Andra resurser
Satan


Satan

Satan kallas även motståndaren eller djävulen och är fiende till rättfärdighet och till dem som söker följa Gud. Han är en Guds andeson som en gång var en ängel ”i Guds närhet och hade myndighet”. (L&F 76:25; se även Jesaja 14:12; L&F 76:26–27.) Men i rådet i himlen i föruttillvaron gjorde Lucifer, som Satan då kallades, uppror mot vår himmelske Fader och frälsningsplanen. I detta uppror mot Gud, ”försökte [Satan] tillintetgöra människans handlingsfrihet”. (Moses 4:3) Han sade: ”Jag skall … återlösa hela människosläktet, så att icke en själ skall förloras, och jag skall visserligen göra det; give mig därför din värdighet.” (Moses 4:1)

Satan övertalade ”tredjedelen av himmelens härskaror” att vända sig från Fadern. (L&F 29:36) Som följd av detta uppror utestängdes Satan och hans efterföljare från Guds närhet och förmenades välsignelsen att få en fysisk kropp. (Se Johannes Uppenbarelse 12:9.) De förmenades också möjligheten att tilldelas ett härlighetsrike.

Vår himmelske Fader tillåter Satan och hans efterföljare att fresta oss som en del av vår upplevelse under jordelivet. (Se 2 Nephi 2:11–14; L&F 29:39.) Eftersom Satan ”strävar efter att göra alla människor olyckliga, liksom han själv är”, (2 Nephi 2:27) försöker han och hans efterföljare leda oss bort från rättfärdigheten. Han inriktar sina kraftigaste ansträngningar på de viktigaste aspekterna av vår himmelske Faders plan för lycka. Han försöker till exempel nedvärdera Frälsaren och prästadömet, kasta tvivel över försoningens makt, att förfalska uppenbarelser, att förleda oss bort från sanningen och motsäga det personliga ansvaret. Han försöker underminera familjen genom att skapa förvirring beträffande kön, befrämja sexuella relationer utanför äktenskapet, göra narr av äktenskapet och få gifta par att avstå från barn, par som annars skulle fostra barn i rättfärdighet.

Du behöver inte ge efter för Satans frestelser. Du har inom dig kraften att välja gott framför ont, och du kan alltid söka Herrens hjälp genom bön. (Se ”Frestelser”, sidorna 41–43.)

Ytterligare hänvisningar: Jesaja 14:12–17; 1 Nephi 15:23–24; 2 Nephi 2:16–18; Moroni 7:12; L&F 10:5; 29:36–40, 46–47; 76:25–29

Se även Frestelser; Handlingsfrihet; Synd