2022
Zelfredzaamheid onderwijzen aan kinderen en jongeren
Mei 2022


Zelfredzaamheid onderwijzen aan kinderen en jongeren

Laten we onze Heiland, Jezus Christus, en zijn evangelie volgen en steeds zelfredzamer worden, en onze kinderen en jongeren leren hetzelfde te doen.

Ik wil het hebben over zelfredzaamheid en hoe u kinderen en jongeren erin kunt onderwijzen. Zelfredzaamheid lijkt misschien een onderwerp voor volwassenen. Ik heb geleerd dat volwassenen zich het meest op zelfredzaamheid toeleggen als hun het evangelie van Jezus Christus is onderwezen en zij de leerstellingen en beginselen ervan sinds hun jeugd thuis hebben geoefend.

De beste manier om dit te illustreren, is met een goed voorbeeld. Wilfried Vanie, zijn zeven broers en zussen en zijn moeder werden lid van de kerk in Abidjan (Ivoorkust) toen hij 6 jaar was. Hij liet zich op 8-jarige leeftijd dopen. Zijn vader, de voornaamste kostwinner van het gezin, overleed toen Wilfried 11 jaar was.

Hoewel hij bedroefd was over de gezinssituatie, besloot Wilfried om niet te stoppen met school. Hij werd hierin aangemoedigd door zijn moeder en gesteund door de kerk. Hij behaalde zijn middelbareschooldiploma en ging op zending in het zendingsgebied Cape Coast (Ghana), waar hij Engels leerde. Na zijn zending ging hij naar de universiteit en behaalde hij een diploma in accounting en financiën. Het was moeilijk om daar een baan in te vinden, maar hij vond werk in de toeristische sector.

Hij begon als kelner in een vijfsterrenhotel, maar zijn passie om zich te verbeteren motiveerde hem om meer te leren. Uiteindelijk werkte hij zich op tot tweetalig receptionist. Toen er een nieuw hotel werd geopend, werd hij als nachtauditor aangenomen. Later schreef hij zich in voor BYU–Pathway Worldwide. Hij volgt momenteel een cursus hospitality en toerisme. Hij wil heel graag manager van een luxehotel worden. Wilfried kan zijn eeuwige partner en twee kinderen onderhouden, en kan ook zijn moeder en zijn broers en zussen helpen. Hij is momenteel hogeraadslid in de kerk.

Zelfredzaamheid wordt gedefinieerd als ‘iemands vermogen, vaste voornemen en streven om in de geestelijke en materiële levensbehoeften van zichzelf en zijn of haar gezin te voorzien’.1 Zelfredzaam worden maakt deel uit van ons werk op het verbondspad dat ons terug naar onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, leidt. Zo versterken we ons geloof in Jezus Christus en binden we ons vreugdevol aan Hem door de verbonden en verordeningen van heil en verhoging. Zelfredzaamheid is een leerstelling van het evangelie van Jezus Christus, geen programma. Het is een levenslang proces, geen eenmalige gebeurtenis.

We worden steeds zelfredzamer door te groeien in geestelijke kracht, onze lichamelijke en emotionele gezondheid te verbeteren, door een opleiding te volgen en te werken, en door ons stoffelijk voor te bereiden.2 Zijn we ooit klaar met deze taak? Nee, het is een levenslang proces van leren, groeien en werken. Het stopt nooit; het is een voortdurend, dagelijks proces.

Hoe kunnen we de leerstellingen en beginselen van zelfredzaamheid aan onze kinderen en jongeren onderwijzen? Een belangrijke manier is geregeld de beginselen van het programma Kinderen en jongeren toe te passen. Ouders en kinderen leren het evangelie van Jezus Christus, nemen deel aan dienstbetoon en activiteiten, en werken samen in vier persoonlijke ontwikkelingsgebieden op maat van het kind. Het is niet meer hetzelfde voorgeschreven programma voor iedereen.

In het Boekje voor kinderen staat: ‘Toen Jezus zo oud was als jij, leerde en groeide Hij. Jij leert en groeit ook. In de Schriften staat: “Jezus nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen” (Lukas 2:52).’3 Deze tekst gaat over groeien en leren in geestelijke zin, genade bij God; sociale zin, genade bij de mensen; lichamelijke zin, grootte; en verstandelijke zin, wijsheid. Deze ontwikkelingsgebieden zijn op ons allemaal van toepassing, ongeacht onze leeftijd. Wanneer onderwijzen we in deze dingen? In Deuteronomium 6:6–7 lezen we:

‘Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.

‘U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.’

