2002
Så sikker en grunnvoll
Juli 2002


Så sikker en grunnvoll

Vår individuelle tros grunnvoll gjør det mulig for oss, om den har en solid forankring i evig sannhet, å strekke oss opp med et evig perspektiv.

For omkring 20 år siden da et tempel skulle bygges i Mexico City, fikk arkitektene en stor utfordring. Fordi Mexico City befinner seg over et vannreservoar, har bygningene der lett for å sette seg og blir skjeve med tiden. Å bygge et tempel der ville kreve et spesielt fundament. 221 kraftige, armerte betongpilarer1 ble drevet over 30 meter ned i grunnen. Stålstropper ble forankret i pilarene og festet til en enhet som kan justeres om nødvendig for å holde bygningen plan.2 Med denne usynlige, men sikre grunnvollen, står templet like rett og stødig den dag i dag.

En sikker grunnvoll er en forutsetning for at enhver bygning, institusjon eller person skal kunne bestå. Med det i tankene, la oss overveie Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges grunnvoll. La oss deretter se hvordan Kirkens solide grunnvoll understøtter vår egen trosgrunnvoll som enkeltmedlemmer av Kirken.

I. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges grunnvoll

Denne kirken står på en unik grunnvoll, forankret til et grunnfjell av tidløse sannheter. Brødre og søstre, den hellige saken vi er en del av begynte ikke i 1820 i delstaten New York. Den begynte ikke i Betlehem. Den begynte ikke i Edens have. Det evige evangeliums grunnpilarer var på plass endog før verden ble til.

Denne sannheten bekreftes ofte i hellig skrift. Jeg har studert hva Skriften sier om den delen av evigheten som var før jorden ble dannet. Ta det med ro. Jeg skal ikke sitere alt. Men jeg skal ta med noen sitater i den trykte teksten av dette budskapet. Disse usette og tidløse sannhetene utgjør ”førjordiske pilarer” som underbygger Kirkens grunnvoll.

Forløsningsplanen og muligheten for en arv i Guds rike

Før verdens grunnvoll ble lagt, ble frelsesplanen forberedt.3 Den innbefattet den strålende muligheten for en arv i Guds rike.4

Jesu Kristi forsoning

Sentralt i den planen sto Jesu Kristi forsoning. I førjordiske rådsforsamlinger ble han forutordinert av sin Fader til å sone for våre synder og bryte den fysiske og åndelige døds bånd.5 Jesus erklærte: ”Se, jeg er den som fra verdens begynnelse av er utsett til å forløse mitt folk … I meg skal alle mennesker ha evig liv, de som tror på mitt navn.”6 Senere la Paulus til at Kirken er ”bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv.”7

Motstand fra djevelen

Selv før verden ble dannet, møtte Herren motstand fra Satan.8 Han og hans undersåtter har alltid kjempet mot Frelserens hellige verk og vil fortsette å gjøre det.

Forutordinasjon for og overdragelse av prestedømmet

Før verdens grunnvoll ble lagt, levde hver av oss som åndebarn sammen med vår himmelske Fader. Blant oss var edle og store menn som var forutordinert til å bære prestedømmet.9 Abraham10, Jeremia11, Joseph Smith12 og andre13 var forutbestemt til å bli Guds profeter. Det var også forutsett at profeters blod ville bli utgydt for denne hellige sak.14 Måten å overdra prestedømmet på skulle komme fra fedrene ”fra tidenes begynnelsen, … eller fra tiden før jorden ble dannet”15 (Abr. 1:3).

Søstre er gitt evnen til å forherlige Gud

Søstre mottok spesielle gaver. Ifølge Herren ble de bemyndiget til å være ”fruktbare og mangfoldige … for å oppfylle jorden, ifølge mitt bud, og for å fullbyrde det løfte som var gitt av min Fader før verdens grunnvoll ble lagt, og for deres opphøyelse i de evige verdener, for at de må frembringe menneskenes sjeler til verden, for herved fortsettes min Faders gjerning, for at han må bli forherliget.”16 Tenk på det: Når en mor føder og oppfostrer et barn, er hun ikke bare med på å fylle jordens skapelses mål,17 men hun forherliger Gud!

