Ämbeten i missionen
Kapitel 3: Lektion 1 – Budskapet om Jesu Kristi evangeliums återställelse


”Kapitel 3: Lektion 1 – Budskapet om Jesu Kristi evangeliums återställelse”, Predika mitt evangelium: Vägledning för att sprida Jesu Kristi evangelium (2023)

”Kapitel 3: Lektion 1”, Predika mitt evangelium

Kapitel 3: Lektion 1

Budskapet om Jesu Kristi evangeliums återställelse

Bild
Den första synen

Människor undrar kanske

  • Finns Gud?

  • Hur kan jag känna mig närmare Gud?

  • Hur kan jag ta reda på vad som är sant i dagens förvirrande värld?

  • Hur kan religion hjälpa mig?

  • Varför finns det så många kyrkor?

  • Varför har jag så många svårigheter?

  • Hur kan jag finna frid i oroliga tider?

  • Hur kan jag bli gladare?

  • Hur skulle en profet kunna hjälpa världen i dag?

Från världens begynnelse har Gud uppenbarat evangeliet för sina barn genom profeter. Han har gjort detta genom sin Son Jesus Kristus. I forna tider uppenbarade Jesus evangeliet för profeter som Adam, Noa, Abraham och Mose. Men många människor förkastade det.

För två tusen år sedan undervisade Jesus Kristus själv om sitt evangelium och upprättade sin kyrka. Människor förkastade även Jesus. Strax efter hans död skedde ett utbrett avfall från Herrens sanning och kyrka. Evangeliets fullhet och prästadömets myndighet fanns inte längre på jorden.

Århundraden senare kallade Gud ännu en profet, Joseph Smith. Gud återställde evangeliets fullhet genom honom och gav honom myndighet att organisera Jesu Kristi kyrka igen.

Att ha fullheten av Jesu Kristi evangelium på jorden är en av vår tids stora välsignelser. Evangeliet besvarar livets mest genomträngande frågor. Levande profeter vägleder oss genom svåra tider. Guds prästadömes myndighet finns återigen på jorden till välsignelse för hans barn.

Bild
missionärer undervisar familj

Lektionsförslag

Det här avsnittet innehåller ett förslag på en lektionsplan för att hjälpa dig att förbereda din undervisning. Det innehåller också exempel på frågor och uppmaningar du kan använda.

När du förbereder din undervisning bör du under bön fundera över varje persons situation och andliga behov. Avgör vad som är till mest hjälp att undervisa om. Förbered dig för att förklara innebörden av ord som människor kanske inte förstår. Planera i enlighet med hur mycket tid ni har, och kom ihåg att hålla lektionerna korta.

Välj ut skriftställen att använda i undervisningen. Lektionsavsnittet ”Doktrinär grund” innehåller många skriftställen som är till hjälp.

Fundera över vilka frågor som ska ställas under lektionen. Planera vad du ska be varje person att göra som uppmuntrar till handling.

Betona Guds utlovade välsignelser och bär ditt vittnesbörd om det du undervisar om.

Vad du kan undervisa människor om på 15–25 minuter

Välj en eller flera av följande principer att undervisa om. Den doktrinära grunden för varje princip nämns efter det här förslaget.

Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader

  • Gud är vår himmelske Fader och vi är hans barn. Han skapade oss i sin egen avbild.

  • Gud känner oss personligen och älskar oss.

  • Gud har en förhärligad, fullkomliggjord kropp av kött och ben.

  • Gud vill välsigna oss med frid och en fullhet av glädje som varar för evigt.

  • Eftersom Gud älskar oss sände han sin Son Jesus Kristus att återlösa oss från synd och död.

Gud uppenbarar evangeliet genom profeter i varje tidsutdelning

  • Gud kallar profeter att vara hans representanter på jorden.

  • I forna tider kallade Gud profeter som Adam, Noa, Abraham och Mose.

  • En levande profet tar emot uppenbarelse från Gud för att undervisa och leda oss i dag.

