Andra resurser
Motgångar


Motgångar

Det ingår i vår himmelske Faders återlösningsplan att man upplever motgångar under jordelivet. Prövningar, besvikelser, nedstämdhet, sjukdom och sorger är en svår del av livet, men de kan leda till andlig tillväxt, förädling och utveckling då du vänder dig till Herren.

Motgångar kan ha olika ursprung. Ibland kan man få prövningar som följd av sin egen stolthet och olydnad. De prövningarna kan man undvika genom att leva rättfärdigt. Andra prövningar är helt enkelt en naturlig del av livet och kan komma även när man lever rättfärdigt. Man kan till exempel uppleva prövningar genom sjukdom eller ovisshet eller anhörigas död. Motgångar kan ibland komma genom andras felaktiga val och sårande ord och handlingar.

Att möta motgångar med tro

Din framgång och lycka, nu och i evigheten, beror till stor del på hur du möter livets svårigheter.

En berättelse i Mormons bok illustrerar olika sätt att möta motgångar. Profeten Lehi och hans familj hade färdats i vildmarken i många dagar och använt båge och pil för att jaga föda. Familjen fick det svårt när Lehis söner inte längre kunde använda sina bågar. Lamans och Lemuels bågar förlorade spänsten, och Nephis bröts av. Hungriga och trötta började Laman och Lemuel klaga på Herren. Till och med Lehi började knota. Nephi å andra sidan vägrade att låta sig nedslås. Han gick till verket. Han berättade: ”Jag, Nephi, gjorde en båge av trä och en pil av en rak käpp, varefter jag beväpnade mig med båge och pil, och med en slunga med stenar och sade till min fader: ’Varthän skall jag gå för att finna föda?’” Lehi blev ödmjuk av Nephis ord och frågade Herren vart de skulle gå för att finna föda. Herren besvarade Nephis böner och ledde honom till en plats där han kunde få tag i föda. (Se 1 Nephi 16:15–31.)

När vissa människor möter motgångar, liknar de Laman och Lemuel. De klagar och blir bittra. De frågar till exempel: ”Varför måste detta hända mig? Varför måste jag lida detta nu? Vad har jag gjort för att förtjäna detta?” De här frågorna kan dominera deras tankar. Sådana frågor kan förminska deras vision, absorbera deras energi och beröva dem de upplevelser som Herren vill att de ska få. I stället för att reagera på det sättet, bör du följa Nephis exempel. Fråga dig till exempel: ”Vad bör jag göra? Vad kan jag lära mig av den här upplevelsen? Vad behöver jag ändra på? Vem ska jag hjälpa? Hur kan jag minnas mina många välsignelser i prövningens stund?”

Olika slags motgångar kräver olika gensvar. Om du till exempel drabbas av sjukdom, behöver du kanske bara vara tålmodig och trofast. Om du lider på grund av andras ord eller handlingar, bör du arbeta på att förlåta dem som handlat illa mot dig. Om du utsatts för övergrepp, bör du söka hjälp omedelbart. Om prövningar kommer på grund av din egen olydnad, bör du rätta till ditt handlande och ödmjukt söka förlåtelse.

Sättet att möta motgångar kan variera, men en sak bör ständigt finnas — din tillit till din himmelske Fader och Jesus Kristus. Profeten Alma lärde: ”Var och en som sätter sin lit till Gud skall få bistånd i sina prövningar, sina bekymmer och sina lidanden och bliva upphöjd på den yttersta dagen.” (Alma 36:3)

Att lita på vår himmelske Fader och Jesus Kristus

När du litar på Fadern och Sonen, så vet du att de älskar dig på ett fullkomligt sätt — att de vill att du ska vara lycklig och att de vill hjälpa dig tillväxa andligen. Du håller buden. Du söker förstå deras vilja, och du gör vad de önskar även då du själv vill något annat. Dina böner om hjälp åtföljs av insikten att din himmelske Fader inte löser alla problem omedelbart — att han kan låta dig vänta så att du kan fortsätta lära och tillväxa. Genom allt detta finner du tröst i förvissningen att Frälsaren fullkomligt förstår dina prövningar. Som en del av den oändliga försoningen, tog han dessutom på sig ”sitt folks plågor och sjukdomar”. Han tog på sig ”deras skröpligheter, på det hans inre må bliva fyllt med barmhärtighet enligt köttet, så att han enligt köttet må kunna bistå sitt folk i deras skröpligheter”. (Alma 7:11–12) Eftersom han har upplevt din smärta, vet han hur han ska hjälpa dig. Om du ser till honom i tro, stärker han dig så att du kan stå emot alla prövningar du upplever.

I din strävan att lita på Herren i svåra tider, kan du min-nas följande råd som gavs genom profeten Joseph Smith:

”Den som är trofast i bedrövelsen skall få större lön i himmelriket.

I kunnen icke nu med edra naturliga ögon se Guds avsikter med avseende på det som skall komma härefter och den härlighet, som följer på mycken bedrövelse.

Ty efter mycken bedrövelse komma välsignelserna.” (L&F 58:2–4)

Att finna frid och glädje under motgångar

Du kan finna frid och glädje även när du kämpar mot svårigheter och sorg. I Mormons bok finns en berättelse om ett rättfärdigt folk som lärde denna sanning. De led träldom under en grym regent och utgöt sitt hjärta till Gud. (Se Mosiah 24:8–12.) Herren svarade:

”Upplyften edra huvuden och varen vid gott mod, ty jag vet vilket förbund I haven ingått med mig, och jag vill göra förbund med mitt folk och befria dem ur träldomen.

Jag vill även lätta bördorna på edra skuldror, så att I ej ens skolen känna dem tynga edra ryggar så länge I ären i träldom. Detta vill jag göra, på det I mån stå som vittnen för mig i framtiden, och att I mån veta med visshet att jag, Herren, besöker mitt folk i deras lidanden.” (Mosiah 24:13–14)

Folket handlade i tro, och ”bördorna, som lades på [dem] blevo lättade. Ja, Herren styrkte dem, så att de kunde bära upp sina bördor med lätthet, och de underkastade sig glada och med tålamod allt vad Herren ville”. (Mosiah 24:15)

Liksom dessa rättfärdiga kan du ”underkasta [dig glad] och med tålamod allt vad Herren [vill]” fullt medveten om att han ska stärka dig i dina prövningar. Han har lovat: ”Alla edra sorger skola samverka till edert bästa och mitt namns förhärligande.” (L&F 98:3)

Ytterligare hänvisningar: Hebreerbrevet 4:15–16; 2 Nephi 2:11–24; Mosiah 23:21–22; L&F 105:6; 121:7–9; 122

Se även Förlåtelse; Frälsningsplanen; Frid; Hopp; Omvändelse