Generalkonferanse
Hør ham
Generalkonferansen april 2020


Hør ham

Vår Fader vet at når vi er omgitt av usikkerhet og frykt, er det som vil være til aller mest hjelp for oss at vi hører hans Sønn.

Mine kjære brødre og søstre, hvor takknemlig jeg er for at vi gjennom bruk av teknologi har kunnet komme sammen for å tilbe denne søndags morgen. Hvor velsignet vi er som vet at Jesu Kristi evangelium har blitt gjengitt til jorden!

De siste ukene har de fleste av oss opplevd forstyrrelser i vårt eget liv. Jordskjelv, branner, oversvømmelser, plager og deres etterspill har forstyrret rutiner og forårsaket mangel på mat, nødvendige artikler og sparepenger.

Midt i alt dette berømmer vi dere og takker dere for at dere velger å høre Herrens ord i denne perioden med uro ved å bli med oss på generalkonferansen. Det økende mørket som ledsager trengsel, gjør at Jesu Kristi lys skinner stadig klarere. Bare tenk på det gode hver av oss kan gjøre i denne perioden med globale omveltninger. Din kjærlighet til og tro på Frelseren kan godt være katalysatoren for noen til å oppdage gjengivelsen av fylden av Jesu Kristi evangelium.

I løpet av de siste to årene har søster Nelson og jeg møtt sammen med tusener av dere rundt om i verden. Vi har vært sammen med dere på utendørsarenaer og i ballsaler på hotell. På hvert sted har jeg følt at jeg var i nærvær av Herrens utvalgte, og at jeg så Israels innsamling finne sted foran øynene mine.

Vi lever i den tid som “våre forfedre lengselsfullt ventet skulle åpenbares”.1 Vi sitter på første rad der vi er levende vitne til det profeten Nephi bare så i et syn, at Guds Lams kraft vil stige ned “på Herrens pakts folk som var adspredt over hele jordens overflate, og de var væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft i stor herlighet”.2

Dere, mine brødre og søstre, er blant de menn, kvinner og barn som Nephi så. Tenk på det!

Uavhengig av hvor du bor eller hva dine omstendigheter er, er Herren Jesus Kristus din Frelser, og Guds profet Joseph Smith er din profet. Han ble forutordinert før jordens grunnvoll ble lagt til å være denne siste evangelieutdelingens profet, da “ikke noe skal holdes tilbake”3 fra de hellige. Åpenbaring fortsetter å strømme fra Herren i denne vedvarende gjenopprettelsesprosessen.

Hva betyr det for deg at Jesu Kristi evangelium har blitt gjengitt til jorden?

Det betyr at du og din familie kan bli beseglet sammen for evig! Det betyr at fordi du har blitt døpt av en som har myndighet fra Jesus Kristus og har blitt bekreftet som medlem av hans kirke, kan du nyte Den hellige ånds konstante ledsagelse. Han vil veilede og beskytte deg. Det betyr at du aldri vil bli etterlatt trøstesløs eller uten tilgang til Guds kraft til å hjelpe deg. Det betyr at prestedømskraft kan velsigne deg når du mottar nødvendige ordinanser og inngår pakter med Gud og holder dem. For et anker for vår sjel disse sannhetene er, spesielt i disse tider når uværet truer.

Opptegnelsene i Mormons bok omhandler to store sivilisasjoners klassiske vekst og fall. Deres historie viser hvor lett det er for et flertall av folket å glemme Gud, forkaste advarsler fra Herrens profeter og søke makt, popularitet og kjødets lyster.4 Gjentatte ganger har tidligere profeter erklært “store og forunderlige ting til folket som de ikke trodde”.5

Det er ikke noen forskjell i vår tid. I årenes løp har store og vidunderlige ting blitt hørt fra innviede talerstoler over hele verden. Men de fleste mennesker tar ikke imot disse sannhetene – enten fordi de ikke vet hvor de kan finne dem6 eller fordi de lytter til dem som ikke har hele sannheten eller fordi de har forkastet sannheten til fordel for verdslige aktiviteter.

