2022
‘Ik zal maken dat zwakke dingen sterk worden’
Mei 2022


‘Ik zal maken dat zwakke dingen sterk worden’

Als we ons verootmoedigen en geloof in Jezus Christus oefenen, stellen de genade van Christus en zijn oneindige zoenoffer ons in staat om te veranderen.

President Thomas S. Monson heeft eens over cipier Clinton Duffy verteld. ‘In de jaren veertig en vijftig stond [cipier] Duffy bekend om zijn werk in het rehabiliteren van de mannen in zijn gevangenis. Een criticus zei: “Weet je niet dat je de aard van het beestje niet kunt veranderen?”

‘Waarop Duffy antwoordde: “Ik wijs erop dat ik niet met beesten werk. Ik werk met mensen, en die veranderen elke dag.”’1

Een van Satans grootste leugens is dat mensen niet kunnen veranderen. Die onwaarheid wordt op veel verschillende manieren verteld en herhaald; volgens de wereld kunnen we gewoonweg niet veranderen. Of nog erger: we hoeven niet te veranderen. Men zegt dat onze omstandigheden ons bepalen. We moeten ‘aanvaarden wie we zijn’, zegt de wereld, en ‘ons ware zelf trouw blijven’.

We kunnen veranderen

Het is goed om authentiek te zijn, maar we moeten ons échte ware zelf trouw blijven: we zijn zoons en dochters van God met een goddelijke aard, voorbestemd om zoals Hij te worden.2 Als we die goddelijke aard en bestemming trouw willen blijven, dan moet ieder van ons veranderen. Het Schriftuurlijke woord voor verandering is bekering. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Te veel mensen beschouwen bekering als een straf – iets wat we absoluut moeten vermijden, tenzij we ons in een heel ernstige situatie bevinden. […] Wanneer Jezus ons […] vraagt om ons te bekeren, dan nodigt Hij ons uit om […] te veranderen.’3

Gods voorwaarden

Softwareontwikkelaars gebruiken voorwaardelijke constructies om computers instructies te geven. Men noemt ze ook wel als-dan-constructies. Dat ziet er zo uit: als x waar is, doe dan y.

De Heer werkt ook met voorwaarden: voorwaarden van geloof, voorwaarden van rechtschapenheid, voorwaarden van bekering. Er zijn veel voorbeelden van Gods voorwaardelijke uitspraken, zoals:

Indien u mijn geboden onderhoudt en volhardt tot het einde, [dan] zult u het eeuwige leven hebben, welke gave de grootste van alle gaven van God is.’4

Of: ‘Indien u vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, [dan] zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest.’5

Zelfs Gods oneindige, volmaakte liefde is ook voorwaardelijk.6 Bijvoorbeeld:

Als u Mijn geboden in acht neemt, [dan] zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.’7

Ouderling D. Todd Christofferson heeft die lering uitgelegd: ‘Sommigen zeggen graag: “De Heiland houdt van me zoals ik ben”, en dat is zeker waar. Maar Hij kan niemand van ons in zijn koninkrijk opnemen zoals we zijn, “want niets wat onrein is, kan daar wonen, of in zijn tegenwoordigheid wonen” [Mozes 6:57]. Er moet eerst een oplossing voor onze zonden komen.’8

Zwakke dingen kunnen sterk worden

De zegen van Gods macht om ons te helpen veranderen, is ook voorwaardelijk. De Heiland heeft bij monde van de profeet Moroni in het Boek van Mormon gezegd: ‘Indien de mensen tot Mij komen, zal Ik hun hun zwakheid tonen. Ik geef de mensen zwakheid, opdat zij ootmoedig zullen zijn; en mijn genade is genoeg voor alle mensen die zich voor mijn aangezicht verootmoedigen; want indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden.’9

Laten we eens analyseren wat de Heer ons hier leert. Hij zegt eerst dat Hij mensen zwakheid (enkelvoud) geeft, wat deel uitmaakt van onze sterfelijke ervaring als gevallen of vleselijke wezens. We zijn door de val van Adam natuurlijke mensen geworden. Maar door de verzoening van Jezus Christus kunnen we onze zwakheid of onze gevallen staat overwinnen.

Vervolgens zegt Hij dat zijn genade genoeg is en dat Hij, als we ons verootmoedigen en in Hem geloven, dan ‘zwakke dingen’ (meervoud) sterk voor ons zal laten worden. Met andere woorden, als we eerst onze gevallen staat, onze zwakheid, veranderen, dan kunnen we ons gedrag, onze zwakheden, veranderen.

Vereisten voor verandering

Laten we de vereisten voor verandering volgens het patroon van de Heer eens doornemen:

Ten eerste moeten we ons verootmoedigen. De voorwaarde van de Heer voor verandering is ootmoed. ‘Indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen’, zegt Hij.10 Het tegenovergestelde van ootmoed is hoogmoed. Hoogmoed houdt in dat we denken dat we het beter weten. Wat wij denken of voelen, is dan belangrijker dan wat God denkt of voelt.

Koning Benjamin heeft gezegd: ‘De natuurlijke mens is een vijand van God […], en zal dat voor eeuwig en altijd zijn, tenzij hij […] de natuurlijke mens aflegt en een heilige wordt door de verzoening van Christus, de Heer, en wordt als een kind: onderworpen, zachtmoedig [en] ootmoedig.’11

Om te veranderen moeten we de natuurlijke mens afleggen en ootmoedig en onderworpen worden. We moeten ootmoedig genoeg zijn om een levende profeet te volgen. Ootmoedig genoeg om tempelverbonden te sluiten en na te komen. Ootmoedig genoeg om ons dagelijks te bekeren. We moeten ootmoedig genoeg zijn om te willen veranderen, zodat we ons hart aan God overgeven.12

Ten tweede moeten we geloof in Jezus Christus hebben. Nogmaals de woorden van de Heiland: ‘Indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij’,13 dan zal Hij ons de macht geven om onze zwakheden te overwinnen. Ootmoed en geloof in Jezus Christus geven ons toegang tot de instaatstellende kracht van zijn genade en de volheid van zegeningen die uit zijn verzoening voortvloeien.

