Ämbeten i missionen
Kapitel 11: Hjälp människor att fatta och hålla fast vid beslut


”Kapitel 11: Hjälp människor att fatta och hålla fast vid beslut”, Predika mitt evangelium: Vägledning för att sprida Jesu Kristi evangelium (2023)

”Kapitel 11”, Predika mitt evangelium

Bild
Mig ska inget fattas, av Yongsung Kim

Kapitel 11

Hjälp människor att fatta och hålla fast vid beslut

Att fundera över

  • Vad är sambandet mellan att hålla fast vid beslut och omvändelse?

  • Vad är sambandet mellan att hålla fast vid beslut och att hålla förbund?

  • Hur kan jag ge människor uppmaningar för att hjälpa dem att växa andligen och stärka deras tro på Jesus Kristus?

  • Varför är det viktigt att bära uppriktigt vittnesbörd?

  • Vilka löften kan jag ge till människor?

  • Hur kan jag hjälpa människor att hålla fast vid beslut?

Omvändelse och fast beslutsamhet

Som missionär och lärjunge till Jesus Kristus vill du att själar ska frälsas (se Mosiah 28:3). Frälsaren ”är mäktig att frälsa” dem som håller förbunden de ingår genom att ta emot nödvändiga prästadömsförrättningar, med början med dopet (se 2 Nephi 31:19). Genom att ge uppmaningar och hjälpa människor att hålla fast vid sina beslut, hjälper du dem att förbereda sig för dopet.

Människor blir frälsta på omvändelsens villkor (se Helaman 5:11). Omvändelse innebär att fullständigt och uppriktigt vända om till Jesus Kristus. Beslutsfattande är en viktig del av omvändelsen. När du uppmanar människor att fatta beslut som en del av din undervisning, uppmanar du dem att omvända sig.

Beslutsamhet innebär att välja en handlingsplan och genomföra den. När handlingar är förenliga med evangeliets sanningar leder det till omvändelse.

Omvändelse är en förändring av en persons trosuppfattningar, själ och hjärta, och liv för att ta emot och följa Guds vilja. Att bli en lärjunge till Kristus är ett medvetet beslut. Omvändelse äger rum när människor utövar tro på Kristus, omvänder sig från sina synder, döps, tar emot den Helige Andens gåva och håller ut intill änden. Herren och hans profeter kallar den här förändringen en andlig pånyttfödelse (se Johannes 3:3–5; Mosiah 27:25–26).

Frälsarens försoning möjliggör omvändelse, och den Helige Anden åstadkommer denna mäktiga förändring i hjärtat (se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Omvändelse är en process, inte en händelse. Att hjälpa människor att bli omvända till Jesus Kristus är det viktigaste i din uppgift som missionär. Enligt vägledning från Anden uppmanar du människor att fatta beslut som hjälper dem att växa andligen och känna den Helige Andens inflytande i sina liv. Sedan stödjer du dem i att hålla fast vid sina beslut. Du hjälper dem att handla i tro mot varaktig förändring (se Mosiah 6:3).

Människor som fattar beslut före dopet är mer benägna att ingå och hålla heliga förbund efteråt. När du lär människor att hålla fast vid beslut, lär du dem att hålla förbund. Att ingå och hålla förbund är en nödvändig del av Jesu Kristi evangelium och Guds plan för sina barn.

Det här kapitlet innehåller riktlinjer för att ge uppmaningar, ge löften om välsignelser, bära vittnesbörd och hjälpa människor att hålla fast vid sina beslut så att de kan komma till Frälsaren och bli frälsta.

Bild
missionärer som undervisar en kvinna

Ge uppmaningar

Som representant för Jesus Kristus uppmanar du människor att följa honom och ta emot glädjen av hans evangelium. Du ger specifika uppmaningar till dem att göra saker som bygger upp deras tro på Kristus. Sedan stödjer du dem i att hålla fast vid sina beslut.

Uppmaningar och beslutsfattande är av avgörande vikt av följande orsaker:

  • De hjälper människor att leva efter principerna de lär sig så att de kan känna Andens bekräftande vittne.

  • Att hålla fast vid beslut är ett sätt att visa att man omvänder sig (se Läran och förbunden 20:37).

  • Omvändelse hjälper människor att uppleva friden och glädjen av Guds förlåtelse. De får också mer hjälp av Gud med sina utmaningar.

  • Genom att hålla fast vid sina beslut förbereds människor för att ingå och hålla heliga förbund.

  • Du kan visa din kärlek till människor och din tro på Guds löften genom att hjälpa dem att hålla fast vid sina beslut.

