Overige hulpbronnen
Bekering van zonden


Bekering van zonden

Bekering van zonden is een van de eerste beginselen van het evangelie. (Zie Geloofsartikelen 1:4.) Zij is van wezenlijk belang voor uw geluk in dit leven en in de eeuwigheid. Bekering is veel meer dan toegeven dat u wat verkeerd hebt gedaan. Het is een verandering in denken en van hart, die u een nieuwe kijk op God, op uzelf en op de wereld geeft. Zij omvat afkering van zonde en toenadering tot God voor vergiffenis. De motivatie voor bekering is liefde voor God en het oprechte verlangen om zijn geboden te bewaren.

Noodzaak van bekering

De Heer heeft verklaard dat ā€˜niets onreins het koninkrijk van de hemel kan beĆ«rvenā€™ (Alma 11:37). Uw zonden maken u onrein ā€” ongeschikt om bij uw hemelse Vader te wonen. Ook brengen ze in dit leven in uw ziel smart teweeg.

Vader in de hemel heeft met de verzoening van Jezus Christus voor de enige manier gezorgd waarop u vergeving van uw zonden kunt krijgen. (Zie ā€˜Vergevingā€™, pp. 173ā€“175.) Jezus Christus heeft voor uw zonden geboet, zodat u vergeving kunt krijgen als u zich oprecht bekeert. Door u te bekeren en op zijn genade te vertrouwen, zult u van uw zonden gereinigd worden. Hij heeft verklaard:

ā€˜Daarom gebied Ik u zich te bekeren ā€” bekeer u, opdat Ik u niet sla met de roede van mijn mond, en met mijn verbolgenheid, en met mijn toorn, en uw lijden hevig zij ā€” hoe hevig weet u niet, hoe intens weet u niet, ja, hoe zwaar te dragen weet u niet.

ā€˜Want zie, Ik, God, heb deze dingen voor allen geleden, opdat zij niet behoeven te lijden als zij zich bekeren;

ā€˜maar als zij zich niet bekeren, moeten zij lijden zoals Ik;

ā€˜welk lijden Mij, ja, God, de grootste van allen, van pijn deed sidderen en uit iedere porie bloeden, en naar lichaam en geest deed lijden ā€” en Ik wilde dat Ik de bittere beker niet behoefde te drinken, en kon terugdeinzen ā€”

ā€˜niettemin, ere zij de Vader, en Ik dronk en volbracht mijn voorbereidingen voor de mensenkinderenā€™ (LV 19:15ā€“19).

Bekering uitstellen is gevaarlijk

Praat uw zonden niet goed. Schuif uw bekering niet op de lange baan. Amulek heeft gewaarschuwd: ā€˜Dit leven is de tijd voor de mens om zich erop voor te bereiden God te ontmoeten; ja, zie, de dag van dit leven is de dag voor de mens om zijn arbeid te verrichten. En nu, zoals ik u reeds heb gezegd, daar gij zovele getuigenissen hebt ontvangen, smeek ik u dus de dag van uw bekering niet tot het einde uit te stellen; want na de dag van dit leven ā€” die ons is gegeven om ons op de eeuwigheid voor te bereiden ā€” zie, indien wij onze tijd in dit leven niet nuttig besteden, dan komt de nacht van duisternis, waarin geen arbeid kan worden verrichtā€™ (Alma 34:32ā€“33).

Facetten van bekering

Bekering is een pijnlijk proces, maar het leidt tot vergeving en blijvende gemoedsrust. Bij monde van de profeet Jesaja heeft de Heer gezegd: ā€˜Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wolā€™ (Jesaja 1:18). In deze bedeling heeft de Heer beloofd: ā€˜Wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aanā€™ (LV 58:42). Bekering omvat de volgende facetten:

Geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus. De macht van de zonde is groot. Om uzelf eraan te ontworstelen, moet u zich tot uw hemelse Vader wenden en in geloof tot Hem bidden. Satan zal u ervan willen overtuigen dat u niet waardig bent om te bidden ā€” dat uw hemelse Vader zo boos op u is dat Hij niet naar uw gebeden zal luisteren. Dat is een leugen. Uw hemelse Vader is altijd bereid om u te helpen als u Hem berouwvol benadert. Hij heeft de macht om u te genezen en zal u de zonde helpen overwinnen.

