2022
Verbonden met God versterken en beschermen ons, en bereiden ons voor op eeuwige heerlijkheid
Mei 2022


Verbonden met God versterken en beschermen ons, en bereiden ons voor op eeuwige heerlijkheid

Als we ervoor kiezen verbonden te sluiten, en ze nakomen, zullen ons meer geluk in dit leven en een heerlijke eeuwige toekomst ten deel vallen.

Zusters, wat is deze wereldwijde zusterschap fijn! Wij zijn vrouwen die verbonden met God sluiten en nakomen. Die geestelijke verbondenheid schenkt ons kracht in moeilijke tijden en bereidt ons voor op de wederkomst van Jezus Christus. En doordat we die verbonden nakomen, zijn wij vrouwen met invloed die anderen tot de Heiland kunnen brengen.

Zij die zich hebben laten dopen, beloofden op die onvergetelijke dag de naam van Jezus Christus op zich te nemen, Hem altijd indachtig te zijn, zijn geboden te onderhouden en Hem tot het einde toe te dienen. Als we ons daaraan houden, belooft onze hemelse Vader dat Hij onze zonden vergeeft en ons het gezelschap van de Heilige Geest schenkt. Die zegeningen brengen ons op het pad dat ons naar een leven met Hem en zijn Zoon, Jezus Christus, in het celestiale koninkrijk zal leiden, als we voorwaarts blijven gaan en tot het einde volharden. Iedereen die gedoopt is, ontvangt de belofte van die voorrechten als hij of zij het verbond van die bijzondere dag naleeft.

Wie meer verbonden in de tempel sluiten, ontvangen krachtige beloften op voorwaarde van persoonlijke getrouwheid. Wij beloven plechtig Gods geboden te onderhouden, het evangelie van Jezus Christus na te leven, zedelijk rein te blijven, en onze tijd en talenten aan de Heer toe te wijden. God belooft ons op zijn beurt geweldige zegeningen in dit leven en de kans om bij Hem terug te keren.1 Bovendien krijgen we, of worden we begiftigd met, het vermogen om onderscheid te zien tussen waarheid en dwaling, tussen goed en kwaad, in de kakofonie van verwarrende en negatieve stemmen om ons heen. Wat een geweldig geschenk!

Voor mijn eerste bezoek aan de tempel koos ik met mijn moeder en ervaren ZHV-zusters de kleding die ik nodig had, waaronder prachtige ceremoniële kleding. Maar het voornaamste vond plaats voordat ik wist wat ik zou aantrekken. Nadat de bisschop had vastgesteld dat ik waardig was, legde hij de verbonden uit die ik zou sluiten. Zijn zorgvuldige uitleg gaf mij de kans om over die verbonden na te denken en me erop voor te bereiden.

Zo kon ik dankbaar en kalm aan die riten deelnemen. Hoewel ik de betekenis van de verbonden die ik sloot niet volledig begreep, wist ik dat die mij aan God bonden, en dat mij bij getrouwheid zegeningen beloofd waren die ik nauwelijks kon bevatten. Sinds dat eerste tempelbezoek heb ik voortdurend de bevestiging gekregen dat onze getrouwe verbondsnaleving de macht van de Heiland toegankelijk maakt. Dat sterkt ons in onafwendbare beproevingen, beschermt ons tegen de invloed van de boze en bereidt ons voor op eeuwige heerlijkheid.

Onze levensperikelen kunnen variëren van grappig tot hartverscheurend, van akelig tot glorierijk. Met elke ervaring wordt Vaders liefde voor ons duidelijker, evenals ons vermogen om door de genadegave van de Heiland te veranderen. Doordat we onze verbonden nakomen, kan de macht van de Heiland ons reinigen terwijl we van onze aardse ervaringen leren – of het nu om een miniem foutje of een kolossale miskleun gaat. Onze Heiland staat klaar om ons in onze val op te vangen, als we ons tot Hem wenden.

Afbeelding
Van een rots abseilen

Hebt u ooit op een hoge rots gestaan, met uw voeten op de rand en uw rug naar de afgrond? Hoewel je bij het abseilen stevig vastzit aan sterke touwen en een uitrusting die je in veiligheid kunnen brengen, gaat je hart op dat moment toch als een gek tekeer. Achteruit van de rots afstappen en in het luchtledige hangen, vergt vertrouwen in een verankering, die aan een onbeweegbaar object is vastgemaakt. Het vereist vertrouwen in de persoon die het touw laat vieren terwijl je afdaalt. En hoewel je uitrusting je enige controle biedt over het tempo waarin je afdaalt, moet je erop vertrouwen dat je partner je niet laat vallen.

