2022
Jezus volgen: een vredestichter zijn
Mei 2022


Jezus volgen: een vredestichter zijn

Vredestichters zijn niet passief; ze zijn overtuigend op de manier van de Heiland.

Geliefde broeders en zusters, in deze ontnuchterende tijden van beroering, twist en, voor velen, diep lijden, voelen wij een overweldigende dankbaarheid voor onze Heiland en de eeuwige zegeningen van het herstelde evangelie van Jezus Christus. We hebben Hem lief en we vertrouwen op Hem, en we bidden dat we Hem voor altijd zullen volgen.

De uitdaging van sociale media

De krachtige invloed van het internet is in deze tijd een unieke zegen en uitdaging.

In een wereld van sociale media en supersnelle informatiesnelwegen kan iemands stem exponentieel verveelvoudigd worden. Die stem, of die nu de waarheid spreekt of niet, rechtvaardig of bevooroordeeld is, vriendelijk of wreed, gaat onmiddellijk de hele wereld rond.

Bedachtzame en goedaardige posts op sociale media krijgen meestal weinig aandacht, terwijl we vaak worden bedolven onder geringschattende en boze woorden, of die nu gaan over politiek, de actualiteit of meningen over de pandemie. Niets of niemand is immuun voor dit sociale fenomeen van gepolariseerde stemmen, ook de Heiland en zijn herstelde evangelie niet.

Een vredestichter worden

De Bergrede is een boodschap voor iedereen, maar werd specifiek gegeven aan de discipelen van de Heiland, zij die hadden gekozen om Hem te volgen.

De Heer onderwees hoe mensen toen en nu in een minachtende wereld kunnen leven. ‘Zalig zijn de vredestichters,’ zei Hij, ‘want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.’1

Door het schild van ons geloof in Jezus Christus kunnen wij vredestichters worden en al de brandende pijlen van de tegenstander doven, oftewel kalmeren, koelen of blussen.2

Als wij ons deel doen, is zijn belofte dat we ‘Gods kinderen’ genoemd zullen worden. Ieder mens op aarde is van het ‘geslacht’3 van God, maar het betekent veel, veel meer om ‘Gods kinderen’ genoemd te worden. Als wij tot Jezus Christus komen en verbonden met Hem sluiten, worden we ‘zijn nageslacht’ en ‘erfgenamen van het koninkrijk’,4 ‘kinderen van Christus […], zijn zonen en zijn dochters’.5

Hoe kalmeert en koelt een vredestichter de brandende pijlen? Zeker niet door ineen te krimpen als mensen ons kleineren. We blijven zeker van ons geloof en vertellen met overtuiging, maar zonder boosheid of kwaadwilligheid, over onze geloofsovertuiging.6

Onlangs, naar aanleiding van een scherp geformuleerd opiniestuk tegen de kerk, zei Amos C. Brown, nationale burgerrechtenleider en dominee van de Third Baptist Church in San Francisco:

‘Ik respecteer de ervaring en het perspectief van degene die dit heeft geschreven. Maar ik zie niet wat hij ziet.’

‘Ik ken deze leiders [van de kerk], onder wie president Russell M. Nelson, en dat is een van de grootste vreugden in mijn leven. Zij zijn, naar mijn inschatting, de belichaming van het beste leiderschap dat in dit land te vinden is.’

Afbeelding
President Nelson met dominee Brown

Hij voegde daaraan toe: ‘We kunnen klagen over hoe het was. We kunnen weigeren al het goede dat nu gebeurt te erkennen. […] Maar zo’n houding zal onze nationale verdeeldheid niet genezen. […] Jezus heeft ons geleerd dat we kwaad niet met kwaad kunnen uitroeien. We hebben barmhartig lief en leven genadig, zelfs jegens de mensen van wie wij denken dat zij onze vijanden zijn.’7

Dominee Brown is een vredestichter. Hij heeft de brandende pijlen kalm en respectvol gekoeld. Vredestichters zijn niet passief; ze zijn overtuigend op de manier van de Heiland.8

Wat geeft ons de innerlijke kracht om de brandende pijlen die gericht zijn op de waarheden die wij liefhebben, te koelen, kalmeren en doven? Die kracht komt voort uit ons geloof in Jezus Christus en ons geloof in zijn woorden.

‘Zalig bent u als men u smaadt en […] allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. […]

‘Want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.’9

Het belang van keuzevrijheid

Twee belangrijke beginselen liggen ten grondslag aan ons verlangen om een vredestichter te zijn.

