Overige hulpbronnen
Tiende


Tiende

Een van de zegeningen van lidmaatschap in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is dat u tiende kunt betalen. Door de wet van tiende na te leven, doet u mee aan de opbouw van het koninkrijk Gods op aarde.

Definitie en doel van tiende

U betaalt een volledige tiende als u een tiende van uw inkomen via de kerk aan de Heer geeft. U overhandigt uw tiende aan een lid van de bisschap of het gemeentepresidium.

De plaatselijke leiders maken het tiendefonds rechtstreeks over naar het hoofdkantoor van de kerk, waar de raad van tiendebesteding vaststelt hoe dit geld gebruikt gaat worden. Deze raad bestaat uit het Eerste Presidium, het Quorum der Twaalf Apostelen en de Presiderende Bisschap. Zij laten zich bij hun beslissingen leiden door openbaring van de Heer. (Zie LV 120:1.)

Het tiendegeld komt altijd ten goede aan de doeleinden van de Heer ā€” om tempels te bouwen en te onderhouden, zendingswerk te doen, en het werk van de kerk wereldwijd uit te voeren.

Zegeningen van tiendebetaling

Om de wet van tiende te kunnen naleven, zult u offers moeten brengen. Maar als u gehoorzaam bent, zult u zegeningen krijgen die veel meer waard zijn dan wat u hebt opgegeven. De profeet Maleachi heeft gezegd:

ā€˜Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de Here der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgietenā€™ (Maleachi 3:10).

Deze zegeningen komen iedereen toe die tien procent van hun inkomen betalen, zelfs als dat bedrag maar klein is. Doordat u deze wet gehoorzaamt, zegent de Heer u zowel geestelijk als stoffelijk.

Doen: tiende betalen

Als u nog niet op regelmatige basis tiende betaalt, gelooft u misschien niet dat het u zal lukken om met tien procent minder rond te komen. Maar voor getrouwe tiendebetalers staat het vast dat zij niet rondkomen zonder hun tiende te betalen. Op een heel letterlijke en wonderbaarlijke manier staan de vensters van de hemel open en worden er zegeningen over hen uitgestort.

Houd voor ogen dat tiende betalen eigenlijk geen kwestie van geld is, maar een kwestie van geloof. Vertrouw op de Heer. Hij heeft dit gebod ten bate van u gegeven, en Hij heeft daar een belofte aan toegevoegd. Put kracht uit het geloof van Nephi, die heeft gezegd: ā€˜Laten wij getrouw zijn in het onderhouden van de geboden des Heren; want zie, Hij is machtiger dan de gehele aardeā€™ (1Ā Nephi 4:1).