Afbeelding
Zekeringspunten voor abseilen
Afbeelding
Jongevrouw seilt van een rots ab

Ik weet nog goed dat we eens met een groep jongevrouwen gingen abseilen. Ik was het eerste aan de beurt. Toen ik van de rots afstapte, viel ik een heel eind naar beneden. Gelukkig kwam mijn vrije val met een ruk tot stilstand. Toen ik halverwege die enorme afgrond hing, bad ik vurig voor wie of wat ervoor zorgde dat ik niet verder naar beneden stortte.

Later vernam ik dat het zekeringspunt niet goed vastzat. Zodra ik van de rand afstapte, ging degene die me zekerde onderuit en werd hij naar de rand van de rots gesleurd. Hij wist zijn voeten tegen een paar rotsblokken te zetten. Vanuit die stabiele positie kon hij mij moeizaam hand voor hand aan het touw laten zakken. Hoewel ik hem niet kon zien, wist ik dat hij uit alle macht bezig was om mij te redden. Een andere vriend stond onderaan de rots, klaar om mij op te vangen in het geval het touw het niet hield. Toen ik binnen zijn bereik kwam, pakte hij me bij mijn klimgordel en liet hij me verder naar de grond zakken.

Met Jezus als zekeringspunt en volmaakte partner zijn we in tijden van beproeving verzekerd van zijn liefdevolle kracht en uiteindelijke bevrijding door Hem. President M. Russell Ballard zei eens: ‘Geloof in God en in zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, is het […] anker waaraan we ons moeten vasthouden in tijden van maatschappelijke beroering en goddeloosheid. […] Ons geloof […] moet zich op Jezus Christus richten, op zijn leven en verzoening, en op de herstelling van het evangelie.’2

De geestelijke uitrusting die belet dat we op de rotsen van tegenspoed te pletter slaan, bestaat uit ons getuigenis van Jezus Christus en de verbonden die we sluiten. Wij kunnen erop vertrouwen dat deze hulpmiddelen ons zullen leiden en in veiligheid brengen. Als onze bereidwillige partner zal de Heiland zorgen dat we nooit buiten zijn bereik raken. Juist in ons lijden en verdriet is Hij er om ons op te beuren en te bemoedigen. Met zijn macht kunnen we beter herstellen van de vaak verschrikkelijke gevolgen van andermans keuzen. We moeten echter wel allemaal de klimgordel omdoen en zorgen dat de knopen strak zitten. We moeten ervoor kiezen om aan de Heiland verankerd te worden, aan Hem gebonden door onze verbonden.3

Hoe versterken we dat anker? We bidden met een nederig hart, bestuderen en overdenken de Schriften, nemen met een bekeerlijke, eerbiedige houding van het avondmaal, doen ons best om de geboden te onderhouden en volgen de raad van de profeet. En wanneer we onze dagelijkse taken op ‘hogere, heiligere’4 manieren vervullen, raken we inniger met de Heiland verbonden en helpen we tegelijkertijd anderen tot Hem te komen.

Hoe ziet die ‘hogere, heiligere manier’ eruit? We proberen het evangelie bij al onze interacties na te leven. We zorgen voor de behoeftigen door echte bediening, door liefde te tonen door eenvoudige hulp. We brengen het goede nieuws van het evangelie aan hen die gemoedsrust en kracht nodig hebben en ‘niet weten waar die te vinden [zijn]’.5 We verenigen families voor de eeuwigheid aan beide zijden van de sluier. En met betrekking tot hen die verbonden in het huis des Heren hebben gesloten, heeft president Russell M. Nelson uitgelegd: ‘Van alle volwassen tempelbezoekers wordt […] verwacht dat ze het heilige priesterschapsgarment […] dragen. […] Het herinnert ons [eraan] dat we elke dag […] op een hogere en heiligere manier op het verbondspad moeten wandelen.’6 Dat zijn geen incidentele spontane acties, maar ze zijn essentieel voor ons dagelijks geluk – en eeuwige vreugde.

