Bibliotek
Leksjon 17: Undervisning i evangeliet i Nauvoo


Leksjon 17

Undervisning i evangeliet i Nauvoo

Innledning

De første årene de hellige tilbragte i Nauvoo, Illinois, var preget av fred og fremgang. I denne perioden mottok Joseph Smith åpenbaringer og underviste og klargjorde noen læresetninger som er unike for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Disse omfatter hensikten med templer, vår guddommelige mulighet til å bli lik vår himmelske Fader, og noen av læresetningene som fremsettes i Trosartiklene. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å forstå profeten Joseph Smiths storhet, i tillegg til våre egne guddommelige muligheter.

Bakgrunnsstoff

  • “Gud den evige Fader,” kapittel 2 i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 37–43.

  • “Lærens utfoldelse i Nauvoo,” kapittel 20 i Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. (Kirkens skoleverks håndbok, 2003), 251–62.

  • “Becoming Like God,” Gospel Topics, lds.org/topics.

Undervisningsforslag

Trosartiklene

Viktige forklaringer av evangeliets læresetninger

Forklar at i Nauvoo, Illinois skrev Joseph Smith et brev til John Wentworth, redaktør for avisen Chicago Democrat, som hadde bedt om informasjon om mormonene. I brevet redegjorde profeten for de siste-dagers-helliges historie og ga en kortfattet liste over doktrinære trosoppfatninger som senere ble kjent som Trosartiklene. (Hele brevet er gjengitt i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 438–46.)

Vis følgende uttalelse av eldste L. Tom Perry i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
Eldste L. Tom Perry

“[Trosartiklene] er noen av de viktigste og absolutt mest konsise erklæringer om Kirkens lære. Hvis dere bruker dem som veiledning i deres studium av Jesu Kristi evangelium, vil dere finne ut at dere er beredt til å bære vitnesbyrd for verden om den gjengitte sannhet. Dere vil være i stand til å erklære på en enkel, direkte og klar måte de sentrale trosoppfatninger dere verdsetter som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige” (“Læresetningene og prinsippene i trosartiklene,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 48).

  • Hvordan vil dere sammenfatte det eldste Perry underviste? (Mens elevene deler sine sammenfattende utsagn, kan du hjelpe dem å forstå denne sannheten: Når vi lærer læresetningene som finnes i Trosartiklene, vil vi være bedre forberedt til å forklare vår tro for andre.)

  • Når har dere brukt Trosartiklene til å hjelpe andre å forstå evangeliet?

Be klassen slå opp Trosartiklene og lese dem hver for seg. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan dere ta opp følgende spørsmål:

  • Hvilken trosartikkel er dere spesielt glad i og hvorfor?

  • Hvordan bidrar læresetningene i Trosartiklene til å veilede dere og styrke deres vitnesbyrd om at Joseph Smith var en Guds profet?

Lære og pakter 124:25-28, 37-42

Gjengivelse av templets ordinanser

Forklar at etter at de hellige hadde slått seg ned i Nauvoo, Illinois, mottok profeten Joseph Smith en befaling om å bygge et tempel. I likhet med templet som ble bygget i Kirtland, Ohio, krevde denne oppgaven store ofre av de siste-dagers-hellige.

Be noen elever etter tur lese Lære og pakter 124:25-28, 37-42 høyt. Be klassen følge med, og se etter Herrens læresetninger om hvorfor de hellige trengte et tempel. Før dere analyserer disse versene, kan du forklare at de henviser til tabernaklet som ble bygget av Moses og hans folk. Moses og hans folk utførte ikke dåp for de døde. Intet arbeid for de døde ble utført før Frelseren innstiftet dette arbeidet i åndeverdenen etter sin død. Spør så elevene:

  • Hva sier Herrens læresetninger i disse versene om hvorfor de hellige i Nauvoo trengte et tempel? (Når elevene svarer, kan du legge vekt på denne læresetningen: Noen frelsende ordinanser er bare akseptable for Herren hvis de blir utført i templer.)

Forklar for elevene at Kirtland tempel “ble bygget først og fremst for gjengivelse av myndighetsnøkler” (Joseph Fielding Smith, Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 2:200). I Nauvoo tempel ble disse prestedømsnøklene brukt til å utføre frelsende ordinanser for de levende og stedfortredende dåp for de døde. I de siste to årene av sitt liv presenterte Joseph Smith tempelbegavelsen for en liten gruppe trofaste medlemmer. Han presenterte også ordinansen for besegling av mann og hustru for evigheten.