Paktens barn

Paktens barn ble utpekt i foruttilværelsen. Paulus forkynte at ”i ham har han utvalgt oss før verdens grunnvoll ble lagt.”18

Velsignelser på betingelse av lydighet til loven

Så ble forutsetningene for å motta velsignelser fra Gud fastsatt – lydighet til lovene disse velsignelsene var betinget av.19

Hellige ting skulle åpenbares i de siste dager

En annen grunnpilar henhører til åpenbaring som er forbeholdt de siste dager. Herren hadde lenge planlagt å åpenbare ”det som har vært skjult fra verdens grunnvoll ble lagt”.20 Det innbefattet åpenbaringer som er nedtegnet i Mormons bok.21 Det innbefattet dessuten det hellige tempels ordinanser og pakter.22 Til profeten Joseph Smith erklærte Herren at ”i min nåde vil jeg åpenbare ting som er blitt holdt skjult fra før verdens grunnvoll ble lagt, ting som henhører til tidenes fyldes husholdning”.23

De dødes forløsning

Herren åpenbarte at ”dåpens ordinans for de døde … ble innstiftet før verdens grunnvoll ble lagt”.24 Frelse ble således gjort tilgjengelig for dem ”som skulle dø uten kunnskap om evangeliet”.25 Et sammenføyende ledd mellom generasjonene ble tilveiebragt, for at en komplett og fullkommen forening av evangelieutdelinger, nøkler, myndighet og herlighet kunne finne sted.26

Brødre og søstre, disse usette, men sikre pilarene var på plass før verden ble dannet. De underbygger det evige evangelium, som nå er gjenopprettet i sin fylde.27 Med en slik grunnvoll vil ikke Kirken rokkes,28 selv ikke i Tusenårsriket.29

II. Grunnvollen til enkeltmedlemmer av Kirken

På samme måte som bygninger og institusjoner har grunnvoller, har også vi som individer grunnvoller som underbygger vår tro. Noen er svake og noen er sterke. Vi kan vakle ”som en bølge på havet, som drives og kastes av vinden”30, eller vi kan stå stødig på en sikker grunnvoll og forankre oss med stropper av åndelig stål, solid festet til evangeliets tidløse pilarer.31

President Gordon B. Hinckley har bedt om at våre nye konvertitter må bli støttet i Kirken av en venn, et kall til å tjene og å bli næret av Guds gode ord.32 Ofte synger vi: ”Så sikker en grunnvoll for hver den som tror, er lagt ved profeter i Guds eget ord.”33 Når vi mottar Guds nærende ord, nyter vi hans kjærlighet.34

Husk: ”Det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds sønn, at I må bygge eders grunnvoll, så at når djevelen sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i virvelvinden, ja, når all hans hagl og hans kraftige storm skal slå mot eder, skal det ikke ha noen makt over eder til å dra eder ned i elendighetens og den evige pines avgrunn, fordi klippen I har bygd på er en sikker grunnvoll.”35

Selv sikre grunnvoller kan ikke forebygge livets problemer. Egensindige barn bringer foreldre sorg. Noen ødelagte familier blir ikke gjenopprettet. Kjønnsforvirring forstås i liten grad. Ektepar vil kanskje av en eller annen grunn ikke bli velsignet med barn. Selv i våre dager går ”de skyldige og ugudelige ustraffet fordi de [har] penger”.36 Enkelte ting synes ganske enkelt ikke rettferdige.37

Med sterke grunnpilarer er vi imidlertid bedre rustet til å strekke oss opp for å få hjelp, selv når vi står overfor spørsmål uten enkle svar. Poeten skrev det slik:

Hvem du er, vet jeg ikke,

Men dette vet jeg:

Du har satt Pleiadene

På rekke og rad;

Du har sluppet de sporløse vinder

Løs på sin ferd;

Du har reist en farget vegg

Mellom natten og dagen;

Du har fått blomstene til å blomstre

Og stjernene til å skinne;

Skjult sjeldne edelstener av rikeste malm

I gruvens indre;

Men viktigst blant alle dine vidunderlige verk,

Størst i hele din plan,

Du har satt i menneskets hjerte

Et ønske om å strekke seg opp.38

Selv om vi ikke vet alt,39 vet vi at Gud lever og at han elsker oss.40 Når vi står på en sikker grunnvoll, kan vi strekke oss opp og finne styrke til å tåle livets tunge byrder.