Jesu Kristi jordiska verksamhet och försoningen

  • Jesus Kristus är Guds Son.

  • Under sin jordiska verksamhet undervisade Jesus om sitt evangelium och upprättade sin kyrka.

  • Jesus kallade tolv apostlar och gav dem myndighet att leda hans kyrka.

  • I slutet av sitt liv försonade Jesus för våra synder genom sitt lidande i Getsemane trädgård och under korsfästelsen. Efter sin död uppstod Jesus.

  • Tack vare Jesu försoningsoffer kan vi bli förlåtna och renade från våra synder när vi omvänder oss. Detta skänker oss frid och gör det möjligt för oss att återvända till Guds närhet och ta emot glädjens fullhet.

  • Tack vare Jesu uppståndelse kommer vi alla att uppstå efter döden. Det betyder att varje persons ande och kropp kommer att återförenas och leva för evigt.

Avfallet

  • Efter att Jesu apostlar hade dött skedde ett utbrett avfall från evangeliet och Jesu Kristi kyrka.

  • Under den här tiden ändrade människor många av evangeliets lärdomar. Människor ändrade också på prästadömsförrättningar, såsom dopet. Prästadömets myndighet och den kyrka som Jesus hade upprättat fanns inte längre på jorden.

Återställelsen av Jesu Kristi evangelium genom Joseph Smith

  • Joseph Smith försökte få veta vilken kyrka som var Guds sanna kyrka så att han kunde sluta sig till den. Vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för honom år 1820. Denna händelse kallas den första synen.

  • Gud kallade Joseph Smith till att vara profet, precis som han hade kallat profeter i gångna tider.

  • Jesu Kristi evangelium återställdes genom profeten Joseph Smith.

  • Andra himmelska budbärare återställde prästadömet, och Joseph fick myndighet att organisera Jesu Kristi kyrka.

  • Jesus Kristus fortsätter att leda sin kyrka i dag genom levande profeter och apostlar.

Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus

  • Mormons bok är en samling uppteckningar som skrevs i forna tider av profeter på den amerikanska kontinenten. Joseph Smith översatte den genom Guds gåva och kraft.

  • Tillsammans med Bibeln utgör Mormons bok ett vittne om Jesu verksamhet, lärdomar och mission som vår Frälsare.

  • Vi kan komma närmare Gud genom att läsa Mormons bok och följa dess läror.

  • Vi kan få veta att Mormons bok är Guds ord genom att läsa den, begrunda den och be om den. Den här processen hjälper oss också att få veta att Joseph Smith var profet.

Be om att få veta sanningen genom den Helige Anden

  • Bön är en tvåvägskommunikation mellan Gud och hans barn.

  • Genom uppriktig bön kan vi få veta att budskapet om återställelsen av Jesu Kristi evangelium är sant.

  • Genom våra böner undervisar den Helige Anden oss och bekräftar sanning för oss.

Bild
missionärer undervisar unga män

Frågor du kan ställa till människor

Följande frågor är exempel på vad du kan fråga människor. De här frågorna kan hjälpa er att ha meningsfulla samtal och förstå människors behov och perspektiv.

  • Vad tror du om Gud?

  • Hur skulle det vara till hjälp för dig att känna dig närmare Gud?

  • Vad vet du om Jesus Kristus? Hur har hans liv och lärdomar påverkat dig?

  • Hur kan du få tillförlitliga svar i dagens förvirrande värld?

  • Hur skulle det hjälpa dig att veta att det finns en levande profet på jorden i dag?

  • Har du hört talas om Mormons bok? Får vi berätta varför den är viktig?

  • Vill du berätta hur du ser på bön? Får vi berätta hur vi tror på bön?

Uppmaningar du kan ge

  • Vill du be till Gud om hjälp med att få veta om det vi har undervisat om är sant? (Se ”Insikter för undervisningen: Bön” i det sista avsnittet av den här lektionen.)

  • Vill du besöka kyrkan på söndag för att få veta mer om det vi undervisat om?

  • Vill du läsa Mormons bok och be om att få veta om den är Guds ord? (Du kan föreslå specifika kapitel eller verser.)

