Andra resurser
Aronska prästadömet


Aronska prästadömet

Då Profeten Joseph Smith översatte Mormons bok, fann han att dop till syndernas förlåtelse omnämndes. Den 15 maj 1829 gick han och hans skrivare Oliver Cowdery ut i skogen för att fråga Herren om dopet. När de bad ”nedsteg en budbärare från himmelen i en ljussky”. Denne budbärare var Johannes Döparen, den profet som hade döpt Jesus Kristus århundraden tidigare. Johannes Döparen, som nu var en uppstånden varelse, lade händerna på Joseph och Oliver och förlänade dem aronska prästadömet som tagits bort från jorden under det stora avfallet. Med denna myndighet kunde Joseph och Oliver döpa varandra. (Se Joseph Smiths skrifter 2:68–72.)

I kyrkan idag kan värdiga manliga medlemmar ges aronska prästadömet tidigast vid tolv års ålder. De får då tillfälle att delta i heliga prästadömsförrättningar och tjäna. När de utför sina plikter på ett värdigt sätt handlar de i Herrens namn för att hjälpa andra få del av evangeliets välsignelser.

Ämbetena inom aronska prästadömet är biskop, präst, lärare och diakon. På uppdrag av presiderande prästadömsledare (vanligen biskopen eller grenspresidenten), delar diakonerna ut sakramentet. De hjälper biskopen eller grenspresidenten vaka över kyrkans medlemmar genom att hjälpa till och bistå i timliga förrättningar som att samla in fasteoffer. Lärare kan utföra alla en diakons plikter och får dessutom ytterligare tillfällen att tjäna. De förbereder sakramentsbrödet och vattnet och tjänar som hemlärare. Präster kan utföra alla plikterna för diakoner och lärare. Efter bemyndigande av presiderande prästadömsledare kan de också välsigna sakramentet, döpa och ordinera andra till ämbetena präst, lärare och diakon.

Aronska prästadömet är ”ett tillägg till det högre eller Melkisedekska prästadömet”. (L&F 107:14) Det kallas ofta det förberedande prästadömet. Då en prästadömsbärare verkar inom aronska prästadömet förbereder han sig att ta emot melkisedekska prästadömet, att ta emot templets välsignelser, att gå ut som heltidsmissionär, att vara en kärleksfull make och far och att fortsätta tjäna Herren livet ut.

Se även Melkisedekska prästadömet; Prästadömet