We onderwijzen deze dingen aan onze kinderen door het goede voorbeeld te geven, door samen te werken en te dienen, de Schriften te bestuderen, en de leringen van Jezus Christus te volgen, die worden onderwezen door profeten.

Ik zei al dat kinderen in het programma Kinderen en jongeren in elk van de vier ontwikkelingsgebieden verschillende doelen kiezen. Het is belangrijk dat zij op elk gebied hun eigen doelen stellen. Ouders en leiders kunnen onderwijzen, advies geven en ondersteunen.

Onze kleindochter Miranda is bijvoorbeeld erg gemotiveerd om geestelijk te groeien door dagelijks aan het ochtendseminarie deel te nemen. Ze kreeg hiervoor belangstelling nadat ze er van andere seminariecursisten in haar wijk positieve dingen over had gehoord. Haar moeder hoeft haar er niet voor wakker te maken. Ze staat op en neemt stipt om 6.20 uur ’s ochtends per videoverbinding deel, omdat ze goede gewoonten heeft ontwikkeld die haar nu van pas komen. Mijn eigen ouders vertelden me onlangs dat Miranda nu meer praat als ze bij hen is, omdat ze meer zelfvertrouwen heeft gekregen. Dit zijn levenslessen en duidelijke resultaten van haar groei.

Ouders, grootouders, leiders en vrienden dragen bij tot de groei en ontwikkeling van de kinderen. Dienende broeders en zusters die volledig betrokken zijn, en leidinggevenden in de wijk, bieden samen ondersteuning. In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat: ‘Volgens het goddelijk plan behoort de vader zijn gezin met liefde en in rechtschapenheid te presideren. Hij heeft tot taak te voorzien in de levensbehoeften en de bescherming van zijn gezin. De taak van de moeder is op de eerste plaats de zorg voor de kinderen. Vader en moeder hebben de plicht om elkaar als gelijkwaardige partners met deze heilige taken te helpen. […] Andere familieleden behoren zo nodig steun te verlenen.’4 Die laatste zin gaat onder andere over grootouders.

Wij dienen in West-Afrika, en mijn vrouw, Nuria, onderhoudt het contact met onze kinderen en kleinkinderen aan de andere kant van de oceaan, en is zo een grote steun voor hen. Dat doet ze door middel van technologie. Ze leest onze jongere kleinkinderen voor uit boeken. Ze onderwijst onze oudere kleindochters in onze familiegeschiedenis, wetenschap, de geschiedenis van Puerto Rico, de geloofsartikelen en het evangelie van Jezus Christus. Afstand is tegenwoordig geen beperking om met de opkomende generatie van onze familie verbonden te zijn, hen te dienen en te onderwijzen. Ik doe mee met Nuria wanneer ik maar kan, om onze dierbare kleinkinderen te onderwijzen, van ze te houden, ze te verwennen en ze aan het lachen te maken.

U zult merken dat er geïnspireerde overeenkomsten zijn tussen het programma Kinderen en jongeren en zelfredzaam worden. De vier ontwikkelingsgebieden zijn in beide gevallen goed vergelijkbaar. De geestelijke kracht van zelfredzaamheid houdt verband met het geestelijke in Kinderen en jongeren. Het lichamelijke en emotionele welzijn van zelfredzaamheid is verbonden met het lichamelijke en sociale in Kinderen en jongeren. Opleiding, werk en stoffelijke voorbereiding van zelfredzaamheid lijken op het verstandelijke in het programma Kinderen en jongeren.

Laten we tot slot onze Heiland Jezus Christus en zijn evangelie volgen en steeds zelfredzamer worden, en onze kinderen en jongeren leren hetzelfde te doen. We kunnen dit het beste doen door:

  1. het goede voorbeeld te geven en anderen te dienen;

  2. de leerstellingen en beginselen van zelfredzaamheid na te leven en te onderwijzen; en

  3. het gebod om zelfredzaam te worden te gehoorzamen als onderdeel van het evangelie van Jezus Christus.

In Leer en Verbonden 104:15–16 staat:

‘Het is mijn bedoeling voor mijn heiligen te zorgen, want alle dingen zijn van Mij.

‘Maar het moet wél gebeuren op mijn eigen wijze; en zie, dit is de wijze waarop Ik, de Heer, heb besloten voor mijn heiligen te zorgen, opdat de armen verhoogd zullen worden, doordat de rijken verlaagd worden.’

Dit is de Kerk van Jezus Christus. Zijn evangelie zegent gezinnen hier op aarde en in de eeuwigheid. Het is onze leidraad in ons streven om een eeuwig gezin te worden. Ik weet dat dit waar is. In de naam van Jezus Christus. Amen.