2022
Maar wij sloegen geen acht op hen
Mei 2022


Maar wij sloegen geen acht op hen

(1 Nephi 8:33)

Verbonden en verordeningen wijzen ons op onze band met de Heer Jezus Christus en helpen ons Hem altijd indachtig te zijn terwijl we op het verbondspad voortgaan.

Mijn vrouw, Susan, onze drie zoons en hun echtgenotes, al onze kleinkinderen, en ouderling Quentin L. Cook, die al bijna vijftien jaar in het Quorum der Twaalf naast mij zit, zullen maar al te graag bevestigen dat ik niet goed kan zingen. Maar ondanks mijn gebrek aan zangtalent zing ik graag de lofzangen van de herstelling. De geïnspireerde teksten en de majestueuze melodieën leren mij essentiële evangeliebeginselen en roeren mijn ziel.

Een lofzang die mij op opmerkelijke manieren tot zegen is geweest, is ‘Wij gaan voort, steeds voort’. Ik heb onlangs diep nagedacht over een zinsnede in het refrein van die lofzang. ‘Nooit beschaamd, nee, hoe de wereld ook spot, volgen wij alleen de wil van God.’1

Nooit beschaamd door spot.

Als ik ‘Wij gaan voort, steeds voort’ zing, denk ik vaak aan de mensen in het visioen van Lehi die voortgaan op het pad naar de boom des levens, die zich niet slechts ‘vastklampten’2 aan de roede van ijzer, maar ‘zich [er] voortdurend [aan] vast[hielden], totdat zij tevoorschijn kwamen en neervielen en van de vrucht van de boom namen.’3 Lehi beschrijft menigten in het grote en ruime gebouw die ‘spottend [wezen] met de vinger naar [hem] en naar hen, die ook van de vrucht aten’.4 Zijn reactie op de spot en de beledigingen is groots en gedenkwaardig: ‘Maar wij sloegen geen acht op hen.’5

Ik bid dat de Heilige Geest ons allen zal zegenen en verlichten als wij samen bedenken hoe wij de kracht kunnen opdoen om ‘geen acht te slaan op’ de kwade invloeden en de spottende stemmen van de wereld waarin wij leven.

Sla geen acht op hen

Acht slaan op betekent dat we ergens nota van nemen of aan iemand of iets aandacht besteden. Dus spoort de tekst van de lofzang ‘Wij gaan voort, steeds voort’ ons aan tot een vast voornemen om geen aandacht te schenken aan de kwade wereld, hoe die ‘ook spot’. En Lehi, en de mensen die bij hem waren die van de vrucht van de boom namen, zijn een goed voorbeeld van geen acht slaan op de spot en hoon die ons zo vaak vanuit dat grote en ruime gebouw bereiken.

De leer van Christus, geschreven ‘door de Geest van de levende God […] op tafelen van vlees, van [ons hart]’,6 vergroot ons vermogen om ‘geen acht te slaan op’ de vele afleidingen en bespottingen in onze gevallen wereld. Een voorbeeld: geloof dat op de Heer Jezus Christus gericht is, geeft ons geestelijke kracht. Geloof in de Heiland is een beginsel van actie en van macht. Handelen wij overeenkomstig de waarheden van zijn evangelie, dan worden wij met het geestelijk vermogen gezegend om voort te gaan door de moeilijkheden van het sterfelijk leven, terwijl wij ons concentreren op de vreugde die de Heiland ons biedt. Ja, ‘als wij doen zo ’t hoort, dan ook nimmermeer gevreesd, want de Heer [is] ons immer nabij.’7

Persoonlijke band door verbonden

Heilige verbonden sluiten en waardig priesterschapsverordeningen ontvangen, verbinden ons met de Heer Jezus Christus en onze hemelse Vader.8 Dit betekent eenvoudigweg dat we op de Heiland vertrouwen als onze Voorspraak9 en Middelaar10 en dat wij ons op onze levensreis verlaten op zijn verdienste, barmhartigheid en genade.11 Als wij standvastig tot Christus komen en zijn juk op ons nemen, ontvangen wij de reinigende, genezende en versterkende zegeningen van zijn oneindige, eeuwige verzoening.12

Verbondsverplichtingen nakomen en waarderen schept een band met de Heer die uiterst persoonlijk en geestelijk krachtig is. Houden wij ons aan de voorwaarden van heilige verbonden en verordeningen, dan komen wij stapje voor stapje dichter tot Hem13 en ondervinden wij de uitwerking van zijn goddelijkheid en levende realiteit in ons dagelijks leven. Dan wordt Jezus veel meer dan het middelpunt van Schriftuurverhalen. Zijn voorbeeld en leringen beïnvloeden dan al onze verlangens, gedachten en daden.

Eerlijk gezegd kan ik de precieze aard en kracht van onze verbondsband met de herrezen en levende Zoon van God niet adequaat beschrijven. Maar ik getuig dat die band met Hem en met onze hemelse Vader echt bestaat, en dat het de ultieme bron is van geruststelling, gemoedsrust, vreugde en de geestelijke kracht die ons in staat stelt ‘nimmer rechtsomkeert [te gaan], wat de tegenpartijder ook doet of beweert’.14 Als discipelen van Jezus Christus die verbonden sluiten en nakomen, worden wij zo gezegend dat we ‘moed [kunnen vatten], want de Heer ’s aan onze zij’15 en dat we geen aandacht schenken aan kwade invloeden en wereldse spot.

