Overige hulpbronnen
Gebed


Gebed

U bent een kind van God. Uw hemelse Vader houdt van u en kent uw behoeften. Hij wil dat u in gebed met Hem communiceert. Bid tot Hem en niemand anders. De Heiland heeft geboden: ā€˜Daarom moet gij altijd tot de Vader bidden in mijn naamā€™ (3Ā Nephi 18:19).

Maak er een gewoonte van om God in gebed te naderen, dan zult u Hem leren kennen en een steeds inniger band met Hem krijgen. Zijn verlangens worden uw verlangens. U zult voor uzelf en voor anderen zegeningen verwerven die Hij u graag wil geven als u er maar in geloof om vraagt.

Beginselen van gebed

Uw hemelse Vader is er altijd om naar uw gebeden te luisteren en die te beantwoorden. De reikwijdte van uw gebeden hangt van u af. Denk bij de verinnerlijking van uw gebed aan deze raad:

Geef uw gebeden betekenis. De profeet Mormon maant terecht dat het nutteloos is als iemand ā€˜bidt, maar het niet met een oprecht voornemen des harten doet; (ā€¦) het baat hem niets, want God neemt zo iemand niet aanā€™ (Moroni 7:9). Om uw gebeden betekenis te geven, moet u oprecht en ā€˜met alle kracht van uw hartā€™ bidden (Moroni 7:48). Zorg ervoor dat u in uw gebeden niet vervalt tot een ā€˜omhaal van woordenā€™. (Zie MatteĆ¼s 6:7.) Besteed aandacht aan uw houding en de woorden die u gebruikt.

Gebruik taal die liefde, respect, eerbied en innigheid overbrengen. In het Algemeen Beschaafd Nederlands betuigt u God respect door Hem met U aan te spreken in plaats van met het alledaagse jij. Gebruik in uw gebed woorden waaruit blijkt dat u een liefdevolle, eerbiedige relatie met God hebt.

Dank uw hemelse Vader altijd. U dient ā€˜met dagelijkse dankbetuiging voor de vele barmhartigheden en zegeningen die Hij u schenktā€™ te leven (Alma 34:38). Neem de tijd om uw zegeningen op een rijtje te zetten, u zult dan zien dat uw hemelse Vader veel voor u gedaan heeft. Dank Hem daarvoor.

Vertrouw bij alles wat u doet op de hulp en kracht van uw hemelse Vader. Alma gaf zijn zoon Helaman dit advies mee: ā€˜Roep God aan voor al uw onderhoud; ja, laten al uw handelingen tot de Heer zijn, en waarheen gij ook gaat, laat het in de Heer zijn; ja, laten al uw gedachten tot de Heer uitgaan; ja, laten de gevoelens van uw hart voor eeuwig op de Heer zijn gericht. Raadpleeg de Heer bij al uw handelingen, en Hij zal u ten goede leiden; ja, wanneer gij u des nachts neerlegt, leg u dan neer in de hoede des Heren, opdat Hij over u zal waken in uw slaap; en wanneer gij des ochtends opstaat, laat uw hart dan vol dankbaarheid zijn jegens God; en indien gij die dingen doet, zult gij ten laatsten dage worden verhoogdā€™ (Alma 37:36ā€“37; zie ook Alma 34:17ā€“26).

Gedenk andermans noden in uw gebed. Bid ā€˜voor uw welzijn, en ook voor het welzijn van allen die om u heen zijnā€™ (Alma 34:27). Vraag uw hemelse Vader om zegen en troost te schenken aan mensen die lijden. Vraag Hem de president van de kerk, de andere algemene autoriteiten en uw plaatselijke kerkleiders te inspireren en te sterken. Bid voor het welzijn van familie en vrienden. Bid voor regeringsleiders. Vraag de Heer de zendelingen en de mensen die zij les geven, te inspireren en te beschermen.

Stel u open voor de invloed van de Heilige Geest, zodat u weet waarvoor u moet bidden. De Heilige Geest kan u leren hoe u moet bidden en u laten weten wat u moet zeggen. (Zie Romeinen 8:26; 2Ā Nephi 32:8.) Hij kan u helpen bidden ā€˜volgens de wil van Godā€™ (LV 46:30).

Als u om een zegen bidt, doe dan zelf alles wat u kunt om die zegen ingewilligd te krijgen. Vader in de hemel verwacht van u dat u meer doet dat alleen maar om een zegen te vragen. Als u voor een belangrijke beslissing staat, wil Hij vaak dat u ā€˜het in uw gedachtenā€™ uitvorst, voordat u antwoord van Hem krijgt. (Zie LV 9:7ā€“8.) Uw gebeden om goddelijke leiding zijn alleen in die mate effectief dat u zich openstelt voor de influisteringen van de Heilige Geest. Uw gebeden voor uw eigen welzijn en voor het welzijn van anderen zullen nutteloos zijn als u de ā€˜behoeftigen en de naakten wegzendt, en niet naar de zieken en lijdenden omziet, en niet geeft van uw bezit, indien gij hebt, aan hen die noodlijdend zijnā€™ (Alma 34:28).