Motstanderen er smart. I årtusener har han fått godt til å se ondt ut og ondt til å se godt ut.7 Hans budskap har en tendens til å være høylytte, dristige og brautende.

Men budskap fra vår himmelske Fader er påfallende annerledes. Han kommuniserer ganske enkelt, stille og med så fantastisk klarhet og tydelighet at vi ikke kan misforstå ham.8

For eksempel, hver gang han har introdusert sin enbårne Sønn for dødelige på jorden, har han gjort det med bemerkelsesverdig få ord. På Forklarelsens berg sa Gud til Peter, Jakob og Johannes: “Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!”9 Hans ord til nephittene i oldtidens Overflod var: “Se, min elskede Sønn, i hvem jeg har velbehag, i hvem jeg har herliggjort mitt navn, hør ham.”10 Og til Joseph Smith, i den dyptgripende erklæringen som åpnet denne evangelieutdelingen, sa Gud ganske enkelt: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!11

Nå, mine kjære brødre og søstre, tenk på det faktum at i disse tre tilfellene som nettopp ble nevnt, like før Faderen introduserte Sønnen, var de som var involvert i en tilstand av frykt og, til en viss grad, fortvilelse.

Apostlene ble redde da de så Jesus Kristus omkranset av en sky på Forklarelsens berg.

Nephittene var redde fordi de hadde vært gjennom ødeleggelser og mørke i flere dager.

Joseph Smith var grepet av en mørkets makt like før himlene åpnet seg.

Vår Fader vet at når vi er omgitt av usikkerhet og frykt, er det som vil være til aller mest hjelp for oss at vi hører hans Sønn.

Fordi når vi søker å høre – virkelig høre – hans Sønn, vil vi bli ledet til å vite hva vi skal gjøre i enhver omstendighet.

Det aller første ordet i Lære og pakter er Lytt.12 Det betyr “å lytte i den hensikt å adlyde.”13 “Hør” betyr “Hør ham” – høre hva Frelseren sier og deretter å gi akt på hans råd. Med disse to ordene – “Hør ham” – gir Gud oss mønsteret for suksess, lykke og glede i dette livet. Vi må høre Herrens ord, lytte til dem, og gi akt på det han har fortalt oss!

Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter.

Vi kan ganske enkelt ikke stole på informasjon vi kommer over på sosiale medier. Med milliarder av ord på Internett og i en markedsrettet verden som stadig blir infiltrert av motstanderens støyende, djevelske anstrengelser, hvor kan vi gå for å høre Ham?

Vi kan gå til Skriftene. De underviser oss om Jesus Kristus og hans evangelium, omfanget av hans forsoning og vår Faders store plan for lykke og forløsning. Daglig fordypning i Guds ord er avgjørende for åndelig overlevelse, spesielt i disse dager med økende omveltninger. Når vi nyter Kristi ord daglig, vil Kristi ord fortelle oss hvordan vi kan respondere på vanskeligheter vi aldri trodde vi ville oppleve.

Vi kan også Høre ham i tempelet. Herrens hus er et lærdommens hus. Der underviser Herren på sin egen måte. Der underviser hver ordinans om Frelseren. Der lærer vi hvordan vi kan lage en åpning i sløret og kommunisere tydeligere med himmelen. Der lærer vi å irettesette djevelen og benytte Herrens prestedømskraft til å styrke oss og dem vi er glad i. Hvor ivrig hver av oss skulle være etter å søke tilflukt der.

Når disse midlertidige covid-19-restriksjonene blir opphevet, vær så snill å planlegge regelmessig tid til å tilbe og tjene i tempelet. Hvert minutt av denne tiden vil velsigne deg og din familie på måter som ingenting annet kan. Ta deg tid til å grunne på hva du hører og føler når du er der. Be Herren undervise deg om hvordan du kan åpne himmelen for å velsigne deg og dem du er glad i og yter tjeneste til.

Selv om det å tilbe i tempelet for øyeblikket ikke er mulig, innbyr jeg deg til å øke din deltagelse i slektshistorie, herunder slektsforskning og indeksering. Jeg lover at når du bruker mer tid på tempelarbeid og slektshistorie, vil din evne til å høre ham øke og bli forbedret.