Ge uppmaningar enligt Andens vägledning

Sök vägledning från Anden om vilka uppmaningar du ska ge och när du ska ge dem. Fundera över vilken lära eller vilka lärosatser som, om de förstås rätt, kan hjälpa en person att ta emot din uppmaning. Rätt uppmaning i rätt stund kan få människor att göra sådant som bygger upp deras tro. Dessa handlingar kan leda till en mäktig förändring i hjärtat (se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14).

Uppmaningarna du ger kan vara små, såsom att läsa ett kapitel i skrifterna eller komma till sakramentsmötet. Eller så kan de vara av avgörande vikt, som uppmaningen till dop. Uppmaningar bör ta hänsyn till var en person befinner sig på sin andliga resa.

Uppmaningar som leds av Anden bygger vidare på varandra för att hjälpa en person att gå framåt andligen (se 2 Nephi 28:30; Läran och förbunden 93:12–13). Fråga dig: ”Vilka beslut håller personen fast vid? Vad behöver han eller hon göra härnäst för att komma vidare?”

Lyssna till dem du pratar med eller undervisar. Utifrån det du hör och känner ska du söka Andens vägledning om vilka uppmaningar som kan hjälpa varje person att gå framåt mot att ingå heliga förbund.

Principer för att ge uppmaningar

Att ge uppmaningar kräver tro på Kristus. Ha tro på att han välsignar människor när de tar emot och följer dina uppmaningar.

Människor är mer benägna att förändras när du uppmanar dem att agera på en sanning i evangeliet, och hjälper dem förstå hur förändringen är till nytta och glädje för dem. De förändras till den grad att de känner Anden och upplever glädjen av att leva efter Jesu Kristi evangelium.

Närhelst du umgås med människor, ansikte mot ansikte eller via nätet, ska du fundera över vilken uppmaning som kan hjälpa dem att stärka sin tro på Kristus och känna Anden. Ibland kan detta vara så enkelt som att be dem träffa er igen eller komma till en aktivitet i kyrkan.

När du förbereder en lektion, tänk då på varje persons behov och framsteg. Se till att din lektionsplan innefattar minst en uppmaning som kommer att hjälpa personen att gå framåt.

Se till att inte ge för många uppmaningar samtidigt. Människor behöver tid till att agera, växa och lära av varje uppmaning.

Var modig men inte påstridig när du uppmanar människor att fatta beslut (se Alma 38:12). Respektera människors handlingsfrihet.

Skriftstudier

Varför är beslut viktiga?

Använd ett vänligt och tydligt språk när du ger uppmaningar

En uppmaning uttrycks ofta med en fråga som börjar med ”vill du?”, som kräver ett ja eller nej-svar. Dina uppmaningar ska vara vänliga, specifika och tydliga. De ska inbjuda eller få människor att fatta beslut att handla i tro på Jesus Kristus.

Även om dina uppmaningar kan se olika ut för olika personer, bör du fundera över följande exempel:

  • Besök i kyrkan erbjuder en tid och plats för dig att dyrka Gud och känna hans Ande. De kan också hjälpa dig att bli en del av en stödjande gemenskap i det att du gör förändringar för att komma närmare Frälsaren. Vill du besöka sakramentsmötet med oss på söndag?

  • Nu när vi har pratat om vikten av att studera skrifterna, vill du läsa [ett specifikt skriftställe]? Vill du skriva ner intryck eller frågor som du kan ha? Vi kan prata om dina tankar nästa gång vi ses.

  • Vi har pratat om Frälsarens liv och om hans bud. Vill du följa hans exempel genom att döpa dig i hans kyrka och avlägga löften till honom? (Se ”Uppmaningen att döpas och konfirmeras” i kapitel 3.)

  • Du har uttryckt intresse för mer kontakt med Gud i ditt liv. Vill du be med tro under de kommande dagarna så att du kan uppleva glädjen och nyttan av bön?

  • Vi har en video som vi tror kan vara till hjälp för dig. Får vi visa den för dig, eller skicka en länk till den? Vill du se på den? Får vi höra med dig i morgon vad du tyckte?

Sök den Helige Andens maningar när du funderar över naturliga sätt att ge vänliga, specifika och tydliga uppmaningar.

Personliga eller gemensamma studier

Skriv i din studiedagbok ner en uppmaning som är enkel, direkt och tydlig för varje beslut i en lektion. Om du har gjort den här aktiviteten förut, så upprepa den och jämför dina nya uppmaningar med de tidigare.