  • Vill du följa Jesu exempel och döpas? (Se ”Uppmaningen att döpas och konfirmeras” omedelbart före den här lektionen.)

  • Kan vi bestämma tid för vårt nästa besök?

Doktrinär grund

Det här avsnittet innehåller lärosatser och skriftställen för dig att studera för att stärka din kunskap och ditt vittnesbörd om evangeliet och hjälpa dig i din undervisning.

Bild
familj

Gud är vår kärleksfulle himmelske Fader

Gud är vår himmelske Fader och vi är hans barn. Han skapade oss i sin egen avbild. Han har en förhärligad, fullkomliggjord ”kropp av kött och ben, lika påtaglig som en människas” (Läran och förbunden 130:22).

Gud känner oss personligen, och han älskar oss mer än vi kan förstå. Han förstår våra prövningar, sorger och svagheter, och han erbjuder sig att ge oss stöd i dem. Han gläds åt våra framsteg och hjälper oss att göra rätta val. Han vill kommunicera med oss och vi kan kommunicera med honom genom bön.

Gud har gett oss den här upplevelsen på jorden så att vi kan lära, växa och bli mer som han. Med fullkomlig kärlek vill han att vi ska återvända till honom efter döden. Men det klarar vi inte av på egen hand. Eftersom Gud älskar oss sände han sin Son Jesus Kristus att återlösa oss. ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son … för att världen ska bli frälst genom honom” (Johannes 3:16–17).

Gud vill välsigna oss med frid och en fullhet av glädje som varar för evigt. Han har försett oss med en plan som ger oss möjlighet att ta emot de här välsignelserna. Den här planen kallas frälsningsplanen (se lektion 2).

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

Bild
Mose och stentavlorna, av Jerry Harston

Gud uppenbarar evangeliet genom profeter i varje tidsutdelning

Profeter är Guds representanter på jorden

Ett viktigt sätt på vilket Gud visar sin kärlek till oss är genom att kalla profeter, ge dem prästadömsmyndighet och inspirera dem att tala för honom. Profeter är Guds representanter på jorden. Profeten Amos i Gamla testamentet skrev att ”Herren Gud gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna” (Amos 3:7). Några av välsignelserna vi får genom levande profeter beskrivs nedan.

Vittnen om Jesus Kristus. Profeter är speciella vittnen om Jesus Kristus som vittnar om honom som vår Frälsare och Återlösare.

Lärdomar. Profeter tar emot vägledning från Gud för att hjälpa oss skilja mellan sant och falskt. De lär oss att lyda Guds bud och att omvända oss när vi brister. De fördömer synden och varnar för dess följder.

Profeters lärdomar lyfter oss mot Gud och hjälper oss att ta emot de välsignelser han vill att vi ska få. Vår största trygghet ligger i att följa Herrens ord som han ger genom sina profeter.

Prästadömsmyndighet. Den nuvarande profeten är den presiderande prästadömsbäraren på jorden. Prästadömet är Guds myndighet och makt. Profeten har myndighet att tala och agera i Guds namn för hans barns frälsnings skull.

Kyrkans ledning. Jesu Kristi kyrka byggs på en grundval av profeter och apostlar (se Efesierbrevet 2:19–20; 4:11–14).

Profeter i forna tider

Adam var den förste profeten på jorden. Gud uppenbarade Jesu Kristi evangelium för honom och gav honom prästadömsmyndighet. Adam och Eva lärde sina barn dessa sanningar och uppmuntrade dem att utveckla tro och att leva efter evangeliet.

Med tiden gjorde Adams och Evas efterkommande uppror och vände sig bort från evangeliet. Detta ledde till ett tillstånd som kallas avfall. När ett utbrett avfall sker drar Gud tillbaka sin prästadömsmyndighet, som är nödvändig för undervisning om evangeliet och utförande av dess förrättningar.

