2010–2019
Geestelijk vermogen
Algemene oktoberconferentie 2019


Geestelijk vermogen

Als trouwe discipel van Jezus Christus kunt u persoonlijke inspiratie en openbaring krijgen die binnen zijn geboden en uw situatie passen.

Afgelopen zomer stopte een lieve jongevrouw mij aan het eind van een jongevrouwenkamp een briefje toe. Er stond op: ‘Hoe weet ik wanneer God iets tegen mij wil zeggen?’ Ik vind haar vraag geweldig. Onze ziel verlangt naar een band met ons hemelse thuis. We willen ons nodig en nuttig voelen. Maar soms is het moeilijk om onderscheid te maken tussen onze eigen gedachten en de zachte influisteringen van de Geest. Profeten van vroeger en nu leren ons dat ‘alles wat uitnodigt en aanmoedigt om goed te doen, van Christus komt’.1

President Russell M. Nelson heeft ons deze eenvoudige, krachtige uitnodiging gegeven: ‘Mijn geliefde broeders en zusters, ik smeek u om uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten. […] Besluit het geestelijk werk te verzetten dat nodig is om de gave van de Heilige Geest te genieten en de stem van de Geest vaker en duidelijker te horen.’2

Ik wil vanmorgen recht uit mijn hart vier manieren bespreken waarop u uw geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen kunt vergroten.

1. Maak bewust tijd en plaats vrij om naar Gods stem te luisteren

Als u uw keuzevrijheid gebruikt om elke dag tijd vrij te maken om Gods stem beter te leren kennen, vooral in het Boek van Mormon, zal zijn stem geleidelijk duidelijker en herkenbaarder voor u worden.

De wereld en onze huizen zitten echter vol afleiding en lawaai waardoor het moeilijker kan zijn om zijn stem te horen. Onze gedachten en ons hart kunnen door die afleiding in beslag worden genomen, zodat er geen plaats is voor de zachte ingevingen van de Heilige Geest.

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat God Zich vaak openbaart ‘aan individuele personen […], in de wildernis of het veld, en dan over het algemeen zonder lawaai of tumult’.3

Satan wil ons van Gods stem afschermen door ons van die stille plekken weg te houden. Als God met een stille, zachte stem spreekt, moeten wij dichterbij komen om Hem te horen. Stel u eens voor wat er zou gebeuren als we even bezorgd waren om onze verbinding met de hemel als om onze internetverbinding! Kies een tijd en een plek om elke dag naar Gods stem te luisteren. Hou u stipt aan deze heilige afspraak, want er hangt ontzettend veel van af!

2. Kom meteen in actie

Als u ingevingen krijgt en er vervolgens bewust naar handelt, kan de Heer u gebruiken. Hoe meer u handelt, hoe herkenbaarder de stem van de Geest wordt. U zult Gods leiding steeds beter herkennen, en merken hoe ‘bereidwillig de Heer is om zijn gedachten en wensen bekend te maken’.4 Uitstellen kan ertoe leiden dat u de ingeving vergeet of de kans laat voorbijgaan om iemand voor God te helpen.

3. Vraag de Heer om een opdracht

Onze hemelse Vader beantwoordt maar wat graag gebeden waarin wij Hem smeken om ons te leiden naar iemand die onze hulp nodig heeft. President Henry B. Eyring heeft ons geleerd om openbaring te zoeken door God te vragen wie we voor Hem kunnen helpen. ‘Als u dat soort vragen stelt, geeft de Heilige Geest u kleine duwtjes zodat u weet wat u voor andere mensen kunt doen. Als u dat dan doet, bent u in dienst van de Heer, en als u in dienst van de Heer bent, hebt u recht op de gave van de Heilige Geest.’5

U kunt bidden en de Heer om een opdracht vragen. Zo kan de Heer uw alledaagse vaardigheden inzetten om zijn buitengewone werk te doen.

Afbeelding
Fritz Lundgren, de grootvader van zuster Craig

Mijn grootvader, Fritz Hjalmar Lundgren, vertrok uit Zweden toen hij 19 jaar was. Hij kwam moederziel alleen met zijn koffer in Amerika aan. Hij was maar zes jaar naar school geweest en sprak geen Engels. Hij trok naar de staat Oregon en werkte daar als houthakker. Hij, mijn grootmoeder en mijn moeder sloten zich later bij de kerk aan. Hij is nooit bisschop geweest, maar als trouwe huisonderwijzer begeleidde hij meer dan vijftig verschillende minderactieve gezinnen terug naar de kerk. Hoe deed hij dat?

Na de dood van opa ruimde ik een doos met oude papieren op, en ik zag een brief van een man die weer naar de kerk was gekomen dankzij opa’s liefde. In de brief stond: ‘Volgens mij is het geheim van broeder Fritz dat hij altijd in dienst van zijn hemelse Vader is.’