Bekering is een geloofsdaad, geloof in Jezus Christus ā€” de erkenning dat er kracht is in zijn verzoening. Vergeet niet dat u alleen op zijn voorwaarden vergeving kunt krijgen. Wanneer u dankbaar bent voor zijn verzoening en zijn macht om u van zonden te reinigen, bent u zover om ā€˜geloof tot bekering te oefenenā€™ (Alma 34:17).

Berouw voor zonden. Om vergiffenis te krijgen, moet u eerst zelf erkennen dat u hebt gezondigd. Als u ernaar streeft het evangelie na te leven, leidt die erkenning tot ā€˜verdriet dat God welgevallig isā€™ die ā€˜leidt tot heilzame inkeerā€™ (2Ā KorintiĆ«rs 7:10, Willibrordvertaling). Deze God welgevallige droefheid ontstaat niet uit het besef dat u gezondigd hebt of uit de angst dat u zult worden gestraft, maar uit de kennis dat u iets hebt gedaan wat uw hemelse Vader en uw Heiland mishaagt. Als u God welgevallige droefheid ervaart, heeft u het oprechte verlangen om te veranderen en de bereidheid om u te onderwerpen aan alle eisen van vergeving.

Belijden. ā€˜Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontfermingā€™ (Spreuken 28:13). Van wezenlijk belang voor vergeving is uw bereidheid om uw hemelse Vader alles te vertellen wat u verkeerd hebt gedaan. Kniel neer in nederig gebed en geef toe dat u hebt gezondigd. Belijd uw schaamte en schuld, en smeek daarna om hulp.

Ernstige overtredingen, zoals overtredingen van de wet van kuisheid, kunnen uw lidmaatschap van de kerk in gevaar brengen. Daarom dient u die zonden te belijden aan zowel de Heer als de leiders van de kerk. Daarvoor gaat u naar uw bisschop of gemeentepresident en mogelijk uw ring- of zendingspresident, die in de kerk dienen als wachters en rechters. Hoewel alleen de Heer zonden kan vergeven, kunnen priesterschapsleiders een belangrijke rol in het bekeringsproces spelen. Ze houden uw bekentenis vertrouwelijk en zullen u hulp bieden bij uw bekeringsproces. Wees volkomen eerlijk tegen hen. Als u alleen de minder erge misstappen belijdt, kunt u niet afrekenen met een ernstiger, niet beleden overtreding. Hoe eerder u met dit proces begint, des te eerder zult u de vrede en vreugde ervaren die het wonder van vergeving vergezellen.

De zonde verzaken. Hoewel belijden een essentieel facet van bekering is, is het niet genoeg. De Heer heeft gezegd: ā€˜Hierdoor zult gij weten of iemand zich van zijn zonden bekeert ā€” zie, hij zal ze belijden en ze verzakenā€™ (LV 58:43).

Neem uzelf voor dat u nooit meer in de overtreding zult vervallen. Als u zich dat stellig voorneemt, zult u nooit meer de pijn van die zonde ervaren.

Houd u verre van potentieel gevaarlijke situaties. Ontvlucht elke situatie die u tot zonde brengt of u ertoe aanzet. U kunt niet flirten met verleiding en denken dat u de zonde kunt overwinnen.

Schadeloosstelling. U dient zoveel mogelijk de schade te herstellen die u door uw daden tot stand heeft gebracht, of het nu gaat om iemands eigendommen of iemands goede reputatie. Daarmee toont u aan de Heer dat u bereid bent alles te doen om u te bekeren.

Rechtschapen levenswijze. Het is niet genoeg om alleen het kwaad te weerstaan of uw leven te ontdoen van zonden. U moet uw leven vullen met rechtschapenheid en activiteiten ontplooien die u geestelijke kracht geven. Dompel uzelf onder in de Schriften. Bid de Heer dagelijks of Hij u wilt zegenen met kracht. Vast bij tijd en wijle voor een speciale zegen.

Als u geheel en al gehoorzaam bent, krijgt u de hele kracht van het evangelie in uw leven, met inbegrip van de kracht om zwaktes sterk te maken. Onder deze gehoorzaamheid vallen zaken die u misschien niet als deel van uw bekering beschouwt, zoals vergaderingen bijwonen, tiende betalen, dienstbetoon verlenen en andere mensen vergeven. De Heer heeft beloofd: ā€˜Hij die zich bekeert en de geboden des Heren doet, zal vergeving ontvangenā€™ (LV 1:32).