Be en elev lese følgende uttalelse høyt. Be klassen lytte etter hvorfor tempelordinanser er viktige i vår himmelske Faders plan:

“Etter befaling fra Herren [om å bygge et tempel i Nauvoo] gikk profeten og de hellige så fort frem som mulig for å kunne begynne å bygge et Herrens hus. Profeten visste imidlertid at byggingen ville ta mange år, og han visste at de hellige trengte templets fulle velsignelser. Følgelig forrettet Joseph Smith begavelsen for en liten gruppe trofaste brødre 4. mai 1842, selv om templet ikke var ferdig.

Gruppen møttes i det store øvre rommet i profetens røde teglstensbutikk …

Profetens historie forteller: ‘Jeg tilbrakte dagen ovenpå i forretningen… i rådsmøte med general James Adams fra Springfield, patriark Hyrum Smith, biskopene Newel K. Whitney og George Miller, samt president Brigham Young og eldste Heber C. Kimball og Willard Richards, som jeg instruerte i prestedømmets prinsipper og orden og forklarte om tvetting, salving, begavelser og om overdragelse av nøkler i Det aronske prestedømme. Deretter gikk jeg videre til den høyeste orden i Det melkisedekske prestedømme, la frem den orden som henhører til Den gamle av dage, og alle de planer og prinsipper som gjør det mulig for et menneske å sikre seg en fylde av de velsignelser som er blitt beredt for Den førstefødtes kirke for å komme opp og dvele i Elohims nærhet og i de evige verdener’” (Læresetninger – Joseph Smith, 413–14).

Spør elevene:

  • Hvorfor var det nødvendig å gjengi templets ordinanser?

Når elevene svarer, kan du styrke deres forståelse ved å presentere følgende uttalelse av eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

Hovedformålet med templet er å kunne utføre de ordinanser som er nødvendige for vår opphøyelse i det celestiale rike. Tempelordinanser leder oss til vår Frelser og gir oss velsignelsene vi får del i gjennom Jesu Kristi forsoning” (“Blessings of the Temple,” Liahona, okt. 2009, 14).

  • Hvordan har du blitt velsignet ved gjengivelsen av templets ordinanser?

Be elevene tenke i løpet av den kommende uken på hvordan de kan gjøre det å arbeide i Herrens hus til en høyere prioritet i sitt liv.

Salmene 82:6; Matteus 5:48; Johannes 10:32–34; Romerne 8:16–17; 2 Peter 1:3–4; 1 Johannes 3:2–3; Lære og pakter 93:11–20; 132:20

Våre guddommelige muligheter

Forklar at Bibelen inneholder ordene til profeter i fordums tid som skrev om våre guddommelige muligheter. Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen, og be elevene lese noen av dem og merke seg hva de lærer oss om våre evige muligheter: Salmene 82:6; Matteus 5:48; Johannes 10:32–34; Romerne 8:16–17; 2 Peter 1:3–4; 1 Johannes 3:2–3. Du kan oppfordre elevene til å krysshenvise eller koble disse henvisningene mens de studerer dem.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre:

  • Hva kan vi lære av disse skriftstedene om våre muligheter? (Selv om de kan bruke forskjellige ord, bør elevene forstå følgende læresetning: Som vår himmelske Faders barn har vi mulighet til å bli som ham.)

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene beskriver våre guddommelige muligheter?

Forklar at våre guddommelige muligheter også er forklart i nyere hellig skrift. Be en elev lese Lære og pakter 93:11–13, 19–20 og Lære og pakter 132:20 høyt. Hjelp elevene å forstå denne læren: I likhet med Frelseren kan vi vokse fra nåde til nåde til vi mottar Faderens fylde.

Forklar at en av profeten Joseph Smiths viktigste taler ble holdt under en generalkonferanse i april 1844. I denne talen hyllet profeten bror King Follett, som nylig hadde gått bort. Denne talen skulle bli kjent som King Follett-talen. Del ut en kopi av utdelingsarket “Utdrag fra King Follett-talen” til alle elevene. Be dem lese utdragene og streke under ord og setninger som forklarer hvorfor vi skulle søke å forstå Guds karakter.