Gå igenom de uppmaningar du har skrivit ner med din kamrat. Diskutera sedan följande frågor:

  • Hur kan vi hjälpa människor att förstå Herrens utlovade välsignelser som hör samman med den här uppmaningen?

  • Varför är den här uppmaningen viktig för mig personligen?

  • Hur kan jag hjälpa människor att känna Guds kärlek till dem när jag ger dem uppmaningar?

  • Hur kan jag bli bättre på att hjälpa andra att följa uppmaningarna jag ger dem?

Tänk på någon du undervisar. Öva på att ge de här uppmaningarna som om du hade den här personen framför dig. Omformulera frågorna om det behövs.

Ge människor löften om välsignelser

Gud lovar oss välsignelser om vi håller hans bud (se Läran och förbunden 130:20–21). Människor som håller buden och förblir trofasta ”är välsignade i allt” och ”kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41).

När du uppmanar människor att fatta beslut, ska du lova dem välsignelser om de håller fast vid sina beslut. Du kan identifiera många av de här välsignelserna genom att studera skrifterna, nutida profeters lärdomar och lektionerna i kapitel 3. Tänk också på välsignelserna i ditt eget liv. Avgör med hjälp av bön vilka välsignelser du kan lova varje person när du ger uppmaningar.

När du uppmanar en person att följa ett bud ska du undervisa om följande:

  • Genom att lyda buden visar vi vår kärlek till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus (se Johannes 14:15).

  • Genom att lyda buden visar vi Gud att vi litar på honom (se Ordspråksboken 3:5–6).

  • Guds välsignelser är både andliga och timliga (se Mosiah 2:41).

  • Guds största välsignelser är evigt liv (se Läran och förbunden 14:7).

  • När vi uppriktigt ber och handlar i tro, hjälper Gud oss att åstadkomma det som han har befallt oss att göra (se 1 Nephi 3:7).

  • Gud infriar sina löften att välsigna oss på sitt eget sätt och i sin egen tid (se Läran och förbunden 88:68).

Människor stöter ofta på motstånd när de försöker hålla buden. Stötta dem du undervisar och betyga för dem att Gud välsignar dem när de strävar efter att göra hans vilja. Hjälp dem förstå att motstånd är en möjlighet att växa genom att välja att följa Kristus även när det är svårt (se 2 Nephi 2:11, 13–16).

Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, och vissa kommer inte förrän i himlen – men de kommer förvisso till dem som omfattar Jesu Kristi evangelium” (”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 45).

Skriftstudier

Vad lär följande skriftställen om Herrens vilja att välsigna oss?

Personliga studier

Läs Läran och förbunden 82:10 och 130:20–21. Studera sedan följande skriftställen. Gör två kolumner i din studiedagbok. På ena sidan skriver du budet du hittar i varje skriftställe. På andra sidan skriver du löftet vi har om vi håller budet

Bär ditt vittnesbörd

Bär ditt vittnesbörd närhelst du ger en uppmaning och ett löfte om välsignelser. Berätta hur du har blivit välsignad av att leva efter principen du undervisar om. Bär ditt vittnesbörd om att principen kommer att vara till glädje och nytta för den som lever efter den.

Ditt uppriktiga vittnesbörd bidrar till att skapa en miljö där människor kan känna att den Helige Anden bekräftar sanning. Detta uppmuntrar dem att följa de uppmaningar du ger dem.

För mer information, se ”Bär ditt vittnesbörd” i kapitel 10.

Bild
grupp som ber

Hjälp människor att hålla fast vid sina beslut

När människor följer dina uppmaningar att göra något ska du följa upp för att hjälpa dem att stå fast vid sina beslut. Du hjälper människor att utveckla tro på Kristus. Din uppgift är att hjälpa dem stärka sin tro och sin beslutsamhet för att kunna gå framåt mot fullständig omvändelse. Uppmana inte bara människor att förändras – stötta dem i detta.

Människor får ett vittnesbörd från Anden när de utövar tro till omvändelse genom att hålla fast vid sina beslut. Detta vittne kommer ofta inte ”förrän efter det att [deras] tro har prövats” (Ether 12:6). Bli inte förvånad när motgångar dyker upp. Planera hur du ska hjälpa dem genom prövningen så att de får ett vittnesbörd från Anden. Andra medlemmar i kyrkan kan också stödja dem.

Människor känner ofta Andens inflytande när du är tillsammans med dem. Betona vikten av att de ber, läser skrifterna och följer dina uppmaningar så att de får de här känslorna när de är ensamma.

