Generalkonferanse
Den store plan
Generalkonferansen april 2020


Den store plan

Vi som kjenner Guds plan og som har inngått pakt om å delta har et klart ansvar for å undervise i disse sannhetene.

Selv midt i unike prøvelser og utfordringer, er vi virkelig velsignet! Denne generalkonferansen har gitt oss en utgytelse av den rikdom og glede som følger gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Vi har gledet oss over det syn av Faderen og Sønnen som innledet gjenopprettelsen. Vi har blitt påminnet den mirakuløse fremkomsten av Mormons bok, hvis hovedformål er å vitne om Jesus Kristus og hans lære. Vi har blitt fornyet med åpenbaringens gledesfylte virkelighet – til profeter og til oss personlig. Vi har hørt dyrebare vitnesbyrd om Jesu Kristi uendelige forsoning og om hans virkelige oppstandelse. Og vi har blitt undervist om andre sannheter i hans evangeliums fylde åpenbart til Joseph Smith etter at Gud Faderen erklærte til denne nykalte profeten: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17).

Vi har blitt styrket i vår kunnskap om gjengivelsen av prestedømmet og dets nøkler. Vi har blitt fornyet i vår besluttsomhet om å la Herrens gjenopprettede kirke bli kjent ved sitt riktige navn: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Og vi har blitt innbudt til å forene oss i faste og bønn for å minimalisere de nåværende og fremtidige virkninger av en ødeleggende verdensomspennende pandemi. I formiddag ble vi inspirert av Herrens levende profet som presenterte en historisk erklæring om gjenopprettelsen. Vi bekrefter dens erklæring om at “de som med bønnens hjelp studerer gjenopprettelsens budskap og handler i tro, vil bli velsignet med å få sitt eget vitnesbyrd om dens guddommelighet og dens hensikt med å forberede verden til vår Herre og Frelser Jesu Kristi lovede annet komme”.1

Planen

Alt dette er en del av en guddommelig plan som har til hensikt å gjøre Guds barn i stand til å bli opphøyet og bli som ham. Omtalt i Skriftene som “lykkens store plan”, “forløsningsplanen”, og “den store frelsesplan” (Alma 42:8, 11, 5). Denne planen – åpenbart i gjenopprettelsen – begynte med et råd i himmelen. Som ånder ønsket vi å oppnå det evige liv som våre himmelske foreldre har. På dette tidspunktet hadde vi utviklet oss så langt som vi kunne uten erfaring i jordelivet i en fysisk kropp. For å gi oss denne erfaringen, planla Gud Faderen å skape denne jorden. I det planlagte jordelivet ville vi bli tilsmusset av synd når vi møtte den motstand som var nødvendig for vår åndelige vekst. Vi ville også bli underlagt fysisk død. For å frelse oss fra død og synd, ville vår himmelske Faders plan sørge for en Frelser. Hans oppstandelse ville forløse alle fra død, og hans sonoffer ville betale prisen som var nødvendig for at alle kunne bli renset fra synd på de betingelser som var foreskrevet for å fremme vår vekst. Denne Jesu Kristi forsoning står sentralt i Faderens plan.

I rådet i himmelen ble alle Guds åndebarn presentert for Faderens plan, herunder dens jordiske konsekvenser og prøvelser, dens himmelske hjelp og dens strålende fremtid. Vi så enden fra begynnelsen. Alle de myriader av mennesker som har blitt født her på jorden, valgte Faderens plan og kjempet for den i den striden som fulgte i himmelen. Mange sluttet også pakter med Faderen angående hva de ville gjøre i jordelivet. På måter som ikke har blitt åpenbart, har våre handlinger i åndeverdenen påvirket våre omstendigheter i jordelivet.

Jordelivet og åndeverdenen

Jeg vil nå sammenfatte noen av de viktigste elementene i Faderens plan ettersom de påvirker oss på vår jordiske reise og i åndeverdenen som følger.