Het behaagt uw hemelse Vader als u, wanneer u voor een moeilijke taak staat, op uw knieƫn gaat en Hem om hulp vraagt, en daarna opstaat en aan de slag gaat. Hij zal u bij al uw rechtvaardige bezigheden helpen, maar Hij zal zelden iets voor u doen wat u zelf kunt doen.

Persoonlijk gebed

In zijn bergrede raadt Jezus Christus aan: ā€˜Ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergeldenā€™ (MatteĆ¼s 6:6). Persoonlijk gebed is een essentieel onderdeel van uw geestelijke ontwikkeling.

Zonder u minimaal elke morgen en avond af op een plek waar u niet gestoord wordt. Kniel in deemoed neer en heb vertrouwelijke omgang met uw hemelse Vader. Hoewel u soms in stilte zult moeten bidden, moet u ook uw best doen om bij tijden overluid te bidden. (Zie LV 19:28; 20:51.)

Denk erom dat het bij bidden om tweerichtingsverkeer gaat. Neem na uw gebed de tijd om te luisteren. Soms zal uw hemelse Vader u adviseren, leiden of troosten terwijl u nog op uw knieƫn zit.

Denk nooit dat u niet waardig bent om te bidden. Dit idee komt van Satan, die u ervan wilt overtuigen dat het geen zin heeft om te bidden. (Zie 2Ā Nephi 32:8.) Als u geen zin hebt om te bidden, bid dan net zo lang totdat u wel zin hebt.

De Heiland heeft geboden: ā€˜Bid altijd, opdat u de overwinnaar zult worden; ja, opdat u Satan zult overwinnen, en opdat u zult ontkomen aan de handen van de dienstknechten van Satan, die zijn werk steunenā€™ (LV 10:5). Hoewel u niet constant geknield in het verborgene kunt bidden, kunt u wel voortdurend uw hart ā€˜in gebed tot [God laten] uitgaan voor uw welzijnā€™ (Alma 34:27; zie ook 3Ā Nephi 20:1). De hele dag lang kunt u een constant gevoel van liefde voor uw hemelse Vader en zijn geliefde Zoon hebben. U kunt in stilte uw dank uiten jegens uw Vader en Hem vragen u te sterken. Bij verleiding of dreigend gevaar kunt u Hem in gedachte om hulp vragen.

Gezinsgebed

Behalve dat Jezus ons heeft geboden in het verborgene te bidden, heeft Hij ons ook aangespoord om in gezinsverband te bidden. Hij heeft gezegd: ā€˜Bidt in uw gezin tot de Vader, altijd in mijn naam, zodat uw vrouw en uw kinderen gezegend wordenā€™ (3Ā Nephi 18:21).

Maak het gezinsgebed een vast onderdeel van uw gezinsleven. Kniel elke ochtend en avond nederig in gebed neer. Geef elk gezinslid vaak de kans om het gebed uit te spreken. Dank samen voor de zegeningen die uw hemelse Vader u heeft gegeven. Verenigd in geloof kunt u bidden om de zegeningen die u nodig hebt en voor anderen.

Het gezinsgebed zal u en uw gezin dichter tot God en dichter tot elkaar brengen. Uw kinderen leren met hun hemelse Vader te communiceren. Iedereen in het gezin zal bereidwilliger zijn om anderen te dienen en beter bestand zijn tegen verleiding. Uw thuis zal geestelijke kracht uitstralen, zal een wijkplaats zijn tegen de kwade invloeden van de wereld.

Openbaar gebed

Nu en dan kan u gevraagd worden in het openbaar een gebed uit te spreken, misschien in een kerkbijeenkomst of in een klas. Als u die kans krijgt, vergeet dan niet dat u zich tot uw hemelse Vader richt en geen toespraak houdt. Zit niet in over wat anderen misschien denken van uw gebed. Spreek gewoon een eenvoudig, oprecht gebed uit.

Antwoord op gebed

De Heiland leerde: ā€˜Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan wordenā€™ (MatteĆ¼s 7:7ā€“8). Tot de Nephieten heeft Hij gezegd: ā€˜En wat gij de Vader ook in mijn naam vraagt dat goed is, en gelovende dat gij zult ontvangen, zie, het zal u gegeven wordenā€™ (3Ā Nephi 18:20).

Vader in de hemel hoort uw gebeden. Hij zal ze niet altijd beantwoorden zoals u dat wil, maar Hij antwoordt wel ā€” op zijn tijd en naar zijn wil. Omdat Hij weet wat het beste is voor u, zal Hij soms nee zeggen, zelfs als u Hem in alle oprechtheid benadert.

Antwoord op gebed komt op veel manieren. Vaak komt het door de stille, zachte stem van de Heilige Geest. (Zie ā€˜Openbaringā€™, pp. 119ā€“124.) Het kan komen door gebeurtenissen in uw leven of door de milde daden van anderen. Doordat u in gebed tot uw hemelse Vader blijft naderen, zult u meer oog krijgen voor zijn barmhartige en wijze antwoorden op uw gebeden. U zult erachter komen dat Hij uw ā€˜toevlucht en sterkte [is], ten zeerste bevonden een hulp in benauwdhedenā€™ (Psalmen 46:2).