls fulle høyde. Han underviste med kraft og et urokkelig vitnesbyrd til tross for trusler, fengsling og slag. Han ble i sannhet omvendt.

Noen ganger brukes ordet omvendt for å beskrive en oppriktig person som bestemmer seg for å bli døpt. Men riktig brukt betyr omvendelse langt mer enn det, for en ny konvertitt så vel som for en som har vært medlem lenge. Med karakteristisk doktrinær klarhet og nøyaktighet forklarte president Marion G. Romney omvendelse:

”Omvende betyr å gå over fra en tros- eller handlingskurs til en annen. Omvendelse er en åndelig eller moralsk forandring. Å være omvendt innebærer ikke bare at man mentalt godtar Jesus og hans læresetninger, men også at man har en motiverende tro på ham og hans evangelium, en tro som forårsaker en forvandling, en virkelig forandring i ens forståelse av livets mening og i vedkommendes troskap mot Gud – i interesser, tanker og gjerninger. Hos en som virkelig er fullstendig omvendt, er det som strider mot Jesu Kristi evangelium, faktisk dødd ut. Det er derfor erstattet med kjærlighet til Gud, med en fast og styrende beslutning om å holde hans bud.”

For å være omvendt må vi huske å anvende flittig nøkkelordene ”kjærlighet til Gud, med en fast og styrende beslutning om å holde hans bud”. Din lykke nå og for evig er betinget av din grad av omvendelse og den forvandling den forårsaker i deg. Hvordan kan du så bli virkelig omvendt? President Romney beskriver trinnene du må følge:

”Medlemskap i Kirken og omvendelse er ikke nødvendigvis synonyme begreper. Å være omvendt og ha et vitnesbyrd er heller ikke nødvendigvis det samme. Et vitnesbyrd kommer når Den hellige ånd vitner om sannheten for den oppriktig søkende. Et kraftig vitnesbyrd levendegjør troen. Det vil si at det fører til omvendelse og lydighet mot budene. Omvendelse er frukten av eller belønningen for anger og lydighet.”5

For å si det enkelt er sann omvendelse frukten av tro, anger og vedvarende lydighet. Tro kommer ved å høre Guds ord6 og reagere positivt. Fra Den hellige ånd vil du motta bekreftelse på det du godtar på grunnlag av tro ved villig å gjøre det.7 Du blir ledet til å omvende deg fra feil som er et resultat av noe galt du har gjort, eller noe riktig du ikke har gjort. Derfor vil din evne til konsekvent å adlyde styrkes. Denne syklusen av tro, anger og konsekvent lydighet vil føre deg til større omvendelse med tilhørende velsignelser. Sann omvendelse styrker din evne til å gjøre det du vet du skulle gjøre, når du skulle gjøre det, uansett omstendigheter.

Lignelsen om såmannen som Jesus fortalte, blir i alminnelighet regnet for å beskrive hvordan Herrens ord blir mottatt av forskjellige personer når det blir forkynt. Tenk et øye-blikk over hvordan den samme lignelsen kan angå deg i forskjellige omstendigheter i livet, når du står overfor utfordringer eller kommer under sterk innflytelse. Ordet, eller Frelserens læresetninger, kan komme til deg på mange måter: når du ser på andre, eller gjennom egen bønn eller studium av Skriftene, eller gjennom Den hellige ånds veiledning. Mens jeg gjentar den forklaringen Jesus ga sine disipler på lignelsen om såmannen, kan du mentalt granske deg selv. Se om du har perioder da riktige læresetninger ikke finner passende betingelser for at du vil motta dem, og de lovede frukter i form av lykke, fred og fremgang derfor går tapt.

”Såmannen sår ordet. [Når] de ved veien … har hørt det, kommer straks Satan og tar bort ordet som er sådd i dem.”

Kunne dette skje deg, i uriktige omgivelser, med feil venner?

”[Noe] på steingrunn. Det er de som straks tar imot ordet med glede når de får høre det. De har ingen rot i seg og holder bare ut en tid. Når det kommer … forfølgelse …, faller de straks fra.”

Har du noen gang vært i en situasjon da noen foreslo noe upassende og du ikke gjorde noe for å motsette deg det?

”[Noe] ble sådd blant torner. Det er de som hører ordet, men verdens bekymringer … og lyst til andre ting kommer inn og kveler ordet, så det blir uten frukt.”

Har du opplevd å ønske noe så sårt at du rettferdiggjorde et unntak fra dine normer?

”[Noe] ble sådd i den gode jord: de som hører ordet og tar imot det og bærer frukt: noen tretti foll, noen seksti foll, noen hundre foll.”8

Jeg vet at det er slik du ønsker ditt liv skal være. Hvor fullstendig du villig aksepterer Frelserens læresetninger, avgjør hvor mye frukt, i form av velsignelser, du kommer til å høste. Denne lignelsen illustrerer at din villighet til å rette deg etter det du vet du skulle gjøre, og unnlater å bruke bortforklaringer for å gjøre noe annet, vil bestemme hvor virkelig omvendt du er – og derfor i hvor stor grad Herren kan velsigne deg.

Sann omvendelse fører til varig lykke som kan nytes selv når verden er i opprør og de fleste er alt annet enn lykkelige. Mormons bok forteller om en gruppe personer som var i vanskeligheter: ”De fastet og ba ofte og ble sterkere og sterkere i sin ydmykhet og fastere og fastere i troen på Kristus, og den fylte deres sjel med glede og trøst, så deres hjerter ble renset og helliget, og denne helligelse kom på grunn av deres hjerters hengivenhet til Gud.”9

President Hinckley har erklært at det er den virkelige omvendelse som gir utslaget.10

For å motta velsignelsene som er lovet for sann omvendelse, må du gjøre de forandringer du vet er nødvendig i ditt liv. Frelseren sa: ”Vil I ikke nå vende tilbake til meg, angre eders synder og omvende eder, så jeg kan helbrede eder? … hvis I vil komme til meg, skal I få evig liv.”11

Jeg bærer vitnesbyrd om at når du ber om veiledning, vil Den hellige ånd hjelpe til med å peke ut de personlige forandringene du må gjøre for å omvende deg fullstendig. Herren kan så velsigne deg i rikere grad. Din tro på ham vil styrkes, din evne til å omvende deg vil øke, og din evne til konsekvent å adlyde vil forsterkes. Han elsker deg. Når du gjør ditt beste, vil han hjelpe deg. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Se Matteus 17:3, 1. Kongebok 17:1, L&p 110:13.

  2. Lukas 22:31–32, uthevelse tilføyd.

  3. Se Markus 14:27, 29–31.

  4. Lukas 22:56–62.

  5. I Conference Report , områdekonferanse i Guatemala, 1977, s. 8–9.

  6. Se Romerbrevet 10:17, Joseph F. Smith: Læresetninger i evangeliet, s. 91.

  7. Se Ether 12:6.

  8. Markus 4:14–20.

  9. Helaman 3:35.

  10. Seminar for regionalrepresentanter 6. apr. 1984, sitert i W. Mack Lawrence: ”Omvendelse og forpliktelse”, Lys over Norge, juli 1996, s. 75.

  11. 3. Nephi 9:13–14.