2022
Werkt het plan?
Mei 2022


Werkt het plan?

Ik getuig dat het plan van geluk werkt. Het is ontworpen door onze hemelse Vader, die u liefheeft.

Werkt het plan?

Ik sprak onlangs met een jongvolwassene die een paar jaar geleden op zending is geweest en nu een baan heeft. In sommige opzichten was zijn leven succesvol. Maar zijn geloof wankelde. Hij verzonk in een zee van twijfel betreffende de Heiland en zijn kerk. Hij legde uit dat hij niet de zegeningen ontving die hij van het herstelde evangelie verwachtte. Hij vond dat het plan van geluk voor hem niet werkte.

Mijn boodschap is voor iedereen die soortgelijke gedachten heeft. Ik spreek tot iedereen die ooit ‘gestemd was het lied van de verlossende liefde te zingen’, maar nu niet meer ‘zo gestemd’ is.1

Onze hemelse Vader heeft een prachtig plan voor ons eeuwige geluk bedacht. Maar wanneer ons leven zich niet ontvouwt zoals we hadden gehoopt, kan het lijken alsof het plan niet werkt.

Misschien hebben we hetzelfde gevoel als Jezus’ discipelen toen ze op een schip zaten. Het ‘verkeerde in nood door de golven, want ze hadden de wind tegen’.2

Maar vroeg in de ochtend

‘kwam Jezus naar hen toe, lopend over de zee.

‘En toen de discipelen Hem over de zee zagen lopen, raakten zij in verwarring […] en zij schreeuwden van angst.

‘Maar meteen sprak Jezus hen aan en zei: Heb goede moed, Ik ben het; wees niet bevreesd.

‘Petrus antwoordde Hem en zei: Heere, als U het bent, geef mij dan bevel over het water naar U toe te komen.

‘Hij zei: Kom! En Petrus klom uit het schip en liep op het water om bij Jezus te komen.

‘Maar toen hij op de sterke wind lette, werd hij bevreesd, en toen hij begon te zinken, riep hij: Heere, red mij!

‘Jezus stak meteen Zijn hand uit, greep hem vast en zei tegen hem: Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?’3

Ik wil graag drie beginselen bespreken die ik van Petrus heb geleerd. Ik bid dat deze beginselen anderen zullen helpen die denken dat het plan van geluk voor hen niet werkt.

Ten eerste: handel vanuit uw geloof in Jezus Christus.

Ik heb ontzag voor het geloof van Petrus. Na de eenvoudige uitnodiging van Jezus, ‘Kom!’, verliet hij het door de storm geteisterde schip. Hij scheen te weten dat als Jezus Christus hem uitnodigde om iets te doen, hij ertoe in staat zou zijn.4 Petrus vertrouwde meer op de Heiland dan op de boot. En door dat geloof kreeg hij de kracht om in die beklemmende, beangstigende omstandigheden moedig te handelen.

Het geloof van Petrus doet me denken aan wat ouderling José L. Alonso heeft verteld. Vlak nadat de zoon van ouderling Alonso was overleden, en een gezin met jonge kinderen had achtergelaten, hoorde ouderling Alonso de kinderen met elkaar praten.

‘Wat moeten we nu?’ vroegen ze.

De 9-jarige dochter zei: ‘Met papa gaat het wel goed. Hij predikt nu het evangelie van Jezus Christus.’

Net als Petrus keek dit meisje verder dan haar problemen en vertrouwde ze op Jezus Christus en zijn verzoening. Geloof in de Heiland leidt tot gemoedsrust en de kracht om verder te gaan.

Als we terugkijken op ons leven zullen we zien dat we vele malen ons geloof hebben geoefend. Lid van de kerk worden is een geloofsdaad. In gebed met onze hemelse Vader communiceren is een geloofsdaad. De Schriften bestuderen is een geloofsdaad. Naar mijn toespraak in deze algemene conferentie luisteren is een geloofsdaad. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Bagatelliseer het geloof dat u al hebt niet.’5

Ik heb van Petrus nog iets geleerd.

We moeten ons op moeilijke momenten meteen tot Jezus Christus wenden.

Toen hij naar de Heiland liep, werd Petrus bang door de wind en begon te zinken. Maar toen Petrus besefte wat er gebeurde, probeerde hij niet zelf boven water te blijven of terug naar de boot te zwemmen. In plaats van zijn geloof in Christus los te laten, hield hij zich er juist aan vast en riep: ‘Heere, red mij!’

