2019
Du ønsker ikke at være spotstjerne
December 2019


Du ønsker ikke at være spotstjerne

Spotteri er meget populært – men ikke i Herrens øjne.

Billede
young man with guitar

Fotoillustration: David Stoker

Kan I nævne nogle tegn på de sidste dage? Der er nogle ganske velkendte af slagsen: Gengivelsen, Mormons Bogs fremkomst, forskellige katastrofer, udbredelsen af evangeliet, generel ugudelighed. Alligevel er et af de specifikke tegn, som I måske ikke har tænkt på: Spot og hån.

To skribenter i Det Nye Testamente nævner, at der vil være »spottere« i de sidste dage (se 2 Pet 3:3; Jud 1:18). Det vil sige, at der vil være mennesker, der spotter og latterliggør Jesus Kristus, hans lære og tilhængere. Men som hans disciple har vi fået at vide, at vi skal være langmodige og tålmodige (se 2 Pet 3:11-15), se frem til Guds komme og opfyldelsen af hans løfter, vente på hans nåde og have barmhjertighed for andre (se Jud 1:22).

Selvfølgelig er spot ikke et nyt fænomen, men det synes helt sikkert at sprede sig. Og selvom I måske aldrig ville spotte noget, der hører Gud til, så er en spottende livsstil ikke for disciple af Jesus Kristus.

Spot videre? Nej tak.

At spotte betyder at gøre nar af, latterliggøre eller håne. Det omfatter sommetider usmigrende efteraben, som efterligninger af nogen og at bruge sjove stemmer eller overdreven gestikuleren for at imitere. Vi har alle set det. Det er allevegne. Det virker til, at folk elsker det.

Men det gør Herren ikke.

Intet sted i skrifterne bifaldes spot. Rent faktisk bliver det ofte fordømt. Alma den Yngre sagde for eksempel:

»Er der nogen blandt jer, som spotter sin bror … ?

Ve en sådan, for … han må omvende sig, ellers kan han ikke blive frelst!« (Alma 5:30-31).

Spot er grundlæggende et symptom på synderne stolthed og hovmod. Og den grundlæggende følelse bag spot er foragt – at se ned på andre – det vil sige at se ned på mennesker, og ikke bare være uenige i, hvad de siger eller gør.

Det er ikke det, Herren ønsker. Han har sagt: »Lad enhver agte sin broder som sig selv« (L&P 38:24). Vi er alle af lige værd. Alma spurgte: »Vil I fremture med at tro, at I er bedre, den ene end den anden?« (Alma 5:54). Den tankegang fører til spot. At spotte folk er en måde, som folk prøver at hævde sig på.

Desuden prøver spottere ofte at få andre med sig. Et element i Lehis drøm viser det tydeligt. Folkene i den store og rummelige bygning »spottede og pegede fingre« (1 Ne 8:27). Det at pege fingre trækker en os-mod-dem-linje op, der siger: »Du må hellere være med os, ellers bliver du skammet ud eller grint af.« Ligesom elendighed elsker spot selskab. Det skyldes delvist, at langt nede er den stolte også ofte dybt usikker.

Vær sagtmodig. Spot ikke.

Med al den spotten, der finder sted, kan det være fristende at hoppe med. Det ser ud til, at de har det sjovt, ikke? Alle gør det, især på internettet og de sociale medier. Vi kan føle os fristet til at bekæmpe ondt med ondt – at bruge verdens egne våben mod dem, pege tilbage på dem, der peger fingre i den store og rummelige bygning, så de selv kan smage deres egen medicin.

Men så igen, det er ikke Herrens måde.

»Hån ikke dem, der håner« (L&P 88:19).

»Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer« (Matt 5:44).

Det er en så meget højere standard end verdens, hvilken synes at være: »Hån alle og alting, der adskiller sig fra jer på nogen måde.«

Det kan være svært at udholde andres spot og hån og ikke tage til genmæle med spot, for vi lever i en kultur, hvor vi skal tro, at den snedigste, mest sårende spot vinder i konkurrencen om menneskers opmærksomhed og respekt. Men sådan er det ikke, Herren har lært os – og vist os – at kærlighed, sagtmodighed, tålmodighed og langmodighed er hans vej.

Hvis vi virkelig er sande tilhængere af Jesus Kristus, spotter vi ikke vores brødre og søstre, for så er vores hjerte fyldt med hans rene kærlighed (se Moro 7:47-48).