2022
Wees niet bevreesd, geloof alleen!
Mei 2022


Wees niet bevreesd, geloof alleen!

Begin je zoektocht naar geluk door de overvloed te omarmen die we al van de Gever van elke goede gave hebben ontvangen.

Ik richt mij in mijn toespraak tot de jonge mensen van de kerk, dus iedereen van president Russell M. Nelsons leeftijd of jonger. Ik gebruik zelden beeldmateriaal, maar dit wilde ik u toch niet onthouden.

Afbeelding
Brief van Marin Arnold

Deze hartenkreet is van mijn 8-jarige vriendinnetje Marin Arnold, die ze schreef toen ze 7 jaar was. Ik zal haar hiërogliefen voor u vertalen:

Geachte bisschop,

de algemeene confrensie

was Saai waarom

Moete we

Het doen? Vertel me waarom

Hoogagtend, Marin

Arnold.1

Tja, Marin, de toespraak die ik nu ga houden, zal je ongetwijfeld weer teleurstellen. Mocht je weer een klaagbrief aan je bisschop schrijven, vergeet dan vooral niet te vermelden dat mijn naam ‘Kearon’ is. ‘Ouderling Patrick Kearon’.

Onze planeet is nu twee jaar in de greep van een pandemie van Bijbelse proporties, en hoewel die plaag het sociale leven bijna geheel tot stilstand bracht, heeft zij bruutheid, geweld en wrede politieke agressie – nationaal en internationaal – geen halt toegeroepen. En alsof dat niet genoeg is, staren ons al lang bestaande sociale en culturele problemen in het gezicht, die variëren van economische achterstand tot milieu-ontheiliging, tot rassendiscriminatie en meer.

Dergelijke snijdende winden en donkere dagen kunnen ontmoedigend zijn voor de jongeren onder ons, van wie we juist willen dat ze de toekomst optimistisch en enthousiast tegemoetzien. Er wordt gezegd dat de ‘kracht van de jeugd de gemeenschappelijke rijkdom voor de hele wereld is. De […] jongeren […] zijn het gezicht van onze […] toekomst.’2 Verder zijn onze kinderen de bestuurders in wier handen het lot van deze kerk zal worden gelegd.

In het licht van de huidige tijden is het begrijpelijk dat het jeugdig idealisme enigszins aan het afnemen is. Dr. Laurie Santos, een hoogleraar aan de Yale University, heeft nog niet zo heel lang geleden een cursus Psychologie en het goede leven geïntroduceerd. ‘In het eerste jaar dat de cursus werd aangeboden, meldde een kwart van [alle] bachelorstudenten zich voor de cursus aan.’3 Daarna luisterden 64 miljoen mensen naar haar podcast. Een journalist schreef over dit fenomeen dat het pijnlijk is om te zien dat zoveel slimme, jonge studenten – en volwassenen – wanhopig ‘op zoek zijn naar iets wat ze verloren hebben’ of, nog erger, verlangen naar iets wat ze nooit hebben gehad.4

Mijn smeekbede aan onze jongeren, en aan hun ouders en volwassen adviseurs, is je zoektocht naar geluk te beginnen door de overvloed te omarmen die we al van de Gever van elke goede gave hebben ontvangen.5 Juist in deze tijd waarin veel mensen diepe zielsvragen hebben, zouden wij die met het ‘goede nieuws’6 van het evangelie van Jezus Christus moeten beantwoorden. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, die de zending en boodschap van de Heiland van de wereld van groot belang acht, biedt de beste manier met eeuwige gevolgen aan om zowel het goede te vinden als het goede te doen in een tijd dat dit hard nodig is.

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat deze generatie jonge mensen het vermogen heeft om ‘meer invloed [ten goede] op de wereld te hebben dan alle voorgaande generaties.’7 Van alle mensen behoren juist wij ‘het lied van de verlossende liefde te zingen’,8 maar dat vergt discipline – ofwel ‘discipelschap’, zo u wilt – het type dat beschermt tegen negatieve standpunten en destructieve gewoonten die ons uit de maat houden wanneer we dat lied van eeuwig heil proberen te zingen.

Zelfs als we aan ‘de zonnige kant van de straat’9 blijven, komen we van tijd tot tijd toch iemand tegen die alles per definitie somber en deprimerend vindt. U kent zijn motto: ‘Het is altijd het donkerst net voordat het pikzwart wordt.’ Wat een kwaadaardige visie en wat een miserabel bestaan! Ja, soms zouden we willen wegrennen van waar we zijn, maar we horen zeker niet weg te rennen van wie we zijn: kinderen van de levende God die van ons houdt, die altijd genegen is ons te vergeven, en die ons echt nooit in de steek laat. U bent zijn kostbaarste bezit. U bent zijn kind, aan wie Hij profeten en beloften, geestelijke gaven en openbaringen, wonderen en boodschappen heeft gegeven, en engelen aan beide zijden van de sluier.10

