2018
Tilstrekkelig
August 2018


Sagt av Siste Dagers Hellige

Tilstrekkelig

Det finnes historier i Skriftene som jeg stadig vender tilbake til, reflekterer over og finner inspirasjon og trøst i. En av disse historiene er fra Det nye testamente og handler om Jesus som metter mange tusen mennesker med to fisker og fem brød. Et ekte mirakel! En historie jeg husker blant alle de andre historiene jeg lærte fra Skriftene mens jeg vokste opp, men som fikk en helt ny betyding for meg en gang i livet hvor jeg følte meg svært utilstrekkelig og hadde veldig lite å gi.

Flere av evangelistene skriver om denne hendelsen hvor Jesus hadde trukket seg tilbake opp i fjellene sammen med disiplene sine, men ble fulgt av en stor menneskemengde som ville lytte til ham og være vitne til miraklene han utførte. Han hadde medynk med dem, underviste og helbredet dem. Da kvelden falt på, ville disiplene sende folkemengden bort for at de kunne finne seg mat i de omkringliggende landsbyene, men Jesus sier til dem: “Dere skal gi dem mat”.

Jeg ser dem for meg – disiplene – hvordan de søker blant den store menneskemengden i forsøk på å oppdrive noe som kan mette folket, for deretter, kanskje litt slukøret, å komme tilbake til Jesus med to fisker og fem brød. “Dette er jo altfor lite” tenkte de sikkert.  “Dette er jo så og si ingenting”. Men til tross for at det var altfor lite, la de det likevel villig og med tro frem for Jesus. Og det er da mirakelet skjer!

Han anerkjenner deres anstrengelser for å oppdrive det som er å finne, og han anerkjenner deres villighet til å gi alt, selv om det er lite.

Mirakelet består i at det som egentlig er altfor lite, kan bli nok – når Herren rører ved det.

Hvis dere har det som meg, så føler dere fra tid til annen at dere kommer til kort, at vår ufullkommenhet blir veldig tydelig og kan friste oss til å bli motløse. Da er det godt å tenke på denne historien. Da er det godt å ha et forankret vitnesbyrd om Herren og hans frelsende rolle ovenfor oss. Da er det viktig å forstå at vi må være villige til å gi det vi har. Det vi har av mot, av innsats, av tjeneste, av tro, av kjærlighet, av tid, av omsorg, av tålmodighet og alt annet som livet krever av oss, og selv om det virker altfor lite og utilstrekkelig, likevel legge det frem for Herren og invitere ham til å røre ved det så det kan bli forøket.

Så det kan bli tilstrekkelig.