Ten eerste: onze hemelse Vader heeft iedereen morele keuzevrijheid gegeven, het vermogen om ons eigen pad te kiezen.10 Deze keuzevrijheid is een van de grootste gaven van God.

Ten tweede: met deze keuzevrijheid laat onze hemelse Vader ‘tegenstelling in alle dingen’11 toe. We ‘proeven het bittere, opdat [we] het goede zullen weten te waarderen’.12 Tegenstelling zou ons niet moeten verbazen. We leren om onderscheid tussen goed en kwaad te maken.

We verheugen ons in de zegening van keuzevrijheid en begrijpen dat er velen zullen zijn die niet geloven wat wij geloven. Er zullen in de laatste dagen weinig mensen zijn die ervoor kiezen hun geloof in Jezus Christus centraal te stellen bij alles wat zij denken en doen.13

Door de sociale media kan een enkele stem van ongeloof een veelvoud aan negatieve stemmen lijken,14 maar zelfs als het inderdaad een veelvoud aan stemmen is, kiezen wij het pad van de vredestichters.

De leiders van de Heer

Sommigen denken dat het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf wereldse motieven hebben, zoals politieke, zakelijke en culturele leiders.

Wij benaderen onze verantwoordelijkheden echter heel anders. We worden niet verkozen of geselecteerd uit sollicitaties. Zonder enige professionele voorbereiding worden we geroepen en geordend om tot onze laatste adem over de hele wereld van de naam van Jezus Christus te getuigen. We spannen ons in om de zieken, de eenzamen, de moedelozen en de armen tot zegen te zijn en het koninkrijk van God te versterken. We streven ernaar de wil van de Heer te kennen en die te verkondigen, vooral aan mensen die zoeken naar het eeuwig leven.15

Ons nederig verlangen is dat alle mensen de leringen van de Heiland naleven, maar de woorden van de Heer door zijn profeten gaan vaak tegen de denkwijzen en trends van de wereld in. Dat is altijd zo geweest.16

De Heiland zei tegen zijn apostelen:

‘Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft. […]

‘Al deze dingen zullen zij u aandoen […] omdat zij Hem niet kennen Die Mij gezonden heeft.’17

Om iedereen geven

We houden oprecht van al onze naasten en geven om hen, of ze nu hetzelfde als wij geloven of niet. Jezus onderwees met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan dat mensen van verschillende geloofsovertuigingen anderen in nood de hand moeten reiken, vredestichters moeten zijn, en goede en nobele doelen moeten nastreven.

In februari stond deze krantenkop in de Arizona Republic: ‘Partijoverschrijdend wetsvoorstel gesteund door heiligen der laatste dagen beschermt homo en transgender inwoners van Arizona.’18

Als heiligen der laatste dagen zijn wij ‘verheugd om deel uit te maken van een coalitie van geloofs-, zakelijke, lhbtq- en gemeenschapsleiders die hebben samengewerkt met een instelling van vertrouwen en wederzijds respect.’19

President Russell M. Nelson heeft ooit bedachtzaam gevraagd: ‘Kunnen scheidslijnen wel bestaan zonder frontlinies te worden?’20

Wij spannen ons in om ‘vredige volgelingen van Christus’21 te zijn.

Momenten om niet te reageren

Sommige aanvallen op de Heiland waren zo kwaadwillig dat Hij niets zei. ‘En de overpriesters en de schriftgeleerden stonden Hem heftig te beschuldigen […] en bespot[ten Hem]’, maar Jezus ‘antwoordde [hun] niets’.22 Er zijn momenten waarop een vredestichter zijn inhoudt dat wij de neiging onderdrukken om te reageren en in plaats daarvan met waardigheid stil blijven.23

Het is hartverscheurend voor ons allemaal wanneer harde of afwijzende woorden over de Heiland, zijn volgelingen en zijn kerk worden gesproken of gepubliceerd door hen die eerst met ons stonden, met ons aan het avondmaal deelnamen en met ons getuigden van de goddelijke bediening van Jezus Christus.24

Dit gebeurde ook tijdens de bediening van de Heiland.

Sommige discipelen van Jezus die zijn meest majestueuze wonderen hadden meegemaakt, besloten ‘niet meer met Hem mee’ te gaan.25 Helaas zal niet iedereen standvastig blijven in zijn liefde voor de Heiland en zijn vastbeslotenheid om de geboden te onderhouden.26

Jezus heeft ons geleerd om ons terug te trekken uit situaties waar woede en twist heersen. Bijvoorbeeld, toen de Farizeeën Jezus confronteerden en beraadslaagden hoe ze Hem zouden kunnen ombrengen, vertrok Jezus volgens de Schriften vandaar27 en er gebeurden wonderen, want ‘veel menigten volgden Hem en Hij genas hen allen’.28

Anderen tot zegen zijn

Wij kunnen ook weggaan van twist en anderen tot zegen zijn29 zonder onszelf te isoleren.