Hij heeft u ook een kerk gegeven die gezinnen sterker maakt en voor eeuwig bindt. Zij voorziet in ruim 31 duizend wijken en gemeenten, waar mensen bijeenkomen, en zingen en vasten en voor elkaar bidden, en mildelijk aan de armen geven. Daar is ieder persoon bij naam bekend, en wordt ieder gehoed en bediend. Daar dienen vrienden en naasten elkaar vrijwillig in roepingen die variëren van administratief werk tot onderhoud van het gebouw. Duizenden jongvolwassenen – en oudere echtparen – vervullen op eigen kosten een zending zonder vooraf te weten in welk land ze zullen dienen; en jong en oud gaan de tempels binnen om heilige verordeningen te verrichten die nodig zijn om het mensdom samen te binden – een stoutmoedige bezigheid in deze verdeelde wereld, maar een die aangeeft dat een dergelijke verdeeldheid slechts tijdelijk is. Dit zijn enkele redenen die we geven voor ‘de hoop die in [ons] is’.11

In deze tijd krijgt iedere discipel van Jezus Christus uiteraard met uitermate moeilijke kwesties te maken. De leidinggevenden van deze kerk, geven hun leven om de leiding van de Heer te krijgen bij het oplossen van die kwesties. Als sommige kwesties niet naar tevredenheid van iedereen worden opgelost, maken ze misschien wel deel uit van het kruis dat we volgens Jezus op ons moeten nemen om Hem te volgen.12 Juist omdat er donkere dagen en moeilijke kwesties zouden zijn, heeft God ons beloofd dat Hij, overdag uit een wolkkolom en ’s nachts met een vuurkolom, profeten zou leiden, een roede van ijzer zou geven, een nauwe poort naar een smal pad zou openen, en ons bovenal de macht zou geven om op koers te blijven.13

Blijf alstublieft, alstublieft, voor de hele maaltijd, zelfs als u de broccoli niet lust. Baad u in zijn licht en laat uw licht voor deze zaak schijnen.14 Ze zien het goed in het jeugdwerk: Jezus wil echt dat u ‘een zonnestraaltje [bent]’.15

Toen de Joodse leider Jaïrus Jezus smeekte zijn 12-jarige dochter te genezen, die thuis op sterven lag, hield de menigte de Heiland zo lang bezig dat een dienstknecht deze ongeruste vader al snel kwam vertellen: ‘Uw dochter is gestorven; val de Meester niet lastig.’

‘Maar toen Jezus dat hoorde, antwoordde Hij hem: Wees niet bevreesd, geloof alleen, en zij zal behouden worden.’16

En ze genas. En u wordt dat ook. ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen.’

Omdat ieder van u in dit publiek waardevol is voor God en voor deze kerk, sluit ik af met een bijzondere apostolische verklaring. Voordat u ooit de gave van de Heilige Geest ontving, was het licht van Christus al in uw ziel gelegd,17 het ‘licht dat in alle dingen is, dat leven geeft aan alle dingen’,18 en dat een goede invloed heeft op alle mensen die ooit geleefd hebben of nog zullen leven. Dat licht kreeg u om u te beschermen en om van te leren. Een van zijn belangrijkste boodschappen is dat het leven het mooiste geschenk van alle is, een geschenk dat alleen in en door de verzoening van de Heer Jezus Christus eeuwig kan zijn. De eniggeboren Zoon van God is als het licht en leven van de wereld19 gekomen om ons het leven te geven door de dood te overwinnen.

We moeten ons volledig toeleggen op die gave van het leven, en hulp bieden aan hen die het risico lopen dit heilige geschenk af te wijzen. Leidinggevenden, adviseurs, vrienden, familie: let op signalen zoals depressie, wanhoop, of iets wat duidt op zelfverwonding. Bied uw hulp aan. Luister. Doe iets om het tij te keren, iets passends.

Tot iedere jongere die het, door zorgen of problemen, niet meer ziet zitten, zeg ik: zelfdoding is overduidelijk niet de oplossing. Zelfdoding zal niet de pijn verlichten die je voelt of die je denkt teweeg te brengen. In een vertwijfelde wereld die al het licht nodig heeft dat ze kan krijgen, is het niet verstandig om het eeuwige licht af te zwakken dat God voor de grondlegging van de wereld in jouw ziel heeft gelegd. Praat met iemand. Vraag om hulp. Beëindig geen leven waarvoor Christus zijn leven heeft gegeven om het te kunnen behouden. Jij kunt de lasten van dit sterfelijk leven dragen omdat we die zullen helpen dragen. Je bent sterker dan je denkt. Je kunt hulp krijgen, van anderen en vooral van God. Je bent geliefd, je wordt gewaardeerd en je bent nodig. Wij hebben je nodig! ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen.’

Iemand die voor nijpender omstandigheden heeft gestaan dan jij en ik ooit zullen staan, riep ooit uit: ‘Ga voorwaarts [mijn dierbare jonge vrienden]. Houd moed, […] en op, op naar de overwinning! Laat [je] hart zich verheugen en buitengewoon verblijd zijn.’20 We hebben zoveel om blij over te zijn. We hebben elkaar, en we hebben Hem. Ontzeg ons niet de kans jou te hebben, dat smeek ik in de heilige naam van de Heer Jezus Christus, onze Meester. Amen.