I Gamla testamentet finns många exempel på utbrett avfall. För att sätta punkt för dessa perioder hjälpte Gud sina barn genom att kalla ännu en profet. Han uppenbarade evangeliets sanningar på nytt för de här profeterna och gav dem prästadömsmyndighet. Några av dessa profeter var Noa, Abraham och Mose. Genom ett återkommande mönster under en lång tid, förkastade folket sorgligt nog profeterna till slut, och avföll.

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

  • Handledning för skriftstudier, ”Profet

  • Gospel Topics: ”Prophets”, ”Restoration of the Church

Bild
O min Fader, av Simon Dewey

Jesu Kristi jordiska verksamhet och försoningen

Jesus Kristus är Guds Son. Jesus och hans försoning är viktigast i Guds plan för oss. Hans försoning omfattar hans lidande i Getsemane trädgård, hans lidande och död på korset och hans uppståndelse.

Ända sedan Adams och Evas tid hade människor sett fram emot Jesu Kristi ankomst som deras Frälsare och Återlösare. Vår himmelske Fader sände Jesus till jorden för mer än 2 000 år sedan.

Jesus levde ett fullkomligt, syndfritt liv. Han undervisade om sitt evangelium och upprättade sin kyrka. Han kallade tolv apostlar och gav dem prästadömsmyndighet att undervisa och utföra heliga förrättningar såsom dopet. Han gav dem också myndighet att leda hans kyrka.

I slutet av sitt liv försonade Jesus för våra synder genom sitt lidande i Getsemane och under korsfästelsen. Tack vare Jesu försoningsoffer kan vi bli renade från våra synder när vi omvänder oss. Detta gör det möjligt för oss att återvända till Guds närhet och ta emot glädjens fullhet.

Efter att Jesus hade korsfästs uppstod han och vann seger över döden genom vår himmelske Faders kraft. Tack vare Jesu uppståndelse kommer vi alla att uppstå efter döden. Det betyder att alla människors ande och kropp kommer att återförenas, och att vi var och en får leva för evigt i en fullkomnad, uppstånden kropp. (Se ”Jesu Kristi försoning” i lektion 2.)

Bild
Profeten Joseph Smith

Profeten Joseph Smith sa: ”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen. Allt annat som tillhör vår religion är endast tillägg till detta” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 49).

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

Avfallet

Efter Jesu Kristi död försökte hans apostlar att hålla Kristi lära ren och upprätthålla ordningen i kyrkan. Men många medlemmar i kyrkan vände sig ifrån apostlarna och ifrån den lära som Jesus hade undervisat om.

Efter att apostlarna hade dödats skedde ett utbrett avfall från evangeliet och Jesu Kristi kyrka. Detta avfall kallas ibland det stora avfallet. På grund av det drog Gud tillbaka prästadömets myndighet från jorden. Denna förlust innefattade den myndighet som behövdes för att leda kyrkan. Till följd av det fanns kyrkan som Jesus hade upprättat inte längre på jorden.

Under den här tiden ändrade människor många av evangeliets lärdomar. En stor del av kunskapen om vår himmelske Faders, Jesu Kristi och den Helige Andens sanna natur förvanskades eller förlorades. Människor ändrade också på prästadömsförrättningar, såsom dopet.

Århundraden senare försökte sanningssökande män och kvinnor reformera de lärdomar och den trosutövning som hade gått förlorade. De sökte större andligt ljus, och några av dem talade om behovet av en återställelse av sanning. Deras bemödanden ledde till att många kyrkor bildades.

Denna tidsperiod resulterade i en tilltagande betoning på religionsfrihet, vilket öppnade upp för återställelsen av sanning och myndighet från Gud.

Profeter och apostlar hade förutsagt avfallet (se 2 Tessalonikerbrevet 2:1–3). De hade också förutsagt att Jesu Kristi evangelium och kyrka skulle återställas till jorden (se Apostlagärningarna 3:20–21). Om inget avfall hade skett skulle en återställelse inte ha varit nödvändig.