Vi Hører ham også tydeligere når vi foredler vår evne til å gjenkjenne Den hellige ånds hvisken. Det har aldri vært mer nødvendig å vite hvordan Ånden taler til deg enn akkurat nå. I Guddommen er Den hellige ånd budbringeren. Han vil bringe tanker til ditt sinn som Faderen og Sønnen ønsker at du skal motta. Han er Trøsteren. Han vil bringe en følelse av fred til ditt hjerte. Han vitner om sannhet og vil bekrefte det som er sant når du hører og leser Herrens ord.

Jeg fornyer min bønn til deg om å gjøre alt som skal til for å øke din åndelige kapasitet til å motta personlig åpenbaring.

Dette vil hjelpe deg til å vite hvordan du kan gå videre med livet ditt, hva du skal gjøre i krisetider, og hvordan du kan skjelne og unngå motstanderens fristelser og bedrag.

Og, endelig, vi hører ham når vi gir akt på ordene til profeter, seere og åpenbarere. Jesu Kristi ordinerte apostler vitner alltid om ham. De viser vei når vi går gjennom denne hjerteskjærende labyrinten av våre jordiske erfaringer.

Hva vil skje når du mer bevisst hører, lytter og gir akt på det Frelseren har sagt og hva han sier nå gjennom sine profeter? Jeg lover at du vil bli velsignet med større kraft til å takle fristelser, kamper og svakhet. Jeg lover mirakler i ditt ekteskap, dine familieforhold og ditt daglige arbeid. Og jeg lover at din evne til å føle glede vil øke selv om usikkerheten øker i livet ditt.

Denne generalkonferansen i april 2020 er vår tid til å markere en hendelse som forandret verden. Da vi så fremover mot dette 200-årsjubileet for Joseph Smiths første syn, undret rådet for Det første presidentskap og De tolv apostler på hva vi kunne gjøre for å markere denne enestående begivenheten på en passende måte.

Denne åpenbaringen av Guddommen innledet gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde og innledet husholdningen i tidenes fylde.

Vi lurte på om et monument skulle bli reist. Men da vi vurderte den unike historiske og internasjonale virkningen av Det første syn, følte vi oss tilskyndet til å skape et monument – ikke av granitt eller stein, men med ord – ord med høytidelig og hellig erklæring – skrevet, ikke for å bli gravert på “steintavler”, men snarere å bli risset inn i “hjertets kjødtavler”.14

Siden Kirken ble organisert, er bare fem erklæringer blitt utstedt, og det siste er “Familien – en erklæring til verden”, fremlagt av president Gordon B. Hinckley i 1995.

Når vi tenker på denne betydningsfulle tiden i verdenshistorien, og Herrens befaling om å samle det adspredte Israel som forberedelse til Jesu Kristi annet komme, vil vi, rådet for Det første presidentskap og De tolv apostler, utstede følgende erklæring. Dens tittel er: “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”. Det er forfattet av rådet for Det første presidentskap og De tolv apostler i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er datert i april 2020. Som en forberedelse til i dag, nedtegnet jeg tidligere denne erklæringen i Den hellige lund, hvor Joseph Smith første gang så Faderen og Sønnen.

“Vi erklærer høytidelig at Gud elsker sine barn i alle verdens nasjoner. Gud Faderen har gitt oss den guddommelige fødsel, det uforlignelige liv og sin elskede Sønn Jesu Kristi altomfattende sonoffer. Ved Faderens kraft sto Jesus opp igjen og vant seieren over døden. Han er vår Frelser, vårt eksempel og vår Forløser.

For 200 år siden, på en vakker vårmorgen i 1820, gikk unge Joseph Smith, idet han søkte å få vite hvilken kirke han skulle slutte seg til, ut i skogen for å be i nærheten av sitt hjem i delstaten New York i USA. Han hadde spørsmål om sin sjels frelse og stolte på at Gud ville rettlede ham.

