2019
Fire gaver fra Frelseren
December 2019


Fire gaver fra Frelseren

Fra Det Første Præsidentskabs julebudskab i 2018.

Billede
Jesus teaching

Illustration: Kathleen Peterson

Mine elskede brødre og søstre, hvor er julen en dyrebar tid! Lad os i aften sammen overveje de velsignelser, der kommer til os, når vi fokuserer på Herren Jesu Kristi liv, mission, lære og forsoning.

På denne tid af året opfordrer jeg jer til at overveje jeres ønsker. Ønsker I virkelig at blive mere og mere som Jesus Kristus? Ønsker I virkelig at bo sammen med vor himmelske Fader og jeres familie for evigt og leve, som han lever? Hvis I gør, vil I ønske at tage imod mange af de gaver, som Herren tilbyder for at hjælpe jer i vores jordiske prøvestand. Lad os fokusere på fire af de gaver, som Jesus Kristus gav til alle, som er villige til at modtage dem (se L&P 88:33).

For det første gav han os en ubegrænset evne til at elske. Det omfatter evnen til at elske dem, der ikke er lette at elske, og dem, der ikke alene ikke elsker jer, men som for tiden forfølger og foragter jer (se Matt 5:44-45).

Med Frelserens hjælp kan vi lære at elske, som han elskede. Det kræver måske en forandring af hjertet – helt sikkert en blødgøring af vores hjerte – når vi undervises af Frelseren i, hvordan man virkelig tager sig af hinanden. Mine kære brødre og søstre, vi kan virkelig yde omsorg på Herrens måde, når vi tager imod hans kærlighedsgave.

En anden gave, som Frelseren tilbyder jer, er evnen til at tilgive. I kan gennem hans uendelige forsoning tilgive dem, der har såret jer, og som måske aldrig accepterer ansvaret for deres grusomhed over for jer. Frelseren vil skænke jer evnen til at tilgive enhver, som på nogen måde har behandlet jer dårligt.

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Han opfordrer os til at ændre vores sind, vores kundskab, vores ånd, ja, tilmed vores åndedræt. Når vi fx omvender os, ånder vi af taknemmelighed til Gud, som giver os ånde fra dag til dag (se Mosi 2:21). Og vi ønsker at bruge det åndedræt til at tjene ham og hans børn. Omvendelse er en strålende gave. Det er en proces, vi aldrig bør frygte. Det er en gave, vi bør modtage med glæde og bruge – ja, omfavne – dag efter dag, mens vi søger at blive mere som vor Frelser.

En fjerde gave fra vor Frelser er faktisk et løfte – et løfte om evigtvarende liv. Alle vil opstå og opleve udødelighed. Men evigt liv er så meget mere end en tidsbenævnelse. Evigt liv er den form for liv og livskvalitet, som vor himmelske Fader og hans elskede Søn nyder. Når Faderen tilbyder os evigtvarende liv, siger han i virkeligheden: »Hvis I vælger at følge min Søn – hvis jeres ønske virkelig er at blive ham mere lig – så kan I en gang leve, som vi lever, og præsidere over verdener og riger, som vi gør.«

Disse fire enestående gaver vil give os mere og mere glæde, når vi tager imod dem. De blev tilgængelige, fordi Jahve nedsteg til jorden som Jesusbarnet. Han blev født som barn af en udødelig Fader og en dødelig mor. Han blev født i Betlehem under de mest beskedne forhold. Jesus Kristus er Guds altoverskyggende gave – Faderens gave til alle sine børn (se Joh 3:16).

Med vores tanker og følelser fokuseret på verdens Frelser, hvad må vi da gøre for at modtage disse gaver, der så gavmildt bliver os tilbudt af Jesus Kristus? Hvad er nøglen til at elske, som han elsker, tilgive, som han tilgiver, omvende os for at blive ham mere lig, og i sidste ende leve sammen med ham og vor himmelske Fader?

Nøglen er at indgå og holde hellige pagter. Vi vælger at leve og gå fremad på Herrens pagtssti og at blive på den. Det er ikke kompliceret. Det er vejen til sand glæde i livet og evigt liv i det næste.

Mine kære brødre og søstre, det er mit inderligste ønske, at alle vor himmelske Faders børn må få mulighed for at høre Jesu Kristi evangelium og følge hans lære. Jeg ønsker, at vi må tro på og modtage den kærlighed, som Frelseren har til os hver især. Hans uendelige og fuldkomne kærlighed motiverede ham til at sone for jer og mig. Den gave – hans forsoning – muliggør, at alle hans andre gaver kan blive vores.