President Nelson heeft gezegd: ‘Ware bekering begint met het geloof dat Jezus Christus de macht heeft om ons te reinigen, genezen en sterken. […] Ons geloof ontsluit Gods macht in ons leven.’14

Ten derde kan Hij door zijn genade zwakke dingen sterk laten worden. Als we ons verootmoedigen en geloof in Jezus Christus hebben, dan maakt zijn genade veranderen mogelijk. Met andere woorden, Hij stelt ons in staat om te veranderen. Dat is mogelijk omdat ‘[z]ijn genade genoeg [is] voor alle mensen’.15 Zijn sterkende, instaatstellende genade geeft ons de kracht om alle obstakels, alle moeilijkheden en alle zwakheden te overwinnen als we ons best doen om te veranderen.

Onze grootste zwakheden kunnen onze grootste kracht worden. We kunnen veranderen en ‘nieuwe schepselen’ worden.16 Zwakke dingen kunnen letterlijk ‘sterk voor [ons] worden’.17

De Heiland heeft zijn oneindige, eeuwige verzoening tot stand gebracht, zodat wij kunnen veranderen, ons bekeren en een beter mens worden. We kunnen daadwerkelijk wedergeboren worden. We kunnen gewoonten, verslavingen en zelfs de neiging ‘om kwaad te doen’ overwinnen.18 Als zoons en dochters van onze liefdevolle Vader in de hemel hebben we de macht om te veranderen.

Voorbeelden van verandering

De Schriften staan vol voorbeelden van mensen die een verandering ondergingen.

Saulus, Farizeeër en fervent vervolger van de vroegchristelijke kerk,19 werd Paulus, een apostel van de Heer Jezus Christus.

Alma was een van de priesters van de slechte koning Noach. Hij hoorde de woorden van Abinadi, bekeerde zich volledig en werd een van de grote zendelingen in het Boek van Mormon.

Zijn zoon Alma probeerde in zijn jeugd de kerk te gronde te richten. Hij behoorde tot de ‘allerafschuwelijkste zondaars’20 tot hij een verandering van hart onderging en een krachtige zendeling werd.

Mozes werd in de familie van de farao opgenomen en groeide als Egyptische prins in weelde op. Maar toen hij besefte wie hij echt was en zijn goddelijke bestemming begreep, veranderde hij en werd hij de grote wetgevende profeet van het Oude Testament.21

De grote verandering van hart van James B. Keysor, de grootvader van mijn vrouw, heeft diepe indruk op mij gemaakt.22 Hij werd in 1906 in de Salt Lake Valley in het gezin van trouwe pioniers van de kerk geboren, maar verloor op jonge leeftijd zijn moeder en had een moeilijke jeugd. Als tiener en jongvolwassene bleef hij weg uit de kerk en ontwikkelde hij een aantal slechte gewoonten. Niettemin ontmoette en trouwde hij een gelovige vrouw, en samen kregen ze vijf kinderen.

In 1943, na de moeilijke jaren van de grote economische crisis en tijdens de Tweede Wereldoorlog, verhuisde Bud, zoals zijn familie en vrienden hem noemden, van Utah naar Los Angeles in Californië om werk te zoeken. Hij woonde er bij zijn zus en haar man die de bisschop van hun wijk was.

Dankzij de liefde en invloed van zijn zus en schoonbroer kreeg hij hernieuwde interesse in de kerk. Hij las elke avond voor het slapengaan in het Boek van Mormon.

Toen hij op een avond in Alma 34 las, raakten deze woorden hem:

‘Ja, ik wil dat u naar voren treedt en uw hart niet langer verstokt. […]

‘Want zie, dit leven is de tijd voor de mens om zich erop voor te bereiden God te ontmoeten; ja, zie, de dag van dit leven is de dag voor de mens om zijn arbeid te verrichten.’23

Toen hij die verzen las, kreeg hij een sterk gevoel. Hij wist dat hij moest veranderen, zich moest bekeren; en hij wist wat hij moest doen. Hij klom uit zijn bed, knielde en begon te bidden. Hij smeekte de Heer hem te vergeven en hem de kracht te geven om veranderingen in zijn leven aan te brengen. Zijn gebed werd verhoord en hij heeft nooit achterom gekeken. Bud begon in de kerk te dienen en bleef tot het einde van zijn leven een trouwe, toegewijde heilige der laatste dagen. Hij veranderde op alle vlakken. Zijn verstand, hart en daden, kortom zijn hele wezen werd veranderd.

Broeders en zusters, ons goddelijke doel en onze bestemming zijn uiteindelijk zoals onze hemelse Vader en de Heiland, Jezus Christus, te worden. Dat doen we door te veranderen, door ons te bekeren. Dan ontvangen we het beeld van de Heiland in ons gelaat.24 We worden nieuw, rein, anders en we blijven er gewoon elke dag aan werken. Soms lijkt het wel alsof we twee stappen vooruit en één stap terug doen, maar we blijven ootmoedig in geloof voorwaarts gaan.

En als we ons verootmoedigen en geloof in Jezus Christus oefenen, stellen de genade van Christus en zijn oneindige zoenoffer ons in staat om te veranderen.

Ik getuig dat Jezus Christus echt onze Heiland en Verlosser is. Zijn genade is werkelijk genoeg. Hij is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’.25 In de naam van Jezus Christus. Amen.