2002
Fra mørket til hans underfulle lys
Juli 2002


Fra mørket til hans underfulle lys

Symbolene på Frelserens forsoning minner oss om at vi ikke trenger å snuble i mørket. Vi kan ha hans lys med oss bestandig.

Jesaja, en stor profet i Det gamle testamente, profeterte: ”Det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene … Og alle hedningefolk skal strømme til det.”1 President John Taylor sa om disse folkene: ”De vil komme og si: Vi vet ikke noe om prinsippene i deres religion, men vi ser at dette er et ærlig samfunn. Dere styrer rettferdig og rettskaffent.”2

Bragt ”ut av mørke”

Da Salt Lake City var vertskap for vinter-OL og Paralympic 2002, så vi en delvis oppfyllelse av mange profetier. Jordens nasjoner og mange av deres ledere kom. De så oss virke sammen med våre venner her i området og våre neste i andre trosretninger. De har sett lyset i våre øyne og har håndhilst på oss. ”Fjellet der Herrens hus står”3 med sine strålende opplyste spir har blitt beskuet av 3,5 milliarder mennesker rundt om i verden. Nasjonene har hørt Tabernakelkorets praktfulle sang. Hundretusener har vært tilstede i dette auditoriet og sett forestillingen Light of the World: A Celebration of Life – Spirit of Man, Glory of God (Verdens lys – en hyllest til livet – menneskets ånd, Guds herlighet), som inneholdt en erklæring om vår tro på Jesus Kristus. Jeg gir i ydmykhet uttrykk for min takknemlighet for at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ved disse og mange andre midler fortsetter å bli bragt ”frem, ut av mulm og ut av mørke”.4

Under hele OL var det mange uttrykk for lys, som den olympiske ild, lysets barn og mottoet ”Tenn den indre flammen”.5 Det kanskje mest minneverdige lys var å se i øynene til utøverne selv. Men det som grep oss mest, var ikke konkurransen eller alt det spektakulære. Det var den dypere sannhet som dette symboliserte, kilden til lyset inne i oss alle.

Denne morgenen taler jeg til dem som spurte: ”Hva var det lyset jeg så og følte? Hvor kom det fra? Og hvordan kan jeg selv og mine kjære få det for bestandig?”

Kristi lys og den hellige ånds gave

Hver enkelt av oss bringer et lys med oss til jorden, Kristi lys. ”Jeg er det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden,”6 sa Frelseren.

”Lyset som er i alt, som gir alt liv.”7

Dette lys som ”innbyr og lokker til stadig å gjøre godt”,8 ”er gitt til alle mennesker for at de skal kunne skjelne godt fra ondt”.9

Ved å bruke Kristi lys til å skjelne og velge det som er riktig, kan vi bli ledet til et enda større lys, Den hellige ånds gave. Jeg vitner om at gjennom evangeliets gjengivelse og Guds hellige prestedømme har Jesu Kristi disipler i disse siste dager makt til å gi Den hellige ånds gave. Den meddeles ved håndspåleggelse av menn som har prestedømmets myndighet, og den mottas av personer som har fulgt prinsippene tro og omvendelse og har mottatt dåpens ordinans ved nedsenkning til syndenes forlatelse.

Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen, en åndeperson.10 Han er Trøsteren, Guds ånd, forjettelsens Hellige ånd. Han vitner om Jesus Kristus, hans verk og hans tjeneres verk på jorden. Han virker som et rensemiddel for å rense og helliggjøre oss fra synd.11 Han trøster oss og gir fred til vår sjel. Retten til alltid å ha ham som vår ledsager er blant de største gaver vi kan motta på jorden, for ved lyset fra hans tilskyndelser og hans lutring kan vi ledes tilbake til Guds nærhet.12

Mørke og lys

Som barn lærte vi hvordan vi kunne holde mørket unna ved å tenne et lys. Noen ganger når våre foreldre gikk ut en kveld, tente vi alle lys i huset! Vi forsto den fysiske loven som også er en åndelig lov, nemlig at lys og mørke ikke kan fylle samme rom samtidig.

Lys fordriver mørke. Når lyset er tilstede, beseires mørket og må forsvinne. Viktigere er det at mørket ikke kan overvinne lyset uten at lyset reduseres eller forsvinner. Når Den hellige ånds åndelige lys er tilstede, forsvinner Satans mørke.