Er is niets belangrijkers voor onze eeuwige vooruitgang dan onze verbonden met God nakomen. Als onze tempelverbonden intact zijn, kunnen wij rekenen op een vreugdevolle hereniging met dierbaren aan de andere kant van de sluier. Dat kind of die ouder of partner die de sterfelijkheid verlaten heeft, hoopt met heel het hart dat u trouw zult zijn aan de verbonden die u met elkaar verbinden. Als we onze verbonden met God veronachtzamen of er luchtig mee omgaan, brengen we die eeuwige banden in gevaar. Het is nu tijd voor bekering, herstel en het opnieuw proberen.

Geluk is leeg als we de zegeningen van eeuwige vreugde inruilen voor tijdelijk gemak. Hoe jong of oud we ook zijn, dit is de absolute waarheid: de sleutel tot blijvend geluk is volgens het evangelie van Jezus Christus leven en onze verbonden nakomen. Onze profeet, president Nelson, heeft bevestigd dat ‘onze uiteindelijke veiligheid en ons enige blijvende geluk liggen in vasthouden aan de ijzeren roede van het herstelde evangelie van Jezus Christus, compleet met verbonden en verordeningen. Als we dat doen, kunnen we veilig door ruwe wateren navigeren omdat we toegang tot Gods macht hebben.’7

Velen van ons bevinden zich op ruwe wateren. Als we door de golven van tegenspoed heen en weer geslingerd worden en dan soms tranen met tuiten huilen, weten we misschien niet waar we heen moeten roeien. Misschien denken we zelfs dat het ons aan de kracht ontbreekt om de kust te bereiken. Als u eraan denkt wie u bent – een geliefd kind van God – waarom u op aarde bent, en dat uw doel is om bij God en uw geliefden te wonen, kan dat uw zicht verhelderen en u in de juiste richting sturen. In een storm is er een helder licht dat ons de weg wijst. ‘Ik ben het licht dat in de duisternis schijnt’, verklaarde Jezus.8 Wij zijn van veiligheid verzekerd als we naar zijn licht kijken en onze verbonden integer in ere houden.

Ik vond het een voorrecht om vrouwen van verschillende leeftijden in allerlei omstandigheden te ontmoeten die hun verbonden nakomen. Zij kijken elke dag op naar de Heer en zijn profeet voor leiding in plaats van naar de populaire media. Ondanks hun problemen en de schadelijke filosofieën van de wereld die hun afraden om hun verbonden na te komen, zijn ze vastbesloten om op het verbondspad te blijven. Zij vertrouwen op de belofte van ‘alles wat [de] Vader heeft’.9 En wat uw leeftijd ook is, ieder van u die verbonden met God hebt gesloten, heeft het vermogen om het licht van de Heer omhoog te houden en anderen tot Hem te brengen.10 Doordat u uw verbonden nakomt, zal Hij u met priesterschapsmacht zegenen en u in staat stellen om grote invloed te hebben op allen met wie u omgaat. Zoals president Nelson heeft gezegd, bent u de vrouwen die de profetieën zullen vervullen!11

Lieve zusters, blijf boven alles op het verbondspad dat naar Jezus Christus leidt! We zijn gezegend dat we naar de aarde mochten komen in een tijd dat er tempels over de hele wereld zijn. Verbonden sluiten en nakomen is voor elk getrouw lid van de kerk mogelijk. Jongvolwassenen, je hoeft niet op een huwelijk of een zending te wachten om die heilige verbonden te sluiten. Je kunt je al jong voorbereiden, zodat je de bescherming en kracht van tempelverbonden kunt ontvangen zodra je er na je 18e verjaardag klaar voor bent en een verlangen hebt om ze te eren.12 U die de zegeningen van de tempel al hebt ontvangen, laat niets of niemand u van deze eeuwige waarheden wegleiden. Studeer, en vraag aan betrouwbare mensen om meer inzicht in de heilige betekenis van de verbonden die u hebt gesloten. Ga zo vaak mogelijk naar de tempel en luister naar de Geest. U zult dan gerustgesteld worden dat u op het pad van de Heer bent. U zult de moed hebben om verder te gaan en anderen mee te nemen.

Ik getuig dat ons in dit leven meer geluk ten deel zal vallen dan we ons nu kunnen voorstellen, en een glorierijk leven in de toekomst, als we ervoor kiezen verbonden met onze hemelse Vader te sluiten en toegang tot de macht van de Heiland te krijgen om ze na te komen.13 In de naam van Jezus Christus. Amen.