Bilde
utdelingsark, King Follett-talen

Utdrag fra King Follett-talen

Gjenopprettelsens grunnvoll – Leksjon 17

Profeten Joseph Smith (1805-44) sa:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Hvis et menneske ikke lærer mer enn å spise, drikke og sove, og ikke forstår noen av Guds planer, forstår dyret de samme tingene. Det spiser, drikker, sover og vet ikke noe mer om Gud. Ikke desto mindre vet det like mye som oss, med mindre vi er i stand til å forstå ved Den allmektiges inspirasjon. Hvis noen ikke forstår Guds karakter, forstår de ikke seg selv …

Mitt første mål er å kunne forstå den eneste vise og sanne Guds karakter, og hva slags vesen han er …

Gud selv var en gang som vi er nå, og er et opphøyet menneske som sitter på sin trone i hine himler! Det er den store hemmelighet. Dersom sløret revnet i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane og som opprettholder alle verdener og alle ting ved sin makt, skulle gjøre seg selv synlig – ja, jeg sier, at om dere skulle få se ham i dag, ville dere se ham i et menneskes skikkelse – slik dere selv er i et menneskes person, bilde og skikkelse; for Adam ble skapt i Guds form, i hans bilde og etter hans lignelse, og mottok belæring fra og vandret, talte og samtalte med ham som et menneske taler og meddeler seg til et annet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 40).

“Og derfor er dette det evige liv – å kjenne den eneste vise og sanne Gud, og dere må lære hvordan dere kan bli guder selv og bli konger og prester for Gud… ved å gå fra en liten grad til en annen og fra en liten evne til en stor, fra nåde til nåde, fra opphøyelse til opphøyelse inntil dere når frem til de dødes oppstandelse og er i stand til å bo i evigbrennende flammer og sitte i herlighet som de gjør som sitter på sin trone med evig makt” (Læresetninger – Joseph Smith, 221).

Hjelp elevene å analysere disse læresetningene ved å spørre:

  • Hvorfor er det viktig for oss å lære om Guds karakter og natur og vårt forhold til ham som vår himmelske Fader?

  • Hva er prosessen for å bli som vår himmelske Fader?

For å utdype elevenes forståelse av deres guddommelige muligheter, kan du vise følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley (1910–2008). Be en elev lese den høyt:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Hele hensikten med evangeliet er å lede oss videre og oppover til større prestasjoner, og til slutt til guddommelighet. Dette store ansvaret ble bekjentgjort av profeten Joseph Smith i King Follett-talen [se History of the Church 6:302-17] og understreket videre av president Lorenzo Snow. Det er dette store og uforlignelige konsept: Som Gud er, kan mennesket bli! [Se The Teachings of Lorenzo Snow, red. Clyde J. Williams (1984), 1.]

“Våre fiender har kritisert oss fordi vi tror dette. Vårt svar er at dette store prinsippet på ingen måte forringer Gud den evige Fader. Han er Den allmektige. Han er universets Skaper og Herre. Han er den største av alle, og vil alltid være det. Men akkurat slik enhver jordisk far ønsker at hans sønner og døtre skal ha fremgang i livet, tror jeg vår himmelske Fader ønsker for sine barn at de kan nærme seg ham i utvikling og stå ved siden av ham, og stråle av guddommelig styrke og visdom” (“Slipp ikke ballen,” Lys over Norge, jan. 1995, 45).

For å oppsummere kan du stille elevene følgende spørsmål:

  • Hvilken forskjell kan det gjøre i vårt liv å kjenne til disse viktige sannhetene om vår himmelske Fader og våre guddommelige muligheter?

  • Når dere tenker på det vi har snakket om i dag (trosartiklene, tempelordinanser og våre guddommelige muligheter), hvordan kan forståelse av disse sannhetene gjøre dere takknemlig for profeten Joseph Smith? Hvordan kan det å forstå disse sannhetene hjelpe dere å forstå Guds karakter og deres forhold til ham som deres himmelske Fader? (Gi elevene tid til å skrive ned sine tilskyndelser.)

Be elevene bære vitnesbyrd eller fortelle om noen av tilskyndelsene de skrev ned, hvis ikke de er for personlige. Avslutt med å bære vitnesbyrd om læresetningene i denne leksjonen og profeten Joseph Smith som en stor åpenbarer.

Elevenes leseoppdrag