In Mbuji-Mayi (Democratische Republiek Congo) hadden sommigen eerst kritiek op de kerk, omdat ze onze geloofsovertuigingen niet begrepen en onze leden niet kenden.

Een tijdje geleden woonden Kathy en ik een heel speciale kerkdienst in Mbuji-Mayi bij. De kinderen waren prachtig aangekleed en glimlachten breed. Ik wilde met hen praten over hun onderwijs, maar ik kwam erachter dat veel kinderen niet naar school gingen. Onze leiders hebben met eenvoudige humanitaire middelen een manier gevonden om te helpen.30 Nu worden ruim vierhonderd leerlingen, zowel jongens als meisjes, zowel leden als niet-leden, verwelkomd en onderwezen door zestien leerkrachten die lid zijn van de Kerk van Jezus Christus.

Afbeelding
Kalanga Muya

De 14-jarige Kalanga Muya zegt: ‘Omdat we weinig geld hadden, was ik al vier jaar niet naar school geweest. […] Ik ben erg dankbaar voor wat de kerk heeft gedaan. […] Ik kan nu Frans lezen, schrijven en spreken.’31 De burgemeester van Mbuji-Mayi zegt over dit initiatief: ‘Ik ben geïnspireerd door De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, omdat [jullie samenwerken] met [anderen] om een gemeenschap in nood te helpen, terwijl andere kerken verdeeld zijn en op zichzelf blijven.’32

Elkaar liefhebben

Elke keer dat ik Johannes hoofdstuk 13 lees, word ik herinnerd aan het volmaakte voorbeeld van de Heiland als vredestichter. Jezus waste liefdevol de voeten van de apostelen. Daarna, lezen we, ‘raakte Zijn geest in beroering’,33 omdat Hij wist dat iemand die Hij liefhad Hem zou verraden. Ik heb geprobeerd me voor te stellen wat de Heiland gedacht en gevoeld moest hebben toen Judas wegging. Jezus sprak op dat ontnuchterende moment niet meer over zijn gevoelens van ‘beroering’ of over verraad. Hij sprak in plaats daarvan met zijn apostelen over liefde, woorden die door de eeuwen heen blijven voortklinken:

‘Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb. […]

‘Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.’34

Mogen wij Hem en elkaar liefhebben. Mogen wij vredestichters zijn, opdat wij ‘Gods kinderen’ genoemd mogen worden. Dat bid ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mattheüs 5:9.

  2. Zie Efeze 6:16; Leer en Verbonden 3:8.

  3. Handelingen 17:28.

  4. Mosiah 15:11.

  5. Mosiah 5:7.

  6. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Volgelingen van Christus moeten een voorbeeld van hoffelijkheid zijn. We moeten alle mensen liefhebben, goed naar hen luisteren en respect voor hun oprechte overtuiging opbrengen. Hoewel we van mening kunnen verschillen, hoeven we niet onaangenaam te zijn. Ons standpunt en onze communicatie over controversiële onderwerpen hoeven niet polemisch te zijn.’ (‘Anderen liefhebben en omgaan met verschillen’, Liahona, november 2014, 26–27.)

  7. ‘Amos C. Brown: Follow the LDS Church’s Example to Heal Divisions and Move Forward’, Salt Lake Tribune, 20 januari 2022, sltrib.com.

  8. Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ‘Als we omgeven zijn door de liefde van Christus, gaan we zachtmoediger, geduldiger en vriendelijker met meningsverschillen om.’ (‘De vrede van Christus maakt een eind aan vijandschap’, Liahona, november 2021, 84.)

  9. Mattheüs 5:11–12.

  10. Zie 2 Nephi 10:23.

  11. 2 Nephi 2:11.

  12. Mozes 6:55.

  13. Zie 1 Nephi 14:12.

  14. Uit recente gegevens blijkt dat drie van de vijf mensen een kop van een artikel dat ze zelf niet hebben gelezen zouden delen. (Zie Caitlin Dewey, ‘6 in 10 of You Will Share This Link without Reading It, a New, Depressing Study Says’, Washington Post, 16 juni 2015, washingtonpost.com; Maksym Gabielkov en anderen, ‘Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter?’ [paper gepresenteerd op de ACM Sigmetrics International Conference on Measurement and Modeling of Computer Science van 2016, 14 juni 2016], dl.acm.org.)