Genom att hålla fast vid sina beslut förbereds människor för förrättningar och förbund längs den livslånga omvändelsens stig. Dina ansträngningar kan hjälpa dem att ”genom sina gärningar … visa” sin önskan att följa Jesus Kristus (Läran och förbunden 20:37).

Bild
kvinnor kramar om varandra

Planera för kort daglig kontakt

Att hjälpa människor hålla fast vid sina beslut börjar redan när du träffar och undervisar dem. Be dem skriva ner sina beslut i sin telefon, kalender eller något du ger dem innan ni skiljs åt.

Fråga om du, eller en medlem som varit med, kortfattat kan ha daglig kontakt med dem mellan undervisningstillfällena. Förklara att syftet med dessa kontakter är att stödja dem, och berätta hur ni på olika sätt kan göra det. De här kontakterna är ett sätt att tillämpa principen i Läran och förbunden 84:106.

Avgör vilket sätt att hålla kontakt som är mest effektivt, till exempel besök, telefonsamtal, sms eller meddelande på sociala medier. Tekniken erbjuder många valmöjligheter till ytterligare påminnelser och stöd.

Uppmuntra och hjälp människor genom er dagliga kontakt

För varje uppmaning du ger gör du uppteckningar i appen Predika mitt evangelium om hur den ska följas upp nästa dag. När ni planerar för nästa dag, sök då Andens vägledning när ni diskuterar hur ni ska hjälpa människor att hålla fast vid sina beslut.

Gör den dagliga kontakten med människor till något positivt och uppmuntrande. Be för dem. Visa kärlek och förståelse när du hjälper dem att hålla fast vid sina beslut. Besvara frågor och hjälp dem att övervinna utmaningar. Läs i Mormons bok tillsammans om ni har tid. Dela med er av relevant media på kyrkans webbplatser och musik som kyrkan producerat som kan lyfta dem. Visa respekt för deras tid och önskemål.

Presentera dem för medlemmar i kyrkan. När så är lämpligt ber ni medlemmar hjälpa dessa personer att hålla fast vid sina beslut (se kapitel 10).

Beröm personer som arbetar på att hålla fast vid sina beslut. Hjälp dem förstå hur nöjd Herren är med deras ansträngningar. De här personerna håller på att förändra sina liv, vilket kräver mycket arbete och tålamod. Hjälp dem att inse vilka välsignelser de får. Uttryck förtroende för att de kan lyckas.

Visa också kärlek om människor inte har hållit fast vid sina beslut. Erbjud dig att stödja dem under er dagliga kontakt. Om någon till exempel har gått med på att läsa ett kapitel i Mormons bok men inte har gjort det än, föreslår du att ni läser det tillsammans. Hjälp personen att genom egen erfarenhet upptäcka vilken glädje och nytta det kan innebära i livet att hålla fast vid beslut.

Det krävs kanske många försök av människor för att hålla fast vid ett beslut, och du kan behöva träffa dem flera gånger för att hjälpa dem. Prata om hur de kan övervinna svårigheter med att hålla fast vid beslut. Ha tålamod och visa stöd, inte kritik eller en dömande inställning.

Ha den Helige Andens inflytande med er i er dagliga kontakt

När ni följer upp hur det går för människor, be dem då att berätta om sina upplevelser av att hålla fast vid besluten. Fråga dem vad de har lärt sig och känt. Det hjälper dem att känna igen Andens inflytande i sina liv och att förstå vad nästa steg är.

I er dagliga kontakt med människor är en viktig del av ert syfte att inbjuda den Helige Andens inflytande i deras liv. Hjälp dem att känna igen hur Anden känns när ni inte är närvarande. Er dagliga kontakt ska stärka de andliga känslor de fick när ni undervisade dem. De blir omvända när de känner den Helige Andens kraft och inflytande.

Visa kärlek

Omvändelseprocessen kretsar kring Kristi rena kärlek (se 4 Nephi 1:15). Sök gåvan av Kristi rena kärlek. Genom att visa uppriktig kärlek kan du hjälpa människor att känna Anden i sina liv. Dina uttryck för kärlek kan också hjälpa dem att vilja följa uppmaningar och hålla fast vid beslut som leder till omvändelse.

När du älskar och undervisar andra fördjupas din egen omvändelse till Frälsaren.

Att få hjälpa till i en annan persons omvändelseprocess är ett heligt arbete. Du finner varaktig glädje när du hänger dig åt detta verk och tjänar andra (se Matteus 10:39; Mosiah 2:17; Alma 27:17–18; Läran och förbunden 18:10–16).

