Andra resurser
Tionde


Tionde

En välsignelse med medlemskapet i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är förmånen att få betala tionde. Genom att efterleva tiondelagen deltar du i uppbyggandet av Guds rike på jorden.

Definition och avsikt med tiondet

För att betala ett fullt tionde, ger man en tiondel av sin inkomst till Herren genom hans kyrka. Du lämnar in ditt tionde till en medlem av biskopsrådet eller grenspresidentskapet.

Lokala ledare insänder tiondemedlem direkt till kyrkans huvudkontor, där ett råd avgör på vilka sätt dessa heliga medel ska användas. Detta råd består av första presidentskapet, de tolv apostlarnas kvorum och presiderande biskopsrådet. De handlar efter uppenbarelse och fattar besluten så som Herren leder dem. (Se L&F 120:1.)

Tiondefonderna används alltid i Herren avsikter — för att bygga och underhålla tempel och möteshus, för att stödja missionsarbetet samt genomföra kyrkans verksamheter över hela världen

Välsignelserna av att betala ett fullt tionde.

Tiondelagen kräver offer, men din lydnad mot lagen medför välsignelser som är långt större än något du avstår från. Profeten Malaki lärde:

”För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger HERREN Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.” (Malaki 3:10)

Dessa välsignelser kommer till alla som betalar en full tiondel av sin inkomst, även om beloppet är mycket litet. När du lyder denna lag, välsignar Herren dig både andligt och timligt.

Bestäm dig för att betala tionde

Om du ännu inte skaffat dig vanan att betala tionde, kanske det är svårt för dig att tro att du har råd att avstå från en tiondel av din inkomst. Men de som troget betalar tionde upplever att de inte har råd att inte betala tionde. På ett mycket påtagligt och underbart sätt öppnas himlens fönster och välsignelser strömmar ut över dem.

Kom ihåg att tiondebetalning inte är så mycket en fråga om pengar som om tro. Lita på Herren. Han gav oss befallningen till vår nytta, och han gav åtföljande löfte. Sök styrka i Nephis tro, vilken sade: ”Låtom oss troget utföra Herrens befallningar, ty se, han är mäktigare än hela jorden.” (1 Nephi 4:1)

Se även Fasta och fasteoffer