Andra resurser
Frid


Frid

Man tänker ofta att frid eller fred är frånvaro av krig. Men vi kan känna frid även i krigstid, och vi kan sakna frid även när inget krig rasar. Blotta frånvaron av konflikter räcker inte för att ge frid i hjärtat hos oss. Friden kommer genom evangeliet — genom Jesu Kristi försoning, genom den Helige Andens kraft och vår egen rättfärdighet, genom uppriktig omvändelse och hängivet tjänande.

Även om världen kring dig är i uppror, kan du välsignas med inre frid. Denna välsignelse fortsätter när du håller fast vid vittnesbördet om evangeliet och kommer ihåg att din himmelske Fader och Jesus Kristus älskar dig och vakar över dig.

Förutom att själv känna frid kan du vara en fridsstiftare i din familj, ditt samhälle och världen. Du arbetar för friden när du håller buden, tjänar andra, tar hand om familj och grann-ar samt sprider evangeliet. Du arbetar för friden varje gång som du hjälper till att lindra någon annans lidande.

Följande ord från Frälsaren lär oss hur vi kan uppleva den frid som evangeliet ger:

”Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” (Johannes 14:26–27)

”Frukten icke, mina söner, att göra det goda, ty vad I sån, det skolen I ock skörda. Om I därför sån det goda, skolen I ock skörda det goda som eder belöning.

Frukta därför icke, du lilla hjord! Gör gott! Låt jorden och helvetet förena sig emot dig, ty om du är byggd på min klippa, kunna de icke besegra dig.

Se, jag fördömer eder icke. Gån eder väg och synden icke härefter. Utfören med allvar det verk, som jag befallt eder.

Vänden alla edra tankar till mig, tvivlen icke, frukten icke.

Skåden såren i min sida och märkena efter spikarna i mina händer och fötter. Varen trofasta. Hållen mina bud, så skolen I ärva himmelriket.” (L&F 6:33–37)

”Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervun-nit världen.” (Johannes 16:33)

När du minns Frälsaren och följer honom, kan du verkligen vara vid gott mod. Du kan alltid uppleva verklig, varaktig frid. Du kan finna hopp i Frälsarens första ord till sina lärjungar efter sin uppståndelse. ”Frid vare med er.” (Johannes 20:19)

Ytterligare hänvisningar: L&F 59:23

Se även Helige Anden, den; Hopp; Jesus Kristus; Kärlek; Krig; Kristlig kärlek; Tjänande