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

Återställelsen av Jesu Kristi evangelium genom Joseph Smith

Den första synen och Joseph Smiths kallelse till profet

Under de århundraden då Jesu Kristi evangelium i dess fullhet inte fanns på jorden, fortsatte vår himmelske Fader att visa omsorg om sina barn. Under en lång tid förberedde han ett sätt för dem att återigen välsignas med fullheten av hans evangelium. När omständigheterna var de rätta kallade han Joseph Smith till den profet genom vilken Jesu Kristi evangelium och kyrka skulle återställas.

Joseph Smith levde i östra Förenta staterna i en tid av stora religiösa spänningar. Hans familjemedlemmar var gudstrogna och sökte sanning. Många kyrkor påstod att de hade sanningen och Joseph ville få veta vilken av dem som hade rätt (se Joseph Smith – Historien 1:18). Bibeln lär att det finns ”en Herre, en tro, ett dop” (Efesierbrevet 4:5). När Joseph besökte olika kyrkor blev han förvirrad och visste inte vilken han skulle sluta sig till. Han sa senare:

”Så stor var förvirringen och stridigheterna bland de olika samfunden att det var omöjligt för en person så ung som jag, och med så liten erfarenhet av människor och ting som jag hade, att komma till en säker slutsats om vem som hade rätt och vem som hade fel …

Mitt i denna ordstrid och detta åsiktstumult sa jag ofta till mig själv: ’Vad ska jag göra? Vilken av alla dessa grupper har rätt, eller har de alla fel? Om någon av dem har rätt, vilken är det då och hur ska jag kunna veta det?’” (Joseph Smith – Historien 1:8, 10).

Som många andra hade Joseph Smith också frågor om sin själs frälsning. Han ville få förlåtelse för sina synder och vara ren inför Gud. I sitt sökande efter sanning i de olika kyrkorna läste han i Bibeln: ”Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få” (Jakobs brev 1:5).

Det här skriftstället fick Joseph att bestämma sig för att fråga Gud vad han skulle göra. På våren år 1820 begav han sig till en skogsdunge i närheten av sitt hem och föll ner på knä i bön. Det finns fyra redogörelser för den syn som följde, nedskrivna av Joseph Smith eller av skrivare under hans ledning (se Uppsatser om evangelieämnen, ”Redogörelser för den första synen”). I den redogörelse som räknas som helig skrift beskriver han sin upplevelse så här:

Bild
Den första synen, av Linda Christensen och Michael Malm

”Jag såg en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig … När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sa, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Se Joseph Smith – Historien 1:16–17).

I den här synen visade Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus sig för Joseph Smith. Frälsaren sa till honom att inte sluta sig till någon av kyrkorna.

I en annan redogörelse för den här synen berättade Joseph att Frälsaren också sa till honom: ”Dina synder är förlåtna … Se, jag är härlighetens Herre. Jag blev korsfäst för världen för att alla de som tror på mitt namn ska få evigt liv.”

Efter synen sa Joseph: ”Min själ fylldes med kärlek, och i många dagar kunde jag glädja mig storligen och Herren var med mig” (Joseph Smith History, circa Summer 1832, s. 3, josephsmithpapers.org; moderniserad stavning och interpunktion).

Genom den här synen blev Joseph Smith ett vittne om Jesus Kristus och fick veta viktiga sanningar om gudomen. Han fick till exempel veta att vår himmelske Fader och Jesus Kristus är två åtskilda väsen. När de kallade honom vid namn förstod han att de kände honom personligen. När Joseph fick höra att han var förlåten förstod han att Gud är barmhärtig. Den här upplevelsen fyllde honom med glädje.

Precis som Gud hade gjort med många tidigare profeter kallade han Joseph Smith att vara en profet genom vilken evangeliets fullhet skulle återställas till jorden. Denna återställelse skulle hjälpa Guds barn att finna glädje i den här världen och evigt liv i den kommande världen – allt genom Jesus Kristus.