‘Jezus stak meteen Zijn hand uit [en] greep hem vast.’6

We krijgen allemaal met onstuimige winden te maken, waardoor ons geloof kan wankelen en we kunnen zinken. Als dat gebeurt, bedenk dan dat het plan van geluk van onze hemelse Vader ook een andere naam heeft: het plan van verlossing. Het was niet de bedoeling dat wij zorgeloos door het leven zouden huppelen, nooit zouden struikelen, nooit zouden zinken, of altijd met een glimlach op ons gezicht zouden lopen. Onze hemelse Vader wist dat we verlost moesten worden. Daarom heeft Hij in het plan van verlossing voorzien.7 Daarom heeft Hij in een Verlosser voorzien. Als we het moeilijk hebben – om wat voor reden dan ook – betekent dat niet dat het plan niet werkt. Dan hebben we het plan juist nodig!

Volg op die momenten het voorbeeld van Petrus. Wend u onmiddellijk tot de Heiland.

‘Het is nu de tijd en de dag van uw behoudenis; ‘[Stel] de dag van uw bekering niet […] uit.’8

Waar we ook zijn en waar we ook vandaan komen, bekering is de weg voorwaarts. President Nelson heeft gezegd:

‘Niets is meer bevrijdend, louterend of cruciaal voor onze vooruitgang dan regelmatige, dagelijkse bekering. […]

‘Of u nu ijverig het verbondspad bewandelt, van het verbondspad bent afgedwaald, of het pad niet eens kunt zien, ik smeek u om u te bekeren. U zult merken dat u sterker wordt door dagelijkse bekering – door elke dag meer te doen om een beter mens te worden.’9

Tot Christus komen is meer dan alleen maar aan Hem denken, over Hem praten of Hem liefhebben. Het houdt in dat we Hem volgen. Het betekent dat we leven zoals Hij ons dat heeft geleerd. En het betekent voor ons allemaal dat we ons zonder uitstel bekeren.

Een van mijn dochters heeft in het opleidingscentrum voor zendelingen gewerkt. Een zendeling vertelde haar eens dat hij niet zeker wist of het Boek van Mormon wel waar was. Hij had om een geestelijk getuigenis gebeden, maar geen antwoord ontvangen.

Mijn dochter ging in gebed om te weten te komen hoe ze die zendeling kon helpen. De ingeving die ze kreeg was dat de Schriften er niet alleen zijn om in te lezen en er een getuigenis van te krijgen; ze zijn er ook om ons te leren de geboden van God te onderhouden. Mijn dochter sprak daarover met de zendeling.

Toen ze de zendeling later weer zag, was hij een stuk gelukkiger. Hij vertelde haar dat hij eindelijk een getuigenis van het Boek van Mormon had ontvangen. Hij wist dat hij dat getuigenis had ontvangen omdat hij zich meer inspande om te doen wat er in het Boek van Mormon staat.

Laten we het voorbeeld van Petrus volgen door ons op moeilijke momenten tot de Heiland te wenden. We moeten Jezus Christus volgen en niet op onze eigen wijsheid en kracht vertrouwen. Hoe lang we ook zonder Hem boven water proberen te blijven, het is nooit te laat om zijn hulp in te roepen. Het plan werkt!

Ik heb nog een derde beginsel van Petrus en zijn ervaring geleerd:

Verootmoedig u voor de Heer, dan zal Hij u tot grotere hoogten verheffen.

Petrus toonde geloof, zowel toen hij op het water liep als toen hij zich voor hulp tot de Heiland wendde. Toch zag de Heiland in Petrus het potentieel voor zo veel meer. ‘Kleingelovige,’ zei Hij, ‘waarom hebt u getwijfeld?’10

Petrus had door die berisping beledigd kunnen zijn. Maar hij aanvaardde die nederig. Hij bleef naar meer geloof in Jezus Christus streven. Door nog veel meer geloofsversterkende ervaringen – waarvan sommige heel moeilijk waren – werd Petrus uiteindelijk de standvastige leider die hij volgens de Heer moest worden. In dienst van de Heer heeft hij grote dingen bereikt.

Wat voor grote dingen verwacht de Heer van ons? We krijgen in zijn kerk en koninkrijk veel mogelijkheden om anderen te dienen zoals de Heiland deed. Hij wil dat u deel uitmaakt van zijn grote werk. Het plan van geluk zal nooit concreter voor u worden dan wanneer u anderen helpt het na te leven.

Bij het ontwikkelen van mijn geloof zijn deze woorden van Alma bepalend geweest: ‘Gezegend zijn zij die zich verootmoedigen zonder te worden gedrongen ootmoedig te zijn.’11 Laten wij ons nederig in een positie plaatsen waarin Jezus ons kan opheffen, ons kan leiden en onze mogelijkheden ten volle kan benutten.12

Ik getuig dat het plan van geluk werkt. Het is ontworpen door onze hemelse Vader, die u liefheeft. Het werkt omdat Jezus Christus door zijn verzoening de zonde en de dood heeft overwonnen. Kom tot Hem en volg Hem, dan ‘zal het grote verlossingsplan onmiddellijk op u worden toegepast’.13 In de naam van Jezus Christus. Amen.