2018
6 grunner til at vi virkelig trenger Kirken!
August 2018


6 grunner til at vi virkelig trenger Kirken!

Det er mye i livet som er valgfritt. Men for å bli den personen du var ment å være, må du følge planen vår himmelske Fader har utarbeidet for deg.

Bilde
youth at church

Har du noen gang hørt noen spørre hvorfor vi har en kirke? Eller kanskje hvorfor vi trenger en? Hvorfor kan de ikke bare være åndelige på egen hånd – dra på fjellet eller til stranden eller et annet spesielt sted og føle seg nær Gud – og si at det er bra nok?

Det er helt sant at du kan være nær Gud uansett hvor du er (det er faktisk en veldig god idé!), men vår himmelske Fader har så mye mer han ønsker å gi deg enn generell åndelighet. Han vil at du skal bli den beste du kan være. Han ønsker faktisk at du skal arve alt han har, og oppnå evig liv. Han har også en plan og en organisasjon slik at du kan gjøre dette. Planen er frelsesplanen, og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er organisasjonen – “den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate” (L&p 1:30).

Her er seks grunner til at vi virkelig trenger Kirken.

1. For å lære og delta i Jesu Kristi evangelium

En av velsignelsene ved å være medlem av Kirken er at vi kan lære evangeliets fylde (se L&p 1:17-23). Hvis vi har et oppriktig ønske om å lære, og hvis vi er ydmyke, ber ofte og er flittige og lydige, kan vi få et vitnesbyrd og ha håp på grunn av oppstandelsen og Jesu Kristi forsoning.

Ved hjelp av ledere i Kirken og Kirkens materiell, lærer vi også om andre viktige læresetninger, herunder evangeliets gjengivelse, at profeter blir kalt i dag, og om Guddommens sanne natur. Å leve i samsvar med sann lære gir oss glede og lykke.

2. For å motta nødvendige ordinanser og pakter

Vår himmelske Faders gjerning er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Men noen ganger glemmer vi kanskje at hans gjerning krever litt arbeid fra vår side også! Vi kvalifiserer oss til det evige livs velsignelser ved lydighet mot evangeliets ordinanser og pakter. President Russell M. Nelson har sagt: “Vi kan ikke ønske oss inn i Guds nærhet. Vi må adlyde lovene som disse velsignelsene er betinget av [se L&p 130:20-21].”1

Ordinansene vi deltar i og paktene vi inngår, er nødvendige for at vi skal kunne vende tilbake til vår himmelske Faders nærhet og bo hos ham. Disse ordinansene og paktene krever prestedømmet – som bare er tilgjengelig i Guds sanne kirke. Uten disse paktene ville vi være fortapt.

3. For å hjelpe hverandre på veien

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har sagt: “En av hovedgrunnene til at Herren har en kirke er å opprette et samfunn av hellige som vil støtte hverandre på den ‘snevre og smale sti som fører til evig liv’ [2 Nephi 31:18].”2

I kirken kan vi utvikle omsorgsfulle relasjoner med andre. Vi kan hjelpe hverandre å komme gjennom tunge perioder ved at vi leder, fører og går med hverandre (se “Jeg er Guds kjære barn”, Salmer, nr. 187; Efeserne 2:19). Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Vi er alle Guds barn, og vi må undervise hverandre. Vi må hjelpe hverandre å ‘finne frem.’”3 Kirken er det perfekte stedet å gjøre det!

4. For å hjelpe familier å kvalifisere seg til evig liv

En annen viktig grunn til at vi har Kirken er å hjelpe familier å kvalifisere seg til evig liv. Beseglingsordinansen i templet gjør det mulig for familier å være sammen for evig. For at det skal skje, må vi leve verdig til å motta disse velsignelsene. Kirken hjelper familier til å hjelpe hverandre med å gjøre dette.

Eldste Christofferson har sagt: “Poenget med undervisning i evangeliet og prestedømsordinansene som forrettes av Kirken, er at familier kan kvalifisere seg til evig liv.”4 Dermed hjelper Kirken oss å leve opp til disse paktene – og hjelper oss å støtte hverandre på veien.

Bilde
young women at church

5. For å velsigne mennesker over hele verden

Eldste Christofferson sa at når vi samarbeider i Kirken, kan vår himmelske Fader “oppnå nødvendige ting som ikke kan oppnås av enkeltpersoner eller mindre grupper”.5

Visste du at hvert år de siste 30 årene har Kirken bidratt med 40 millioner amerikanske dollar til velferds- og humanitærhjelpsprosjekter? De sjenerøse bidragene og den frivillige tjenesten som Kirkens medlemmer gir, oppnår ting som ikke kan gjøres på noen annen måte.

Gjennom vårt bemerkelsesverdige misjonærprogram deler misjonærene evangeliets lys med mennesker over hele verden. Nesten 105 000 misjonærer (både unge voksne og eldre) er i tjeneste. Fantastisk! Det er flere mennesker enn befolkningen i noen byer!

Og på grunn av medlemmenes veldedige bidrag har Kirken ressurser til å bygge templer over hele verden. I april 2018 var 182 templer i drift, under oppføring eller bekjentgjort.

6. For å opprette Guds rike på jorden

En av de viktigste grunnene til at Gud opprettet en kirke er at den er Guds rike her på jorden (se L&p 65). Herren ga Joseph Smith og alle profetene og apostlene etter ham prestedømmets nøkler. Eldste Christofferson har sagt: “Med disse nøklers myndighet bevarer Kirkens prestedømsfunksjonærer Frelserens rene lære og hans frelsende ordinansers integritet.”6

Gjennom Kirkens ledere kan Herren forvalte sitt verk og betjene sine barn. Uten den slags lederskap ville alle slags falske oppfatninger og læresetninger true med å lede oss inn på mørke, forbudte stier. Med andre ord, for å hjelpe oss å vite hvordan vi kan oppnå evig liv, trenger vi beskyttelse av virkelig kalte og ordinerte profeter og apostler. Dette skjer bare i Hans kirke.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Nå er tiden inne til å forberede seg”, generalkonferansen i april 2005.

  2. D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken?” generalkonferansen i oktober 2015.

  3. Jeffrey R. Holland, “Undervisning og læring i Kirken”, Liahona, juni 2007, 58.

  4. D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken?”

  5. D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken?”

  6. D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken?”