Overige hulpbronnen
Vergeving


Vergeving

In de Schriften wordt vergeving op twee manieren gebruikt. De Heer gebiedt eenieder zich van zijn zonden te bekeren en Hem om vergeving te vragen. Hij gebiedt ons ook vergeving te schenken aan wie ons beledigt of pijn doet. In het onzevader geeft Jezus ons de raad onze hemelse Vader te vragen om onze schulden te vergeven ā€˜gelijk ook wij vergeven onze schuldenarenā€™ (MatteĆ¼s 6:12).

Vergeving van de Heer zoeken

Zonde is een zware last. Zij brengt schuldgevoelens en smart teweeg in het besef dat we tegen de wil van onze Vader in de hemel zijn ingegaan. En als het tot ons doordringt dat we met onze daden anderen pijn hebben gedaan en de zegeningen zijn misgelopen die onze Vader ons had willen geven, voelen we berouw.

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen we vergeving van onze zonden ontvangen op voorwaarde dat we ons oprecht en volledig bekeren. Op zonde volgen pijn en lijden, maar de vergeving van de Heer brengt verlichting, troost en vreugde. De Heer heeft beloofd:

ā€˜Zie, wie zich van zijn zonden bekeerd heeft, die ontvangt vergeving, en Ik, de Heer, denk er niet meer aan.ā€™ (LV 58:42).

ā€˜Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wolā€™ (Jesaja 1:18).

U kunt dit wonder ervaren, of u zich nu moet bekeren van ernstige zonden of van dagelijkse zwaktes. De Heiland pleit nu bij u, zoals Hij in vroegere tijden bij mensen pleitte:

ā€˜Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want mijn juk is zacht en mijn last is lichtā€™ (MatteĆ¼s 11:28, 30).

ā€˜Wilt gij nu niet tot Mij terugkeren, en u van uw zonden bekeren en tot inkeer komen, opdat Ik u kan genezen?

ā€˜Ja, voorwaar, zeg Ik u, indien gij tot Mij komt, zult gij het eeuwige leven hebben. Zie, de arm van mijn barmhartigheid is naar u uitgestrekt, en wie ook komt, hem zal Ik aannemen; en gezegend zijn zij die tot Mij komen.ā€™ (3Ā Nephi 9:13ā€“14).

Een uitleg van bekering leest u onder ā€˜Bekeringā€™, pp. 13ā€“21.

Anderen vergeven

We moeten niet alleen vergeving van onze eigen zonden krijgen, maar ook bereid zijn anderen vergiffenis te schenken. De Heer heeft gezegd: ā€˜Daarom zeg Ik u, dat gij elkaar dient te vergeven, want wie zijn broeder zijn overtredingen niet vergeeft, staat veroordeeld voor het aangezicht des Heren, want in hem verblijft de grotere zonde. Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik vergeven wil, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergevenā€™ (LV 64:9ā€“10).

In het dagelijks leven zult u vast wel eens onheus bejegend worden ā€” soms onbedoeld en soms opzettelijk. Als u niet oppast kunt u verbitterd raken of zult u wraak willen nemen, maar dat is niet wat de Heer wil. De Heiland heeft gezegd: ā€˜Hebt uw vijanden lief, zegent hen die u vervloeken, doet goed aan hen die u haten, en bidt voor wie u vervolgenā€™ (MatteĆ¼s 5:44; naar de King Jamesbijbel). Toen Hij aan het kruis hing, heeft Jezus ons het perfecte voorbeeld van vergiffenis gegeven. Voor de Romeinse soldaten die Hem kruisigden, bad Hij: ā€˜Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doenā€™ (Lucas 23:34; zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Lucas 23:35).

Bid dat u de kracht zult krijgen om vergiffenis te schenken aan wie u onheus hebben behandeld. Laat boze, bittere of wraakzuchtige gevoelens varen. Let op het goede in anderen in plaats van u te concentreren op hun fouten en hun zwaktes uit te vergroten. Laat God de rechter zijn van hen die u onheus hebben bejegend. Het zal misschien niet meevallen om gekwetste gevoelens van u af te schudden, maar met de hulp van de Heer zal het u lukken. U zult zien dat vergiffenis diepe wonden geneest; ruzie en wrok zullen vervangen worden door de vrede en liefde die alleen God kan schenken.