For eksempel hyller jeg de spesielle sjelene som møter foreldreansvarets utfordringer med urokkelig tro på sin Skaper. En familie søster Nelson og jeg er glad i, fikk nylig en sønn. Dette barnet led av en rekke uregelmessigheter som påvirket så å si hvert eneste organ i den lille kroppen. Han måtte gjennomgå to operasjoner i sin første leveuke, og flere ville bli nødvendig. Da jeg snakket med barnets foreldre, spurte de ikke: ”Hvorfor skjedde dette oss?” I stedet erklærte de: ”Vi vet at dette barnet var ment for oss. Gud har betrodd oss dette spesielle barnet. Vi vil elske ham og passe på ham etter beste evne.” Takk Gud for slike foreldre!

For ikke lenge siden kom døden til mannen til en venn av oss, plutselig og uten forvarsel. Om henne ble disse ordene skrevet av hennes egen søster: ”Når hun ser tilbake på årene og dagene som har gått, blir hun fylt med ærefrykt over de spesielle ferdighetene og erfaringene som er gitt henne av en kjærlig Fader, ting som kan ha virket tilfeldige på den tiden, men som konkret har forberedt henne på å takle dette hjerteskjærende tapet. I stedet for å føle seg forlatt og bitter, opplever hun kjærlighet og omtanke … Hun sa til meg: ’Når jeg ser hvor nøye min himmelske Fader har forberedt og planlagt mine nåværende omstendigheter, hvordan kan jeg da frykte fremtiden? Ganske sikkert gjør han i dag klart alt jeg vil trenge for å møte de ukjente tidene foran oss.’”41

Fra en misjonær fikk jeg et uforglemmelig brev. Han skrev: ”Jeg er ennå ikke sikker på hvorfor jeg ble rammet av kreft, og særlig mens jeg tjente Herren på misjon, men jeg kan ærlig og oppriktig si at jeg er evig takknemlig til vår nådige himmelske Fader som ga meg den erfaringen … Det går ikke en dag,” fortsatte han, ”hvor jeg ikke tenker på tiden jeg tilbragte på sykehus og led meg gjennom cellegiftbehandlingen eller skar grimaser på grunn av smerten etter nok en operasjon … Det går ikke en dag hvor jeg ikke tenker på tiden jeg tilbragte med skriftstudium, særlig Mormons bok, og husker den overveldende lindring og fred jeg følte. Jeg tenker ofte på kveldene da jeg gikk til sengs og utøste min sjel til min himmelske Fader og takket ham for å ha spart mitt liv.” Så fortalte eldsten disse vidunderlige nyhetene: ”Jeg gikk til legen igjen denne uken, og … han fant ingen tegn til sykdom i kroppen min.”42 Jeg elsker slike trofaste misjonærer!

Hvor sikker er vår grunnvoll? Denne kirkens grunnvoll ble støpt lenge før verden ble det. Den er sterk. Den er sann. Den er evig. Vår individuelle tros grunnvoll gjør det mulig for oss, om den har en solid forankring i evig sannhet, å strekke oss opp med et evig perspektiv.43 Den troen vil gi håp der det ikke finnes. Den vil gi oss glede her og i livet heretter. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Hver pilar var 45 cm i diameter.

  2. Se John Forres O’Donnal, Pioneer in Guatemala (1997), s. 288.

  3. Se 1. Nephi 10:18, Mosiah 15:19, Alma 12:25, 30, 18:39, 22:13–14, 42:26, L&p 76:12–13.

  4. Til folk i den gamle verden sa Herren: ”Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt” (Matteus 25:34). Folk i oldtidens Amerika ble også lært at ”de som har trodd på Israels Hellige … skal arve Guds rike som var beredt for dem siden verdens grunnleggelse” (2. Nephi 9:18, se også Ether 4:19).

