Overige hulpbronnen
Barmhartigheid


Barmhartigheid

Onze hemelse Vader kent onze zwaktes en zonden. Hij toont barmhartigheid wanneer Hij ons onze zonden vergeeft en ons helpt om terug te keren in zijn tegenwoordigheid.

Deze barmhartigheid lijkt in strijd te zijn met de wet van gerechtigheid, die eist dat niets wat onrein is, wordt toegestaan bij God te wonen. (Zie 1Ā Nephi 10:21.) Maar de verzoening van Jezus Christus heeft het mogelijk gemaakt dat God ā€˜een volmaakt, rechtvaardig God [kan] zijn, en tevens een barmhartig Godā€™ (Alma 42:15).

Barmhartigheid van God ontvangen

De Heiland voldeed de eisen van de gerechtigheid toen Hij onze plaats innam en de straf voor onze zonden onderging. Door deze onbaatzuchtige daad hoeft de Vader ons niet te straffen en kan Hij ons in zijn tegenwoordigheid toelaten. Als we zijn vergeving willen ontvangen, moeten we ons oprecht van onze zonden bekeren. De profeet Alma heeft gezegd: ā€˜De gerechtigheid laat al haar eisen gelden, en ook de barmhartigheid maakt aanspraak op alles wat het hare is; en aldus worden alleen de werkelijk boetvaardigen geredā€™ (Alma 42:24; zie ook de verzen 22ā€“23, 25).

Vergeving van zonden is niet de enige barmhartige gave van onze hemelse Vader en Jezus Christus. Elke zegening die u ontvangt is een daad van barmhartigheid, en meer dan waar u eigenlijk recht op hebt. Mormon onderrichtte: ā€˜Alles wat goed is, komt van Christus; anders waren de mensen gevallen gebleven en had er niets goeds tot hen kunnen komen.ā€™ (Moroni 7:24). U bent bijvoorbeeld de ontvanger van goddelijke barmhartigheid als Vader in de hemel uw gebeden hoort en verhoort, wanneer u leiding van de Heilige Geest ontvangt, en wanneer u geneest na een priesterschapszegen. Hoewel al die zegeningen het resultaat zijn van gehoorzaamheid, kunt u ze nooit op eigen kracht ontvangen. Het zijn barmhartige gaven van een liefdevolle en meedogende Vader.

Barmhartig zijn voor anderen

De Heiland heeft zijn discipelen geboden: ā€˜Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig isā€™ (Lucas 6:36). U kunt het voorbeeld van barmhartigheid van uw hemelse Vader volgen in uw relatie tot anderen. Probeer u te ontdoen van arrogantie, hoogmoed en eigenwaan. Probeer mededogend, minzaam, vergevensgezind, zachtaardig en geduldig te zijn, zelfs als u zich bewust bent van andermans tekortkomingen. Uw goede voorbeeld zal ertoe leiden dat ook anderen barmhartiger worden, en u kunt meer aanspraak maken op de barmhartigheid van God.