Andra resurser
Glädje


Glädje

I sin undervisning om Guds ”eviga avsikter” lärde profeten Lehi: ”Människorna äro till för att hava glädje.” (2 Nephi 2:15, 25)

Vår himmelske Fader vill att vi ska finna verklig, varaktig lycka. Vår lycka är målet för alla välsignelser han ger oss — evangeliets lärosatser, befallningar, prästadömsförrättningar, familjerelationer, profeter, tempel, skapelsens skönhet, ja, till och med möjligheten att uppleva svårigheter. Hans plan för vår frälsning kallas ofta ”den stora lycksalighetsplanen”. (Alma 42:8) Han sände sin älskade Son till att utföra försoningen så att vi kan finna glädje i det här livet och fullkomlig lycka i evigheten.

Många försöker finna lycka och självförverkligande i sådant som strider mot Herrens bud. De bortser från Guds plan för dem och förkastar den enda källan till sann lycka. De ger efter för djävulen, som ”strävar efter att göra alla människor olyckliga, liksom han själv är”. (2 Nephi 2:27) ”Ogudaktighet är aldrig lycksalighet.” (Se Alma 41:10.)

Andra söker endast nöjen i livet. Med detta som sitt främsta mål låter de tillfällig njutning avleda dem från varaktig lycka. De berövar sig själva den varaktiga glädjen av andlig tillväxt, tjänande och hårt arbete.

I ditt sökande efter lyckan bör du minnas att den enda vägen till verklig lycka är att leva efter evangeliet. Du finner frid och evig lycka när du strävar efter att hålla buden, ber om styrka, omvänder dig från dina synder, deltar i sunda aktiviteter och utför meningsfullt tjänande. Du lär dig då ha roligt inom de gränser som satts upp av en kärleksfull himmelsk Fader.

Din glädje kan vara smittsam. När andra ser på dig, kanske de vill lära känna källan till din glädje. Då kan de också få uppleva den glädje som kommer av att leva efter Jesu Kristi evangelium.

Ytterligare hänvisningar: Psaltaren 35:9; 2 Nephi 5:27; Mosiah 2:41; 3 Nephi 17:18–20; 4 Nephi 1:15–16; L&F 18:10–16

Se även Frälsningsplanen; Missionsarbete; Tjänande