Hensikten med jordelivet og den etterjordiske vekst som kan følge den, er for at Guds avkom skal kunne bli som han er. Dette er vår himmelske Faders ønske for alle sine barn. For å oppnå denne gledesfylte fremtid, krever evige lover at vi må bli rensede vesener gjennom Jesu Kristi forsoning, slik at vi kan dvele i Faderens og Sønnens nærhet og nyte opphøyelsens velsignelser. Som Mormons bok underviser, innbyr Han “alle til å komme til ham og ta del i hans godhet. Og han viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne. Og han husker hedningene, og alle er like for Gud, både jøde og hedning” (2 Nephi 26:33; se også Alma 5:49).

Den guddommelige planen for oss om å bli det vi er bestemt til å bli, krever at vi gjør valg for å forkaste den onde motstanden som frister jordiske til å handle i strid med Guds bud og hans plan. Det fordrer også at vi kan bli gjenstand for annen jordisk motstand, som for eksempel andres synder eller noen fødselsdefekter. Noen ganger er det lettere å oppnå vår nødvendige vekst ved lidelse og motgang enn ved et behagelig og fredelig liv. Og ingenting av denne jordiske motstanden kunne oppnå sin evige hensikt hvis guddommelig inngripen fritok oss fra alle de uheldige konsekvensene av jordelivet.

Planen åpenbarer vår fremtid i evigheten, hensikten med og forholdene på vår reise i jordelivet, og den hjelp vi vil motta fra himmelen. Guds bud advarer oss mot å forville oss inn i farlige omstendigheter. Inspirerte lederes læresetninger leder vår vei og gir forsikringer som fremmer vår evige reise.

Guds plan gir oss fire store forsikringer for å hjelpe oss på vår reise gjennom jordelivet. Alt blir gitt oss gjennom Jesu Kristi forsoning, midtpunktet i planen. Den første forsikrer oss om at gjennom hans lidelse for de synder vi omvender oss fra, kan vi bli renset fra disse syndene. Da vil den barmhjertige endelige dommer “[ikke komme] dem ikke mer ihu” (Lære og pakter 58:42).

For det annet, som en del av vår Frelsers forsoning, påtok han seg alle andre jordiske skrøpeligheter. Dette gjør det mulig for oss å motta guddommelig hjelp og styrke til å bære jordelivets uunngåelige byrder, personlig og generelt, som krig og pest. Mormons bok gir vår tydeligste beskrivelse i Skriftene av denne viktige kraften i forsoningen. Frelseren påtok seg “sitt folks smerter og sykdommer [og skrøpeligheter] … Han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” (Alma 7:11–12).

For det tredje, Frelseren, gjennom sin altomfattende forsoning, tilbakekaller den endelige død og gir oss den gledelige forsikring at vi alle skal oppstå. Mormons bok underviser: “Nå vil alle få del i denne gjenforening, både gammel og ung, både trell og fri, både mann og kvinne, både ugudelige og rettferdige, og ikke så mye som et hår på deres hode skal gå tapt, men alle ting skal bringes tilbake til sin fullkomne skikkelse” (Alma 11:44).

Vi feirer oppstandelsens virkelighet i denne påskehøytiden. Dette gir oss perspektiv og styrke til å utholde de jordiske utfordringer som møter oss og våre kjære, som de fysiske, mentale eller følelsesmessige ufullkommenheter vi er født med eller opplever i jordelivets løp. På grunn av oppstandelsen vet vi at disse jordelivets ufullkommenheter bare er midlertidige!

Det gjengitte evangelium forsikrer oss om at oppstandelsen kan innbefatte muligheten til å være sammen med våre familiemedlemmer – ektemann, hustru, barn og foreldre. Dette er en mektig oppmuntring for oss for å oppfylle våre familieforpliktelser i jordelivet. Det hjelper oss å leve sammen i kjærlighet i dette liv, i forventning om gledelige gjenforeninger og forhold i det neste.

For det fjerde og siste, nyere åpenbaring underviser oss om at vår fremgang ikke trenger å avsluttes med jordelivets slutt. Lite har blitt åpenbart om denne viktige forsikringen. Vi har blitt fortalt at dette liv er den tid vi har til å forberede oss til å møte Gud og at vi ikke skulle utsette vår omvendelse (se Alma 34:32–33). Men vi har lært at i åndeverdenen blir evangeliet forkynt til og med til “de ugudelige og ulydige som hadde forkastet sannheten” (Lære og pakter 138:29) og at de som blir undervist der er i stand til å omvende seg før den endelige dom (se vers 31–34, 57–59).