Mine kjære unge menn og unge kvinner i Kirken, vi deltar i en kamp mellom lysets og mørkets krefter. Hvis det ikke var for Jesu Kristi lys og hans evangelium, ville vi være dømt til mørkets ødeleggelse. Men Frelseren sa: ”Jeg er kommet som et lys til verden.”13 ”Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.”14

Herren er vårt lys og i bokstavelig forstand vår frelse.15 I likhet med den hellige ild som omringet barna i 3. Nephi,16 vil hans lys danne et beskyttende skjold mellom deg og motstanderens mørke når du lever verdig til det. Du trenger dette lyset. Vi trenger dette lyset. Studer omhyggelig Skriftene og Til styrke for ungdom, og lytt til det dine foreldre og ledere lærer deg. Ved lydighet og kloke råd lærer du deretter å gjøre krav på evangeliets beskyttende lys som ditt eget.

Du kan undres: ”Hvordan kan jeg gjøre det?” Det er bare én måte – du må lære å generere dette lyset hver dag ved å tro på Jesus Kristus og følge hans bud.

Generer lyset

I vinter fikk jeg anledning til å lære mer om mine lunger. Jeg ble meget klar over at vi ikke kan lagre oksygen. Vi kan ikke lagre den luften vi trenger for å puste, uansett hvor hardt vi prøver. Fra øyeblikk til øyeblikk, fra åndedrag til åndedrag gis vi liv, og vårt liv må fornyes. Slik er det med åndelig lys. Det må fornyes i oss på regelmessig basis. Vi må generere det dag for dag, tanke for tanke og med daglige rettferdige gjerninger hvis vi skal holde motstanderens mørke unna.

Da jeg var gutt, pleide jeg sykle hjem fra basketballtrening om kvelden. Jeg festet en liten pæreformet dynamo til sykkelhjulet. Når jeg så tro på pedalene, drev dekket et bitte lite hjul som igjen produserte strøm og sendte ut en enslig, kjærkommen lysstråle. Det var en enkel, men effektiv mekanisme, men jeg måtte trå pedalene rundt for å få det til å virke! Jeg lærte fort at hvis jeg sluttet å trå, sluknet lyset. Jeg lærte også at når jeg ”arbeidet ivrig”17 med pedalene, ble lyset sterkere, og mørket foran meg vek unna.

Generering av åndelig lys skjer ved at vi åndelig ”trår pedalene” daglig. Det gjøres ved bønn, skriftstudium, faste og tjeneste – ved å etterleve evangeliet og holde budene. ”Den som holder hans bud, mottar sannhet og lys,”18 sa Herren, ”og den som mottar lys og blir i Gud, får mer lys; og det lys blir klarere og klarere inntil den fullkomne dag.”19 Mine brødre og søstre, den fullkomne dagen kommer da vi står i Gud Faderens og Jesu Kristi nærvær.

Enkelte spør: ”Hvorfor må jeg gå på nadverdsmøtet?” eller ”Hvorfor må jeg etterleve Visdomsordet og betale tiende?” ”Hvorfor kan jeg ikke stå med én fot i Babylon?” Skal jeg fortelle deg det? Fordi åndelig tråkking krever begge føttene! Med mindre du går fullt og helt inn for å etterleve evangeliet – etterleve det av hele ditt ”hjerte, makt, sinn og styrke”20 – kan du ikke generere nok åndelig lys til å skyve vekk mørket.

Og i denne verden er mørket aldri langt unna. Det er faktisk alltid like rundt hjørnet og venter på en anledning til å komme inn. ”Har du ikke godt i sinne,” sa Herren, ”da ligger synden på lur ved døren.”21

Det er likeså forutsigbart som enhver fysisk lov – hvis vi lar Åndens lys blafre eller svinne ved ikke å holde budene eller ikke ta nadverden eller be eller studere Skriftene, vil motstanderens mørke med sikkerhet komme. ”Den onde kommer og borttar lys og sannhet … på grunn av ulydighet.”22

I Skriftene leser vi at noen ”famler i mørke uten lys” og ”raver som drukne folk”.23 Når vi snubler av gårde, kan vi bli vant til å ha det dunkelt og glemme hvor godt det er å vandre i lyset.

Veien til lyset

Det finnes en vei ut av ”mørkets tåke”24 og til veien som fører til lykke i dette liv og evig liv i den kommende verden. Herren sa til Jesaja: ”Blinde vil jeg føre på en vei de ikke kjenner. På stier de ikke visste om, vil jeg la dem ferdes. Mørke steder foran dem vil jeg gjøre til lys.”25

Profeten Nephi forklarte veien: ”Mine elskede brødre, derfor vet jeg at hvis I følger Sønnen av hele eders hjerte, og handler uten falskhet og hykleri for Gud, men med ærlige hensikter omvender eder fra eders synder og vitner for Faderen at I er villige til å påta eder Kristi navn ved dåp … se, da skal I motta Den hellige ånd, ja, da kommer dåpen med Den hellige ånd og ild.”26

Den pakten vi inngår i dåpen og fornyer når vi tar nadverden – å påta oss Kristi navn, alltid minnes ham og holde hans bud – innbefatter løftet om at vi alltid vil ha hans Ånd med oss.27 Symbolene på Frelserens forsoning minner oss om at vi ikke trenger å snuble i mørket. Vi kan ha hans lys med oss bestandig.