I ydmykhet erklærer vi at som svar på hans bønn viste Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus seg for Joseph, og innledet at ‘alt det blir gjenopprettet’ (Apostlenes gjerninger 3:31) slik det er forutsagt i Bibelen. I dette synet fikk han vite at etter at de opprinnelige apostlene døde, var Kristi kirke i Det nye testamente borte fra jorden. Joseph skulle være medvirkende til dens tilbakekomst.

Vi bekrefter at under ledelse av Faderen og Sønnen, kom himmelske budbærere for å instruere Joseph og gjenopprette Jesu Kristi Kirke. Den oppstandne Døperen Johannes gjenga myndigheten til å døpe ved nedsenkning til syndenes forlatelse. Tre av de opprinnelige tolv apostlene – Peter, Jakob og Johannes – gjenga apostelembedet og nøkler til prestedømsmyndighet. Andre kom også, herunder Elijah, som gjenga myndighet til å knytte familier sammen for evig i evige forhold som overgår døden.

Vi vitner videre om at Joseph Smith ble gitt Guds gave og kraft til å oversette en oldtidsopptegnelse: Mormons bok – et annet testamente om Jesus Kristus. Sider i denne hellige teksten inneholder en beretning om Jesu Kristi tjenestegjerning blant mennesker i den vestlige verden like etter hans oppstandelse. Den underviser om livets hensikt og forklarer Kristi lære, som er sentral i denne hensikt. Som ledsager til Bibelen vitner Mormons bok om at alle mennesker er sønner og døtre av en kjærlig Fader i himmelen, at han har en guddommelig plan for vårt liv, og at hans Sønn Jesus Kristus taler i dag så vel som i fordums tid.

Vi erklærer at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, organisert den 6. april 1830, er gjenopprettelsen av Kristi kirke i Det nye testamente. Denne kirken er forankret i dens hovedhjørnesten, Jesus Kristus, i hans fullkomne liv, hans altomfattende forsoning og bokstavelige oppstandelse. Jesus Kristus har igjen kalt apostler og gitt dem prestedømsmyndighet. Han innbyr oss alle til å komme til ham og hans kirke, til å motta Den hellige ånd, de frelsende ordinanser og til å oppnå varig glede.

Det har nå gått 200 år siden denne gjenopprettelsen ble innledet av Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus. Millioner over hele verden har tatt imot kunnskap om disse profeterte begivenhetene.

Vi erklærer med glede at den lovede gjenopprettelsen går fremover gjennom fortsatt åpenbaring. Jorden vil aldri bli den samme igjen, når Gud skal ‘samle alt til ett i Kristus’ (Efeserne 1:10).

Med ærbødighet og takknemlighet innbyr vi som hans apostler alle til å kunne vite – slik vi gjør – at himlene er åpne. Vi bekrefter at Gud gjør sin vilje kjent for sine elskede sønner og døtre. Vi bekrefter at de som med bønnens hjelp studerer gjenopprettelsens budskap og handler i tro, vil bli velsignet med å få sitt eget vitnesbyrd om dens guddommelighet og dens hensikt med å forberede verden til vår Herre og Frelser Jesu Kristi lovede annet komme.”15

Kjære brødre og søstre, dette er vår jubileumserklæring til verden angående gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i dets fylde. Den har blitt oversatt til 12 språk. Andre språk vil snart følge. Den vil være tilgjengelig umiddelbart på Kirkens nettsted, hvor du kan få tak i et eksemplar. Studer den privat og sammen med dine familiemedlemmer og venner. Grunn på sannhetene og tenk på hvilken innflytelse disse sannhetene vil ha på ditt liv hvis du vil høre dem, lytte til dem og gi akt på budene og paktene som ledsager dem.

Jeg vet at Joseph Smith er den forutordinerte profeten som Herren utvalgte til å åpne denne siste evangelieutdelingen. Gjennom ham ble Herrens kirke gjenopprettet på jorden. Joseph beseglet sitt vitnesbyrd med sitt blod. Som jeg elsker og ærer ham!

Gud lever! Jesus er Kristus! Hans kirke er gjenopprettet! Han og hans Fader, vår himmelske Fader, våker over oss. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.