Die brief kwam van broeder Wayne Simonis. Opa ging bij hem op bezoek en leerde het hele gezin kennen. Na een tijdje vertelde opa ze dat ze nodig waren, en hij vroeg of ze naar de kerk wilden komen. Maar die zondagochtend stond broeder Simonis voor een dilemma. Hij was nog niet klaar met werken aan het dak, en er werd regen voorspeld. Hij besloot naar de kerk te gaan, opa de hand te schudden, en dan thuis het dak af te maken. Zijn gezin kon de avondmaalsdienst wel zonder hem bijwonen.

Zo gezegd, zo gedaan, maar toen hij op het dak zat, hoorde hij plotseling iemand de ladder op klimmen. Hij schreef: ‘Toen ik opkeek, […] zag ik broeder Fritz op de ladder staan. Hij glimlachte breed. Eerst voelde ik me opgelaten, als een kind dat op spijbelen wordt betrapt. Daarna […] werd ik boos. [Maar broeder Fritz] trok zijn colbert uit en hing het aan de ladder. Hij stroopte de mouwen van zijn wit overhemd op, keek mij aan en zei: “Broeder Simonis, hebt u nog een hamer? Deze klus moet wel heel belangrijk zijn, anders had u uw gezin niet achtergelaten. En als die zo belangrijk is, wil ik u helpen.” Toen ik in zijn ogen keek, zag ik alleen goedheid en christelijke liefde. Mijn boosheid ebde weg. […] Die zondag legde ik mijn gereedschap weg, en volgde ik mijn goede vriend, de ladder af en terug naar de kerk.’

Opa had zijn opdracht van de Heer gekregen, en hij wist dat hij verloren schapen moest opzoeken. Net als de vier mannen die hun verlamde vriend op een dak hesen en hem lieten zakken zodat Jezus Christus hem kon genezen,6 zo moest ook opa voor zijn opdracht op een dak klimmen. De Heer geeft openbaring aan hen die proberen anderen te helpen.

4. Geloof en heb vertrouwen

Ik las onlangs in de Schriften over een andere grote zendeling die in dienst van de Heer was. Aäron onderwees de koning van de Lamanieten, die zich afvroeg waarom Aärons broer Ammon niet met hem mee was gekomen. ‘En Aäron zei tot de koning: Zie, de Geest van de Heer heeft hem elders geroepen.’7

De Geest sprak tot mijn hart: ieder van ons heeft een andere zending te vervullen, en soms kan de Geest ons ‘elders’ roepen. Wij kunnen op vele manieren het koninkrijk van God opbouwen als discipelen van Jezus Christus die verbonden sluiten en ze onderhouden. Als zijn trouwe discipel kunt u persoonlijke inspiratie en openbaring krijgen die binnen zijn geboden en uw situatie passen. U hebt een unieke zending en taak te vervullen, en u krijgt daar unieke leiding voor.

Nephi, de broer van Jared en zelfs Mozes moesten grote watermassa’s oversteken, en dat deden ze op verschillende manieren. Nephi vervaardigde ‘spanten van een vernuftige makelij’.8 De broer van Jared bouwde boten die ‘zo dicht als een schotel’ waren.9 En Mozes en zijn volk ‘gingen op het droge, midden door de zee’.10

Ieder van hen kreeg persoonlijke instructies voor zijn specifieke situatie. Ze hadden vertrouwen en deden het. De Heer denkt aan hen die gehoorzamen, en zal, zoals Nephi zei, ‘een weg voor [ons] bereiden, zodat [wij] kunnen volbrengen wat Hij [ons] gebiedt’.11 Merk op dat Nephi over ‘een weg’ spreekt, niet over ‘de weg’.

Missen of negeren we persoonlijke opdrachten van de Heer omdat Hij ‘een weg’ voor ons heeft bereid die afwijkt van wat we hadden verwacht?

Mijn opa werd naar een ongebruikelijke situatie geleid: in zijn pak, naar een dak, op zondag. Vertrouw erop dat God u zal leiden, zelfs al ziet de weg er anders uit dan u had verwacht of anders dan die van anderen.

Er zijn heiligen der laatste dagen in alle soorten en maten, maar ‘allen zijn voor God gelijk’: ‘zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw’, alleenstaand en gehuwd, rijk en arm, jong en oud, levenslang lid en pasgedoopt.12 Wie u ook bent of waar u ook mee zit, de Heer nodigt u uit om tot Hem te komen.13

Als het een gewoonte wordt om elke dag de wil van de Vader te zoeken en te doen, wordt u vanzelf naar verandering en bekering geleid.

Het nieuwe programma van de kerk voor kinderen en jongeren draait erom dat ze leren naar openbaring te streven, ontdekken wat de Heer van hen verlangt, en daarnaar handelen. Ieder van ons, ongeacht onze leeftijd of omstandigheden, kan ernaar streven om te zoeken, ontvangen en handelen. Als u dit eeuwige patroon volgt dat voor onze tijd is gegeven, komt u dichter tot Jezus Christus – zijn liefde, zijn licht, zijn leiding, zijn vrede, en zijn genezende, instaatstellende kracht. En uw geestelijk vermogen zal toenemen, zodat u een instrument in zijn handen wordt en zijn grote werk tot stand brengt. In de naam van Jezus Christus. Amen.