  15. Wees niet verbaasd als u het soms niet direct eens bent met de leringen van de profeet van de Heer. Als we nederig in gebed op onze knieën gaan, worden dat leermomenten voor ons. We gaan voorwaarts in geloof en vertrouwen op God, in de wetenschap dat we eens meer geestelijke duidelijkheid van onze hemelse Vader zullen krijgen.

  16. Zie Leer en Verbonden 1:14–16.

  17. Johannes 15:18, 21; cursivering toegevoegd.

  18. ‘Bipartisan Bill Supported by Latter-day Saints Would Protect Gay and Transgender Arizonans’, Arizona Republic, 7 februari 2022, azcentral.com.

  19. Why the Church of Jesus Christ Supports a New Bipartisan Religious Freedom and Non-discrimination Bill in Arizona’, 7 februari 2022, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  20. Russell M. Nelson, ‘Leer verdraagzaamheid ons, Heer’, De Ster, juli 1994, 60.

  21. Moroni 7:3. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘We moeten niet alleen tolerant zijn, we moeten ook een geest van bevestigende dankbaarheid cultiveren voor mensen die de dingen anders zien dan wij zien. We hoeven geenszins onze theologie, onze overtuigingen en onze kennis van eeuwige waarheid zoals door de God van de hemel geopenbaard, te compromitteren. We kunnen ons eigen getuigenis van de waarheid geven, ingetogen, oprecht, eerlijk, maar nooit op een manier die anderen kan beledigen. […] We moeten leren waardering en respect te hebben voor anderen die net zo oprecht in hun geloofsovertuigingen en praktijken zijn als wij.’ (‘Out of Your Experience Here’ [devotional aan de Brigham Young University, 16 oktober 1990], 6, speeches.byu.edu.)

  22. Zie Lukas 23:9–11.

  23. Ouderling Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd: ‘Als volgelingen van Jezus Christus volgen wij zijn voorbeeld na. We vallen anderen niet aan en brengen ze niet in verlegenheid. Wij streven ernaar God lief te hebben en onze naasten te dienen. We streven ernaar Gods geboden vreugdevol te onderhouden en evangeliebeginselen na te leven.’ (‘Five Messages That All of God’s Children Need to Hear’ [devotional tijdens de Brigham Young University Education Week, 17 augustus 2021], 5, speeches.byu.edu.)

  24. Ouderling Neal A. Maxwell heeft gezegd: ‘De leden van de kerk zullen tot het millennium in deze kaf-en-koren-situatie blijven leven. Soms camoufleert het kaf zich als koren, zoals die enkele gretige personen die ons de les lezen over leerstellingen van de kerk waar ze niet meer in geloven. Ze kritiseren de besteding van kerkelijke fondsen waar ze niet meer aan bijdragen. Op aanmatigende wijze willen zij advies geven aan algemene autoriteiten die ze niet meer steunen. Confronterend naar iedereen toe behalve zichzelf stappen ze de kerk uit, maar ze kunnen de kerk niet met rust laten.’ (‘Worden gelijk een kindeke’, De Ster, juli 1996, 64.)

  25. Johannes 6:66.

  26. ‘[Slechts] voor een ogenblik [is] het genot van de zonde’ (zie Hebreeën 11:24–26).

  27. Zie Mattheüs 12:1–15.

  28. Mattheüs 12:15.

  29. Zie 3 Nephi 11:29–30.

  30. Met hulp van de Don Bosco Foundation heeft het schoolprogramma waardevolle onderwijsexpertise en materialen ontvangen.

  31. Muleka, een ouder, zegt: ‘Ik ben dol op dit programma omdat het mijn dochter […] een kans heeft gegeven om […] beter te leren lezen en schrijven, en hoop voor een betere toekomst. Ik kon haar niet naar school sturen omdat ik maismeel verkoop op de markt en net genoeg verdien om eten te kopen. Ik ben de kerk hier enorm dankbaar voor.’ Zuster Monique, een leerkracht, zegt: ‘Dit programma is een grote zegen voor deze kinderen. De meeste kinderen in mijn klas […] zijn wees. Ze vinden het geweldig om regelmatig naar school te gaan en hun huiswerk te maken.’ (Opmerkingen en foto’s, ouderling Joseph W. Sitati, 24 februari 2022.)

  32. Burgemeester Louis d’or Ntumba Tshipota, opmerkingen tijdens een openbare bijeenkomst over het alfabetiseringsproject van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in Mbuji-Mayi, 10 oktober 2021.

  33. Johannes 13:21.

  34. Johannes 13:34–35.