Her er noen andre grunnleggende sannheter i vår himmelske Faders plan:

Jesu Kristi gjengitte evangelium gir oss et unikt perspektiv på emnene kyskhet, ekteskap og det å føde barn. Det underviser at ekteskap ifølge Guds plan er nødvendig for å oppnå hensikten med Guds plan og sørge for den guddommelige godkjente ramme for jordisk fødsel og forberede familiemedlemmer til evig liv. “Ekteskapet er gitt til mennesket av Gud”, sa Herren, “… for at jorden kan oppfylle sin skapelses mål” (Lære og pakter 49:15–16). I dette er hans plan naturligvis i strid med noen sterke verdslige krefter i lov og skikk.

Evnen til å skape jordisk liv er den mest opphøyde evne Gud har gitt sine barn. Bruken av den har sin bemyndigelse i det første budet til Adam og Eva, men et annet viktig bud ble gitt for å forby misbruk av den. Utenfor ekteskapets bånd er all bruk av forplantningsevnen i mer eller mindre grad en syndig nedverdigelse og korrumpering av menns og kvinners mest guddommelige egenskap. Den vekt det gjengitte evangelium legger på denne kyskhetsloven er på grunn av formålet med vår formeringskraft når det gjelder å gjennomføre Guds plan.

Hva skjer så?

I løpet av dette 200-årsjubileet med Det første syn som innledet gjenopprettelsen, har vi kunnskap om Herrens plan, og vi blir oppmuntret av to århundrer med dens velsignelser gjennom Hans gjenopprettede kirke. I dette året, 2020, har vi det som populært kalles et 20/20 syn på fortidens hendelser.

Når vi skuer inn i fremtiden, er imidlertid vår vårt syn mye mindre sikkert. Vi vet at to århundrer etter gjenopprettelsen, inneholder nå åndeverdenen mange arbeidere med jordisk erfaring til å utføre den forkynnelse som skjer der. Vi vet også at vi nå har mange flere templer til å utføre evighetens ordinanser for dem som omvender seg og tar imot Herrens evangelium på begge sider av dødens slør. Alt dette fremskynder vår himmelske Faders plan. Guds kjærlighet er så stor at han, med unntak av de få som bevisst blir fortapelsens sønner, har sørget for en fremtid i herlighet for alle sine barn (se Lære og pakter 76:43).

Vi vet at Frelseren vil komme tilbake og at det vil bli et årtusen med fredelig herredømme for å ferdigstille den jordiske delen av Guds plan. Vi vet også at det vil bli forskjellige oppstandelser, av de rettferdige og de urettferdige, med den endelige dom av hver person som alltid følger etter hans eller hennes oppstandelse.

Vi vil bli dømt i henhold til våre gjerninger, våre hjerters ønsker og den slags person vi har blitt. Denne dommen vil føre til at alle Guds barn skal gå til et herlighetsrike som deres lydighet har kvalifisert dem til og hvor de vil være komfortable. Dommeren over alt dette er vår Frelser, Jesus Kristus (se Johannes 5:22; 2 Nephi 9:41). Hans allvitenhet gir ham en fullkommen kunnskap om alle våre handlinger og ønsker, både de uomvendte eller de uforandrede, og de omvendte eller rettferdige. Derfor, etter hans dom vil vi alle bekjenne “at hans straffedommer er rettferdige” (Mosiah 16:1).

Til slutt deler jeg den overbevisning jeg har fått fra mange brev, og ved å gjennomgå mange anmodninger om å vende tilbake til Kirken etter å ha fått fjernet sitt navn eller frafall. Mange av våre medlemmer forstår ikke fullt ut denne frelsesplanen, som besvarer de fleste spørsmål om den gjenopprettede Kirkes lære og inspirerte retningslinjer. Vi som kjenner Guds plan og som har inngått pakt om å delta har et klart ansvar for å undervise i disse sannhetene og gjøre alt vi kan for å fremme dem for andre og i våre egne omstendigheter i jordelivet. Jeg vitner om Jesus Kristus, vår Frelser og Forløser, som gjør det hele mulig, i Jesu Kristi navn. Amen.

Note

  1. “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, i Russell M. Nelson, “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 91.