Andra resurser
Gud Fadern


Gud Fadern

Gud Fadern är den Högste, som vi tror på och som vi till-ber. Han är alltings skapare, styresman och bevarare. Han är fullkomlig, har all makt och vet allt. Han ”har en kropp av kött och ben, lika förnimbar som en människas”. (L&F 130:22)

Vår himmelske Fader är en domens och styrkans och kunskapens och maktens Gud, men han är också en Gud med fullkomlig barmhärtighet, godhet och kärlek. Trots att vi inte ”vet … vad allting betyder”, (1 Nephi 11:17) kan vi finna frid i den säkra kunskapen att han älskar oss. (Se 1 Nephi 11:17.)

Vår andes Fader

En av livets stora frågor är: ”Vem är jag?” En omtyckt primärsång hjälper till och med små barn att besvara den frågan. Vi sjunger: ”Jag är Guds lilla barn, och han har satt mig här.” Vetskapen om att vi är Guds barn ger oss styrka, tröst och hopp.

Du är bokstavligen ett barn till Gud, andligen född i föruttillvaron. Som hans barn kan du vara förvissad om att du har gudomliga, eviga möjligheter och att han hjälper dig i dina uppriktiga ansträngningar att förverkliga dessa möjligheter.

Den högste Skaparen

Vår himmelske Fader är den högste Skaparen. Genom Jesus Kristus skapade han himlen och jorden och allt som finns där. (Se Moses 2:1.) Alma sade: ”Allting [tyder] på att det finnes en Gud, ja, hela jorden och allt vad därpå är, dess rörelse och alla planeterna i sina regelbundna banor betyga, att det finnes en högsta skapare.” (Alma 30:44)

Begrunda då och då skapelsens skönhet: träd, blommor, djur, berg, havets vågor, ett nyfött barn. Ta dig tid att blicka uppåt, där stjärnornas och planeternas rörelser visar att ”Gud verkar i sitt majestät och sin kraft”. (Se L&F 88:41–47.)

Frälsningsplanens upphovsman

Vår himmelske Fader vill att vi ska vara hos honom i evighet. Hans verk och härlighet är ”att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan”. (Moses 1:39) För att möjliggöra detta, beredde han frälsningsplanen. Han sände sin älskade Son Jesus Kristus för att lossa dödens bojor och sona världens synder: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Johannes 3:16) Detta offer är det yttersta uttrycket för vår Faders kärlek till oss.

Att lära känna Gud Fadern

Som Guds barn har vi ett särskilt förhållande till honom, vilket skiljer oss från alla hans andra skapelser. Sök lära känna din Fader i himlen. Han älskar dig, och han har gett dig dyrbara möjligheter att komma nära honom i bön. Dina böner, uppsända i ödmjukhet och uppriktighet, hörs och besvaras.

Du kan också lära känna din Fader genom att lära mer om hans älskade Son och tillämpa evangeliet i ditt liv. Frälsaren lärde sina lärjungar: ”Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader … Den som har sett mig har sett Fadern.” (Johannes 14:7, 9)

Du kommer närmare Gud Fadern genom att studera skrifterna och nutida profeters ord samt tjäna andra. När du följer Guds vilja och lever som han vill att du ska leva, blir du mer lik honom och hans Son. Du förbereder dig då för att återvända och leva i deras närhet.

Ytterligare hänvisningar: Johannes 14:6, 21–24; 17:3; Mosiah 4:9; L&F 132:22–24; trosartikel 1

Se även Frälsningsplanen; Gudomen; Skapelsen