Wanneer ik elders in de wereld met kerkleden spreek, stel ik ze vaak deze vraag: wat helpt u om ‘geen acht te slaan op’ wereldse invloeden, spot en hoon? Hun antwoorden zijn uiterst leerzaam.

Sterke leden geven vaak aan hoe belangrijk het is om de kracht van de Heilige Geest uit te nodigen door zinvolle Schriftstudie, vurig gebed en de juiste voorbereiding op deelname aan de avondmaalsverordening. Ook worden vaak de geestelijke steun van getrouwe familieleden en vertrouwde vrienden genoemd, de essentiële lessen die men leert door in de herstelde kerk van de Heer te dienen, en het vermogen om de absolute inhoudsloosheid in te zien van alles wat uit het grote en ruime gebouw komt.

Ik heb in deze antwoorden van leden een patroon ontdekt dat uiterst opmerkelijk is. Allereerst, en allerbelangrijkst, hebben deze discipelen een sterk getuigenis van het plan van geluk van onze hemelse Vader, en van de rol die Jezus Christus speelt als onze Heiland en Verlosser. En ten tweede is hun geestelijke kennis en overtuiging individueel, persoonlijk en specifiek; en niet algemeen en abstract. Ik luister als deze toegewijde zielen het hebben over verbonden die de kracht geven om tegenspoed te overwinnen, en over hun band met de levende Heer die hen in goede en slechte tijden steun biedt. Voor deze mensen is Jezus Christus echt een persoonlijke Heiland.

Afbeelding
Kompas

Evangelieverbonden en -verordeningen zijn een soort kompas voor ons. Een kompas is een hulpmiddel dat de hoofdrichtingen noord, zuid, oost en west duidelijk aangeeft met het oog op navigatie en geografische oriëntatie. Zo wijzen onze verbonden en verordeningen ons op onze band met de Heer Jezus Christus en helpen ons Hem altijd indachtig te zijn terwijl we op het verbondspad voortgaan.

Afbeelding
De Christus

De hoofdrichting voor ons allen op aarde is tot Christus komen en in Hem vervolmaakt worden.16 Door onze verbonden en verordeningen kunnen we ons beter op de Heiland richten en er met zijn genade17 naar streven op Hem te lijken. Ja, de kracht van ‘der waarheid machtig zwaard’ zal u en mij beslist in dit goede werk helpen.18

Houd u vast aan de roede van ijzer

Onze verbondsband met God en Jezus Christus is het kanaal waardoor wij het vermogen en de kracht kunnen ontvangen om ‘geen acht te slaan op’. En die band wordt versterkt als we ons voortdurend vasthouden aan de roede van ijzer. Maar, zoals Nephi’s broers vroegen: ‘Wat betekent de roede van ijzer die onze vader heeft gezien? […]

‘En [Nephi] zei tot hen dat die het woord van God was; en wie ook naar het woord van God luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang.’19

Merk op dat het vermogen om de verzoekingen en de brandende pijlen van de tegenstander te weerstaan aan hen wordt beloofd die ‘zich vasthouden’ aan het woord van God, en zich er niet alleen maar even aan vastklampen.

Het is interessant dat de apostel Johannes Jezus Christus als het Woord beschreef.20

‘In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. […]

‘Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is. […]

‘En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.’21

Daarom is een van de namen van Jezus Christus ‘het Woord’.22

Bovendien staat in het achtste geloofsartikel: ‘Wij geloven dat de Bijbel het woord van God is, voor zover die juist is vertaald; wij geloven ook dat het Boek van Mormon het woord van God is.’23

En dus zijn de leringen van de Heiland, opgetekend in de heilige Schriften, ook ‘het woord’.

Ik stel dat ons vasthouden aan het woord van God inhoudt dat we (1) de persoonlijke band met de Heiland en zijn Vader gedenken, eren en versterken door de verbonden en verordeningen van het herstelde evangelie, en (2) onder gebed oprecht en consequent de heilige Schriften en de leringen van levende profeten en apostelen als zekere bronnen van geopenbaarde waarheid gebruiken. Zijn wij met de Heer verbonden en houden wij ons aan Hem vast, en worden we getransformeerd door naar zijn leer te leven,24 dan beloof ik dat we individueel en collectief gezegend zullen worden om ‘op heilige plaatsen [te] staan en niet aan het wankelen [te] worden gebracht.’25 Als we in Christus blijven, zal Hij in ons blijven en met ons wandelen.26 Het is beslist waar dat ‘Gods macht uit hoger sfeer’ zijn heiligen in tijden van beproeving helpt ‘der waarheid werk te doen’.27

Getuigenis

Ga voort. Houd u vast. Sla geen acht op hen.

Ik getuig dat trouw aan de verbonden en verordeningen van het herstelde evangelie van de Heiland ons in staat stelt om steeds voort te gaan in het werk van de Heer, ons aan Hem als het Woord van God vast te houden, en geen acht te slaan op de verzoekingen van de tegenstander. Mogen wij allen in de strijd om het recht een zwaard hanteren, ja, ‘der waarheid machtig zwaard’.28 In de heilige naam van de Heer Jezus Christus. Amen.