Andra resurser
Hopp


Hopp

Ordet hopp missförstås ibland. I vardagslag antyder ordet ofta en viss osäkerhet. Vi kan till exempel säga att vi hoppas på omslag i vädret eller att en vän hälsar på. I evangeliets språkbruk uttrycker ordet hopp något säkert, stadigt och aktivt. Profeterna talar om att ha ett ”fast hopp” (Alma 34:41) och ett ”levande hopp”. (1 Petrusbrevet 1:3) Profeten Moroni lärde: ”Därför kan den som tror på Gud med visshet hoppas på en bättre värld, ja, på en plats på Guds högra sida. Detta hopp kommer av tro och bliver ett människosjälarnas ankare, vilket gör dem vissa och ståndaktiga, alltid rika på goda gärningar till Guds förhärligande.” (Ether 12:4)

När vi har hopp, litar vi på Guds löften. Vi har den trygga förvissningen att om vi ”gör rättfärdiga gärningar” ska vi ”få [vår] lön, ja, frid i denna världen och evigt liv i den tillkom-mande”. (L&F 59:23) Mormon lärde oss att sådant hopp endast kommer genom Jesu Kristi försoning: ”Vad är det I skolen hoppas? Se, jag säger eder, att I skolen hoppas att genom Kristi försoning och hans uppståndelses kraft bliva uppväckta till evigt liv, och detta till följd av eder tro på honom, enligt löftet.” (Moroni 7:41)

När du strävar efter att leva efter evangeliet, tillväxer du i förmåga att ”överflöda i hoppet genom den heliga Andes kraft”. (Se Romarbrevet 15:13.) Du tillväxer i hoppet när du ber och söker Guds förlåtelse. I Mormons bok försäkrade en missionär som hette Aron en lamanitisk kung: ”Om du vill omvända dig från alla dina synder och falla ned för Gud och åkalla hans namn med tro förvissad om att du skall få, då skall du erhålla hoppets förverkligande, som du önskar.” (Alma 22:16) Du får också hopp när du studerar skrifterna och följer deras lärdomar. Aposteln Paulus lärde: ”Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp.” (Romarbrevet 15:4)

Hoppets princip sträcker sig in i evigheten, men den kan också uppehålla dig i vardagens prövningar. ”Salig är den”, säger psalmisten, ”som har Jakobs Gud till sin hjälpare. Han sätter sitt hopp till HERREN, sin Gud”. (Psaltaren 146:5) Med hopp kan du finna glädje i livet. Du kan ha ”tålamod och uthärda … lidanden med ett fast hopp om att [du] en dag skall få vila [dig] från alla lidanden.” (Alma 34:41) Du kan ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus och hava ett fullkomligt klart hopp samt kärlek till Gud och alla människor. Om [du] så strävar framåt och glädjen [dig] i Kristi ord samt uthärdar intill änden, se, så säger Fadern: [Du] skall hava evigt liv.” (2 Nephi 31:20)

Ytterligare hänvisningar: Klagovisorna 3:25–26; 1 Korintierbrevet 15:19–22; 1 Petrus 3:15; 1 Johannes 3:2–3; MB Jakob 4:4–6; Alma 13:28–29; 27:28; Ether 12:32; Moroni 8:26; 9:25; 10:22

Se även Försoning, Jesu Kristi; Kristlig kärlek; Motgångar; Tro