Återställelsen av prästadömet och prästadömsnycklar

Bild
Jag förlänar er, mina medtjänare, av Linda Curley Christensen och Michael Malm

Efter att Fadern och Sonen visat sig sändes andra himmelska budbärare till Joseph Smith och hans medhjälpare Oliver Cowdery. Johannes Döparen visade sig som en uppstånden person och förlänade dem aronska prästadömet och dess nycklar. Aronska prästadömet innefattar myndigheten att döpa.

Bild
Petrus, Jakobs och Johannes röst, av Welden C. Andersen

Kort därefter, visade sig Petrus, Jakob och Johannes – tre av Kristi ursprungliga apostlar – som uppståndna personer och förlänade Joseph Smith och Oliver Cowdery melkisedekska prästadömet. Prästadömet är samma myndighet som Kristus gav sina apostlar i forna tider.

Bild
Image of Moses Elias and Elijah descending into the Kirtland temple and appearing to Joseph Smith.

I Kirtlands tempel visade sig Mose, Elias och Elia för Joseph Smith och Oliver Cowdery och överlämnade ytterligare myndighet och prästadömsnycklar som var nödvändiga för att utföra Guds verk i den sista tiden. Mose överlämnade nycklarna till Israels insamling. Elias överlämnade Abrahams evangeliums tidsutdelning. Elia överlämnade nycklarna till beseglingsmakten. (Se Läran och förbunden 110:11–16; se även Allmän handbok, 3.1.)

Kyrkans organisation

Joseph Smith fick uppdraget att organisera Jesu Kristi kyrka igen på jorden. Genom honom kallade Jesus Kristus tolv apostlar.

Profeter på Bibelns tid kallade den tid som vi lever i den sista tiden eller de sista dagarna. Det är tiden strax före Jesu Kristi andra ankomst. Det är därför kyrkan heter Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (se Läran och förbunden 115:3–4; se även 3 Nephi 27:3–8).

Levande profeter och apostlar i dag

Precis som Jesus under sin jordiska verksamhet kallade apostlar att leda hans kyrka har han kallat apostlar att leda den i dag. Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum är profeter, siare och uppenbarare.

Endast senioraposteln kallas profeten i bestämd form, eftersom han presiderar över hela kyrkan och är den ende som bemyndigats att tala för Herren. Han är den bemyndigade efterträdaren till Joseph Smith. Han och de nuvarande apostlarna kan spåra sin myndighet genom en obruten kedja av ordinationer som började när Joseph Smith ordinerades genom himmelska budbärares händer.

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus

Mormons bok är en forntida samling av heliga skrifter, precis som Bibeln. Bibeln är ett vittne om Jesus Kristus och Mormons bok är ett andra vittne om hans verksamhet, hans lärdomar och hans mission som vår Frälsare.

Joseph Smith vägleddes av en himmelsk budbärare vid namn Moroni till en kulle där en forntida uppteckning hade legat nedgrävd i århundraden. Denna uppteckning, som inristats på guldplåtar (tunna metallskivor), innehöll profeters uppteckningar om Guds handlingssätt mot delar av Amerikas forntida befolkning. Joseph Smith översatte den här uppteckningen genom Guds gåva och kraft.

Profeterna i Mormons bok hade kunskap om Jesu Kristi mission och undervisade om hans evangelium. Efter Jesu uppståndelse besökte han de här människorna och betjänade dem personligen. Han undervisade dem och upprättade sin kyrka.

Mormons bok hjälper oss att komma närmare Gud genom att lära, förstå och tillämpa dess lärdomar. Profeten Joseph Smith sa att ”en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 63).

Bild
man som läser

För att få veta att Mormons bok är Guds ord behöver vi läsa den, begrunda den och be om den. En profet i Mormons bok lovade att Gud skulle uppenbara sanningen om boken för oss om vi ber med ett uppriktigt hjärta, ett ärligt uppsåt och med tro på Kristus (se Moroni 10:3–5). Studier av Mormons bok är nödvändiga för varaktig omvändelse.

När vi läser Mormons bok och ber om den får vi kunskap om sanningar om Jesus Kristus som är till nytta och glädje för oss i livet. Vi får också veta att Joseph Smith var en Guds profet och att evangeliet och Jesu Kristi kyrka har återställts genom honom.