”La deres lys skinne”

Jeg vokste opp på Long Island i New York og forsto hvor nødvendig lys er for dem som ferdes i mørke ute på åpent hav. Så farlig et forfallent fyrtårn er! Hvor ødeleggende et fyrtårn er hvis dets lys svikter!

Vi som har Den hellige ånds gave, må være trofaste mot dens tilskyndelser, slik at vi kan være et lys for andre.

”Slik skal dere la deres lys skinne for menneskene,” sa Herren, ”så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen.”28

Vi vet aldri hvem som er avhengige av oss. Og som Frelseren sa, så vet vi ”ikke om de vil snu om, angre og komme til meg i hjertets fulle oppriktighet og jeg skal helbrede dem, og I skal være et middel til å bringe dem frelse”.29

Et spesielt vitne om hans lys

Mine brødre og søstre, i denne siste, store konflikt mellom lys og mørke er jeg takknemlig for anledningen til å ”lide ondt … som en … Kristi Jesu stridsmann”.30 Med Paulus erklærer jeg: ”Det lir med natten, det stunder til dag. La oss derfor avlegge mørkets gjerninger, men iføre oss lysets våpen.”31

Jeg bærer mitt spesielle vitnesbyrd om at Jesus Kristus ”er verdens lys og liv, ja, et lys som er evig og aldri fordunkles”.32

Han er Betlehems lys, født av Maria, sin jordiske mor, og sin Fader, Den allmektige Gud.

Han er lyset som ble døpt ved nedsenkning av døperen Johannes, og som Den hellige ånd kom over som en due som steg ned.

Han er det lys som hans Fader fant behag i.

Han er lyset som ledet oldtidens kirke, organisert med tolv apostler, profeter og syttier.

Han er forsoningens lys som ble oppfylt i Getsemane og på Golgata og som påtok seg verdens synder, for at alle mennesker kunne bli frelst.

Han er den tomme gravs lys, den oppstandne Herre med et herliggjort legeme av kjøtt og ben, som brøt dødens bånd og vant en evig seier over graven.

Han er lyset som steg opp til himmelen foran sine disiplers øyne, med et løfte om at han ville komme igjen på samme måte.

Han er lyset som viste seg sammen med sin Fader og gjennom profeten Joseph Smith gjenopprettet den samme kirke som han opprettet under sitt virke på jorden.

Han er det lys som leder og rettleder Kirken i dag gjennom åpenbaring til en profet, hans rådgivere og De tolv apostler.

Han er mitt lys, min Forløser, min Frelser – og din.

Jeg vet at Gud lever. Jeg vet at han har kalt oss ”fra mørket til sitt underfulle lys”.33 Jeg ber om at hans gjengitte evangeliums lys vil fortsette å spres over verden, så alle kan få anledning til å høre og velge, og at hans kirke vil ”komme frem ut av mørkets ørken og skinne skjønn som månen, klar som solen”, så hans ”herlighet må fylle jorden”.34

I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Jesaja 2:2.

  2. John Taylor, Deseret News: Semi-Weekly, 27. jan. 1880, s. 1.

  3. Mika 4:1.

  4. L&p 1:30.

  5. ™Salt Lake City Olympic Committee.

  6. L&p 93:2.

  7. L&p 88:12–13.

  8. Moroni 7:13.

  9. Moroni 7:16.

  10. Se 1. trosartikkel, L&p 130:22.

  11. Se Veiledning til Skriftene, ”Den hellige ånd” og ”Forjettelsens hellige ånd”.

  12. Se Johannes 14:16–18, 26–27.

  13. Johannes 12:46.

  14. Johannes 8:12.

  15. Se Salme 27:1.

  16. Se 3. Nephi 17:24.

  17. L&p 58:27.

  18. L&p 93:28.

  19. L&p 50:24.

  20. L&p 4:2.

  21. 1. Mosebok 4:7.

  22. L&p 93:39.

  23. Job 12:25.

  24. 1. Nephi 12:17.

  25. Jesaja 42:16.

  26. 2. Nephi 31:13.

  27. Se L&p 20:37, 77, 79.

  28. Matteus 5:15–16.

  29. 3. Nephi 18:32.

  30. 2. Timoteus 2:3.

  31. Romerbrevet 13:12.

  32. Mosiah 16:9.

  33. 1. Peter 2:9.

  34. L&p 109:73–74.