Andra resurser
Fasta och fasteoffer


Fasta och fasteoffer

Att fasta är att frivilligt avstå från mat och dryck under en viss tidsperiod. Fasta i samband med uppriktig bön kan hjälpa dig förbereda dig och andra för att ta emot Guds välsignelser.

Avsikter med fastan

Vid ett tillfälle drev Frälsaren ut en ond ande ur ett barn och använde händelsen för att undervisa sina lärjungar om kraften i bön och fasta. Hans lärjungar frågade honom: ”Varför kunde inte vi driva ut honom?” Jesus svarade: ”Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er. Men detta slag går endast ut genom bön och fasta.” (Se Matteus 17:14–21, se fotnot 17:20 för vers 21.)

Av detta lär vi att bön och fasta kan ge ökad styrka åt dem som ger och tar emot prästadömets välsignelser. Detta kan också tillämpas på dina egna ansträngningar att efterleva evangeliet. Om du har en svaghet eller synd som du har kämpat med, kanske du behöver fasta och be för att få den hjälp eller förlåtelse du behöver. Liksom den onde ande som Kristus drev ut, kan din svårighet vara sådan att den bara kan övervinnas genom bön och fasta.

Du kan fasta av många skäl. Fasta är ett sätt att tillbe Gud och uttrycka tacksamhet till honom. (Se Lukas 2:37; Alma 45:1.) Du kan fasta medan du ber din himmelske Fader välsigna de sjuka eller plågade. (Se Matteus 17:14–21.) Fasta kan hjälpa dig och dem du älskar att få personlig uppenbarelse och bli omvänd till sanningen. (Se Alma 5:46; 6:6.) Genom fasta kan du få styrka att stå emot frestelser. (Se Jesaja 58:6.) Du kan fasta och försöka ödmjuka dig inför Gud och utöva tro på Jesus Kristus. (Se Omni 1:26; Helaman 3:35.) Du kan fasta för att få ledning i att sprida evangeliet och ära dina kall-elser i kyrkan. (Se Apostlagärningarna 13:2–3; Alma 17:3, 9; 3 Nephi 27:1–2.) Fasta kan åtfölja rättfärdig sorg och ånger. (Se Alma 28:4–6; 30:1–2.)

Fastesöndagen

Kyrkan har utsett en söndag varje månad, vanligen första söndagen, till en dag för fasta. Ett rätt iakttagande av fastedagen innefattar att avstå från mat och dryck under två på varandra följande måltider, närvara vid faste- och vittnesbördsmötet samt att ge fasteoffer till hjälp för behövande.

Värdet av ditt fasteoffer bör minst motsvara de två måltider du avstår från. Om möjligt bör du vara generös och ge mycket mer än denna summa.

Förutom att iaktta den fastedag som avsatts av kyrkans ledare, kan du fasta vilken annan dag som helst, alltefter dina egna och andras behov. Du bör emellertid inte fasta alltför ofta eller överdrivet länge.

Den sanna fastan

I bergspredikan undervisade Jesus om det rätta sättet att fasta. Han angrep hycklarna som när de fastar ”vanställer sina ansikten för att visa människor att de fastar”. I stället för att ge ett yttre sken av rättfärdighet bör du fasta inför ”din Fader som är i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.” (Matteus 6:16–18)

Även profeten Jesaja lärde oss om fastans sanna anda: ”Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige, skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod.” (Jesaja 58:6–7)

Jesaja vittnade också om de välsignelser som kommer av att lyda fastelagen: ”Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår. Då skall Herren svara när du åkallar honom. När du ropar, skall han säga: ’Se, här är jag.’ … Om du delar med dig åt den hungrige av det du har och mättar den som lider nöd, då skall ditt ljus gå upp i mörkret och din natt bli lik middagens ljus. Och Herren skall alltid leda dig; han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång, vars vatten aldrig tryter.” (Jesaja 58:8–11)

Ytterligare hänvisningar: 3 Nephi 13:16–18; L&F 59:12–14; 88:76, 119

Se även Bön