Bild
President Russell M. Nelson

”Jag lovar att om ni under bön studerar Mormons bok varje dag fattar ni bättre beslut – varje dag. Jag lovar att när ni begrundar det ni studerar, ska himlens fönster öppnas, och ni ska få svar på era egna frågor och få vägledning i era egna liv. Jag lovar att när ni dagligen fördjupar er i Mormons bok, så ska ni få skydd mot dagens ondska” (Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den?Liahona, nov. 2017, s. 62–63).

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

  • Handledning för skriftstudier: ”Mormons bok

  • Gospel Topics: ”Book of Mormon

Bild
kvinna som ber

Be om att få veta sanningen genom den Helige Anden

Eftersom Gud är vår Fader hjälper han oss att känna igen sanning. Vi kan få veta att budskapet om återställelsen av Jesu Kristi evangelium är sant genom att läsa Mormons bok och be till Gud. När vi ber med tro och ärligt uppsåt besvarar han våra frågor och ger oss vägledning i livet.

Gud besvarar vanligtvis våra böner genom den Helige Anden. Genom våra böner undervisar den Helige Anden oss och bekräftar sanningen. Kommunikation från den Helige Anden är kraftfull. Den sker vanligtvis i form av stillsam förvissning genom våra känslor, tankar och intryck (se 1 Kungaboken 19:11–12; Helaman 5:30; Läran och förbunden 8:2).

Regelbundna skriftstudier (speciellt av Mormons bok), närvaro på sakramentsmötet varje vecka och uppriktiga böner hjälper oss att känna kraften från den Helige Anden och upptäcka sanning.

Skriftstudier

Lär dig mer om den här principen

  • Handledning för skriftstudier, ”Bön

  • Bible Dictionary: ”Prayer

  • Gospel Topics: ”Prayer

Kort till halvlång lektionsplan

Följande lektionsplan är ett förslag på vad du kan undervisa någon om när du bara har några få minuter. När du använder den här lektionsplanen väljer du en eller flera principer att undervisa om. Den doktrinära grunden för varje princip nämns tidigare i lektionen.

Medan du undervisar ska du ställa frågor och lyssna. Ge uppmaningar som hjälper människor att lära sig hur de kan komma närmare Gud. En viktig uppmaning att ge dem är att träffa er igen. Längden på lektionen beror på frågorna ni ställer och hur mycket ni lyssnar.

Bild
missionärer pratar med man

Vad ni kan lära människor på 3–10 minuter

  • Gud är vår himmelske Fader och han skapade oss till sin avbild. Han känner oss personligen och älskar oss. Han vill välsigna oss med frid och en fullhet av glädje som varar för evigt.

  • Jesus Kristus är Guds Son. Hans mission var att göra det möjligt för oss att bli renade från våra synder, övervinna döden och få evigt liv.

  • Gud kallar profeter att vara hans representanter på jorden. I forna tider kallade han profeter som Adam, Noa, Abraham och Mose. En levande profet tar emot uppenbarelse från Gud för att undervisa och leda oss i dag.

  • Under sin jordiska verksamhet upprättade Jesus sin kyrka. Efter att Jesu apostlar hade dött skedde ett utbrett avfall från evangeliet och Jesu Kristi kyrka. Människor ändrade på många lärdomar i evangeliet och på prästadömsförrättningar, såsom dopet.

  • Gud kallade Joseph Smith till att vara profet, precis som han hade kallat profeter i gångna tider. Vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för honom. Jesu Kristi evangelium återställdes genom honom.

  • Mormons bok är en samling skrifter. Liksom Bibeln är den ett vittne om Jesus Kristus och hjälper oss att komma närmare Gud när vi läser den och följer dess lärdomar. Joseph Smith översatte den genom Guds gåva och kraft.

  • Genom uppriktig bön kan vi kommunicera med Gud. Vi kan veta att budskapet om återställelsen av Jesu Kristi evangelium är sant.