  5. Se Johannes 17:5, 24, 1. Peter 1:19–20, Mosiah 4:6–7, 18:13, 3. Nephi 26:3–5, L&p 93:7–9, Moses 5:57, JSO 1. Mosebok 5:43, 14:30–31.

  6. Ether 3:14.

  7. Efeserne 2:20.

  8. Se JSO Joh.åp. 12:6–8.

  9. Se Alma 13:3, 5, 7, L&p 132:28, 138:55–56, Abraham 3:22–23.

  10. Se Abraham 3:23.

  11. Se Jeremia 1:4–5.

  12. Se 2. Nephi 3:5–15, L&p 127:2, 138:53–55.

  13. Se L&p 138:53.

  14. Se Lukas 11:49–51.

  15. Abraham 1:3.

  16. L&p 132:63.

  17. Se L&p 49:16–17.

  18. Efeserne 1:4, se også v. 5. Paulus forkynte også at kraft fra Gud ”som har frelst oss og kalt oss med et hellig kall … ble gitt oss i Kristus Jesus fra evighet av” (2. Timoteus 1:9, se også L&p 38:1–4, Abraham 3:22–26). Det er viktig å merke seg at Mormons bok er skrevet for å ”vise de overblevne av Israels hus hvilke store ting Herren har gjort for deres fedre, og for at de skulle kjenne Herrens pakter” (Mormons bok, tittelsiden).

  19. Se L&p 130:20–21, 132:5, 11–12.

  20. Matteus 13:35.

  21. Se 2. Nephi 27:10.

  22. Se L&p 124:40–41.

  23. L&p 124:41.

  24. L&p 124:33.

  25. L&p 128:5.

  26. Se L&p 128:18.

  27. Se Ap.gj. 3:20–21.

  28. Se Daniel 2:28. 31–44, L&p 65:2–6, 124:45.

  29. Se Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah (1982), s. 672.

  30. Jakobs brev 1:6.

  31. Se Efeserne 3:17–19, Kolosserne 2:6–7.

  32. Se ”Noen tanker om templer, det å holde på konvertitter og misjonærtjeneste”, Lys over Norge, jan. 1998, s. 50, se også Jakobs bok 6:7, Moroni 6:4.

  33. Salmer, nr. 42, se også 2. Nephi 28:27–30.

  34. Se Jakobs bok 3:2.

  35. Helaman 5:12. Husk også at en klok mann bygger sitt hus på stengrunn og ikke på ustabil sandgrunn (se Matteus 7:24–27).

  36. Helaman 7:5.

  37. Hvorvidt ting synes ”rettferdige” knyttes til vårt begrensede perspektiv. Paulus forkynte: ”Har vi bare i dette liv satt vårt håp til Kristus, da er vi de ynkverdigste av alle mennesker” (1. Kor. 15:19).

  38. Harry Kemp, ”God the Architect”, i James Dalton Morrison, red., Masterpieces of Religious Verse (1948), s. 46–47.

  39. Sammenlignet med vår Skapers allvitenhet vet vi for eksempel relativt lite om dinosaurer og detaljer i skapelsen. Men dette vet vi: ”Sannelig sier jeg eder, på den dag Herren kommer skal han åpenbare alle ting – Det som har skjedd, og de skjulte ting som intet menneske har kjennskap til, ting som hører jorden til som den ble dannet av, dens øyemed og endelige mål – De mest dyrebare ting, det som er i det høye, og det som er under det høye, det som er i jorden og på jorden og i himmelen” (L&p 101:32–34, se også 121:29–32).

  40. Se 1. Nephi 11:16–17.

  41. Virginia H. Pearce, i Why I Believe (2002), s. 245–46.

  42. Privat korrespondanse, 15. jan. 2002.

  43. Vår jordiske prøvestand har blitt sammenlignet med 2. akt i et 3-akters skuespill. Når teppet går ned for akt 2, er stykket ikke over. Uten innsikt fra 1. og 3. akt ville 2. akt synes enten for kort, for lang eller altfor forvirrende. Når vi kjenner innholdet i alle tre aktene, får 2. akt større betydning. Vi ser at det er nødvendig å ha et evighetsperspektiv.