Personliga eller gemensamma studier

Skriv i appen Predika mitt evangelium era planer för daglig kontakt med var och en av personerna ni undervisar. Planera flera dagar i förväg vad ni ska göra för att följa upp hur det går för var och en av dem.

Välj en uppmaning ni ska ge när ni undervisar var och en av dem. Identifiera sedan olika bekymmer som kan hindra någon från att vilja eller kunna följa den uppmaningen. Diskutera och öva på hur ni bäst kan hjälpa människor att reda ut sina bekymmer.

Herren vill att människor ska komma och stanna kvar

Missionsarbete fungerar som allra bäst när människor fattar och håller fast vid beslutet att leva efter evangeliet och vara aktiva i kyrkan resten av livet Det räcker inte med att de bara kommer in i kyrkan. Herren vill att de kommer för att stanna (se Johannes 15:16). All er undervisning och era uppmaningar ska syfta till detta. För att kunna ta emot alla de välsignelser som vår himmelske Fader har att ge, måste medlemmar fortsätta att leva efter evangeliet genom att hålla buden och de förbund de ingått i det att de håller sig aktiva i kyrkan.

Nephi sa: ”Sedan ni kommit in på den trånga och smala stigen vill jag fråga er om allt är gjort. Se, jag säger er: Nej … ni måste ni sträva framåt med ståndaktighet i Kristus … och [om ni] håller ut intill änden, se, så säger Fadern: ’Ni ska få evigt liv’” (se 2 Nephi 31:19–20).

Gör allt du kan för att hjälpa människor att uppfylla villkoren för ”evigt liv, vilken gåva är den största av alla Guds gåvor” (Läran och förbunden 14:7).


Förslag för studier och tillämpning

Personliga studier

  • Välj ut ett bud i lektion 4. Leta fram och skriv ner skriftställehänvisningar och citat av nutida profeter som beskriver de välsignelser som utlovas tillsammans med budet. Tänk på välsignelser du har fått genom att lyda det här budet, och skriv ner dem i din dagbok.

  • När du kommunicerar med din familj eller andra, fråga dem då hur de har blivit välsignade genom att lyda ett specifikt bud (till exempel genom att hålla sabbatsdagen helig, lyda tiondelagen eller hålla ett bud som är svårt för någon du håller på att undervisa).

  • Besvara följande frågor för att få hjälp med att identifiera områden där du kan bli bättre på att ge uppmaningar. Gör planer för förbättringar.

    • Vet personerna om att jag älskar dem?

    • Är jag säker på att de blir välsignade genom att följa våra uppmaningar?

    • Ägnar jag tillräckligt med tid och uppmärksamhet åt dagliga kontakter med personer för att hjälpa dem med deras beslut?

    • Inkluderar våra lektionsplaner specifika uppmaningar till handling?

Gemensamma studier och utbyte av kamrater

  • Gå igenom uppmaningarna i en av missionärslektionerna. Besvara följande frågor för var och en av uppmaningarna:

    • Vilka välsignelser har Herren lovat dem som håller fast vid det här beslutet?

    • Hur hjälper lydnad till den här principen människor att få större tro och vittnesbörd?

    • Hur hjälper det här beslutet människor att omvända sig och vara mer mottagliga för Anden?

  • Gör med dina planeringsverktyg en lista över personer som du har kontaktat de senaste två dagarna. Ta med både dem ni undervisar och medlemmar.

    • För var och en av personerna skriver ni vilka uppmaningar ni gett och beslut de fattat.

    • Fundera över vilka andra uppmaningar ni kan ha gett.

    • Prata om varför ni fick vissa av de här personerna att fatta beslut och andra inte.

    • Vad ska ni göra för att följa upp de här besluten?

Distriktsråd, zonkonferenser och rådsmöten för missionens ledarskap

  • Diskutera effektiva och kreativa förslag på daglig kontakt med människor som ni undervisar. Hur har missionärerna arbetat effektivt med medlemmar? Vilket tryckt eller digitalt material är till nytta? Vad kan ni göra när människor inte är hemma eller är alltför upptagna för att träffa er?

  • Prata om hur missionärerna på ett effektivt sätt har undervisat om buden i lektion 4.

Missionsledare och missionens rådgivare

  • Följ med missionärerna till undervisningar när så är möjligt. Hjälp dem att fokusera på att hjälpa människor fatta och hålla fast vid beslut.

  • Uppmuntra församlingens prästadömsledare, organisationsledare och medlemmar att ha daglig kontakt med personer som missionärerna undervisar – om personerna går med på denna kontakt.